Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

blik

blik

21-10-2015 om 10:10

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?

Suze

Suze

21-11-2015 om 18:11

Juno

Sterkte!

En blik: ik maak me ook maar geen zorgen als het 'mis' gaat - van schuldgevoelens worden we helemaal niet slanker!

Maar ik probeer het dan wel een beetje te compenseren met salade en fruit en probeer het in elk geval niet te vaak mis te laten gaan .

Suze

Suze

22-11-2015 om 14:11

Yeah!!

Vanochtend zat ik op mijn "maximum toelaatbare gewicht"!! In totaal dus maar 1,3 of 1,5 kilo afgevallen, maar ben er blij mee.

Ik ga vast nog wat omhoog maar probeer de uiteindelijke lijn naar beneden te vervolgen, kijken waar ik uit kan komen en of het nog iets gaat uitmaken bij mijn buikvet.:-).

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-11-2015 om 22:11

goed bezig!

Goed bezig hoor, meiden!!! Houd vol. Ook als je een keer een mindere dag hebt. Ik vond de valkuil vaak dat je dan denkt 'oh het maakt toch niet meer uit, dus laat maar'. Maar je kunt op elk moment weer opnieuw beginnen.

Succes...ik moet nog 1 kilo en dan zit ik eindelijk in de 'groene' zone, en dan nog een paar kilootjes voor de veilige marge!

Sneeuwitje

Noet

Noet

25-11-2015 om 19:11

4 kg kwijt

hoezo fluctueren zondag 68.3, vandaag 66.9. Zaterdag veel chips gegeten = zout = vocht vasthouden.
Dat ben ik vandaag weer kwijt.
Nog 2 kg en dan ben ik op mijn streefgewicht.

Juno

Juno

28-11-2015 om 10:11

Gaat goed

Ik had van de week even een dip en een énorme zin in chocola, gevulde speculaas en meer van dat soort spul. Niet gedaan. Het gaat goed, heb nu het gevoel dat het einddoel haalbaar is. Ben over de helft! Vandaag een verjaardag, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om. De taart neem ik voor de helft, met die beugel kan ik geen chips of nootjes eten en het avondeten is daar altijd gezond.

blik

blik

28-11-2015 om 14:11

hier ook goed

vind ik;)
Qua gewicht sta ik stil, maar daar ben ik al best blij mee!
Geniet nog steeds van mijn 5 kilo eraf in totaal! En ben stiekem wat bang dat het er gewoon weer bijkomt dus zolang het nog eraf is ben ik blij.
De rest komt wel, heb ik wel vertrouwen in. Ik wil nog 10 kilo kwijt. (Liefst in half jaar, maar iig binnen een jaar)
Ik doe het redelijk tot goed met eten, ben trots op mezelf. Heb eenmaal chocolade gehad, vond dat ik dat mocht met mijn eigen verjaardag, had al overgeslagen bij de ijstaart...mwoa werd wat meer chocolade dan gepland maar goed. Ik heb echt géén rem met chocolade, heel irritant.

Verder vind ik het wel een lastige periode. Toch wat meer lekkers in huis door de sintsfeer. Ik blijf er van af maar vraagt wat meer wilskracht.
En dochter was zielig want flink pijn door nieuwe beugel en haar verwend met zachte chocolade, pudding etc. (Ze kon bijna niets eten eerste dagen)

Ik doe rustig aan, verwacht niet teveel. Ben fysiek nog steeds niet in orde. Beweeg weer wat meer maar nog steeds veel minder dan normaal. Sporten nog steeds helemaal niet zelfs wandelen lukt niet. Ik hoop dat allemaal weer te kunnen (ooit..:() en dan zal lijnen ook wat simpeler worden.
Ik slaap ook nog steeds beroerd en dat komt lijnen ook echt niet ten goede. Als ik een halve nacht lig te draaien (door fysieke klachten) krijg ik ook honger en ga dan toch iets eten.

Suze

Suze

04-12-2015 om 19:12

Hmmmm

Ik vergeet steeds op de weegschaal te gaan staan, maar heb gisteren bij een borrel veel te veel gefrituurde dingen gesnoept.

Ook op andere dagen weer iets gesnoept. Niet megaveel, maar toch.

Morgen maar even loslaten met Sinterklaas en dan zondag weer vrolijk verder mijn best doen.

Hoe gaat het bij jullie?

Juno

Juno

04-12-2015 om 20:12

Nu even niet

Overdag netjes gegeten maar nu ga ik genieten van sintsnoep. Menstruatie zit er aan te komen, ik ben moe en even inspiratieloos wat recepten betreft. Maandag ga ik weer verder, even een break is denk ook wel goed al vind ik het heel moeilijk dat er straks bij het wegen niets af is en misschien wel erbij.

Miraya

Miraya

05-12-2015 om 09:12

nog steeds geen ons eraf

ik blijf maar op hetzelfde gewicht. Nou ja, onsje erbij, onsje eraf, maar meer niet. Of ik nou fiets, hardloop, of niks doe.

Met de feestdagen voor de deur wel frustrerend om vol te houden met niet snoepen, maar ja.

blik

blik

05-12-2015 om 10:12

discipline

Hier gaat het ook niet zo super.
Ben nog steeds erg beperkt in mijn functioneren. Alles kost veel meer moeite, dus veel tijd kwijt aan organisatie huishouden etc.
Partner nam veel over maar die is ook even deels uitgeschakeld:(

En dan gaat het toch snel 'mis', wordt er niet gekookt maar ongezond gegeten. (pizza bestellen etc)
Ik moet keuzes maken en het is even niet anders.

Ik weet dat ik gewoon moet zorgen voor voldoende gezond eten in huis om op terug te vallen in dit soort situaties maar heb daar nu de puf niet voor en energie. Leef van moment tot moment dat is al uitdaging genoeg even.

Goede nieuws is dat het verder wel redeljk gaat met lijnen en dat ik buiten de avondmaaltijd om voor mijn doen nog erg gezond eet.
Niet meer afgevallen maar ook niet bijgekomen en dat is heel prima voor nu.

Pirata

Pirata

05-12-2015 om 12:12

zeker door de tijd van het jaar

Ik ben redelijk fanatiek aan het sporten, de blessure begint op te knappen. En nu ben ik zeker een kilo zwaarder dan eerst. Ik hoop dat het spierbundels zijn.
Mensen, niet bij de pakken/ pakjes neer gaan zitten hoor. Het gaat om de lange termijn.

Pirata

Pirata

05-12-2015 om 12:12

blik

Je kunt ook een punt van die pizza nemen, er flink van genieten en daarna een appel en een bruine boterham. Junkfood hoeft niet al te erg te zijn, maar dan met veel mate. Laat je man appels en worteltjes kopen, lukt dat? Of laat de supermarkt gezond voedsel brengen dat niet bewerkelijk is.

Juno

Juno

05-12-2015 om 13:12

Gezond en makkelijk

Koop een grote zak voorgesneden wokgroente. Volkoren rijst koken, groente met of zonder olie wokken. Beetje verse gember erover, wat knoflook erbij en wat ketjap of chilisaus. Beetje Atjar op je bord en klaar.
Ook lekker: zoete aardappel in blokjes, pompoen zonder te schillen in blokjes, knoflook pletten, wat zout en chilivlokken en de hele bups in de braadzak. Of je schept er wat lekkere olijfolie door en doet het op de plaat in de oven.

zebra

zebra

06-12-2015 om 11:12

stabiel

ik blijf redelijk stabiel, soms iets zwaarder en dan weer iets lichter. Ik eet wel van alles maar beweeg ook veel dus wellicht scheelt dat toch veel. Wat ik de afgelopen weken te weinig heb gedaan is drinken (water) dus dat is toch weer een aandachtspuntje voor de komende periode. Verder wil ik het weekmenu weer oppakken, ging een aantal weken prima maar nu is de klad er wat in gekomen.

blik

blik

06-12-2015 om 17:12

ja ach

Er zijn van die dagen, dan is alles net teveel.
Boodschappen doen is soms al zwaar, red ik niet altijd en houd ik zo kort mogelijk, dus soms is er gewoon niets.
(En normaal neemt partner dat dan over maar die kan dus ook even niet)
Ik moet gewoon zorgen dat er genoeg in huis is voor dit soort dagen. Maar dat lukt me nu dus even niet omdat ik alleen het hoognodige doe en zoveel mogelijk rust.

Maar ben altijd blij met simpele lijn-verantwoorde tips voor recepten etc, dus dank!

Zaak is gewoon de boel weer op te pakken, en me niet laten meeslepen in de negatieve spiraal, lukt best aardig.
En niet teveel in eens te verwachten. Gezin begint zich langsaam wat aan te passen en dat is leuk! Wij hebben het eigenlijk altijd heel druk en regelmatig te druk. Gezond en verantwoord vond ik altijd belangrijk maar lekker en makkelijk stonden ook wel voorop hier.
Ik moet gewoon niet te snel willen veranderen, stapje voor stapje. (Er zijn genoeg andere dingen die mijn aandacht opeisen)

Gisteren bijv door sint opeens weer een huis dat uitpuilde van het snoep. Viel me nu pas op hoeveel het was, maar dat is altijd zo met deze dagen. (Heel veel komt van oma, met..uiteraard chronisch lijn-gedrag..maar ik zelf val ook terug op bekende patronen en koop teveel)
Wat leuk was dat dochter het achteraf ook heel veel vond, wel voor een jaar! zei ze, haha, zij krijgt dat makkelijk weg normaal in korte tijd. Ze stelde voor het deels weg te geven en dat ik de rest weg zou leggen omdat ze er niet laagdrempelig bij wil komen. Goed dus!
(Zoon laat het sowieso wel liggen die vindt dat niet moeilijk)

(Gisteravond ook heel veel hapjes en ik heb er wel van gehad, maar weinig en verder vooral heel veel olijven en paprika gehad. Vandaag restjes vd hapjes maar ik houd het idd op een boterham oid!
Ook goed dus, en vanaf morgen weer wat gezonder koken.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

06-12-2015 om 22:12

gaat redelijk

Hier gaat het redelijk, wel last van het vele sintsnoep, er is veel open en dat is lastig. Verder ook nog een verjaardag gehad, dus veel lekkers dit weekend. Desondanks viel het me mee, dus we gaan gewoon lekker door. Hopelijk is het snoep en de koek straks weer allemaal een beetje op

S.

blik

blik

06-12-2015 om 22:12

blijf je er dan ook vanaf?

Lukt mij niet met alles:(
Heb gisteren toch wel wat chocola gehad, en van die amandelen met choco laagje en kaneel etc. Mmhh.
En vandaag van kant en klaar stokbrood met kruidenboter.
Het meeste lekkers negeer ik wel, maar sommige dingen...
Zal blij zijn als het weer even gewoon is.

Juno

Juno

07-12-2015 om 11:12

Vandaag

Vandaag weer begonnen, ik mocht van mezelf met Sint meedoen maar nu is het weer klaar. Ik merk dat ik minder hang naar zoet heb en als ik dan eens wat neem het me eigenlijk niet zo smaakt. Vandaag dus weer begonnen want ik ben er nog láng niet.

blik

blik

11-12-2015 om 11:12

hoe gaat het

Met iedereen?

Ik heb een poos stil gestaan qua gewicht (ook niet zo heel gek met al die missers;)) en nu toch een halve kilo ruim eraf!

Toch heel fijn die bevesting. Ik weet en voel wel dat ik redelijk (soms) tot goed (andere soms) bezig ben, maar het op weegschaal zien is toch extra bevestigend. Dit tempo, zo langsaam, vind ik eigenlijk ideaal, hoop dat ik het vast kan houden.

Ben heel tevreden, eet erg lekker en redelijk gezond. Heb nooit honger, veel minder vaak dan voorheen juist.

Nu nog de kerst door, zal ook nog best moeilijk zijn..
Huis ligt hier nog vol met sintlekkers. Ben er niet altijd vanaf gebleven maar in verhouding met voorheen toch wel voor 99 procent;)

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

11-12-2015 om 12:12

Hier.....

Schijn ik in een zg. "Plateaufase" <> te zitten.
Volgens onze diëtiste is het zo dat als je ongeveer 10 kg bent afgevallen, dat je een poos als het ware stil staat, en dat het net lijkt alsof er niets meer afgaat. Als dat zo is, dan zit ik daar in

Hoe dan ook, ik eet niet meer en niet minder als in de afgelopen weken, maar het afvallen gaat tergend langzaam. Best wel demotiverend. Ik schommel nu al bijna 3 weken tussen de 67 en 68 kg, ( het ene moment dichter bij de 67 kg en dan weer dichter bij de 68 kg) terwijl ik wat levensritme ( eten, drinken, slapen, bewegen) niet veranderd ben.

Nou ja, we gaan maar domweg door, ook dit zal wel veranderen. Ik ben gewoon blij dat ik niet zo zoet ben aangelegd en dat ik niet taal naar snoep en zoetigheid. Mijn chocoladeletter ligt nog mooi in de kast, en ik denk dat ik hem maar ga vermalen of zo om hem dan daarna te verwerken in een toetje of zo voor met de kerstdagen.

blik

blik

11-12-2015 om 15:12

maar

kan het niet gewoon zo zijn dat je nu (omdat je lichter bent) minder calorieën verbruikt?

Ik vind langsaam niet erg, als ik maar blijf afvallen.

Suze

Suze

15-12-2015 om 10:12

kansloos gedoe

Tjeminee, wat een kansloos gedoe bij mij.
Ik zit volgens mij weer op mijn startgewicht toen ik met afvallen (in dit draadje) begon.

Heb volgens mij niet megaveel gesnoept afgelopen dagen/week, maar wel regelmatig wat ;-(.

Wat een afstraffing. Moeilijk met die feestdagen en al het lekkers op het werk, thuis, borrels etc.

Gelukkig heb ik ook niet veel af te vallen en zal het daardoor ook wat moeilijker zijn, maar jammer blijft het wel, nadat ik toch even mijn maximaal toelaatbare gewicht had bereikt.

Nou ja, volhouden maar.

Hoe gaat het bij jullie? Ik heb echt bewondering voor iedereen die wel afvalt en goed/vaak van al het lekkers kan afblijven.

blik

blik

15-12-2015 om 19:12

ah joh!

Nog 2 weekjes, dan is al de snoepzooi weer weg!
Ik zou me echt niet druk maken als ik jou was om zo weinig (haha, zeg ik, daarom ben ik natuurlijk zo dik geworden in de eerste plaats!)

Maar ik denk serieus dat dit de slechtste, moeilijkste periode is om te lijnen dus nog even geduld!

Hier heel dubbel, want een langer traject en kan niet zomaar even op pauze voor mijn gevoel. Juist omdat ik het procesmatig moet aanpakken.
Ik blijf wel voor 99 procent vd zooi af (nooit gedacht van mezelf!!) maar ook weer niet voor 100 procent...

Daarbij gaat het slecht met mijn klachten. Ik kan moeilijk staan. Het ging zo slecht dat ik vorige week tegen partner heb geroepen dat kan zo even niet meer. We stoppen even met koken. (Partner is ook uitgevallen en kan niet veel meer)
We gaan over op 'noodtoestand' en kiezen even voor de meeste rust, óók wb de maaltijden en gaan over op zo gemakkelijk mogelijk...
Dus echt even kant en klaar, het is niet anders. Nu heb ik daar de afgelopen dagen gewoon niet aan mee gedaan, vandaag bijv alleen een omelet met tomaat gegeten met veel olijven, en de rest een diepvriespizza met sla. (En olijven, en fruit, zoiets mieter ik altijd wel erbij aan tafel)
Maar het kost me al veel energie momenteel om maar een maaltijd te bedenken, plannen, laat staan uitvoeren.

Dus ik weet het even niet, nee, gaat niet zo super dus.
Maar goed, ook wel iets positiefs; ben zo uitgeput dat er niet veel sociaals gebeurt momenteel dus ik kom weinig in verleidingen!

Juno

Juno

15-12-2015 om 22:12

Hier

Het gaat niet zo snel meer als eerst en het begint me wat moeite te kosten om van de dingen af te blijven die ik lekker vond. Vond, want zodra ik het eet vind ik het niet lekker. Gisteren voor de kinderen van de overgebleven pepernoten en chocoladeletter een taart gemaakt. Stukje van de letter gegeten, hij was per slot van rekening van mij en alhoewel hij in eerste instantie vol en romig smaakte bleef een vieze zoete nasmaak achter en voelde ik me zo misselijk als een kat. Vandaag op het werk werden lekkere dingen van de bakker uitgedeeld. Ooo, ik had zo'n zin, maar ik doe dit niet alleen om af te vallen maar ook -juist- voor mijn gezondheid. Het is mijn doel om dit jaar geen longontsteking te krijgen. Heb ik niet helemaal in de hand maar ik probeer de kans zo klein mogelijk te maken. Het koken is soms gedoe omdat de rest niet of nauwelijks mee-eet. De hoeveelheid groente doet mij wel erg goed, krijg veel complimenten dat ik er goed uitzie. Nu zag ik mezelf op een filmpje van Sinterklaas en dat viel echt erg tegen. Man beaamde dat ik er in werkelijkheid ook zo uitzie, en bedankt! Op de een of andere manier is hierdoor een stukje motivatie weg, ook omdat man heeft aangegeven dat hij het zo ook wel prima vindt en er van hem niet echt nog wat af hoeft. Voor de duidelijkheid; BMI is nog niet in het groen.
Blik, wat rot dat het zo gaat! Bij hoge vitaminenood redden wij ons vaak met van die kant en klaar gesneden zakken. Groenten wokken met wat knoflook, als het gaar is wat ketjap er door. Rijst er bij, wat satésaus en klaar. Maaltijdsalade, is ook kant en klaar te koop. Anders een paar aardappels koken, maak er meteen wat te veel. Een paar door een zak salade, wat citroensap en tomaten erbij, snee brood en klaar. Die andere aardappels verwerk je in een boerenomelet, ei met aardappel, wat ui en misschien nog een tomaat. Mijn redding is vaak de braadzak, ik mik er wat groente in en het gaat een half uurtje in de oven. Soep, van dat wat je in huis hebt. Groente even aanfruiten, water en bouillonblokjes er bij en wanneer alles gaar is gaat de staafmixer erover heen. Maak meteen een mooie hoeveelheid zodat je kan invriezen voor volgende week. In een week heb je dan rijst, maaltijdsalade, maaltijdomelet, soep, braadzakgroente, een keer pizza/patat/wat dan ook en een keer brood.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.