Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmawee
01-11-2020 om 15:11
Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21
Daar gaan we weer!
Afvallen, of toch in elk geval een beetje beter voor onze eigen gezondheid zorgen.
Geen nieuwjaarsdraadje dit keer, maar laat het vooral ook een stimulans zijn voor die lastige laatste maanden van het jaar... met dit jaar als extra uitdaging: de coronakilo's!
Succes allemaal en houd vol.
Ik had nog een idee. Misschien is het leuk om in de eerste berichten van deze draad even een korte introductie te schrijven over jezelf met waar je mee bezig bent / wat je doel is. Ik merk dat ik het soms jammer vind dat ik niet helemaal helder heb hoe het ook alweer zat, met ieder van ons. Hoeft niet hè, het is maar een idee.

MaddyD
07-11-2020 om 09:11
Ook aangehaakt bij de ommetjes
Ik zal me even voorstellen. Ik ben 60 jaar, moeder van drie volwassen kinderen, die allen het huis hebben verlaten. Ik werk 4 dagen per week.
Ik heb nooit meegedaan met de afval-draadjes, omdat mijn gewicht beweegt rond de bovengrens van de groene BMI-zone. Wel een reden om op mijn eetgewoontes te letten. Af en toe val ik zonder te lijnen een paar kilo af, maar dat eet ik er altijd weer aan. Ik ben vorig jaar ernstig ziek geweest en mede door Corona is mijn conditie nog steeds heel slecht. De belangrijkste reden om mee te doen is dan ook het opbouwen van conditie. Ik weet dat mijn gewicht vanzelf weer gaat zakken als ik maar genoeg doe. Ik wil proberen mijn gewicht dan op dat wat lagere niveau te houden door wat beter op mijn eten te letten.
Veel succes allemaal!

Knurf
07-11-2020 om 20:11
Balen
Gisteren had ik geen wifi bij mijn ommetje, en later thuis (met wifi) vergat ik de app te laten lopen om de wandeling alsnog in te voeren. Nu ben ik mijn serie kwijt. En prompt kost het moeite om mezelf weer te motiveren. Balen, want het beviel me eigenlijk wel.
Morgen probeer ik het weer op te pakken.

MoederMop
07-11-2020 om 20:11
Vergeten uit te zetten
En dan slaat de app automatisch af na 60 minuten. In dit geval terecht, want ik zat na 45 minuten weer op mijn kont, maar ik wandel ook regelmatig langer dan een uur. Let de app ook op je snelheid bij het uitschakelen?

Slobbertje
07-11-2020 om 21:11
Bij mij ook
Mijne flipte ook uit, maar ik liep nog, heel storend.
Maar het lopen is lekker.
En welkom, nieuwe gezonde lopers!

MaddyD
08-11-2020 om 22:11
Ommetjes
Die app is een leuk idee, maar niet zo slim geïmplementeerd. Toen ik vanavond thuis kwam na een ommetje van 30 minuten en buiten het bereik van de Wi-Fi op klaar drukte, kon hij mijn score niet updaten, ook niet nadat hij al lang weer Wifi had. Uiteindelijk alle apps gesloten en ommetje weer opnieuw opgestart en toe zei de app dat ik al 45 minuten gelopen had. Vlug op klaar geklikt en toen kon hij wel updaten. Dus je moet het ommetje starten en stoppen als je wifi bereik hebt (Als je geen 4G of 5G hebt).
Verder is de virtuele competitie stimulerend.

MoederMop
09-11-2020 om 12:11
Feedback geven?
Als iets nieuws ontwikkeld wordt, is het handig als gebruikers feedback geven aan de makers, dus Maddy, je probleem naar hen mailen? Kunnen ze proberen dit te optimaliseren.

MaddyD
09-11-2020 om 22:11
Goed idee MoederMop
Ik zal zo eens op de site kijken of ze een support email hebben om het te melden.

Slobbertje
10-11-2020 om 08:11
Keurig
Zojuist mezelf weer eens gewogen en ik was heel mooi op gewicht gebleven.
Het werkt echt, weer gezond geworden, en dus weer kunnen bewegen. En veel minder trek in eten hebben, zodat ik bij het diner meestal met de helft toe kan van wat ik eerst nam. Dat is natuurlijk ook een kwestie van wennen.
Mijn gewichtsduik naar beneden is in elk geval gestopt, maar dat is goed, anders zou ik nog wegwaaien in een storm.
Als nieuw dingetje begin ik de dag nu met rek- en strekoefeningen.

Slobbertje
10-11-2020 om 08:11
Oh en geslobber
Mijn slobberende huid begint iets strakker te worden. Misschien van alle ommetjes, of gewoon door de tijd.

Annemie
10-11-2020 om 21:11
App werkt zeer motiverend!
Ik sta al een paar dagen bovenaan, omdat ik bijna elke dag vóór 9 uur met de hond ga lopen of naar de supermarkt ga voor vers brood, haha! Ik merk echt dat ik, met de app in het achterhoofd, heel graag in ieder geval 1 wandeling per dag wil maken (voor de serie, zodat ie niet onderbroken wordt), én graag voor 9 uur want dat zijn veel punten!
En steeds delen via Whatsapp met de kinderen want dat is ook weer extra punten haha!
Qua gewicht zit ik denk ik nog 2 kg boven wat ik wil. Wat ik wél gemerkt heb nu, en dit is echt heel opvallend, is dat nu ik sinds 2 weken weer gezond eet (geen suiker, weinig vet, veel groenten en fruit), ik geen opvliegers heb, en toen ik een tijdje meer snoepte en snackte had ik ze de hele dag door en ook 's nachts. Het zou natuurlijk toeval kunnen zijn...
Herkent iemand dit?

MoederMop
10-11-2020 om 22:11
Opvliegers komen opvliegers gaan
Of ik nou gezond eet of wat meer snoep, ik merk geen verschil.
Ik had dus gemaild met de vraag waarom de app na 60 minuten stopt en heb antwoord gekregen. Ze hebben de vraag al eerder gehad en gaan nu uitzoeken hoeveel mensen verlangen dat je ook een Om kan registreren ipv een Ommetje. Dus vooral melden bij de app!
Ik heb ook het verzoek om een pauzeknop gedaan. Ik kwam vandaag na 15 minuten lopen een vriendin tegen die ik al een poos niet "life" had gezien, dus daarmee 10 minuten staan kletsen. De app stoppen kan niet, ben ik mijn ommetje kwijt. Maar 35 minuten lopen was dus wel 10 minuten te lang!

Sas
11-11-2020 om 07:11
Hier geen problemen met 35 minuten lopen
Ook niet met 45.
Ik herken wel dat e.e.a. niet goed werkt als je de app pas start buiten bereik van WiFi en stopt binnen bereik van WIFI. Terwijl ik gewoon mobiel internet heb.

Annemie
11-11-2020 om 18:11
Vandaag
Vandaag 30 km gefietst (wel met elektrische fiets dus niet super inspannend, maar goed) en een uur gelopen. Ik heb het fietsen als 'ommetje' gedaan, dat mag toch?
Dus 3 ommetjes vandaag: 1x heen fietsen, 1x wandelen, 1x terugfietsen
Wel patat gegeten vandaag want jongste dochter wilde patat eten van de snackbar (doen we heel zelden, meestal uit de airfryer als we het al eten) en het was zoveel dat ik wel mee moest eten anders moesten we het weggooien en ik hou niet van eten weggooien. Ik baal er wel van want ik had liever iets anders gegeten, maar ja, morgen beter.
MoederMop: ja misschien is het wel gewoon toeval dan, van die opvliegers...in ieder geval blij dat ik er momenteel geen last van heb

MoederMop
11-11-2020 om 23:11
Opvliegers hangen ook van de persoon af
Wat bij de ene een opvlieger triggert, hoeft bij de andere niks uit te maken. Ik heb nu al wekenlang bijna alleen een opvlieger als ik geknield het (behoorlijk grote) caviahok schoonmaak. Of het nou komt omdat het een inspannend karweitje is, of dat mijn lijf die handelingen associeert met een opvlieger krijgen, geen idee.

Tine Winkel
12-11-2020 om 10:11
ik haak af & opvliegers
ik merk dat ik steeds vergeet die app te activeren bij mijn (vrijwel dagelijkse) wandelingen... dat werkt niet.
Mbt opvliegers - bij mij zijn ze vrijwel verdwenen nu mijn schildklier goed is ingesteld. Alleen 's avonds laat bij het naar bed gaan even last, is na 10 minuten over. Wat een verademing :)

Hangkous
12-11-2020 om 10:11
Vergeet die app ook steeds te starten.
En hij start niet zonder Wi-Fi dus ik heb al heel wat ommetjes en ommen gelopen die niet meegeteld zijn. Ik vaar weer op mijn Fit app. Daar kan ik na thuiskomst de boel invoeren en indien nodig corrigeren. Wat als fietsen wordt gesignaleerd maar wat wandelen was corrigeer ik. Andersom niet, dat betekent namelijk dat ik heel langzaam fietste en dat staat dan qua inspanning gelijk aan wandelen.
De corona kilo is er nog steeds niet af. Ik beweeg lang genoeg en voldoende intensief maar eet ook veel te lekker.

Emmawee
12-11-2020 om 15:11
Verandering
Ik ga nu voorzichtig onder de 85 kilo met mijn gewicht en wat ik helemaal fijn vind, mijn buikomvang slinkt. Heel geleidelijk, maar wel merkbaar. Ik eet beduidend minder, door de Stop met Snaaien aanpak van Carola van Bemmelen (met planning en beloningen voor het 'doorvoelen van de behoefte en hier niet aan toegeven').
Dat geeft me meer rust, minder trek en minder calorie-inname.
Qua beweging is die ommetjes-app mijn redding. Bedankt Slobbertje!! Het zorgt er in elk geval voor dat ik dagelijks aan mijn portie beweging kom. Ik hoop ook nog weer eens wat aan krachttraining te gaan doen, weer een beetje spiermassa opbouwen. Maar nu ben ik al blij met mijn reeks van 11 (straks 12!) ommetjes.
Ik vergeet hem nooit, maar ik was dan ook echt even de doelgroep, aangezien ik al een week binnen zat en gewoon totaal geen zin had in beweging. Dom, maar waar. De app en weer even de opfriscursus van Erik Scherder (de kracht van de herhaling), hebben me weer op gang gekregen.

Doenja
12-11-2020 om 16:11
prachtig
Ik kom op de meest prachtige plekken nu ik 'verplicht' moet wandelen. Ik trek er ook echt de tijd voor uit. En ik voel me steeds beter sinds mijn medicatie beter is geregeld. Bij geen medicatie heb ik de hele dag opvliegers, zweten is dus een symptoom van te weinig medicatie .
Wel vergeet ik regelmatig die app aan te zetten, of uit te zetten. Nou dat laatste loont niet echt heb ik gezien! Op social media deel ik vaak foto's van mijn wandelingen en nu wil iedereen weten waar dat dan is.
Als het lichamelijk echt niet lukt om te wandelen en ik me te ziek voel, dan ga ik niet. Van de zeven dagen per week ga ik er toch nog 6 nu. Mijn gewicht weet ik echt niet, en ik wil ook niet schrikken, of moet ik dat juist wel doen? Of kleding me losser gaat zitten, dat merk ik wel. Maar doordat ik vaak te lage bloedsuikers heb, moet ik regelmatig eten. Veel gezonde dingen in huis gehaald en gisteren vis met 3 soorten groente gegeten. Heerlijk! 's Avonds dan weer chips, dat wel hahaha. Maar ik ben blij dat ik nu weet waarom ik me al jaren zo slecht voelde. Was gewoon een medisch ding, ipv psychosomatisch wat me altijd is aangepraat. Dat is dan nog de mooiste les uit dit alles; vertrouw op jezelf. Ik zie een enorme bui hangen, zal ik nog ff????

Zamioculcas
12-11-2020 om 20:11
Weggooien en wandelen
Annemie, ik herken wat je zegt over eten weggooien. Zo dacht ik ook altijd. En toen las ik een keer ergens over hoe je jezelf als vuilnisbak behandelt als je eten opeet in plaats van weggooit. Omdat je je plan om gezond te eten weg gooit en niet met plezier het eten eet wat je neemt. Je kunt dus eigenlijk beter het eten wel weg gooien en jezelf aan je plan houden en iets eten waar je wel blij mee bent. Want je bent geen vuilnisbak voor restjes of om overgebleven eten te 'redden', je bent gewoon een gezond mens dat gezond wil blijven en verdient om gezond te eten. Dat was voor mij best wel een eye opener want ik was ook gewend om door te eten tot alles op was.
Verder werkt de ommetjes app voor mij ook totaal niet want ik vergeet hem continu. Maar door jullie ommetjes geinspireerd wandel ik wel meer en zit ik al in een mooie serie van behaalde stappendoelen en traploopdoelen op mijn sporthorloge. Wandelen tijdens overleggen werkt ook echt goed, frisse lucht en lekker buiten op mooie stukjes. Ongemerkt stap ik dan een uur flink door en voel ik me weer helemaal fris voor het volgende overleg Ik moet eerder opletten dat ik niet te veel wandel, ik kreeg pijn aan mijn voeten!

Manja
Ja die ommetjes app is ook niks voor mij
Ben net een beetje herstellende van corona. Maak mijn ommetjes maar vergeet steeds, heb hem er maar weer afgegooid, Voor mij werkt zo’n app alleen maar als het automatisch gaat.
Ben met corona zomaar weer ruim een kilo kwijt jn ee week en dat is nu niet goed! Lust weinig, vergeet te eten, proef niks en ruik niks
Probeer nu in elk geval fruit en eiwit in de vorm skyr. Dat valt het best.
Komende week niet verder afvallen, spieren weer wat kweken en trainen. Ben nog zo megamoe, moeer dan ik ooit in mijn leven geweest ben. En hele pijnlijke spieren

Slobbertje
Ah Manja, ik dacht net al aan je, hoe het nu zou zijn. Gelukkig ben je iets beter, maar balen dat het nog niet echt opknapt. Sterkte en geduld gewenst!!! Hopelijk de andere 3 ook aan het opknappen?
Emmawee, blij dat ik iets positiefs teweeg heb gebracht voor jou en sommige anderen. De app is inderdaad nogal dom, maar meestal lukt het me om m toch aan te zetten.
Over eten: restjes natuurlijk pas de volgende dag opeten, als lunch!!

Manja
Slobbetje
Rest is beter. Ik was ook de laatste die ziek werd. En de jongeren waren in een paar dagen weer up and running, moesten hun 7 dagen uitzitten terwijl ziekte al over was. Man was bijna 14 dagen ziek. Ik zit nu op 11 ofzo. Vind het wel heavy

zebra
14-11-2020 om 17:11
wandelen
ik heb besloten mijn abonnement bij de sportschool op te zeggen, het komt er gewoon niet meer van sinds de kleedkamers niet open zijn. Ik wil dan wel vaker een wandeling maken als ik terug kom van het werk of een flinke omweg maken met de fiets als ik naar huis kom.

Slobbertje
15-11-2020 om 12:11
Wandelen
Ik merk zelf dat wandelen me steeds beter bevalt. Als ik niet heb gelopen, dan voelt het als een gemis. En ik krijg steeds gespierdere benen (straks moet ik weer een nieuwe nickname).
Vanmorgen nog een uur gelopen, voordat het ging regenen. Het gaat me steeds gemakkelijker af. Toen ik nog ziek was dit voorjaar haalde ik (toen ik begon met wandelen) nauwelijks de hoek van de straat. Vlak voor mijn operatie kon ik op laag tempo en met een pauze 2,5 km lopen.
En nu heb ik samen met mijn zus afgesproken een keer het Pieterpad te lopen. Het zal wel in gedeeltes gaan, elke maand een weekend ofzo.

zebra
15-11-2020 om 12:11
deze week
zal het blijven bij ommetjes door de tuin want ik ben vrijdag positief getest en moet dus thuisblijven. Ben niet ziek maar wel verkouden (ben ik altijd wel, zeker in najaar en winter) en raar gevoel in mijn keel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.