Zorgenkinderen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paper
27-11-2019 om 10:11
We tellen af....
Hallo iedereen
Graag wil ik samen met jullie mijn verhaal en ervaringen delen. Ik zoek ook vaak naar ervaringen en gedachten van andere ouders op vandaar ik dit ook wil delen met jullie.
Ik ben een mama van 2 jongens. Onze oudste zoon is een 'zorgenkind'.
Het is begonnen toen hij 3 jaar was. We merkten dat hij anders was dan andere kinderen. Maar we dachten we beelden ons dit maar in. Misschien zijn we niet streng genoeg of te streng? Brengen we wel genoeg tijd met hem door? Voelt hij zich wel geliefd? Uren hebben mijn man en ik er over gepraat en nagedacht en wakker gelegen!! Maar wat we ook probeerden niets maar echt niets hielp. We waren machteloos!! Tranen die ik gelaten heb hou je niet voor mogelijk... wat kunnen we doen? Ouders en schoonouders die ons voor gek verklaren en zeggen dat het normaal is voor zo een kleine jongen. Maar nu is hij 8 jaar en beginnen ze ons EINDELIJK gelijk te geven. Mijn man en ik zitten op ons tandvlees. Jaren hebben we gedacht dat wij gewoon niet gemaakt waren om ouders te zijn. We zochten de schuld bij ons zelf. Elke dag probeerde ik weer het beste van mezelf te geven en dan toch 's avonds van ellende beginnen wenen tegen mijn man. Ik voelde me echt mislukt als moeder.
We zijn hulp beginnen zoeken toen hij 6 jaar was. Ook omdat de school ons meldde dat daar ook problemen waren met stil zitten en concentratie en omgaan met andere kinderen.
We zijn een jaar naar een psycholoog geweest maar zonder succes. Dan via school willen laten testen maar 3 jaar wachttijd!!! Nee dit konden wij niet meer langer aan!!!
Dan hem in een privé praktijk laten testen en vorige week eindelijk bij de psychiater kunnen langs gaan. Nu is het wachten tot 27 maart 2020 voor we weer kunnen gaan voor verdere onderzoeken. Nog 4 maanden volhouden... Ik hoop zo hard voor ons gezin dat we dichter bij een rustiger leven gaan komen... Hoop zo hard op eindelijk een band met mijn kind te hebben. Die mij gelooft als ik zeg dat ik van hem hou. Dat hij mijn beste vriend word. Ik ben de conflicten zo beu, de teleurstellingen als hij me pijn doet of zegt dat hij me haat. Ik wil graag met jullie hier verder advies in krijgen want vele van jullie zijn zelf in deze situatie geweest.
Alvast bedankt voor iedereen die me een beetje moed, tips en geduld kan geven )

Nora
02-12-2019 om 23:12
Meteen mee stoppen hoor
die 'goeie' kleding.
Jammer voor jou, maar helaas.
Met een beetje geluk lukt het je over een paar jaar wel.
Maar sommige kinderen zijn niet in goede kleding te houden. (en voor de meeste kinderen is er niks aan)

Nora
02-12-2019 om 23:12
Stelen
Wat dacht je, dat je kinderen kant en klaar, volledig opgevoed en al, uit je buik kwamen;)?
Je kind 'steelt'. (veel liever: nam iets mee dat niet van hem is)
Nou, daar start je opvoeden dan. Dan maak je, op fijne en duidelijke wijze, op een manier die op hem is aangepast, duidelijk dat hij dat niet meer moet doen.

Paper
03-12-2019 om 08:12
Nora
Als jij dacht dat ze volledig opgevoed uit uw buik kwamen wat doe jij dan op dit forum?
Tuurlijk is de goeie kleding jammer voor mij en helaas maar ik mag toch vragen dat hij recht staat ipv over de grond te schuiven? Ja het begrip stelen is uitgelegd is nemen wat niet van hem is dat weet ik ook wel!! Maar het breekt mijn hart dat hij dat gedaan heeft. En ja wij hebben hem rustig uitgelegd dat dit niet kan en dat hij dit moet terug geven en zich excuseren.
Jullie kunnen mij het gevoel geven dat heel zijn gedrag mijn fout is. Met het vingertje wijzen is niet waarom ik hier mijn hart kom uitstorten en beetje raad vragen.
Maar ja achter een PC kan iedereen precies altijd wat meer zeggen dat had ik moeten weten.
Ik ga het hier bij laten en bij echte professionele mensen praten die wel oprecht mij kunnen zeggen waar het schoentje wringt. Want ik weet dat ik verdomme al jaren bezig ben om mijn zoontje het beste leven te geven die hij verdiend en met de noden die hij heeft rekening te houden!!!

Pennestreek
03-12-2019 om 09:12
Dat snappen we wel hoor Paper
Maar wij moeten het doen met de informatie die jij hier geeft. En voor mij ontstaat daaruit een beeld van een moeder die haar nogal dwingende zoon in alles zijn zin geeft, om hem maar vooral het gevoel te geven dat ze van hem houdt en om maar vooral te zorgen dat hij niet gaat huilen. En dan vervolgens vindt dat hij onhandelbaar is, omdat hij er geen genoegen mee neemt als hij zijn zin niet krijgt.
Dus geven wij je de raad om wat strenger te zijn, om hem te begrenzen, en om hem te negeren als hij dramagedrag vertoont, en hem juist te belonen voor positief gedrag.
Als dat niet is wat je wil horen, of als dat niet is hoe het zit, dan spijt me dat, maar dan moet je misschien meer concreet worden in je voorbeelden. Vies en nat worden doet ieder kind, als je daar als ouder al een drama van maakt dan houd ik mijn hart vast voor als hij in de puberteit komt. En ook al doe je nu ontzettend je best en heb je de allerbeste bedoelingen, dan nog hoeft het niet zo te zijn dat jouw manier van opvoeden bij dit kind werkt. Ik heb zelf ook twee totaal verschillende kinderen, waar ik de een moet duwen moet ik bij de ander op de rem. En dat vind ik erg lastig, bij mijn jongste moet ik continu nadenken over wat ik doe, en vaak doen wat niet bij mij past. Dat kost bakken energie en is erg frustrerend, want het pakt dan meestal nog niet uit hoe ik het graag zou willen. Maar ik ben wel bereid naar mijn eigen aanpak te kijken, en eens iets anders uit te proberen. Dat mis ik bij jou, jij blijft zeggen dat je het allerbeste wil voor je kind, maar jouw aanpak werkt duidelijk niet. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dus als je wat wil veranderen zul JIJ dat moeten doen. Jouw gedrag is het enige waar jij invloed op hebt. Ook al is je zoon pas 8.
Ik hoop oprecht voor jullie dat de juiste hulp gevonden wordt, en dat er wat harmonie in jullie gezin komt.

Mijntje
03-12-2019 om 10:12
ombuigen
Zijn gedrag is zeker niet jouw fout. Maar hoe jij reageert kan wel van invloed zijn om zijn 'ongewenste' gedrag om te buigen.
Het is normaal dat soms 'je hart breekt', maar beter is dat niet te laten merken en het hoofd koel te houden. Stelen is met 8 nog zeker niet zo alarmerend, het is zijn manier van aandacht vragen (op zijn kop krijgen is ook aandacht) Als je wil dat er dingen verbeteren is het goed naar zowel zijn als jouw gedrag te kijken, want dat is nou eenmaal een wisselwerking. Je moet dit niet allemaal lezen als kritiek op jou als ouder, hier zijn allemaal ouders met soortgelijke 'lastige' kinderen die door schade en schande wijs zijn geworden. Doe er je voordeel mee.
Ik hoop dat dat boek je nog meer handvaten geeft.

Paper
03-12-2019 om 10:12
reactie
Ik ga vandaag naar de bibliotheek en een paar boeken halen. Ik wil echt weten wat ik moet doen want mijn inspiratie en geduld is de laatste tijd vaak op.
Gisteren toen we met hem het gesprek hadden dat je niks mag nemen van iemand anders zie je dat hij er totaal niet mee in zit. Mijn man zei we nemen een paar pokémon kaarten af omdat je dat gedaan hebt en hij kwam ze zelf mee kiezen. Belonen hebben we al gedaan en dat lukte niet uiteindelijk wou hij zijn beloning dan niet. En straffen ook niet want er is niets waar je hem mee kan 'raken'. Dus hoop dat ik wat handvatten ga kunnen oppikken in de boeken.

AnneJ
03-12-2019 om 11:12
Reageren
Zelf denk ik, als ik dit lees, misschien moet je eerst wel veeeeeeeel minder tegen je zoon gaan zeggen en zeker geen 'correcties' of 'aanwijzingen'. Bij autisme volgt iemand zijn/haar eigen denkspoor en is vooruit aan het analyseren en denken en elke tekst kan die gedachtentrein hinderlijk onderbreken.
Misschien is het wel handig om op dit moment veel meer naar je zoon te luisteren en te kijken en te wachten op wat hij zegt?
En van je schrap zetten en positief belonen verwacht ik eerlijk gezegd niet zoveel.
Wel van rustig, op een goed moment, uitleggen wat de bedoeling is als je de broertjes van elkaar scheidt, en de een gaat naar oma en de ander blijft thuis.
Rustig uitleggen en dan terugvragen, zinnen terugvragen, of deze zoon begrepen heeft wat je wil zeggen. En dan hopen dat hij ook gelooft dat dat het is dat je wil zeggen.
Het klinkt nu allemaal nogal paniekerig en corrigerend. Maar dat helpt niet.
Het kan helpen om de emotie uit je stem te halen en wat neutraler te gaan praten. Kies ook wat meer concrete korte tekst. en houdt geen heel verhaal. Beoordeel of een zin wel 'aankomt'.
En inderdaad, lees eens wat, of doe een goede cursus of training. Speciaal gericht op het omgaan met kinderen met autisme, niet zomaar een cursus 'positief opvoeden' of zoiets.
Zelf heb ik veel gehad aan trainingen bij Autisme Centraal.
Ik wens je heel veel sterkte want het is vooral ook een verandering in je eigen houding die mogelijk bij kan dragen dat je zoon zich beter gaat voelen en zich beter gaat ontwikkelen. Soms denk je, dat weet ik nu wel, maar het gaat erom dat je ook je houding en gedrag verandert en dat valt niet altijd mee.

Paper
AnneJ
Ik weet dat mijn eigen houding ook veel inbreng heeft maar dat is het nu net. Ik moet een manier zien te gaan vinden zodat ik terug rustig kan blijven. Mijn emmertje is vol.
Maar ik weet nu nog niet hoe ik dat moet doen. Ik heb een afspraak gemaakt bij de psycholoog die me misschien kan leren hoe ik met dingen best om kan gaan als ik frustratie voel. Het is raar om te zeggen maar ik kan echt niet meer tegen die drukte de hele tijd, het gemama mama mama mama mama de hele avond, het geruzie, de conflicten,.... gewoon eens rust en kunnen genieten van mijn kinderen.
Nu moet ik de hele tijd bij ze blijven of ze tekenen op de meubels, gordijnen, maken dingen stuk, doen elkaar pijn, halen alles overhoop.... Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog maar ik zit nu in een moment dat ik gewoon wil wegrijden en nooit meer terugkeren. Omdat ik echt vast zit... Ik ben precies uitgeprobeerd... Als jullie dit zien als slachtoffer willen spelen is het maar zo maar ik ben ook maar een mens en mijn limiet is gewoon even bereikt.

AnneJ
Straffen en belonen
Nou, dat is dan in elk geval duidelijk en de ervaring met de meeste kinderen met autisme. Straffen en belonen helpt niet. Het gaat erom dat je uitlegt wat de bedoeling is, zonder emoties. Met extra geduld en kalmte.
De boeken die mij geholpen hebben, zijn, na 'het explosieve kind' van dr Ross Greene, vooral de Hulpgids Asperger van Tony Atwood en 'Geef me de Vijf' van Colette de Bruin.
https://www.geefmede5.nl/methodiek
Verder heb ik veel gehad aan de gasten van 'Wrong Planet' een forum opgezet door iemand die zelf autisme heeft. En de NVA, de Nederlandse Vereniging voor Autisme.
En uiteraard de trainingen bij Autisme Centraal.
https://www.autismecentraal.com/public/index.asp?lang=NL&pid=0

Jippox
paper
Dan is het ook vooral van belang om even wat tijd voor jezelf vrij te maken. Kun je vrij nemen van je werk? Of ga een weekend alleen weg terwijl je man bij de kinderen is. Eerst goed voor jezelf zorgen, anders kun je ook niet goed voor je kinderen zorgen!

Nora
Wat goed
Lijkt me beste plan.
Je reageert op ons ook niet 'rustig'. En dat is echt niet vervelend bedoeld, maar juist goed want het is voor jou erg vervelend en vermoeiend. Een boodschap die goed bedoeld zien als een aanval op jou, als dat steeds gebeurd dan heb je een zwaar leven en logisch dat je dan op raakt.
Je kind doet dingen voor zichzelf, niet om jou te raken. Je hart breekt als hij steelt, die emotie moet je zien te neutraliseren want alleen dan kun je neutraal naar je kind kijken en wat hij nodig heeft.

Paper
Jippox
Ik werk in het onderwijs en wij kunnen niet vrij nemen. Misschien wel onbetaald verlof dat weet ik nu niet. Kan ik navragen.
En mijn man met de kindjes laten wil mijn man niet want hij heeft evenveel nood aan wat 'rust'. Als hij nog maar een uur alleen is bij ze zit het er al tegen. Ik kan soms gewoon zelfs niet naar de winkel gaan.

AnneJ
Limiet
En dat kan ik me ook zo heel goed voorstellen Paper. Het is heel moeilijk om je te ontspannen als je voortdurend op moet letten en sturen en ingrijpen.
Bij ons thuis ging het wel veel beter nadat de kinderen naar het speciaal onderwijs overgingen en we allemaal meer gewend waren om te gaan met nadenken over oplossingen.
Maar het bleef veel. Ik deed mijn best om goed te ontspannen.
Vaak als de kinderen op bed lagen ging ik nog een tijdje, met koptelefoon op, muziek instuderen. Omdat je dan zo geconcentreerd bezig bent vergeet je de rest.
Ik was ook blij als ik op mijn werk was, dat was een stuk beter te doen dan thuis.
En gelukkig had ik ook ouders en familie die mij hielpen en waar de kinderen terecht konden.

rutiel
03-12-2019 om 13:12
"En mijn man met de kindjes laten wil mijn man niet want hij heeft evenveel nood aan wat 'rust'. Als hij nog maar een uur alleen is bij ze zit het er al tegen. Ik kan soms gewoon zelfs niet naar de winkel gaan"
Sorry, maar het zijn toch echt ook zijn kinderen. Paper, het is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik, maar het zou echt goed zijn als je zelf wat grenzen zou kunnen stellen. Naar je kinderen, je ouders... en naar je man.

AnneJ
Samen doen
Mogelijk wel lastig om mee te beginnen maar kan er niet een kind mee boodschappen doen? Bij voorkeur je zoon met een ASS? Hij heeft veel samen doen nodig om zaken te kunnen begrijpen en in te oefenen.
Ik maakte vooraf een briefje met alle boodschappen, op volgorde van het pad door de winkel en dan liet ik de kinderen de boodschappen pakken en/of met een pen afstrepen op het boodschappenlijstje wat er gepakt was.
Op de leeftijd van jou zoon kreeg dochter bij de kassa wel eens een speelgoedei. Ze was niet dol op snoep maar wel op speeltjes. Daarvoor kregen ze niets, vroegen ook niets. Ze waren flink bezig geweest met boodschappen doen.
Je kunt ook afspreken, liefst vooraf te bedenken, wat je zoon dan zelf uit wil kiezen wat hij lekker vindt om voor zichzelf te eten. Hier kon dat van alles zijn. Ik vraag nog elke week 1 keer wat ze lekker vinden om mee te nemen. Dat kan gesneden fruit zijn, olijven, pittige worst, Tony Chocelonely, exotisch sap, soep, opkikkertje, noodles, of wat ze op dat moment willen.
Van alles is handig om samen te doen als je zoon daar in mee kan gaan. Soms is het goed bespreken en afspreken, beginnen en vaak blijven doen of proberen te doen, voor het een goede gewoonte is geworden.

Pirata
1 dag
Spreek 1 dag in de week af voor jou en 1 dag voor je man. Die dag kan je de hele dag in het bos gaan lopen of je opsluiten op zolder. En hij de andere dag.
Die stilte heb je gewoon nodig!!!
En probeer toch iets te doen aan het slechte slapen van je kind. Want als hij slaapt hebben jullie ook rust.
Denk dus aan die melk, valeriaan, melatonine en een strak en kalm bedritueel. Ja, ik weet dat het lastig is af te dwingen, maar elk half uurtje is winst.
En koop oordoppen voor jezelf. En "pick your battles". Alleen de ergste dingen corrigeren, ook een kind kan maar een beperkt aantal aanwijzingen aan.

Paper
winkel
Ja samen met hen naar de winkel gaan ooh ho!!! Overal komen die aan... Neem ik 1 kind mee gaat dat veel beter.. Is net of die mekaar opjutten ofzo. Maar ik deed dat vroeger na mijn werk en ging dan naar huis en moest mijn man de kindjes halen bij zijn mama. Maar dat is al te veel verkeerd afgelopen dat ik dat niet meer doe.
Dus nu doe ik op vrijdag de boodschappen voor de hele week zonder hen. Mijn man ging gisteren met de oudste nog naar de winkel maar dan was de jongste aan het wenen dat hij ook mee wou. Maar we hebben niet toe gegeven. En na een tijdje stopte hij wel.

Pirata
Magnesium
En ik heb mijn zoon ook nog wel eens magnesium supplementen gegeven:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30807974/
Gewoon een fijngemalen tablet door de gehaktballen. En je slaapt er ook nog lekkerder van.

Autimam
03-12-2019 om 14:12
goed lezen
Anne zegt heel duidelijk: 1 kind tegelijk mee naar de supermarkt!
Je las mijn eerdere post ook al niet goed. Begjn eens met rustig lezen en niet meteen Nee! te roepen.

AnneJ
Nog een boek
http://wp.watisdiejongendruk.nl/over-jacob-klompstra/
Ik heb Jacob Klompstra zelf gesproken en was onder de indruk van zijn verhaal. Misschien ook wel een verhaal dat je alvast aan je zoon kunt vertellen. Jacob heeft zijn hele leven gedacht dat hij nou eenmaal druk in zijn hoofd was en daarom kostte alles in zijn leven ongelooflijk veel energie en was hij ook heel lastig voor zichzelf en voor anderen. Toen hij medicatie kreeg, op veel latere leeftijd, kon hij ineens veel rustiger denken, alsof er een mist optrok!
Veel mensen hebben iets tegen medicatie daarom kan het handig zijn om tijdig te beginnen met de voordelen te benoemen.
Voor mijn dochter met angstmedicatie begon heb ik haar meegenomen naar een vriendin die ook op latere leeftijd begonnen is met medicatie. Daarvoor was haar hele leven doordrengt van angst. Maar als kind denk je dat dit normaal is tot je merkt dat het ook anders kan. En deze vriendin gebruikt de medicatie niet tijdelijk maar permanent. Ze wil niet terug naar vroeger.
Het kan even zoeken zijn naar de juiste medicatie, wij hebben het geluk gehad dat een kleine dosis nu al jaren het verschil maakt bij mijn dochter met angst en autisme.. Veel mensen met autisme zijn ook vaak angstig omdat het leven voor hen zo onbegrijpelijk en ongrijpbaar is.
De psychiater meldde dat zoon ook beslist in aanmerking zou kunnen komen voor angstmedicatie, beide kinderen hebben autisme, maar mijn zoon maakt liever zijn hoofd vrij met het roken van weed. Omdat hij dat kan doen op een moment die hem uitkomt en wanneer hij er behoefte aan heeft. Niet als hij moet presteren of veel met mensen omgaat, maar dan na afloop thuis.
Met medicatie voor ADHD werkt het weer anders heb ik begrepen. Daar zoek je de momenten dat het nodig is uit om medicatie te nemen omdat het ook bijwerkingen heeft als onderdrukkend voor het hongergevoel of slapeloosheid. Maar in elk geval kun je het doseren. Angstmedicatie moet je opbouwen.
Verdiep je er eens in en begin het uit te leggen aan je zoon zodat hij niet ineens in de weerstand schiet als het zover is.
Misschien ken je zelf wel mensen in je omgeving, vrienden of familie, die een psychische uitdaging hebben, als je zoon, of die medicatie gebruiken. Veel mensen praten er niet over maar het is toch voor veel mensen de realiteit dat het hun leven een stuk beter maakt. Het vertellen van 'social stories' kan je zoon helpen zich in te leven in een ander en in de mogelijkheden die er zijn.

AnneJ
Is ook lastig
Je bent toe aan 'niets' meer hoeven, terwijl je pas de goede kant uitgaat als je eerst meer inzet en investeert. Dat herken ik ook wel.
Zoon was angstig en angst kan ook gewoon komen van de vorm van een lamp, zo was dat bij ons. Maar ik was in die tijd ook lichamelijk beperkt en zag me die lamp niet van het plafond halen en de vader was al helemaal niet aan te sturen tot dat soort 'vage' observaties. En uitleggen aan vrienden en familie. Hmmmmm, die reageerden toch al vaak met onbegrip en veroordeling. Dat is me dus niet gelukt. Andere zaken gelukkig wel. Je doet wat je kunt en wat je nog in je systeem kunt krijgen. Terwijl je zelf al moe en overprikkeld bent.

Paper
Autimam
Ik lees alles wel goed en rustig hoor en zeg zeker niet nee... ik zeg toch ook dat het veel gemakkelijker is met 1 kind en geef haar zeker gelijk maar ik heb er 2. Waar doe ik die andere dan? In de auto laten zitten alleen? Ik zeg alleen dat ik dat opgelost heb door mijn inkopen te doen voor de hele week op vrijdag als ze naar school zijn.

AnneJ
Ja, en
Er komen dan blijkbaar direct flashbacks van herinneringen boven waar het fout liep. Maar natuurlijk los je het zo goed mogelijk op. En het andere kind blijft dan thuis bij de vader, of speelt bij een vriendje of is bij familie. Of is nog op school terwijl de ander al thuis is.
En natuurlijk is zo'n oplossing, alle boodschappen doen als ze beiden op school zitten ook handig, maar je zoon met een ass heeft bezigheden nodig en zaken om te leren die hij vooral leert een op een, samen dus. Dus dingen doen samen met jou bestrijdt zijn angst om alleen te zijn en helpt hem zich te concentreren en te presteren, juist met eenvoudige huishoudelijke taken.
Maar misschien is er later wel meer mogelijk. Je leert steeds beter je opties zien.

Autimam
Ik merk het niet, enkel weerstand
Vanzelfsprekend laat je het andere kind dan bij vader. Het zou fijn zijn als je je man ook iets meer verantwoordelijkheid zou geven (en hij die zou nemen). Hij is net zo goed verantwoordelijk voor de kinderen. En ja, jullie zijn allebei moe, dat is geen reden.
Ik merk alleen maar weerstand bij je. Je zit heel erg vast in je eigen denkpatronen en angsten. Dat kan ik me heel goed indenken, je bent uitgeput en dan lukt het niet meer om verder te kijken. Maar het moet wel, anders verandert er niets.
Ik denk dat het echt een goed idee is om de kinderen om en om bij opa en oma te laten logeren. Je zult merken dat de dynamiek thuis compleet ten goede verandert wanneer er maar 1 kind is. Benoem dat dan ook en prijs het kind als het goed gaat. Niet ingaan op geklaag, gedrein en drama, gewoon vooraf duidelijk aangeven wat er gaat gebeuren. Inclusief de leuke dingen die elk van de kinderen gaan doen. Een beetje drama is heus geen ramp. Dat gaat wel weer over.
Als je bang bent dat je kinderen dan minder van je gaan houden, bedenk je dan dat zelfs kinderen die mishandeld worden nog van hun mishandelende ouder houden. Zo snel is dat echt niet om zeep, hoor.
Ik denk ook dat het een goed idee is dat jij en je man af en toe een weekend volledig vrij krijgen. Samen als het kan (kinderen bij opa en oma), maar desnoods elk alleen, als opa en oma maar 1 kind tegelijk aankunnen en er een ouder moet thuisblijven. Niemand houdt het vol 100% van de tijd op zijn of haar tenen te lopen.

Pennestreek
03-12-2019 om 15:12
Inderdaad, zoveel mogelijk uit elkaar halen
de kinderen. Zeker de komende tijd, zodat iedereen tot rust kan komen. Je schreef eerder dat je schoonouders niet meer op de kinderen willen passen, misschien lukt dat wel als je de kinderen splitst. Dan kunnen ze ieder een weekend bij een opa en oma, jullie samen weg, en dan heeft iedereen het gezellig.
Je man en jij moeten dit als een team aanpakken. En ik snap echt dat het heel lastig en zwaar en moeilijk is als je allebei al op bent, maar er is geen andere oplossing. Samen de schouders eronder, nog even doorbijten en de kinderen duidelijk maken dat jullie de dienst uitmaken en wat jullie de komende tijd gaan doen en hoe. Je hoeft ze niet te vertellen dat ze samen niet gezellig zijn, gewoon het als een voldongen feit brengen.
AnneJ heeft veel ervaring met haar 2 autistische kinderen en heeft heel veel praktische oplossingen. Zo heeft zij ingesteld dat de kinderen hun kamers 'heilig' zijn. Daar komt de ander niet, en ouders kloppen ook aan en wachten op toestemming voor ze naar binnen gaan. Komt die toestemming niet, dan ook niet naar binnen. Zodat die kamer echt hun eigen domein is, waar ze zich terug kunnen trekken en op kunnen laden. Lijkt me voor jouw kinderen (zeker je oudste) een heel bruikbare tactiek. En geef hem een boksbal o.i.d. om zich op uit te leven. Let er wel op dat de kamer geen 'strafplek' wordt, benoem en benader het positief als zijn domein.
Voor de korte termijn zou ik echt investeren in opladen voor jou en je man. Bel je (schoon)ouders en roep hun hulp in. Maar wel op jouw voorwaarden! Dus kinderen apart ook al levert dat gezever op. Meld je desnoods een dag ziek op je werk, maar zorg dat je bij kunt tanken. Als jouw elastiekje niet meer rekt, lukt het je ook niet om flexibel genoeg te zijn om met je kinderen om te gaan. Net als dat zuurstofmasker in het vliegtuig moet je eerst goed voor jezelf zorgen om goed voor je kinderen te kunnen zorgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.