Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Li

Li

04-04-2016 om 14:04

Speciaal onderwijs?

Bal

Bal

06-04-2016 om 19:04

Vlinder72

Zo herkenbaar! Ik zit hier gewoon te grinniken omdat ik voor me zie wat een gehannes het soms is.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

Ja vlinder

En dat printen moet altijd s avonds om half twaalf of s morgens voor schooltijd. En dan doet de printer het niet, of is het netwerk uitgevallen, of is het papier op, of zijn de cartridges leeg. Of ze hebben de plaatjes er te groot on geplakt, of....

Lamg leve de middelbare school!

Bij ons op school hebben ze het altijd over de gouden driehoek. School, leerlin, ouders..... zucht. Ik piep weleens dat ik al een diploma heb....maar niemand is daarvan onder de indruk.

Bal

Bal

Ik heb laatst

Mijn zoon geld meegegeven om het op school te printen. Mogen ze daar hannesen met de kleur en het formaat en te grote en te kleine plaatjes. Mapje mee en klaar ;)

Drietje

Van aanmodderen zonder hulp worden kinderen ook niet gelukkig. Ik vraag me trouwens af of die kinderen die met hangen en wurgen en flink wat ingekochte ondersteuning gepushd worden door hun ouders of dat ze het zelf graag willen.

skik

Triva

Triva

06-04-2016 om 22:04

Vlinder

Mijn zoon op vmbo-basis moest in de tweede week brugklas iets opzoeken op internet. Hij heeft bij spelling enorm last van dyslexie en had fonetisch opgeschreven dat hij op pinterest onder het account van zijn leerkracht iets moest opzoeken.

Toevallig had ik net iets gehoord over pinterest en had vlak daarvoor een account aangemaakt om iets te kunnen bekijken. Ik ben bezig geweest met wat hij had opgeschreven en warempel het was gelukt.

Hij was de enige bij wie het gelukt was en, nog erger, de leerkracht zei dat niemand het gelukt was. Ze had er alleen niet aan gedacht dat een kind ook op het account en de naam van zijn ouder kon kijken...

Skik

Als ze zelf niet willen lukt het niet, denk ik. Ik zou het zelf niet snel doen, maar ik zou mijn kinderen zeker ook niet laten aanmodderen. Ik zou ze aanraden voor een andere route te kiezen, maar als ze dat niet willen, tja, dan help ik ze.

Kamille

Kamille

07-04-2016 om 10:04

ik wist ook van heel veel dingen niet hoe ze zaten op de middelbare school hoor! er was toen nog niet dat internetgedoe, maar vanaf dag een was het een enorm gehannes, zo voelde ik dat ook, heel veel huiswerk, allemaal groepjes, deadlines. en af en toe vertelde ik mijn ouders er wat over. er was een meisje bij ons in het jaar waarvan de vader had verteld aan onze mentor dat hij wel eens over de schouder van zijn dochter meekeek. toen is hem ook echt verzocht dat niet te doen. ouders kunnen wat helpen met wat kleine dingen zoals een keer overhoren en natuurlijk zorgen dat de gymkleren klaar liggen. maar als je kind dit niet aankan is het nivo gewoon niet goed. ik zou het als kind ook niet willen, dat mijn moeder een schema voor me ging maken. ik zou het op eigen kracht willen doen. maar goed, nogmaals, misschien ben ik ouderwets. ik had echt vreselijk moeilijke toetsen en werkstukken voor scheikunde en natuurkunde, er werd van alles van me verwacht, ik snapte er vaak niks van. maar mijn ouders gingen het echt niet ff voor me begeleiden hoor, ik zat op die school en daar benik hun wel dankbaar voor dat zij mij zo hebben opgevoed.

vlinder72

vlinder72

07-04-2016 om 11:04

kamille

je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

Het gaat om plannen niet om het niveau. Denk je nou werkelijk dat als mijn Havo zoon nu naar de Mavo gaat wel opeens kan plannen. En wel direct begrijpt hoe die wazige, engelstalige software programma's werken? En waarom zou hij dat doen. Hij staat gemiddeld een zeven voor al zijn vakken. Ik maak zijn toetsen niet hoor. Dat doet hij toch echt allemaal zelf.

Kamille

Kamille

ja maar als je niet kan plannen waarom moeten je ouders je dan helpenn? die doen die school toch niet? natuurlijk snap ik het wel, alleen vind ik niet dat de ouders daarvoor op moeten draaien. ik kreeg de boel ook niet gepland hoor op de middelbare school en zoals ik zei we begonnen met 25 kinderen in de brugklas en uiteindelijk zijn er heel veel kinderen van school afgegaan en uiteindelijk de mavo gedaan, dat was inderdaad veel minder huiswerk, veel meer vanuit school handvaten, dus dat ging wel. ik zag ook vaak door de bomen het bos niet meer, hoe moest ik dit allemaal doen? ik snapte er ook vaak de ballen niet van. maar dan gaan mijn ouders toch niet een schema voor mij maken? dat is toch van de zotte?

Kamille

Kamille

hoe denk je dat het voelt als je in de brugklas komt en je zit gelijk met een ingewikkeld rooster waar je direct een blackout door krijgt, je snapt er niks van een grote school met ingewikkelde blokken en gebouwen. direct de eerste keer dat je wiskunde hebt moet je al een werkstuk maken maar je begrijpt niet wat ze bedoelen. net als de rest van de klas...ja dan ga je een paar keer op je bek. maar mijn ouders...die hebben hun eigen leven hoor haha.

vlinder72

vlinder72

En nog iets

Je lijkt op zijn schoonmoeder. Zij vergelijkt ook altijd elke situatie met haar leven. Alles wat afwijkt is raar of gek want zo ging het vroeger ook nooit. Alleen mijn schoonmoeder is 77 jaar oud.

Jij doet hetzelfde. Je blijft maar vergelijken met vroeger en komt dan weer met een voorbeeld waarom wij het blijkbaar helemaal verkeerd zien en doen. Wat vroeger .... en ik .....

Ik ben ook naar school geweest vroeger. Ja, toen ging alles anders. Ouders bemoeiden zich nergens mee. Waren ook niet vreselijk belangstellend. Wij deden vroeger maar wat. Maar dat kan nu niet meer. Soms wel. Ik verwacht dat ik mijn andere zoon nauwelijks zal hoeven helpen. Maar mijn oudste moet ik wel helpen. De school verwacht ook niet anders.

Als iedereen nou zegt dat scholen hulp van ouders verwachten en dat heel veel kinderen die hulp nodig hebben, neem dat dan gewoon een keer aan.

vlinder72

vlinder72

plannen

He, he. Je bent er bijna

"ja maar als je niet kan plannen waarom moeten je ouders je dan helpenn? die doen die school toch niet? natuurlijk snap ik het wel, alleen vind ik niet dat de ouders daarvoor op moeten draaien"

Nee, dat doet de school dus niet. Daar gaat nou net dit hele draadje over. School gaat geen planning maken voor kinderen. Ze helpen niet met het begrijpen van programma's. De school waar dit draadje over gaat wil niet eens helpen met het in kaart brengen van het huiswerk want dat moet dat kind toch echt zelf kunnen.

Pollewop

Pollewop

Kamille

Ik denk dat het echt belangrijk is om te beseffen dat het onderwijs nu heel anders is dan het onderwijs in 'onze' tijd.
Zolang je er zelf niet mee te maken hebt kun je, je echt niet goed voorstellen hoe het systeem nu in elkaar zit.

Ik kan nu wel uitgebreid gaan uitleggen wat er allemaal anders is (vorm van lesgeven, zelfstandigheid die verwacht wordt, meer uren zelfstudie thuis en minder contacturen op school dan in 'onze tijd bijvoorbeeld) maar echt... Je gaat het straks zelf ervaren. Benieuwd hoe je er over een aantal jaren tegenaan kijkt.
Denk dan nog even terug aan dit draadje

En daarbij.... Het onderwijssysteem nu is veel minder goed ingericht op jongens dan op meisjes in die leeftijd... Wacht maar af ;-)

Kamille

Kamille

dat is van alle tijden. en tegenwoordig zijn er dan dingen als internet en moeilijke dingen daarmee. vroeger waren er weer andere dingen. als ik een keer wat kwijt was, was ik ook in paniek want een vriendin kon het niet even mailen, dan zat ik het hele weekend zonder stencils en had ik dus minder tijd om te leren, dat overzag ik ook vaak niet dat soort dingen. plannen is lastig, er komt zoveel op je af. als ik achteraf kijk waren de werkstukken die ik moest maken in mijn ogen op een veel te hoog nivo, leek wel universiteit. en mijn ouders hadden natuurlijk slimme knapen in kunnen huren en schema's kunnen maken waardoor ik er met een negen af was gekomen. maar dat is dus juist waar het om gaat. dat je het ZELF moet doen.

Waar stopt het dan? Als het kind van de middelbare school afkomt komen er weer andere dingen, zelfstandig wonen, werken, later eigen kinderen noem maar op.

Zien jullie jezelf als ouders dan stel je je kind is autist en je kind heeft zelf kinderen er nog achteraan rennen? Schema's maken voor het huishouden? De kleinkinderen opvangen? Alvast vier dagen vooruit koken?

Kinderen moeten zelfstandig worden, je kan niet eeuwig alles blijven doen. Als een kind 18 is is het zelfstandig. Natuurlijk kan je dan nog wel met wat dingen helpen, maar als het kind altijd gewend is dat zijn moeder nog alles voor hem plant en regelt dan wordt een kind nooit zelfstandig.

Kamille

Kamille

Geloof mij maar, het VWO waar ik op zat was echt ontzettend zwaar, er werd heel veel van je gevraagd, ik snapte er vaak niks van, tijdtechnisch kon het helemaal niet wat ze van me vroegen, vandaar dat dus in het eerste jaar de helft van de kidneren al afvielen.

Moni

Moni

Juist de scholen geven aan dat begeleiding van ouders nodig is

Op de eerste informatieavond is het raak. Je krijgt als ouder uitgelegd hoe belangrijk het is om mee te kijken met je kind, te helpen met plannen, begeleiding te geven. Ja, de kinderen krijgen ook studieles op school. Maar blijkbaar helpt dat niet genoeg.
Veel kinderen hebben alleen wat begeleiding nodig in de eerste maanden van de brugklas, anderen hebben jaren begeleiding nodig.

Vergelijk het maar met het theorie rijexamen. Vroeger las je het boekje door en ging je examen doen. Gewoon op de dag van je praktijkexamen.
Tegenwoordig zijn er speciale lessen, cdroms, moet je eerst je theorie halen voor je praktijkexamen mag doen.
Dit grote verschil komt doordat het theorie-examen zo veranderd is.

En zoiets is er ook op de middelbare school gebeurd. Afstromen wordt makkelijker gedaan, opstromen moeilijker. Er zijn veel praktische opdrachten die veel tijd vragen. Er zijn veel samenwerkopdrachten die nog meer tijd vragen.

Je kunt de eigen ervaring van vroeger niet als maatstaf nemen.

vlinder72

vlinder72

13 jaar

Mijn zoon is 13 jaar. Vorig jaar moesten wij met meer dingen helpen en aan van alles herinneren dan nu. Het komt wel goed. Hij wordt vanzelf ouder.

volgend jaar gaat het vast weer beter en ik hoor overal dat het met jongens vanaf de vierde/vijfde prima gaat.

Hij leert heel veel van onze hulp merk ik.

Kamille

Kamille

nou als ik zie wat mijn neefjes en nichtjes doen (3 en 4 havo) vind ik het echt ontzettend meevallen sorry hoor. het is "gewoon" het havonivo wat ik zou verwachten.

Kamille

Kamille

nou dat is dan wel weer fijn vlinder dat je eerst ff een beetje helpt en dat het dan steeds beter gaat.

je moet als moeder er toch niet aan denken om de rest van je leven achter een autist aan te rennen met schema's over wanneer hun kind naar bed moet, wanneer ze meoten eten wanneer de booschappen gedaan moeten worden...op een dag moet je het loslaten en zelf weer genieten.

vlinder72

vlinder72

kamille

Mijn zoon is geen autist. Ook kinderen die geen autisme hebben, hebben kunnen hulp nodig hebben met plannen.

Pollewop

Pollewop

Kamille

Je mist het punt ... Helaas.

Ik ben blij dat ik mijn kind heb leren plannen op de middelbare school, zoals eerder gezegd; de school helpt niet en uit zichzelf kunnen ze het niet. Nu hij volwassen is gaat het prima. En het grappigst is dat hij nu aan kinderen die hij bijles geeft dezelfde tips doorgeeft die wij hem geleerd hebben! Hebben we het toch goed gedaan... Ik denk dat het begeleiden en helpen van je kind beter is dan aan de kant toezien hoe het worstel en onnodig moet afstromen.

En... Echt het schoolsysteem is anders dan vroeger!! Minder uren op school en verplicht (voor de inspectie meetbaar) meer uren thuisstudie.

Als je eigen kind puber wordt is het boek Het Puberbrein, aan te raden.

Kamille

Kamille

ja natuurlijk maar wat ik bedoel is dat autisten ook wel ervanuit gaan vaak dat de hele wereld voor hun rent en dat je als ouders daar ook wel voor moet waken. als een kind van 15 nog niet eens bv zijn eigen planning kan maken voor school, kan hij als hij 18 is dan wel op kamers en zijn hele huishouding doen? als hij 25 is een gezin draaiende houden inclusief alle administratie enzo?

het verbaast me vaak hoever dit doorgaat. de moeder van mijn stiefkinderen had al gezegd dat als ze oma zou worden ze er altijd voor het gezin zou zijn met koken en schema's maken. dat vind ik echt te ver gaan hoor je hebt ook nog een eigen leven.

Kamille

Kamille

natuurlijk is het goed om een handje te helpen met plannen als een kind dat nodig heeft, maar dat is niet wat ik bedoel. ik bedoel dat ouders van autisten daar in mijn ogen veel te ver in gaan. als je in de brugklas daar wat mee helpt en het gaat het jaar erop beter, prima. maar ik krijg het idee dat ouders gedurende de zes jaar middelbare school samen met hun kinderen de planning doen, er bovenop zitten etc. dat vind ik echt niet gezond.

Pollewop

Pollewop

Kamille

Pfff Kamille het zou heel fijn zijn als je niet altijd 'autisten' erbij sleept.
Mijn kinderen zijn niet autistisch.... En er zijn ontzettend veel kinderen op het speciaal onderwijs die niet autistisch zijn.

Rozemarijn

Rozemarijn

Kamille

niemand zegt hier dat je de schema's voor de kinderen moet maken, of hun werkstukken maken. Je kan ze helpen, leren om het zelf te doen. EN misschien is dat niet nodig en kan je kind het zelf, dat is dan mooi.
En als jij niet wil helpen, tja... bedenk dat de meeste ouders dat wel doen.
Vond je het vroeger zo fijn dat je ouders je eigen leven hadden en je maar lieten aanrommelen? En is dat niet net zo wat je nu ook al doet/deed bij je eigen kind?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.