Verlies en Verdriet
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ramrod
26-04-2018 om 08:04
Geen spreker bij crematie ...
Mijn moeder is overleden en zal dinsdag worden gecremeerd .
Er zullen 3 muziekstukken worden gespeeld waarvan 1 voorzien van foto,s .
Echter zal er niet gesproken gaan worden zoals het er nu naar uit ziet .
Door omstandigheden in de loop der jaren hadden mijn broer en ik een zeer afstandelijke relatie met onze moeder en eigenlijk ook geen leuke herinneringen aan haar .
Ook de relatie tussen mijn moeder en vader was nier erg warm , ze deden eigenlijk nooit iets samen .
Hierdoor lukt het ons niet om iets op papier te zetten en om te laten voorlezen .
Heeft iemand wel eens een crematie zonder spreker mee gemaakt , hoe was dat ?
Zijn er nog tussen oplossingen of zo , een algemeen gedicht , tekst voor laten lezen of dan beter het te laten bij de muziek/foto's ?
Alvast bedankt

Aagje Helderder
28-05-2018 om 17:05
Gecondoleerd Flanagan
Altijd ingrijpend om een ouder te verliezen wat de omstandigheden ook zijn. Een kaarsje voor kracht en moed 🔥
Sterkte deze dagen.
Aagje

Tijgeroog
28-05-2018 om 18:05
Flanagan
Gecondoleerd, en heel veel sterkte.
Doe waar je je goed bij voelt en bij wat je denkt wat goed is voor je moeder. Als ik dement en slechthorend hoor dan zou ik het niet te lang maken, maar wel beeldend. Dus foto’s en symboliek als kaarsen aansteken. Op de besloten uitvaarten in mijn familie is het gebruikelijk dat er alleen wat muziek gespeeld wordt, de plechtigheid duurt dan een minuut of 15. Maar als jij het fijn vindt om wat te vertellen is dat toch helemaal goed? Ook als het alleen maar gaat over jij het laatste jaar ervaren hebt. Je hoeft je broer niet te gaan vertellen wat voor vader jullie vader was, in de jaren ervoor, want dat weet hij allang. En desnoods benoem je naar hem (en eventueel je zus) voor of tijdens de plechtigheid waarom je dit er uit haalt.
Ik hoop dat je een mooi afscheid hebt.

Flanagan
28-05-2018 om 20:05
Stijn
Dank voor jullie lieve reacties.
Ik heb in deze dagen ook veel steun van mijn man door elke dag te koken en mij de ruimte te geven om aan niets anders te hoeven denken. Het geeft mij veel rust.
Vanmiddag ook beeld- en geluidsmateriaal bij elkaar gezocht zodat mijn moeder de bijeenkomst kan volgen.
Het lied ‘Ken je mij’, gezongen door de muzikale kracht van het lied, Stijn van Loon,
heb ik bewust gekozen om zo stil te staan bij de vraag hoe goed je iemand kent dat je weet waarom iemand handelt, zoals die heeft gehandeld; soort van zelfreflectie. Hoe goed ken je jezelf, dat je iets van een anders kan vinden.
Een poging om de boosheid te verlichten.
Zijn stem is zo verzachtend en de creatie van zijn pen komt zo uit zijn hart.
https://m.youtube.com/watch?v=4NzujiWdHrA
Flanagan
28-05-2018 om 22:05
Seranade
Stijn is vervangen voor een luchtige ‘ Elizabeth seranade’ met een kerkorgel. Het komt wel goed allemaal.

Kaaskopje
29-05-2018 om 09:05
Flanagan
Ik lees het nu pas. Wat verdrietig, heel veel sterkte voor deze dagen en de tijd die nog komen gaat.

Lilian1
29-05-2018 om 10:05
Flanagan
Heel veel sterkte de komende tijd. Ik hoop dat alles rustig verloopt.

Bobbie
30-05-2018 om 23:05
Gecondoleerd
Vervelend dat het met onmin in de familie moet gaan voor je. Hier hetzelfde.
Ik kan me voorstellen dat het dan lastiger is. Daarom heel veel sterkte; voor nu, vrijdag, de regeltijd erna en dan als je toekomt aan het gemis en rouwen. Neem je tijd.

tsjor
31-05-2018 om 17:05
Sterkte
Gecondoleerd Flanagan en sterkte morgen. Het zal gaan zoals het altijd is gegaan, terwijl niets meer is zoals het was.
Tsjor

Flanagan
01-06-2018 om 17:06
R.I.P.
Het is goed verlopen. Het organiseren is, op de bloemen na, allemaal van mijn hand gekomen. Gunst wat een energievergend gebeuren, na twee dagen lag ik op om 19:00 op één oor.
Zus had via de uitvaart aangegeven dat haar zoon ook iets wilde zeggen. Op zich geen punt, maar wel fijner als dit niet via via te horen krijg. Van samen plannen is ook niets gekomen.
Wel onwennig in je eentje beslissen, welke kaart, tekst, plek graf, welke muziek en wanneer welke spreker. Je hebt de regie in eigen handen maar je wilt op het laatste moment verrast worden.
Ik heb mijn neef maar als eerste laten praten zodat de stoom van de ketel was. De Elizabeth seranade van James Last zorgde voor een luchtige noot als afwisseling.
Daarna sprak ik vooral over het laatste jaar waarin ik veel bij mijn vader langs ben gegaan en zijn dankbaarheid op zijn gezicht zag. Over zijn veerkracht als bron van inspiratie.
De muziek van Gheorghe Zamfir onder leiding van wederom James Last was zo goed gekozen. Iedereen vond het mooi. Iedereen was sowieso zeer te spreken over alle drie de muziekstukken. De chi mai van ennio morrecone fungeerde als afsluiter.
Er was nog wel even stress; gisteravond bleek de muziek nog niet verwerkt te zijn. Foutje van mijn hand. Dus vanochtend met spoed de muziek kunnen regelen. Ook bleek de lift nog niet op het graf te liggen. Maar het weer was mooi en we bleven rustig.
Nu de kaarten schrijven en de kamer leeg maken.
Een gedenkwaardige week.

Wilgenkatje
01-06-2018 om 19:06
Flanagan
Nou en of - heel enerverend, deze gebeurtenis. Een gedenkwaardige week schrijf je met gevoel voor understatement. Je hebt het geweldig gedaan.
En wat zal het vreemd zijn als straks de kamer leeg is... Goede moed gewenst bij het overdenken van alle gebeurtenissen en ik wens je toe dat je verrast wordt met mooie reacties van anderen om je heen. Het leven is zo bijzonder.

Flanagan
02-06-2018 om 11:06
Dank
Ik wil iedereen bedanken voor hun fijne reacties. De reacties van mensen die ik persoonlijk niet eens ken, hebben mij wel de kracht en rust gegeven die ik nodig had.
Het was een rare week omdat het moeizame contact tussen mij en mijn schoonmoeder maakte dat ik mijn schoonfamilie er niet bij wilde betrekken. Ik wilde alleen mensen om mij heen waarop ik kon bouwen.
Ik ben mijn man dankbaar dat hij voor mij klaarstond en dat de moeilijkheden binnen mijn familie, de oorzaak en gevolgen, leidde tot goede gesprekken over onze eigen relatie, en over de relatie met ouders. Ik heb het gevoel dat we de belangrijke zaken goed hebben opgepakt zodat ik merkte dat we weer op één lijn zaten.
Dat deze week mij dit heeft opgeleverd, heeft bij mij veel impact; niet alleen de verlossing van de pijn bij mijn vader maar ook het verdwijnen van de onrust bij mij.
Dit draadje heet geen spreker....Wanneer er geen sprekers zijn, houdt dit meestal in dat er sprake is van een conflict. Een conflict bemoeilijkt het afscheid. En dan is het fijn dat het afscheid kan leiden tot iets goeds nadat een ieder beseft hoe belangrijk banden met elkaar zijn en hoe je die ook kan verliezen.

tsjor
03-06-2018 om 12:06
Flanagan
Ja, wat een enerverende week,w at heb je veel moeten beslissen en wat is het lastig om al die keuzes te maken. Fijn als het uiteindelijk dan toch allemaal goed bij elkaar komt en je terug kunt kijken op een goed afscheid. Dat maakt het verlies niet minder, maar het maakt wel, dat je het hebt kunnen afsluiten.
Dat was ook de reactie van een van mijn kinderen: ik snapte eerst niet waarom dat moest zo'n uitvaart, maar nu begrijp ik hoe belangrijk het is.
'Wanneer er geen sprekers zijn, houdt dit meestal in dat er sprake is van een conflict. Een conflict bemoeilijkt het afscheid. En dan is het fijn dat het afscheid kan leiden tot iets goeds nadat een ieder beseft hoe belangrijk banden met elkaar zijn en hoe je die ook kan verliezen.'
ik ben het hier heel erg met je eens. Natuurlijk zijn er soms ook geen sprekers, terwijl er ook geen conflicten zijn. Maar ik denk dat het goed is om onder ogen te zien dat die conflicten er zijn, dat die niet opgelost kunnen worden in die dagen, maar dat je ervoor moet zorgen dat ze ook niet uitgevochten worden in die dagen. Ruimte geven aan iedereen, even geen oordelen meer, als het kan samen met respect voor ieders eigen verhaal, een geleefd leven in waarde laten en afscheid nemen.
Nog veel sterkte met de nasleep, het opruimen en de zorg voor je moeder.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.