Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.

Denemarken

In Denemarken gaan na Pasen de basisscholen en kinderopvang weer open. Cafés, restaurants en niet-essentiële winkels blijven voorlopig wel dicht.

En in Oostenrijk mogen vanaf 14 april kleine winkels weer open.

Dees

Dees

08-04-2020 om 08:04

Sydney

Dan is Denemarken een mooie plek om te zien of het afzwakken van de maatregelen werkt.

In Nederland mogen de meeste winkels nog open zijn maar heeft de overheid gestimuleerd dat ze sluiten.

Onderzoek

Er loopt toch nog een onderzoek naar de mate waarin kinderen vatbaar zijn en of ze daarna wel of niet het virus overdragen? Ik heb nog niets gehoord over de uitslag van dat onderzoek.

Tsjor

Tsjor

Dat onderzoek loopt in Nederland. Daar heeft Denemarken toch niets mee te maken?

maar het zou wel een van de punten zijn die meegenomen wordt in de vraag of de scholen weer open kunnen en hoe dan. In Nederland, inderdaad.
Elk land maakt een eigen afweging tussen mogelijkheden en risico's. In ons land zou de uitkomst van dat onderzoek een van de factoren zijn in die afweging. Daarna zijn het nog steeds beleidsbeslissingen.

Tsjor

Nika

Nika

08-04-2020 om 09:04

Onderzoek

Dat onderzoek loopt nog.

Nika

Nika

08-04-2020 om 09:04

las gisteren in NRC dat nog maar de helft van de benodigde 100 gezinnen is gevonden.

Andere landen

Noorwegen en Tsjechië gaan de maatregelen ook versoepelen. In Noorwegen wordt de lockdown op 13 april opgeheven en gaan scholen rond 20 april weer open. In Tsjechië mogen sporten waarbij je niet in aanraking komt met andere mensen, zoals tennis en golf, weer en gaan bepaalde 'hobbywinkels', zoals bouwmarkten en fietsenmakers, weer open.

Hopelijk gaat dat goed en kunnen wij na 28 april ook wat meer.

Roosters aanpassen?

Zou het zin hebben om alvast na te denken over aangepaste roosters, zodat je minder kinderen ineens tegelijk weer de school in ziet denderen?
Bijvoorbeeld: eerst maar eens de ouders, geen kluitjes op het schoolplein, kiss&go, leerkracht erbij, ouders weg.
Dan: de kinderen van groep 1 en 2 kunnen mogelijk op andere plekken worden opgevangen, kinderboerderij bijvoorbeeld, of dierentuin of, nou ja, wat maar voor handen is.
Groep 8 is druk bezig met de musical, maar de opvoering daarvan zal niet mogelijk zijn. Wellicht toch vanuit huis: videopresentaties van zichzelf maken; oefenen voor de musical, slimme video samenstellen etc.
Blijven over groep 3 t/m 7. Wellicht kun je die in twee shifts naar school laten gaan: morgen en middag. De helft per klas bijvoorbeeld, zodat kinderen verder van elkaar kunnen zitten.
Voor de middelbare scholen zijn dergelijke opties wellicht ook mogelijk: beperkter aantal lessen die wellicht wat langer duren, minder kinderen per klas, meer verdeeld over de week.

Tsjor

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 08:04

las het voorstel om in twee shifts les te geven ergens, maar ik weet niet zo goed hoe dat uitgevoerd moet worden. Het kan alleen als de kinderen maximaal de helft van hun gewone dag les krijgen, neem ik aan. Of moeten de docenten dubbele uren draaien? Er is al een lerarentekort, dus twee keer zoveel klassen gewoon les geven gaat niet lukken. Bovendien zullen er veel leraren ziek zijn.

Ziek

Voordeel is wel dat je de dubbele les maar 1 keer hoeft voor te bereiden.
Het is hopelijk allemaal niet voor eeuwig en altijd. Je zult toch oplossingsgericht moeten gaan denken.
'Bovendien zullen er veel leraren ziek zijn.' Waarom denk je dat?

Tsjor

Tsjor

Ik vind veel van jouw voorstellen erg goed.
Op het VO zie ik als mogelijkheid om in fases op te starten, beginnend met de voorexamenjaren. Die kun je dan in kleinere groepen les geven terwijl de rest nog online onderwijs krijgt.
Een alternatief: leerlingen krijgen allemaal een keer een volwaardige les in kleinere groep, de rest online en zelfstandig. Dan geef je als docent dus 3 keer dezelfde les. Leerlingen hebben dan in ieder geval weer voldoende “echte” lessen. Om grote verplaatsingen te voorkomen blijven leerlingen in het lokaal en verplaatsen docenten.
De zieke leraren worden nog wel een dingetje, omdat je nog steeds met alle klachten thuis moet blijven. Normaal moet je al behoorlijk ziek zijn wil je thuisblijven, nu niet. Al scheelt het wel dat de meeste gewone verkoudheden en de griep rond deze tijd beginnen te verdwijnen.

Juffie

Juffie

12-04-2020 om 08:04

Organisatie

De organisatie gaat ingewikkeld worden als de 1,5-meter-regel blijft gelden. Het afnemen van de schoolexamens was redelijk te doen, maar dan zijn alleen de examenklassen en ruim voldoende docenten op school. Dat laatste wordt een eerste hindernis: een aantal collega’s kunnen niet werken, omdat ze behoren tot de risico-groep of omdat ze verkouden zijn / hooikoorts hebben / enz. En daar komt nog ziekte bij: een van mijn collega’s zal bijvoorbeeld flink tijd nodig hebben om te revalideren. En dat terwijl juist extra mankracht wel handig zou zijn om met kleinere groepen te werken. In het VO kan je met roosteren een hoop oplossen en zou je bijvoorbeeld de onlinelessen (deels) door kunnen laten gaan. Dat is dan ook een gedeeltelijke oplossing voor kwetsbare kinderen / kinderen met kwetsbare ouders. Voor het PO wordt het volgens mij, met de bestaande tekorten, een stuk ingewikkelder. Om de dag is dan misschien een optie. Hoe dan ook, wat mij betreft gaan de scholen weer open. Als ik kijk naar hoe de scholen hier aangepakt hebben na de sluiting en hoe alles nu draait, krijgen we de volgende puzzel ook wel voor elkaar.

Trouwens

Er is nog steeds geen aanwijzing dat het open houden van de scholen veel invloed heeft op de verspreiding. Wat dat betreft kun je ze net zo goed weer gewoon open gooien. Gaat niemand doen, en dat is ook de reden waarom ik zo mordicus tegen de schoolsluiting was: als ze eenmaal dicht zijn, vind dan nog maar eens een moment op redelijke termijn om ze weer te openen!

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 09:04

denk dat veel leraren ziek zullen zijn, omdat ik aanneem dat mensen met milde klachten thuis moeten blijven.

anderhalvemeteronderwijs

Als je de anderhalve meter afstand wil blijven houden kan je zes leerlingen in één lokaal kwijt. Da's een kwart klas. In vier shifts lesgeven dan maar? Van 9 tot 11, van 11 tot 1, van 1 tot 3 en van 3 tot 5? Lijkt me niks, dan maar beter echt inzetten op afstandsonderwijs voor de scholen die dat nog niet goed op de rit hebben en na de zomer een frisse start.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Combinatie van afstandsonderwijs en les in kleine groepjes

‘s Ochtends een gezamenlijke online instructie en daarna in kleine groepjes naar school. De rest werkt thuis verder (net als nu).

We lossen toch maar weer alles op hier. Zou er ooit iemand z’n voordeel mee doen?

Liesbeth

Liesbeth

Optimistisch

Een klas zal vaak in meer dan vier groepen van zes verdeeld moeten worden: vier, met een vijfde restgroep, of zelfs vijf met een zesde restgroep.

Ik zie niet zo goed hoe het gerealiseerd kan worden. Sure, je kan beter in oplossingen denken dan in problemen. Maar eerst denk ik dat het resultaat van het onderzoek over besmettelijkheid bij kinderen binnen moet zijn, want als er een plek is waar de 1,5 meter afstand niet te realiseren is het wel het onderwijs. PO zeker niet en VO ook moeizaam: vooral in de onderbouw klonteren pubers nogal veel.
Daarnaast, als ik kijk naar de populatie op mijn VO school, is er ongeveer een derde van de docenten 50+, waarvan een aantal bovendien met extra klachten waardoor ze niet inzetbaar zullen zijn. In shifts prima, wil ik met alle liefde doen, maar dat kan maar een korte tijd. 2x dezelfde les ipv 1 keer is 2x zo veel werken als je de lessen even lang houdt. Voor dezelfde salaris uiteraard. En daar hoor ik niemand over. En nogmaals zullen de meeste van ons het braaf een tijdje doen. Het roosteren gaan ook een probleem worden: als je de lessen 2x moet geven dan zou je eigenlijk de duur van de lessen halveren anders heb je lokalen te kort en daarnaast zijn er veel docenten met kleine kinderen en een baan op 2,5 of 3 dagen en die kunnen niet opeens 2x zo veel opvang regelen. Kortom: alles is mogelijk in theorie maar het wordt wel een hersenbreken en gaat nog meer vragen van een docentenkorps dat al lang (voor velen in ieder geval) aan de rand van overwerk balanceert.
Ik speel hier advocaat van de duivel. Want het is ver van makkelijk. Ben benieuwd met wat voor oplossingen mijn bestuur gaat komen. Maar als ik eerlijk ben verwacht ik niet meer dat de scholen voor de zomervakantie nog serieus open gaan.
De situatie in Noorwegen en Denemarken is niet vergelijkbaar. Denemarken en nog meer Noorwegen zijn dunner bevolkde landen en de scholen in Noorwegen in ieder zijn een stuk ruimer opgezet. Daar heb ik me over verwonderd tijdens Erasmus+ uitwisselingen, zulke grote klaslokalen met zo weinig leerlingen erin. Denkend aan mijn prachtige school uit de jaren 20 is de enige oplossing om 1/2 van de leerlingen in de ochtend te laten komen en de andere helft in de middag. En geen pauze meer houden in de aula of in de gangen. Anders wordt het zoals vanouds zo druk dat 1.5 meter echt niet te realiseren is.
Sini

Daarnaast

Geloof ik voor geen meter dat kinderen niet besmettelijk zijn. It makes no sense.. wel dat ze meestal maar hele milde klachten zijn maar er moet eerst bewezen worden dat het ze niet besmettelijk maakt. Tot die tijd zullen ben ik bang de scholen dicht blijven.
Sini

Liesbeth

Liesbeth

12-04-2020 om 10:04

Opvangprobleem

geldt voor alle ouders, natuurlijk. Dus het onderwijs zal misschien wat beter gaan dan bij alleen afstandsonderwijs, maar ouders zullen nog steeds thuis moeten werken en daarnaast hun kinderen moeten begeleiden, in ieder geval als die kinderen op de basisschool zitten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Dat denk ik ook niet Sini

Maar daar is dan die anderhalve meter afstand voor.

In de gemiddelde supermarkt gaat het niet anders.
En inderdaad leerlingen in het lokaal laten en docenten wisselen.

Maar heel eerlijk zie ik de meerwaarde ook niet tov goed online lesgeven.
Hooguit maakt dit het mogelijk om een keer een toets af te nemen of een practicum uit te laten voeren.

specht

specht

Creatief denken

Lokalen creatief inzetten.
Je kunt natuurlijk ook de lokalen creatief inzetten.
In een gymnastiek lokaal past wel een hele klas.
Geef 5 VWO eerst Nederlands en dan Engels in de aula.
Vervolgens wiskunde, in elke hoek een niveau.
Je kunt kijken naar wat niet kan, maar ook naar wat wel kan.

Juffie

Juffie

Specht

Dit is niet denken in oplossingen, maar met een wild en onuitvoerbaar idee komen. 1 les in een gymzaal aan 1 jaarlaag brengt al uitdagingen met zich mee. Dat weet ik, want de mogelijkheden van de gymzaal werden al voor de sluiting van de scholen zo ongeveer door iedere schoolleider in Nederland verkend.

Precies

'1 les in een gymzaal aan 1 jaarlaag brengt al uitdagingen met zich mee.'

Klopt. Daarom worden de SE's hiet nadrukkelijk niet in de gymzaal of de aula afgenomen, maar in lokalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.