Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Christalli

Christalli

07-11-2014 om 17:11

Ik wou dat al het huiswerk in magister stond :-(

mijk

mijk

26-11-2018 om 21:11

mijn kinderen

moeten magisyer bijhouden, huiswerk wqt mondeling wordt doorgegeven. studieplanners in magister, in de mail en geprint. Soms staat huiswerk wel in magister maar proefwerken niet. Het maakt ook dat wij als ouders huiswerk niet kunnen controleren.

en ja ik vind dat een fout van leraren. Het geeft zo ongelooflijk veel onduidelijkheid en stress bij kinderen die nog leren leren en leren plannen. Een docent die zo bozig op een 3 jaar oude post reageerd stelt mijn beeld niet makkelijk positief bij..

Hier

Wordt alles keurig bijgehouden in magister door docenten. Ondanks mijn scepticisme (hoe leert kind plannen) lukt dat zeer goed nu in de brugklas.

Zelf werk ik op mbo, wij hebben geen magister of iets dergelijks, studenten moeten dus zelf opschrijven wat ze moeten doen, vaak ook nog wel terug te vinden in studiewijzer. Anderen de schuld geven doen ze nog steeds (ik was ziek, agenda kwijt, niet opgeslagen in telefoon enz), dus dat maakt niet uit, ook het plannen kan de ene student beter dan de andere student. Dat ligt niet perse aan magister maar aan de studenten en het onderwijs wat zij hebben gehad!

Hilde

Hilde

27-11-2018 om 08:11

Eens met Ad

Het is de bedoeling dat je vakken leert. Als ik zie wat die kinderen allemaal moeten bijhouden, plannen en noteren vraag ik me bijna af wat ze dan nog in de klas doen. Ik zou ook alles gooien op foutjes in de ict.
Er is, vind ik, iets grondig mis met de interactie tussen leerkracht en leerling.

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 08:11

Studieplanner

De school van dochter gebruikt alleen in de bovenbouw nog magister voor het huiswerk. Die leerlingen zijn niet anders gewend en bijna toe aan het examen.

In de onderbouw krijgen ze aan het begin van de periode een studieplanner met al het huiswerk, de doelen en vaardigheden en toetsmomenten voor die periode van 10 weken.

Dat is leidend en je kunt zelf je planning maken in je daarvoor geschikte agenda, school deelt zelf de purple monkey uit, maar ook de 1blik agenda of XXL agenda bieden deze mogelijkheid. (maar ja, waarom een agenda kopen als je er een krijgt)

In het eerste jaar moeten ze de planning in de agenda schrijven en wordt dit ook gecontroleerd en geoefend bij de studie en mentorlessen.

Waarom gekozen is voor een papieren agenda: omdat je planning beter in je hoofd blijft zitten als je er motorisch iets mee moet zoals schrijven. Ervaring heeft geleerd dat de leerlingen die op deze manier plannen zich ook beter aan hun planning houden en daar door betere resultaten halen. Iets wat de school graag stimuleert.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-11-2018 om 09:11

Flavia

"Ervaring heeft geleerd dat de leerlingen die op deze manier plannen zich ook beter aan hun planning houden en daar door betere resultaten halen. Iets wat de school graag stimuleert."

Ervaring of onderzoek? Maar, anyway, best mogelijk dat het klopt. Wat je ook doet, doe het consequent en voorspelbaar. Zet helemaal *geen* huiswerk in Magister of zet *al* het huiswerk in Magister.

Mijn zoon heeft drie (3!) plaatsen waar zijn rooster wordt bijgehouden (Magister en twee verschillende webpagina's) en hij wordt geacht ze alledrie iedere ochtend te checken.

Denkfout

Het is een denkfout. Omdat het sommige kinderen wel lukt moet het alle kinderen wel lukken. Zo niet, dan is daar iets mis met het kind of de ouders.
Vooral niet naar jezelf of naar het systeem kijken.
Kan komen doordat van leerkrachten ook het uiterste aan flexibiliteit word gevraagd. Door de diverse oekazes van de overheid, voortdurende reorganisaties, het wegbezuinigen van ondersteunend personeel zodat allerlei werk en werkjes die niets met jou vak te maken hebben gewoon in je schoenen worden geschoven.
Op dezelfde manier, kan het organisatorisch of niet, je zoekt het maar uit.
Dat wordt de maat waarmee men dan ook de leerlingen behandeld. Op is op en dan zoeken ze het maar uit.
En niet alleen leerlingen zijn verschillend in hun organisatievaardigheden, sommige leerkrachten zijn dat ook en dan is er ook niemand die even met ze meekijkt of ze moeten er om vragen of worden dan stom aangekeken.
En dan krijg je slecht gedrag.
Afgezien van enkele enthousiaste vaardige leerkrachten die zich er wel mee redden. En omdat zij het wel redden moeten alle leerkrachten zich er maar mee redden.
Tja, zo gaat dat.

Angela67

Angela67

27-11-2018 om 13:11

agenda's op de basisschool

het gaat hetzelfde als met alle vaardigheden: omdat je xxx straks op yyyy moet als je de leeftijd van zzz hebt bereikt zul je daar uiteindelijk op de kleuterschool mee moeten beginnen. En nee, als je dat nog niet kan in groep 3 dan moet je dus naar een lager niveau onderwijs als je straks 12 bent.
Is wel handig, op zich, zo'n determinatie-methode: geef ieder kind in groep 4 van de basisschool een agenda, vertel er niets over en aan het eind van groep 8 krijg je een VWO advies als je 'm invult . . .
gr Angela

@Emma

@Emma

Plannen

Mijn dochter hoort haar hele leven al dat ze moet leren plannen. Er is alleen niemand die haar meer kan vertellen dan dat je alles moet plannen (in je agenda zetten dus) 🙄
Nu doet ze eindelijk een opleiding waar ze het nut van inziet en alles gaat vanzelf. Zonder Magister, met een papieren agenda. Het is een erg drukke opleiding en vrij chaotisch, zo komt het op mij over. Maar dat geeft niks, ze heeft werkelijk alles onder controle.
Dus Angela, je plan van aanpak snijdt geen hout 😉 Haha

Angela67

Angela67

nee

ik vind ook niet dat het hout snijdt, maar echt je wilt ze de kost niet geven in het basisonderwijs die deze redenering wél vinden kloppen op minder absurdistische schaal .
gr Angela

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 14:11

Ad: Ervaring

Ervaring van de school om preciezer te zijn.

Geen dubbel blind wetenschappelijk verantwoord onderzoek waar ik naar kan verwijzen. Slechts de mondelinge verklaring van de directeur tijdens de opening van het jaar.

Triva

Triva

27-11-2018 om 15:11

Flavia

Het zal mij niks verbazen als wat die school waar jij het over hebt, dit is gaan doen omdat de leerkrachten niet genoeg gemotiveerd waren om magister bij te houden. Plannen moet je leren en moet je doen op je eigen manier, niet op een door school aangewezen methode met controle.

Algemeen: hebben ze bij magister nog steeds niets verzonnen op het probleem waar iedereen het over heeft? Les uitgevallen: huiswerk foetsie. Dat ze dat niet mee kunnen verhuizen naar het volgende lesuur kan ik nog begrijpen maar laat het dan in ieder geval staan!

Flavia

Flavia

27-11-2018 om 16:11

Triva

Nee, school staat in de regio bekend als de school die magister op orde heeft qua huiswerk. Ik ken meerdere leerlingen in de bovenbouw binnen het scholencluster en huiswerk en magister komen vaak voor in de gesprekken.

Plannen moet je leren en de studieplanner geeft alleen per week / soms per les aan wat er behandeld gaat worden en welke opgaven je moet maken, wanneer de toetsen zijn en welke stof daar behandeld wordt.
De leerling zal zelf moeten plannen wat, wanneer gemaakt wordt. Die planning schrijven ze zelf in de agenda en die planning is gebaseerd op lesrooster maar ook buitenschoolse activiteiten. School bepaalt dus niet wanneer jij nederlands doet, dat doe je zelf.
Net zoals je zelf bepaald wat je in het Dalton uur doet. Ga je zitten mine-craften op je chromebook prima zolang je maar niemand stoort.

School biedt alleen een hulpmiddel in de vorm van de agenda en bij behorende methode. En omdat plannen idd iets is dat je moet leren bieden ze die hulp in de mentor en studielessen. Net zoals er een training aangeboden wordt om te leren leren. (De uitwerking van Leer Leren van John Cliteur, geschreven voor de scholier en geeft inzicht hoe leerprocessen gaan, waarom het niet handig is om 2 uur te leren maar je het beter in wat kleinere stukjes kunt hakken)

School heeft ervaren dat wanneer je je planning opschrijft en niet alleen in je hoogd maakt de planning beter wordt aangehouden en de leeropbrengst hoger is. Vandaar de hele exercitie om magister niet meer te gebruiken voor het huiswerk. De planners krijgen ze fysiek maar ze staan ook in magister als bestand.

Ik krijg van ouders binnen dezelfde scholencluster de respons dat dit wel verdraait handig is als we onze brugklassers weer eens bespreken tijdens 1 van de vele trainingsmomenten in de week.

Elizabeth

Elizabeth

27-11-2018 om 18:11

Agenda

Hoe kun je je zoon helpen? Koop een papieren agenda voor hem. Het huiswerk dat niet in Magister staat wordt ongetwijfeld in de klas genoemd door de docent. Laat je zoon het opschrijven in zijn papieren agenda en meenemen in zijn planning.

mijk

mijk

27-11-2018 om 20:11

maar wat moet ie opschrijven dan?

de dingen die in magisterr staan de dingen die in zijn mail binnenkomen? al zijn studiewijzers? en het klinkt leuk maar het slaat nergens meer op.

Angela67

Angela67

27-11-2018 om 21:11

mijk

een agenda is om te PLANNEN
dus je schrijft over uit magister wanneer iets AF moet zijn
en dan schrijf je op de dagen dat je het moet doen, wát je moet doen.
Maakwerk kan soms in 1 keer, leerwerk over meerdere dagen.
Daar gebruik je die agenda voor.
Soms is er ook een mogelijkheid om te editten in magister maar ik denk niet dat je je eigen planning in magister kan zetten.
gr Angela

Angela67

Angela67

sorry voor de hoofdletters, was niet de bedoeling en ook overbodig.
gr Angela

Tango

Tango

Agenda

Tja, maar als zoon thuis niet meer weet wat er op school als huiswerk op is gegeven, kan hij het thuis niet in een papieren agenda zetten natuurlijk.
Wordt het huiswerk mondeling opgegeven of op een digibord gezet? In het laatste geval kan je daar nog een foto van maken. Als het mondeling wordt gezegd wordt het lastig. Zoon hier, gebruikt ook geen agenda, schrijft nog wel eens iets in zijn schrift als het wordt opgegeven. Meestal weet hij dat thuis dan wel terug te vinden. En verder staat hier alles meestal wel in Trajectplanner, het 'magister' dat ze hier gebruiken.
In dit programma blijft het huiswerk van het vervallen vak meestal wel staan. Is ook niet altijd handig, want soms weet je dan niet bij welk vak het hoort.

@nnemoon

@nnemoon

28-11-2018 om 09:11

Magister

Op school van zoon wordt geen Magister maar Somtoday gebruikt, zal denk ik net zoiets zijn. Dit is niet leidend en de papieren agenda is hier dus verplicht. Ik heb een zoon die het huiswerk zelf in zijn agenda noteert maar zijn eigen hanenpoten soms niet meer kan lezen. En hij heeft een moeder die iedere dag voor hem even op Somtoday kijkt en zijn agenda aanvult zodat hij precies weet wanneer wat gedaan moet worden. Als we er samen niet uitkomen, dat is regelmatig met het huiswerk van ICT dan wordt er een vriend ge-appt.

Ik ben geen docent maar als Ingrid zegt dat Magister extra werk is dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Ook wat zij zegt over bepaalde leerlingen wat zij in haar agenda noteert zou ik niet graag willen lezen op Magister.

mijk

mijk

Dat is precies wat ik bedoelde

Een agenda gebruiken is een planning maken. Bij mijn kinderen is dat al moeilijk genoeg zonder dat ze eerst de informatie op 5 verschillende plekken moeten weghalen. We maken wekelijks samen een planning in een weekplanning en die in V5 kan dat ondertussen zelf, maar het had ontzettend veel gescheeld als ik had kunnen controleren of het klopte. Hij miste nog wel eens wat info... en als ik niet in Magister kan zien dat het is opgegeven kan ik het niet corrigeren. Als je dan hard aan je planning gewerkt hebt en goed geleerd en er blijkt een studiewijzer uitgedeeld op een dag dat je ziek was, komt dat hard aan...

Je moet het je kind in een agenda leren zetten is het advies van iemand die van nature kan plannen. Daar heeft een kind dat het niet vanzelf kan geen reet aan. Dat is net als tegen een kind dat moet leren zwemmen zeggen spring er maar in en beweeg dan je armen en benen.... Technisch gezien klopt het maar kind heeft dan nog steeds geen flauw idee wat het moet doen.

mijj

mijk

mijk

de foto optie

strandde hier omdat de docenten die het perse op het bord willen zetten niet willen dat er foto's gemaakt worden. Je moet het opschrijven en ook hier een handschrift probleem.. zucht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Geen papieren agenda

Bij mijn oudste op school was Magister alleen voor de cijfers. Vziw stond er geen huiswerk in. Bij jongste is magister (SOM Today) leidend, als een toets er niet tijdig in staat mag hij niet doorgaan, al heeft de leerkracht hem al vier weken op het bord staan. Heel fijn, die duidelijkheid en overzichtelijkheid. Een papieren agenda heeft ze dus ook alleen maar de eerste week van bet jaar. Dan schrijft ze er nog wel eens iets in om vooruit te kunnen plannen, maar uiteindelijk zakt dat weer in. Ons ‘plannen’ bestaat uit het in het weekend kijken wat voor toetsen er op het programma staan voor de komende week. En balen als dat er twee zijn op maandag ;-)

Elizabeth

Elizabeth

28-11-2018 om 10:11

Mondeling

Als het huiswerk mondeling in de les wordt gezegd of op het digibord staat kan zoon het toch direct in zijn papieren agenda schrijven?

Pennestreek

Pennestreek

28-11-2018 om 11:11

Elizabeth

Nee, dus. Sommige kinderen kunnen dat niet. De mijne bijvoorbeeld.
ASS en ADD, en dan tijdens het rommelige einde van de les, veel kabaal, schuivende stoelen, dan nog de tegenwoordigheid van geest hebben om je agenda erbij pakken is al lastig. Maar hij kan sowieso niet 'meeschrijven' met wat er gezegd wordt. Daarom is ook bijvoorbeeld een dictee lastig. Zelfde geldt dus überhaupt voor aantekeningen maken. Gelukkig heeft hij een uitzonderlijk goed visueel geheugen, dus leren van de stof uit een boek lukt wel redelijk. Maar alles wat er in de les gebeurt of wordt opgegeven mist hij...

mijk

mijk

28-11-2018 om 12:11

Nee

Dat gaat niet. Ten eerste is gebruik nooit ingesleten In brugklas was agenda verboden School verplichte eigen systeem met multomap waar linkshandige zoon meteen ruzie mee kreeg en die docenten niet bleken te gebruiken. Sowieso geven er dus maar 2 docenten af en toe huiswerk in de les op dus heeft hij agenda sporadisch nodig.

Zo netjes met de hand schrijven dat hij het goed kan opschrijven kost hem veel tijd (jaren fysiotherapie achter de rug voor handschrift problemen. De meeste agenda's hebben ook gewoon te weinig ruimte voor hem. Hij schrijft huiswerk dus zo goed als het kan in zijn schrift. Maar soms kan hij het niet teruglezen. Het is een heel slim kind (vwo met extra vakken en echt serieus leuke cijfers) maar vooral het feit dat hij in iedere les een andere strategie moet hebben om te weten wat hij moet doen is gewoon heel lastig gebleken.

mijk

mijk

28-11-2018 om 12:11

Als je het kan

klinkt het heel simpel als een handeling maar voor een kind dat er moeite mee heeft, is het opschrijven van huiswerk aan het eind van de les een project met veel verschillende handelingen:
-Je moet je agenda bij je hebben
-Uit je tas halen
-bepalen waar je de informatie gaat opschrijven
-luisteren en schrijven tegelijk. of voor zoon dus schrijven en onthouden wat je zo meteen moet opschrijven

Als het op digibord staat kan je overschrijven maar dan komt daar dus ook paniek bij dat je nog aan het schrijven bent terwijl iedereen klas verlaat en dat voelt heel naar en dan ga je dus ook maar weg.

En dan verzin je de oplossing dat je een foto maakt en dan wordt er iemand boos op je dus durf je dat ook niet meer.

mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.