Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Beamend knikje

Ik heb dat ook niet paraat, maar inderdaad. Er was elders ruimte geweest.
Roemer (SP) meent daarom zelfs dat de kwestie Oranje expres gecreëerd is.

Ik geloof dat allemaal niet. Ik geloof wel dat er krampachtig naar de goedkoopste oplossing gezocht wordt, alsof wij, burgers, aan het einde van het jaar er de jaarstukken bij zullen pakken en op basis daarvan ons oordeel zullen vellen.

Zie ook het plan van de sobere behuizing.

Nee dus

Nee dus. Je blaast wind in de PVV zeilen.

PVV heeft ook een makkelijke positie. Ze hoeven langs de zijlijn alleen maar te roepen.

Maar zeg nou zelf. Wat wil je liever oneindig op de wachtlijst staan of een containerwoning?

Sobere omgebouwde kantoorruimte

https://urbanpopup.wordpress.com

Wie wil dat nou niet?

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 15:10

Miraya

Dat ging om allerlei kleine aanbiedingen (100 ofzo per gemeente) en op dat moment deden ze daar niet aan. Vergeet niet dat het hier niet om permanenten opvang ging maar tijdelijke en als ze nog in een procedure zitten is het goedkoper om er zoveel mogelijk bij elkaar te hebben.

Die regel hebben ze nu veranderd, mogen zij ook leren van hun fouten alsjeblieft?

Nou inderdaad

Miriam, je hebt gelijk. Als je statushouders bij duizenden in containerwoningen krijgt is daarmee de woningnood niet opgelost (veel mensen denken kennelijk dat alle woningen naar vluchtelingen gaan en dat er woningen zat zijn als die vluchtelingen nou maar verdwijnen - dat valt tegen). Dus die mensen die nog altijd niet aan de bak komen zullen dan maar wat graag in zo'n containerwoning of aangepast kantoor zitten.

Weer mot.

"Wat ik bovendien niet begrijp is hoe deze aparte behandeling in aparte niet geïntegreerde behuizing nu toch tot snelle integratie moet leiden."

Ik krijg niet de indruk dat degenen die dit soort voorstellen de wereld inslingeren snelle integratie als doel voor ogen hebben. Eerder het tegendeel. Vluchtelingen net zo weinig voorzieningen geven dat we nog net aan de goede kant van de mensenrechtenverdragen zitten, en dan maar hopen dat ze uit zichzelf vertrekken en dat anderen vooral overal heen willen behalve hier.

Na zes of tien jaar kom je erachter dat ze niet weg zijn en ook niet op korte termijn weggaan, dat het gesol, het gestigmatiseer en de onzekerheid over de toekomst wel een bult aan psychische problemen hebben veroorzaakt en dat de zorgkosten de pan uitrijzen, maar dan doe je krampachtig alsof dat de eigen schuld van de vluchtelingen is. Of van links. Weet niet hoe, maar daar vinden ze wel wat op tegen die tijd, dat is tot nu toe ook geen probleem gebleken.

Geef je een heleboel nu een status, degelijke taallessen en toekomstperspectief dan spaar je op termijn een hoop kosten en narigheid uit. Want die mensen zijn er nu eenmaal, en een flink aantal zal hier ook blijven. Maar ja, het kan wel praktisch, netjes, en kosteneffectief zijn, maar dan krijgt Wilders wel een paar punten extra in de peilingen van Maurice de Hond. En dat moet natuurlijk ten koste van alles worden vermeden.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 16:10

100 punten Temet!

En dat is een heel gemeen linkje M. Lavell. Want wie wil daar nu niet wonen....

Maar wellicht is de containerwoning sowieso wel de oplossing voor alle woningnood. Wie durft dat voor te stellen?

Dat is zo

Dat is al voorgesteld. Maar de VVD wil dat niet want men vindt dat een verstoring van de markt.

Overigens is die urbanpresentatie maar een voorbeeld natuurlijk. De natte unit waar het om draait kan een stuk kleiner zijn. In schepen wordt ook met dat soort units gewerkt. http://dutch.alibaba.com/product-gs/ship-toilet-unit-vessel-toilet-unit-boat-toilet-unit-60197221085.html

Dat kan ook kant en klaar met een keukentje.
Prima mee te leven bij een laag budget in een (her)starterssetting.

Het enige wat we nodig hebben is politieke toestemming om tijdelijke woonruimte te maken en er te mogen wonen.

Dat roept herinneringen op aan de badcel in mijn eerste woning - althans, de eerste door mij bewoonde zelfstandige woning waar mijn naam ook echt op het huurcontract stond (mijlpaal! De woonvergunning heb ik geloof ik nog ergens). De wastafel was een groot formaat wc-fonteintje. En als je op de WC zat kon je tegelijk in dat fonteintje je voeten wassen.

Maar het was een serieuze verbetering in vergelijking met de etagewoning die ik daarvoor onderhuurde, waar de wc in de gangkast, en de douche in de keukenkast was geplaatst (door een beunhaas, maar dat bleek pas later)

Die urban lofts ondertussen zouden wel breder toepasbaar zijn als er ook nog een slaapkamer of 2 in gemaakt zouden worden. Maar goed, met wat rachelwerk en een paar gipsplaten is er ook een hoop te doen...

Groeten

Temet

Miraya

Miraya

12-10-2015 om 18:10

maar Jamie

'Dat ging om allerlei kleine aanbiedingen (100 ofzo per gemeente) en op dat moment deden ze daar niet aan'

Maar het ging op dat moment maar om 100 mensen, toch? Niet om de volledige 700 die er nog bij zouden moeten kunnen.

Miraya

Miraya

en Ginny

'Maar wellicht is de containerwoning sowieso wel de oplossing voor alle woningnood. Wie durft dat voor te stellen?'

Wacht nog drie jaar en je krijgt gelijk. Op dit moment is de overheid nog verplicht om te toetsen aan de normen (Bouwbesluit) voor nieuwbouw. De regering is bezig om die toetsing te privatiseren én om de normen te versoepelen. Dus over een paar jaar zijn de containerwoningen normaal.

Katniss

Katniss

Containerwoning

Ik ben wel eens in zo'n studentenwoning geweest en dat was echt een heel schattig 'huisje'. Alles zat erin, mini-keukenblokje, toilet, douche, op ca. 20 vierkante meter. Ik zie echt niet in wat daar nu zo erg aan is, voor een alleenstaande?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 19:10

Ik ook niet eigenlijk

Voor anderen dan...

Maar eerlijk is eerlijk, beggars can't be choosers en het is beter dan de gemiddelde studentenwoning of kamer bij een hospita. Toch geloof ik niet dat de jeugd van tegenwoordig daar op zit te wachten....of de gemiddelde in echtscheiding liggende stakker of al die andere mensen die eigenlijk gisteren een woning nodig hadden maar niks kunnen vinden.
Vind het eigenlijk ook een beetje het failliet van onze samenleving...

Katniss

Katniss

Het lijkt mij heerlijk

Als ik alleenstaand zou zijn zou ik heel graag zo'n lekker overzichtelijk rechttoerechtaan minihuisje willen hebben. Liefst met een aparte slaapkamer natuurlijk, maar dat valt misschien wel te realiseren in een iets grotere container.

Miraya

Miraya

aso-woningen

die containers worden nu toch ook al gebruikt? Voor aso's, en dan heten ze 'skaeve huse': plek voor maximaal twee mensen. Iedere woning heeft 35 vierkante meter oppervlakte. De containerwoningen hebben eigen sanitair en een eigen keuken.

http://www.ccv-veiligheidsbeleving.nl/praktijkvoorbeelden/skaeve-huse

http://www.rijnmond.nl/nieuws/01-07-2015/rotterdamse-aso-wijk-vlakbij-schiebroek

De maat der dingen

Karig wonen is beter dan niet wonen. Bovendien, wat is karig? Menig opa of oma treft het slechter op een gedeelde slaapkamer met samengebruik van toilet en huiskamer. Al je privacy in één kast ter grootte van een Ikea kinderkast. Wat er ook voorzien wordt aan karigs, zo karig als oma het heeft wordt het niet. Ondertussen hebben zij wel een woning en oma's kleinkinderen niet.

Oma's kleinkinderen, onze kinderen, mogen niet kiezen voor zo'n karige woning. Zelfs niet als ze willen.

Ze mogen niet kiezen omdat het product goedkoop tijdelijk wonen niet in de marketingstrategie van de huizenmarkt past. Omdat de belangenpartijen, de vastgoedontwikkelaars, liever willen dat onze kinderen het grootste deel van hun salaris aan wonen uitgeven.

"Toch geloof ik niet dat de jeugd van tegenwoordig daar op zit te wachten....of de gemiddelde in echtscheiding liggende stakker of al die andere mensen die eigenlijk gisteren een woning nodig hadden maar niks kunnen vinden."

Als ze maar zelf kunnen kiezen. Voor iedereen die wel wil is het een oplossing. Voor de doorstoom op de woningmarkt hoeft maar 10% te willen.

Hortensia

Hortensia

12-10-2015 om 20:10

containerwoning

Ginny Twijfelvuur: "Toch geloof ik niet dat de jeugd van tegenwoordig daar op zit te wachten....of de gemiddelde in echtscheiding liggende stakker of al die andere mensen die eigenlijk gisteren een woning nodig hadden maar niks kunnen vinden."

Voor een gezin is het niks, maar door de jaren heen ken ik heel wat alleenstaanden (met name jongeren) die hun rechterhand zouden willen geven om zo'n eigen plekje te krijgen. Waar ik woon is het voor jongeren geen probleem om een flatje te krijgen, maar ik heb in plaatsen gewoond waar je tot je 25e-30e kansloos bent als je aangewezen bent op goedkopere sociale huur.

Zelf heb ik ruim dertig jaar geleden een tijdje in een verbouwd klaslokaal gewoond toen ik uit huis ging. Op naam van mijn toen-nog-verloofde die toen 25 was. Meer kon je in die tijd niet krijgen, maar we waren er blij mee, al was het superklein.

lieverkoekjes

Iedereen heeft liever een ruime woning, maar hier in Amsterdam zijn die containerwoningen maar wat gewild. Maar inderdaad: alleen beschikbaar voor studenten. En binnenkort een aantal voor alleenstaande vluchtelingen met status. Net gescheiden alleenstaanden, of een paar oudere dames zonder woning (ja, dat kan) die ik via mijn werk ken zouden ook wel willen, maar mogen niet.

Lieverkoekjes worden hier in Amsterdam niet gebakken. En ik woon hier nu al meer dan mijn halve leven, het is hier sinds medio jaren 80 nooit anders geweest. Al zit er wel progressie in: woningen zonder douche komen geloof ik niet of nauwelijks meer voor.

Groeten,

Temet

Katniss

"maar dat valt misschien wel te realiseren in een iets grotere container."

Die bestaan niet, vziw. Zeecontainers hebben een standaardmaat, da's nou net het hele eieren eten.

Het leeft, kennelijk. Toevallig een stukje in een Britse krant, met verwijzingen naar Amsterdam. Maar hier blijkt ook uit dat die dingen een standaardmaat hebben en dat het alleen een goedkope oplossing is als je containers als blokjes op elkaar stapelt. Zodra je leuke alternatieve dingen gaat doen wordt het weer duur. http://www.theguardian.com/cities/2015/oct/09/living-steel-box-shipping-containers-future-housing

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

12-10-2015 om 21:10

40 voet

Er bestaan ook 40 voet zeecontainers, maar dan gaat het weer richting riante woning ;-)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 22:10

Koppelen

Ze kunnen ook gekoppeld worden. Dat wordt bij kanroorunits ook weleens gedaan.
Dan krijg je vanzelf meer ruimte.

Zou kunnen dat de nood hier nog niet hoog genoeg is. Ken het concept alleen als studentenwoning. En die zijn er inderdaad wel blij mee.

Katniss

Dat kan hoor, in zo'n schattige containerwoning wonen. Ze gaan er naast onze wijk een paar neerzetten. Leuk in het groen, aan de andere kant van het spoor. Alleen jammer dat je waarschijnlijk niet heel leuke buren krijgt, het wordt zo'n asodorp. Om er voor in aanmerking te komen moet je eerst ruzie zoeken met je huidige buren, altijd je stereo op 10 hebben, dagelijks je vuilnis van het balkon gooien en wat mensen bedreigen. Succes!

skik

+ Brunette +

+ Brunette +

12-10-2015 om 23:10

Zo klein is 35 m2 toch niet?

Als je in je eentje woont en in een noodsituatie zit, is 35 m2 zo gek toch nog niet? Het is toch niet voor heel lang? Ik woon met mijn dochter sinds twaalf jaar in woningen van hooguit 55m2 (incl. balkon). Zou daar 20 m2 vanaf gaan, dan wordt het wat krap maar voor één persoon is het best te doen, zeker als je nog iets van bergruimte of een fietsenschuurtje hebt. Er zijn ook voordelen: lekker snel schoon en in een wip warmgestookt.

AnneJ

AnneJ

13-10-2015 om 00:10 Topicstarter

A.s. woensdag 10.15 debat in het parlement

Ik heb net met veel bewondering naar Pechtold zitten kijken die met argumenten weerwerk levert aan het nonperspectief van de VVD bij monde van Halbe Zijlstra. Ik ga het nog een keer kijken, je wilt graag goed beslagen ten ijs komen en niet vervallen in het slappe gras voor de voeten van de PVV wegmaaien maar een positief realistisch perspectief bieden.

http://www.politiekcompendium.nl/id/vjv9kvqimuzz/agenda/3417e_zitting_van_de_raad_van_de
Dinsdag is Koenders in Brussel ter voorbereiding van de Europese Raad op 15 en 16 oktober en woensdag is hij spreker in het parlement.

Jamie

Jamie

13-10-2015 om 08:10

Veel bejaardenwoningen zijn nog kleiner dan 35 vierkante meter. Kamer van 12, nog een kamer van 12, keuken, badkamer en wc en klaar ben je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.