Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva
22-02-2018 om 16:02
lastig
Het smurfen is, denk ik, lastig uit te leggen zo zwart op wit. Als jullie het mondeling konden doen zou ik (en vooral zoon) het wel begrijpen denk ik. Ik voel dat ik er tegenaan hang maar dat het kwartje gewoon niet valt hoe het te gebruiken. Waarschijnlijk komt dat doordat jullie steeds halve zinnen gebruiken
Is het hij gelooft of hij geloofd?
Vervang het werkwoord door smurfen.
Hij smurft, dus: hij gelooft.
Waar gaat het fout hieronder?
Hij heeft het belooft/d.
Hij heeft het gesmurft/d
Hij belooft/d het.
Hij smurft/d het.
Hij verandert/d de toets.
Hij smurft/d de toets.
Hij heeft het verandert/d?
Hij heeft het gesmurft/d?
Het smurfen heeft dus te maken met het ontdekken of iets een voltooid deelwoord of een persoonsvorm is? Is dat het?

Kaaskopje
22-02-2018 om 17:02
Heerlijk muggenziften
In dit draadje mogen we even muggenziften, dus dat doe ik nu dan ook. Tango: ik ben blij dat ik de enige niet ben die me daaraan 'erger'.
Ahum ahum ( )... het is de 'enige' die iets doet, dus die 'ergert' zich.
Wat #metoo betreft, vind ik metoo prima, omdat je meteen snapt waar het om gaat, maar wat ik nu storend vind, is dat #metoo sindsdien ook gebruikt wordt om aan te geven dat je het ergens mee eens bent, dus ook over totaal iets anders dan wat achter #metoo zit. Ik vind dat niet grappig.

Kaaskopje
22-02-2018 om 17:02
Kenfan
Ik zal eens kijken of ik de aanhalingstekens uit mijn systeem kan krijgen. Tot redelijke vormen tenminste . Soms bedoel ik er ook sarcasme mee, of 'ik weet niet hoe ik het beter kan zeggen'.

Flanagan
22-02-2018 om 18:02
Menig dyslect halen v en f door elkaar; zo kan het gebeuren dat een dyslect smurven schrijft ipv smurfen.
De smurf-regel is van toepassing als een dyslect merkt dat de gebruikte letters niet overeenkomen met de wijze waarop de lettercombinatie is opgeslagen in de hersenen. Maar dat automatiseren is juist net het probleem. Zo schrijft de dyslect hier het getal 44 als vierenvirtig. Eens behandeld tijdens de taalvaardigheidsles, maar niet gecorrigeerd en zodoende foutief opgeslagen.
Omdat ze fonetisch denken, zien ze hun fout niet.
Een woord dat eindigt op een f, zoals smurf, lijkt mij zodoende een lastig ezelsbruggetje voor de dyslecten. Ze schrijven met gemak 'hij smurvt van de trap' als 'hij smurvd van de trap'.
'Fonetisch goed, dus goed' , denkt menig dyslect. Het heeft niets met luiheid te maken.
Zo ook met hoofdletters en komma's. Voor een fonetisch ingestelde dyslect maakt het voor de uitspraak niet uit of de zin met een hoofdletter begint of een kleine letter. Dankzij de tekstverwerkingsprogramma's, verschijnt op de pc na iedere punt wel automatisch een hoofdletter, maar wanneer een niveau 4 à 5-dyslect met een pen een tekst op papier schrijft, is het vaak gedaan met de hoofdletters, zo ook met de komma's.
Gelukkig is menig smartfoon uitgerust met een spellingschecker.

Ad Hombre
22-02-2018 om 19:02
Flanagan
Rapport:
- Menig dyslect *haalt*
- Dat v en f heeft niets met dyslexie te maken, maar met lokale dialecten waar men de v als f uitspreekt. En als men het zo uitspreekt dan schrijft men het ook zo. S en z idem dito. Ik hep de son in de see sien sinken.
Precies mijn punt, alles wordt tegenwoordig maar dyslexie genoemd.

Ad Hombre
Flanagan
"Gelukkig is menig smartfoon uitgerust met een spellingschecker."
Als je consequent was zou je schrijven:
"Gelukkig zijn menig smartfoon uitgerust met spellingscheckers."
Maar dat doe je dan weer niet. Vaag hoor...

Flanagan
Dikke v Dale
Gunst, de Nederlandse versie van het woord smartphone, nl smartfoon is nog niet in de Dikke v. Dale opgenomen.
Dat zal niet lang op zich laten wachten...

Triva
Kaaskopje
'Heerlijk muggenziften
In dit draadje mogen we even muggenziften, dus dat doe ik nu dan ook. Tango: ik ben blij dat ik de enige niet ben die me daaraan 'erger'.
Ahum ahum ( )... het is de 'enige' die iets doet, dus die 'ergert' zich. '
Sorry maar dit gaat mij wel te ver hoor. Tango ergert zich niet aan spelling maar aan no contact en metoo. Waarom ga je haar dan op dit soort fouten betrappen? Het is geen Ad die je denkt te pakken op een tikfout.
Zullen we nu weer normaal gaan doen hier? Dus pak elkaar op spellingsfouten als je je ergert aan de spellingsfouten van een ander maar pak niet de hele goegemeente hier daarop. Daar wordt het volgens mij niet gezelliger van.

marie
Correctie
Ik weet niet of ik het al eens gedaan heb, maar ik kan me wel voorstellen om een nieuwkomer met een onleesbaar epistel te wijzen op het onaantrekkelijke karakter ervan. Ik lees het nl niet als het te lastig wordt, ben daar vast niet de enige in, en dat is jammer, juist leuk om nieuwkomers te krijgen.
Wél irritant: mensen die zichzelf corrigeren!
Rode krullenbol, zo jammer, ik geniet van je schrijfsels, naar niet van je redactionele aanpassingen!
Kenfan, ook jij schrijft leuk!
Inderdaad een mooie zin van je!
(Teveel uitroeptekens?)
Bij mijn kinderen heb ik overigens hard mijn best gedaan op mijn tong te bijten, ik heb ze zgan gecorrigeerd.
Misschien niet bij alle kinderen maar bij die van mij was dat zeker ten koste van plezier, spontaniteit gegaan.
En ze praten en schrijven absoluut prima.

Flanagan
Ad Hombre
'Alles wordt tegenwoordig maar dyslexie genoemd'.
Hier heeft de verwisseling niets met dialect te maken maar met een erfelijke variant van dyslexie.
Als iemand denkt het taalprobleem te kunnen wegcijferen als een dialect-aspect, vraag ik mij af of diegene weet waarover hij schrijft.

Ad Hombre
Triva
"Het is geen Ad die je denkt te pakken op een tikfout."
Stropop. Het geeft te denken als je die nodig hebt.
Ik reageer alleen op de ergste uitwassen. Mensen die bewust consequent dezelfde fout maken bijvoorbeeld. AnneJ die een apostrof teveel moeite vindt. Mensen die onder het mom van dyslexie maar een beetje rommelen en stukjes met een taalfout (dat is niet hetzelfde als tikfout) per zin.

Ad Hombre
22-02-2018 om 20:02
Triva II
"Het is geen Ad die je denkt te pakken op een tikfout"
Daarnaast gaat het niet om het pakken (behalve in dit draadje dan). Waarom zou ik die arme dame met die smartfoonstraf willen 'pakken'?
Ik erger me aan de bijna onleesbare tekst. En, zoals gezegd, dat is een teken van kinderverwaarlozing. Zo'n ouder ontzegt haar kind een behoorlijke taalopvoeding. Dat zou verboden moeten worden. Veilig thuis erop af! (Of was het nou er opaf?)

Kaaskopje
22-02-2018 om 20:02
Triva
Als Tango zich irriteert aan wat ik heb geschreven, kan ze dat vast zelf duidelijk maken.Ik vind het best gek dat je tussenbeide komt. Ik zie dit draadje als een luchtig onderwerp. Vandaar mijn ahum ahum, omdat ik hier niet met geluiden kan aangeven hoe ik iets zeg en de smiley om aan te geven dat het niet al te ernstig opgevat moet worden. Ik zie ook niet waarom ik onderscheid moet maken tussen Ad en Tango. Verder ben ik ook ingegaan op #metoo. We delen duidelijk niet hetzelfde humorgen.

Kaaskopje
22-02-2018 om 21:02
Ad Hombre
Als dialect erfelijk is, zou ik een interessant taaltje spreken. Zwols/Rotterdams/Brabants. Vaders kant is Zwols, Overijssels, moeder geboren Rotterdamse met een Brabantse opa en Rotterdamse oma. De werkelijkheid is dat mensen uit andere regio's dan de mijne, aangeven dat ik hoorbaar uit mijn omgeving kom. Terwijl ik denk dat ik kreukvrij Nederlands spreek :-)

Flanagan
22-02-2018 om 21:02
Ad hombre en forumbeheer
@ad Hombre, ten eerste vind ik het buiten fatsoen dat je het grappig vind om met VT te leuren.
Ten tweede Ik heb het vermoeden dat je wel degelijk op de hoogte bent van het feit dat ik te maken heb gehad met VT omdat ik dat op OOL meerdere keren over geschreven heb. De melding was een lage actie van school omdat wij ons sterk maakten voor degelijk onderwijs voor onze kinderen, die te maken hadden met dyslexie terwijl de school alleen maar bezig was om iadh-kinden over de schutting te gooien. VT heeft de zaak gesloten en de directeur van de school is via de achterdeur vertrokken.
Zelfs als je hier niet van op de hoogte was, dan vind ik je reactie ziekelijk.
Nu weet ik dat je vriendin psycholoog is omdat je dat hier gedeeld hebt. Ik zou je dus adviseren eens een goed gesprek met haar aan te gaan aangaande je behoefte te sarren.
Ik blijf altijd beleefd maar jij bent echt een hufter. Misschien dat forumbeheer nu wel ingrijpt want toen je onlangs mij uitmaakte voor ongeneselijke paranoïde omdat ik een andere mening was aangedaan dan jij, zakte mijn mond ook open van verbazing. De regels van OOL schijnen niet voor jou te gelden.

Triva
23-02-2018 om 05:02
kaaskopje
Als Tango zich irriteert...
https://onzetaal.nl/taaladvies/ik-irriteer-erger-me-aan-haar
Ik snap niet waarom je in dit draadje onder het mom van muggenziften mensen gaat corrigeren op tik/taalfouten die ánderen niet aan het corrigeren wáren. Als jij het op humor wil gooien maak je het jezelf er wel heel makkelijk van af. Ik vind het niet netjes maar blijkbaar begrijp je mijn punt niet aangezien je niet begrijpt waarom er een verschil is hier tussen Ad en Tango. Ik zou tegen Tango ook niet beginnen over zich irriteren. Tegen jou wel omdat je anderen op de vingers tikt ook al is het met "ahum".

Tisje
23-02-2018 om 07:02
Hear hear
Flanagan zo die zit. Eindelijk wordt Ad Hombre eens echt op zijn fouten en onbeschoft gedrag gewezen. Bah... wat word ik regelmatig akelig van de opmerkingen van die man.
Tisje (die in t dagelijks leven hier anders heet maar de persoonlijke sneren van Ad nooit meer wil meemaken)

Ad Hombre
23-02-2018 om 07:02
Flanagan
Ik heb werkelijk geen flauw benul van jouw relatie met VT. Van AnneJ, ja, die wel. Die opmerking over VT was gewoon een flauw grapje en helemaal niet aan jou gericht. Ik weet letterlijk niets over jou. (Jij blijkbaar wel over mij)
Dus deze bak venijn die ik ineens over me heen gestort krijg verbaast me hogelijk. Maar het zal wel mijn mannelijke botheid zijn want blijkbaar snapt Tisje het helemaal.
Ik heb trouwens regelmatig een tik op mijn vingers gehad van forumbeheer, vaak volstrekt onterecht, dus probeer het zou ik zeggen, misschien doet ze wel gezellig mee.
Nogmaals voor de duidelijkheid, de opmerking over veilig thuis is niet aan jou gericht en gaat niet over jou dus je hoeft het je ook niet aan te trekken. En tisje kan ook weer terug in haar hok.
Het verbaast me dat VT en dyslexie in het echt met elkaar te maken hebben maar blijkbaar is de waarheid soms even bizar als de satire.
Dat ongeneeslijk paranoide was, meen ik, omdat je een of ander samenzweringsachtig idee had over orgaandonatie? (Was jij dat?) Dat was ook echt een paranoide idee, en ik was volgens mij niet de enige die daarover viel maar ik wil best als kop van jut fungeren. Misschien had ik dat ongeneeslijk beter weg kunnen laten.
Jeez, dit was bedoeld als een luchtig taaldraadje...

Kaaskopje
23-02-2018 om 08:02
Triva
Ik sluit me aan bij Ad Hombre... ik dacht dat dit een luchtig draadje was. Als ik tegen Tango had kunnen praten, was door intonatie en glimlach op mijn gezicht duidelijk geworden dat ik het totaal onserieus bedoelde. Dat heb ik vervangen door hoe ik het opgeschreven heb. Maak het nou niet groter dan het was en is.

Flanagan
23-02-2018 om 09:02
Hok?
'En tisje kan ook weer terug in haar hok' ?
Wij zijn mensen en geen dieren.
@Ad Hombre, je hebt een bord voor je hoofd en je durft daarna ook een opmerking te maken over dat de waarheid even bizar is als de satire. Een ervaring met VT is geen satire.
Luchtige draadjes. Wat was ook alweer de aanleiding? Oja, zie de post van Kenfan; het effect van corrigeren van medeforummers.
Ik laat dit draadje maar verder voor wat het is want luchtig heeft bij mij een andere betekenis.

Emmawee
23-02-2018 om 09:02
Luchtig
Jeez, dit was bedoeld als een luchtig taaldraadje...
Nou, inderdaad zeg!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.