Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:10

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.

Lees een boek

Stel dat er een week extra vrij komt en de weerstand tegen online lessen is groot, dan kun je ook een alternatieve opdracht verzinnen: lees een boek (fictie of non-fictie). Volgende week allemaal een titel inleveren, aan het einde van de vrije week een samenvatting inleveren van maximaal 1 A4. Dat kan voor bijna alle niveaus, je kunt de opdracht eindeloos vari"eren, ze zitten niet achter het scherm en hebben toch wat te doen. En wie weet, misschien gaan ze lezen leuk vinden.

Tsjor

Wat mij betreft nu sluiten de middelbare scholen...

Ik ben voor de 2de keer in quarantaine door een cluster van gevallen (nu in mijn mentorklas) en ik ben het &×€^^#*zat. Ik ben de afgelopen 2 maanden 5 keer getest, elke keer staat je leven op z'n kop (zoon heeft week op week af rooster, verblijft nu voor de tweede week bij zijn vader), ik kan mijn vriend niet zien, etc... het ergste is dat de leerlingen nu op school zitten waar ze mijn lessen online volgen op hun telefoons (niet genoeg laptops beschikbaar) en zonder toezicht. Ellendig gewoon...
Sini

Weekje sluiten heeft geen zin

Ik zit nu ook in quarantaine omdat een collega die vrijdag even bij me heeft gezeten positief is getest en volgens de coronamelderapp was dat langer dan een kwartier op minder dan 1,5 meter. Denk zelf dat mijn telefoon op minder dan 1,5 meter van haar af op mijn bureau heeft gelegen en ikzelf een stukje verderop zat, maar zo'n melding kan ik natuurlijk niet negeren. Morgen word ik getest. Aangezien deze week nog 2 collega's positief getest zijn zorgt dat ervoor dat er nog meer collega's in quarantaine moeten. Het is op school echt moeilijk om vijf dagen in de week altijd consequent afstand te houden terwijl de hele tent volop in bedrijf is. Inmiddels is 20% van de personeelsleden positief getest en ik zag in Magister dat vandaag 10% van de leerlingen ziek is. Ongetwijfeld niet allemaal vanwege corona, maar een goed deel wel. Mij maak je niet wijs dat scholen geen significante bron van besmetting zijn, maar ik denk dat scholen een weekje sluiten niet echt verbetering brengt in de cijfers. Laat maar gewoon doorgaan dan, het blijft wat schipperen maar 't is beter dan niks.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 21:12

Skik

Dat gaat wel helpen. Een pauze in de (live) lessen zorgt voor een pauze in de verspreiding. Dat leidt gegarandeerd tot een daling. Niet zoveel als een echte lockdown.

De echte lockdown in Nieuw Zeeland in maart of zo bracht de R terug naar 0.35 dat was dus echt effectief. Zal hier wel nooit gebeuren. Dom land. Dom volk. Domme regering.

https://jopdevrieze.nl/is-nieuw-zeeland-een-geval-apart-of-toont-het-wat-wij-ook-hadden-kunnen-doen/

Piep

Piep

07-12-2020 om 23:12

Quarantaine

Ik denk dat heel veel mensen regelmatig in quarantaine moeten. Ik zelf al vier keer en ik werk niet in het onderwijs. Het is wel erg vervelend, dat zeker.

Een week extra heeft misschien heel even effect, maar we zitten in het verkeerde seizoen, dus het wordt ff doorbijten vrees ik. Ik ben tegen een landelijke sluiting.Brandhaarden op scholen zijn zeer lokaal en tijdelijk. Kun je prima met lokale maatregelen heel effectief aanpakken.

Ik zou niet weten waarom de school hier dicht moet als niemand hier besmet is op school. Al weken niet. Dat heeft helemaal geen effect, behalve dat scholieren gaan rondhangen. Nog meer rottigheid in bepaalde wijken. Er ligt nog genoeg illegaal vuurwerk om een weekje extra rottigheid mee uit te halen.

Ik denk juist dat we naar perspectief toe moeten met inzet van sneltesten. Daar heeft iedereen behoefte aan. Niet nog meer dicht maar meer open en op een slimme manier. En die mondkapjes kunnen weer af, want sinds die dingen verplicht zijn zien we alleen maar een stijging.

Piep

Piep

07-12-2020 om 23:12

Nieuw-zeeland

Dat eiland bedoel je? Waar niemand meer in en uit komt met bewaakte quarantaine gevangenissen? Niet te vergelijken met Nederland. Hoe wil je al die grenzenn sluiten?

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 07:12

Nieuw-Zeeland

'De echte lockdown in Nieuw Zeeland in maart of zo bracht de R terug naar 0.35 dat was dus echt effectief. Zal hier wel nooit gebeuren'

Gelukkig niet, dan is Nederland failliet. Wij kunnen onze grenzen helemaal niet sluiten zoals daar is gedaan. En ook in Nieuw-Zeeland zijn weer nieuwe besmettingen.

Pirata

Pirata

08-12-2020 om 08:12

Piep

Je redenering is wat bijzonder.
De mondkapjes kunnen af want die werken niet, kijk maar er is een stijging, zoiets beweer je. Of mankeer ik serieus iets aan mijn ogen?
Verder wat mij betreft ook prima als scholen die brandhaarden dreigen te worden zelf sluiten of overgaan op online lessen. Moeten ze dat indien nodig wél doen.
Maar "brandhaarden op school zijn lokaal en tijdelijk"? Hoezo? Lokaal, ja, dat kan voorkomen, maar net zo goed binnen een zwaar besmette regio. Tijdelijk, wat bedoel je? Ja, mag hopen dat het door de juiste maatregelen stopt. Ik krijg het gevoel dat je zit te bagatelliseren door algemeenheden te gebruiken.

Piep

Piep

08-12-2020 om 09:12

Tijdelijk

Als je een klas of jaarlaag naar huis stuurt, dan is het brandje uit. Dat is vrij makkelijk te sturen. Dus als je de juiste maatregelen neemt dan is het zeer tijdelijk. Andersom werkt het ook zo. Op onze school dus al sinds de herfstvakantie geen besmettingen. Doe je deze een week extra dicht, dan kan het zomaar zijn dat in de week erna ineens wel een cluster opduikt. Omdat er een slaapfeestje is geweest of pubers bij elkaar hebben gezeten in een keet of omdat leraren een feestje hebben gehad. Dus het effect van sluiting is ook tijdelijk.

En ja, de mondkapjes moesten toch het aantal besmettingen omlaag brengen? Dat is niet bepaald gebeurd. Sterker nog ze werden verplicht en de cijfers stegen. Ik denk niet dat dat door de mondkapjes komt, maar helpen doet het ook niet. Gezien het feit dat kabinet en RIVM in feite ook tegen mondkapjes zijn, kunnen we ze nu beter weer afschaffen. Er zijn al genoeg maatregelen die wel nut hebben. Nutteloze maatregelen kunnen we wel missen lijkt me.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2020 om 09:12

MOndkapjes

Het enige effect wat ik zie van de mondkapjes is dat mensen ze gebruiken om gewoon weer hun gang te kunnen gaan. In winkels wordt geen afstand meer gehouden, gewoon een mondkapje uit je jaszak, fietstas of dashboardkastje halen en net doen of er niks aan de hand is verder. Maar ondertussen is het een knap vieze gewoonte.

Dat is niet alleen in nederland, maar wereldwijd. Je kan mensen niet opsluiten, met mondkapje op hebben mensen het gevoel dat ze verder kunnen met hun leven.

Blijvertje

Zoon denkt dat het mondkapje wel eens een blijvertje kon zijn. Je ziet het in Azie ook om de haverklap als het griepseizoen is of er is smog dan neemt het aantal mondkapjesgebruikers in het verkeer en op straat toe.

Kun je hier ook krijgen.

Het is een van de redenen dat sommige Aziatische landen zo goed en snel ingezet hebben op deze pandemie. Ze hadden al ervaring door SARS en MERS en mondkapjes is een vanzelfsprekend onderdeel van de bestrijding.

Piep

Piep

08-12-2020 om 10:12

Mondkapje

Ik kreeg laatst een mondkapje van mijn zus aangeboden toen we op bezoek gingen bij oma. Want met mondkapje kon ik oma ook knuffelen, want dan was het veilig (dat had zij ook al gedaan). Het mondkapje dat ze mij wilde geven had ze net zelf op gehad. Een mooi voorbeeld hoe het averechts kan werken.

Pirata

Pirata

Mondkapjes

Er is al genoeg onzin over mondkapjes verspreid. Lijkt me zinvol als jullie daarmee stoppen en ook nadenken over causaliteit.

Piep

Piep

Onzin?

Nou nee hoor, echt gebeurd. Ik was ook erg verbaasd maar ik snapte toen wel meteen het standpunt van Van Dissel in deze. Mondkapjes prima, maar dan wel graag die dingen die werken en geen nutteloze lapjes stof.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

Geen onzin

Dit is geen onzin. Ze worden niet goed gebruikt. Door de meeste mensen dan.
Ga maar eens 5 min bij de ingang van een supermarkt staan kijken.

Pirata

Pirata

08-12-2020 om 11:12

Dit is nu net de kwestie. Dat jullie wat voorbeelden hebben dat je zag dat iemand er dom mee omging, wil niet zeggen dat ze niet werken.
Weer een gevalletje n=1 en de studies negeren.

Piep

Piep

Studies

De studies wijzen uit dat: mondkapjes weken als:
1) de kwaliteit van de mondkapjes goed is
En
2) de mondkapjes goed gebruikt worden

Dat is gewoon niet het geval. Je kunt idd bij een supermarkt gaan staan, maar kijk ook eens op tv. Ik zie eigenlijk zelden iemand die zo'n ding goed gebruikt. En niemand gebruikt zo'n goedgekeurd ding. Die zijn pas net in sommige winkels te koop.

En dat voorbeeld van mijn zus. Zij is hoogopgeleid en werkt in de zorgsector. Zou zij nu echt de enige in heel Nederland zijn die denkt dat je dichterbij kan komen of zelfs kan knuffelen als je een mondkapje op hebt? Dat zou heel bijzonder zijn.

Mijn man is hartstikke voorzichtig. Draagt zijn mondkapje al maanden, maar ik heb hem nog nooit in de was gezien.

ElenaH

ElenaH

Pirata

'Er is al genoeg onzin over mondkapjes verspreid. '

De grootste onzin is dat niet-medicinale mondkapjes virusbesmettingen voorkomen en dat de gemiddelde burger in staat is om mondkapjes op correcte wijze te gebruiken. Het wordt inderdaad tijd om te stoppen met het rondbazuinen van die onzin.

Piep

Piep

"Draagt zijn mondkapje al maanden, maar ik heb hem nog nooit in de was gezien."

Ik bedoelde het mondkapje ;)

Ad Hombre

Ad Hombre

Piep

"En ja, de mondkapjes moesten toch het aantal besmettingen omlaag brengen? Dat is niet bepaald gebeurd. Sterker nog ze werden verplicht en de cijfers stegen."

Ik denk dat de meeste verstandige mensen voor die tijd al mondkapjes gebruikten. De minder ontwikkelden die op de 'verplichting' wachtten zijn waarschijnlijk de mensen die het ding onder hun neus laten fladderen. Dat zal inderdaad nog weinig meer verschil hebben gemaakt.

Daarnaast is de verplichting net een week geleden, dus sowieso nog moeilijk te zien in de statistieken.

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 12:12

Nee Ad

'Ik denk dat de meeste verstandige mensen voor die tijd al mondkapjes gebruikten'

Dat mag jij denken, maar dat komt niet overeen met de realiteit. Iedereen buiten kon zien dat mondkapjes amper gebruikt werden.

Piep

Piep

Verstandig

Of angstig? We gebruiken die mondkapjes niet omdat het verstandig is, maar omdat een angstige groep er hard om zeurde. Rivm en kabinet waren tegen.

Als ze niet of averrechts weken is het juist zeer verstandig om ze weer af te schaffen.

ElenaH

ElenaH

Precies

In Duitsland en België zijn mondkapjes al veel langer verplicht, en het helpt niets.

Pirata

Pirata

Echt he

Wat een algemeenheden die niet onderbouwd zijn. Ik zie hele andere dingen om me heen, zal aan mijn bril liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.