Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Angela

Angela

20-08-2018 om 12:08

ontbijten voorschoolse opvang

Lanza

Lanza

21-10-2019 om 14:10

Maar

secretaresse is toch een baan die prima te combineren is met kinderen?

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie zouden reageren als je man stopte met werken, zonder verder plan om weer aan het werk te gaan? Terwijl hij gewoon gezond was en er nog mogelijkheden voor hem waren? Ik hoor dat trouwens zelden dat werken voor een man/ vader niet mogelijk is, tenzij hij ziek is, dus het zal voor vrouwen vast ook meevallen ;)

Arda

Arda

Ontbijt

Ontbijt op de opvang is heel handig. Als je vroeg moet beginnen dan is het een stuk relaxter om juist niet thuis te ontbijten. Anders moet je of een half uur eerder opstaan (met misschien vermoeide kinderen tot gevolg) of ze moeten in 5 minuten een boterham naar binnen proppen (ook niet echt relaxed). Plus dat er genoeg kinderen zijn die het helemaal niet fijn vinden om gelijk te eten als opstaan en een uurtje later veel meer honger hebben. Op de opvang krijgen ze een prima ontbijt dat ze in alle rust kunnen eten.

Ouders die vroeg beginnen zijn misschien weer eerder vrij dus hun kind gaat misschien 's middags minder lang naar de opvang.

De keuze heb je natuurlijk ook lang niet altijd. Als je werkzaam bent in de zorg kan je ook niet zomaar wat anders gaan doen. Dat kost tijd en geld.

Bovendien is het helemaal niet erg als de kinderen op de opvang ontbijten. Ik zie niet in waarom dat kwalijker is dan 's middags naar de opvang.

Lanza

Lanza

Mijn kinderen

slapen tot een uur of half 7/7, dat is hun natuurlijke slaapritme. Als je om 7 uur bij de opvang moet zijn, dan betekent dit dat je ze iedere ochtend uit hun slaap moet rukken om 6 uur. Dat is voor die kleintjes echt niet fijn. Je verstoort dan dagelijks hun natuurlijke slaapritme, wat juist zo belangrijk is, omdat kinderen nog in de groei zijn.

Ik vind het hetzelfde als dat je kinderen onnodig lang op zou houden, terwijl ze omvallen van de slaap om 9 uur 's avonds. Kinderen hebben echt behoefte aan slaap en doen het het beste op een vaste structuur/ ritme. Ik vind het nogal wat om dat te verstoren.

specht

specht

relaxter

Onze kleinkind van toen bijna 2 kwam tijdens het zwangerschapsverlof van haar moeder een dag per week bij ons.
Zoon bracht haar vroeg op weg naar zijn werk langs, wat ongeveer 30 minuten rijden is, hierna moest hij nog een uurtje rijden.
Bij ons begon ze met ontbijten, had thuis alleen iets gedronken.
Na het zwangerschapsverlof van haar moeder passen wij weer bij hen op.
In het begin was dat huilen, want ze wilde bij oma en opa eten/ ontbijten.
Idem bij de andere opa en oma, kind. Ze leed echt niet onder het feit dat ze met een lege maag in de auto zat.
Veel relaxter begin om bij ons te ontbijten dan dat ze thuis voor dag en dauw moest eten, om maar op tijd weg te kunnen.

Arda

Arda

Lanza

Het natuurlijk ritme is ook wat ze gewend zijn van baby af aan. In andere gezinnen staat men eerder of later op. Plus dat het deels ook de natuurlijke aanleg is.
Maar juist bij wat meer langslapers is ontbijten op de opvang een stuk relaxter voor de kinderen.

Als mijn kinderen uit zichzelf om 5.30 wakker zou worden dan zouden we ongetwijfeld rustig thuis aan tafel een uitgebreid ontbijt nuttigen. Dat is echter niet het geval. Ze worden een stuk later wakker en dus is er 's ochtends veel tijdsdruk. Die tijdsdruk is een stuk minder als ze kunnen ontbijten op de opvang.

Toen we een poosje ver rijden van de school woonden aten ze zelfs in de auto (oh horror) maar dat was veel relaxter dan thuis ontbijten.

Pluis

Pluis

21-10-2019 om 15:10

Het ging erom

dat het een voorbeeld is dat duidelijk maakt dat omscholen/bijscholen lang niet altijd zo gemakkelijk te realiseren is als jij het laat lijken. En dat je dus (weer) mensen veroordeelt om zaken waar ze lang niet altijd wat aan kunnen veranderen.

En nogmaals: jij/jouw kinderen/jouw man/jouw leven zijn allemaal NIET de maat der dingen. Suggesties doen is prima, veroordelen op halve informatie en vooringenomenheid niet.

Half a twin

Half a twin

Leven is niet maakbaar.

===Waarom de keuze dat jij stopte en niet je man? Of dat je man zich liet omscholen als dat een meer voor de hand liggende route was?===

Een zorgvuldig genomen besluit waarin waren meegewogen:
het mogelijk te genereren inkomen
de mogelijke carrièrekansen en bijbehorende inkomensgroei
de mogelijkheid/bereidheid van werkgevers om roosters op elkaar af te stemmen.

Wat zeker ook heeft meegespeeld was hoe we ons kind en later een of meerdere brusjes een stabiel en geborgen thuis konden bieden.
In ons leven zonder kinderen was thuiskomen als de ander ging werken mogelijk. Hallo, dag en vergeet je niet de container aan de weg te zetten en dan spraken we elkaar laat op de avond nog even of anders de volgende dag.
Het leek ons voor een of meerdere kinderen geen stabiel en geborgen thuis, naar kdv gebracht worden door mama, gehaald door papa of bij panieksituaties door oma of onze lieve buurvrouw. Dan liever een ouder full-time thuis waar de kinderen op konden rekenen.

Inmiddels is er veel gebeurd in ons leven en ben ik nog steeds full-time thuis. Niet meer nodig voor de pubers maar noodzakelijk door andere factoren.

Lanza

Lanza

Maar de tijd

dat kinderen altijd thuis zijn is maar zo kort. Op een bepaald moment gaan kinderen iedere doordeweekse dag naar school en hebben ze steeds meer hun eigen leven. Stel je bent op dat moment en jaar of 40, dan heb je nog steeds 30 jaren voor je waarin je kunt werken.

Ik zou hoog verbaasd zijn en ook wel boos als mijn man de volledige financiële verantwoordelijkheid op mij af zou schuiven al die jaren, zonder duidelijke reden. Voor de kinderen hoef je er dan niet meer 24/7 te zijn, voor het huishouden ook niet. Wat heb je dan al die jaren thuis gedaan? Niet vervelend bedoeld, maar ik vraag me dat echt af.

bieb63

bieb63

21-10-2019 om 16:10

Wat een ongelooflijke leugenaar ben jij Lanza

"mijn kinderen slapen tot half 7/7 uur."...…
Nou, in een ander draadje had jij met bijna ft werken ALLE tijd voor je kids, want x uur per dag, want...……. 's ochtends waren jullie allemaal al om half 6/6 uur wakker en dan hadden jullie dus al in de ochtend 2 uur quality time gescored.

Anyway, je bent nu door de mand gevallen. Je fantaseert alles bij elkaar.
Waarschijnlijk uit een enoooorme frustratie....

Francine

Francine

21-10-2019 om 17:10

Op de kast

En weer laten jullie je op de kast jagen door een fantast. In de regels staat dat we de info uit verschillende draadjes niet mogen combineren, maar ik heb dat wel gedaan en er klopt heel veel niet. Het aantal uren werk, de tijd dat ze opstaat, de leeftijden van de kinderen. Verder zit ze de hele dag op OO, dus ik ben al bezig de kinderbescherming te verwittigen want ik vind het gewoon verwaarlozing.
Gewoon niet meer reageren als je haar naam ziet en ze is zo weer weg.

Pluis

Pluis

Francine

Nou ja, ik schrijf ook niet altijd alle details kloppend op. Jij wel? Ik wil toch graag wel een beetje privacy, ook hier...
Maar het is wel zo dat ze vanuit die details nogal hoog van de toren blaast, en dat is wel heel erg naar ja.

Hilde

Hilde

Boek schrijven

Ik ga er nog eens een boek over schrijven: werk in het onderwijs en in je eentje een kind opvoeden. En dan alleen over de ochtenden dat je zelf om 8:30 voor de klas staat, stof genoeg om een boek meetevullen.
Ik heb het nog niet eens over mensen als Lanza die niks beters te doen hebben dan de hele dag op een forum rondlummelen en anderen veroordelen. Ik heb het over overheid, financiėn, logistiek en werkgevers.
Eigenlijk is het praktisch onmogelijk, ook zonder het oordeel van andere moeders.

Half a twin

Half a twin

Leven is niet maakbaar

Bij jou niet maar bij sommige andere gezinnen gaat niet alles in een keer fantastisch. Komen er hobbels en kuilen op het levenspad.
Dingen waar wij zelf niet voor gekozen hebben maar die nu wel bepalend zijn voor de keuzes die we maken. Ga ik hier niet over uitweiden, want dan heb jij weer oplossingen die niet werkbaar zijn.

HET LEVEN IS NIET MAAKBAAR!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Inderdaad op de kast

En dat enkel omdat ene Nadah en ene Lanza gezellig samen flink uit de bocht vliegen.
Was het jullie al opgevallen dat het herfstvakantie is?

Dees

Dees

Nee joh

Herfst vakantie? Nee joh niet in heel Nederland.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Vast niet

Andere helft was vorige week?

Lanza

Lanza

Ik heb inderdaad

niet alle details altijd precies kloppend om herkenbaarheid te voorkomen. We hebben net een periode van jaren achter de rug dat het 6 uur/ half 7 was en nu neigt het de laatste weken meer naar half 7/7 uur. Maar het ligt ook aan wintertijd/ zomertijd.

In ieder geval hebben wij er al 2 tot 3 uur tijd opzitten die wij doorbrengen als gezin en kan iedereen rustig wakker worden en eten, zonder stress.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2019 om 18:10

Mwah

Hier heeft niemand behoefte aan gezelligheid voor 10 uur ‘s morgens en liefst zouden we ook tot zo laat onder de wol blijven. Helaas is de Nederlandse samenleving en het schoolsysteem niet ingericht op avondmensen.

Eva

Eva

Keuzes

De meeste ouders maken weloverwogen keuzes als het gaat om werken en de opvang voor hun kinderen. Vso, en eventueel daar ontbijten, kan een keuze zijn die er er voor zorgt dat er geen bso nodig is of dat er minder dagen opvang nodig is.
Ik werk zelf in de kinderopvang en heb ervaren dat veel kinderen zelf juist liever bij de vso ontbijten. Bij onze vso hebben we de tafel gezellig gedekt, staat er een pot thee klaar, in de winter een kaarsje aan, kortom een gezellige plek om je dag te starten. De meeste ouders maken in eerste instantie geen gebruik van de ontbijtservice totdat ze zien dat de kinderen het heerlijk vinden om de dag rustig en gezellig met de andere kinderen aan tafel te starten. Natuurlijk kan dat ook zonder ontbijt maar veel kinderen ontbijten bij ons gewon voor de tweede keer en zeggen vervolgens thuis dat ze wel bij ons eten. Voor die 1 of 2 keer in de week is dat echt niet schadelijk voor een kind hoor. Zelfs al zouden ze elke dag bij ons eten, dan nog zijn het niet direct verwaarloosde kinderen, kom op zeg.

Fransien

Fransien

Op een natuurlijke tijd opstaan...

Probeer dat eens met pubers, dan zie je ze niet voor tienen op z'n vroegst.
Hier was zelfs tijdens de basisschool ontbijt gezellig rustig. Ouders met een krantje, kinderen met een Donald Duck, scheelde heel veel ochtendhumeur.
Overigens was een vriendin van mij zo'n slechte moeder. Haar man ging er met een ander vandoor en wilde absoluut meer dan een weekend per twee weken, en dan nog alleen als het uitkwam. Had een eigen bedrijf en nagenoeg geen salaris en in ieder geval niet genoeg om zelfs maar kinderalimentatie te betalen (wel een dikke auto). Zij heeft toen een opleiding van twee maanden gedaan om meer te kunnen verdienen en tijdens die twee maanden is haar dochter naar de VSO gegaan. Tsja, beide hebben er geen trauma aan over gehouden hoor.

Dees

Dees

Als hier vso met ontbijt vanaf 7:30 mogelijk was geweest hadden we dat gedaan. Maar dat is hier vanaf 7 uur en dat vind ik dan weer te vroeg en is er voor ons geen winst. Zoonlief eet namelijk nogal langzaam en moet dus om 6:40 aan de boterham zitten willen we km 7:25 klaar zijn voor vertrek naar de BSO, dus als hij op de BSO kan eten zou hij gewoon om 7:10 wakker kunnen worden dat zou echt zoden aan de dijk zetten voor ons. Want ik gun hem die 40 minuten extra slaaptijd wel.

Lanza

Lanza

21-10-2019 om 19:10

Hier staat de

ontbijttafel iedere ochtend klaar om een uur of 7, 7.15 dan zitten we een half uur samen aan tafel. Heerlijk om de dag zo te beginnen. Krantje, koffie, warme melk voor de kinderen en een broodje/ yoghurt. Kaarsje aan als het nog donker is en eens rustig de dag doorspreken.

Dat soort momenten vind ik echt belangrijk om je kinderen mee te geven.

Ik vertrek om 7.30 uur naar mijn werk

Ik rukte mijn kind dus om 6.45 uur uit bed, 6.50 aan tafel, 7.05 tanden poetsen, 7.15 naar opvang, waar we 7.30 uur voor de deur stonden, kon ik 7.35 naar de trein

Slechte moeder ben ik dus....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-10-2019 om 19:10

Gezellig

Ik ben er trots op dat wij altijd een vlot en gemoedelijk ochtendritueel hebben gehad, zelfs toen de kinderen klein waren. De kinderen om 07.30 uur aangekleed en wel voor de tv met hun cracker/pap/cruesli en ik met de krant. Om 8 uur iedereen klaar bij de voordeur en dan het rondje kdv, school, werk.
Inmiddels zijn ze nog efficiënter. Aan drie kwartier hebben ze genoeg om gevoed, gewassen en gekleed de deur uit te kunnen. En niemand moppert op elkaar of gaat op de verkeerde tijd de badkamer in.
Oh ja, en ook nog als alleenstaande werkende ouder :-)

O en..

Mijn peuter at dus heel vaak haar boterham op de opvang verder op, omdat ze thuis te weinig tijd had om te eten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.