Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Corona en andere virussen (deel 3) | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:03

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ad Hombre

Op zich is het natuurlijk niet logisch dat een dergelijk besmettelijk virus al vanaf begin december (en misschien wel eerder) over heel China verspreid is, en dan toch maar 80.000 van de 1,3 miljard Chinezen besmet. De maatregelen zijn pas half januari ingesteld, tegen die tijd zouden er veel meer besmettingen worden verwacht dan die 80.000 officiële.

Daar zijn voor zover ik zie drie mogelijke verklaringen voor (maar ik zie vast ook heel veel mogelijke verklaringen niet) :
- Het virus is helemaal niet zo besmettelijk. Die kan je wegstrepen, want dat is het wel.
- Het virus is veel en veel verder verspreid dan we denken; in realiteit zijn er miljoenen besmet maar de meeste daarvan hadden nauwelijks klachten en zijn dus niet getest.
Dit zou kunnen; researchers van Oxford University hebben een model gebruikt dat dit voorspelt, maar de onderzoekers zeggen erbij dat je onvoldoende gegevens hebt om vast te stellen welk van de vele modellen klopt. Andere modellen zeggen met precies dezelfde data iets heel anders.
- De Chinese overheid liegt dat ze barst. Ook niet onwaarschijnlijk natuurlijk.

We zullen het zien. Ik kijk met grote belangstelling uit naar het resultaat van het immuniteitsonderzoek bij de bloedbanken. Als blijkt dat veel mensen het virus al doorgemaakt hebben zonder het door te hebben, wordt het toekomstbeeld heel anders dan als iedereen die het krijgt ziek wordt.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 12:03

Boris Johnson

Besmet volgens de BBC.

Nu Trump en Bolsonaro nog ...

Chrono

Chrono

27-03-2020 om 12:03

Pardon?

Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 13:03

Chrono

"Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?"

Dat is heel normaal voor mensen die anderen van egoisme beschuldigen.

foei foei toch weer

O, wat zijn we allemaal weer braaf.
Ik begrijp dat Bolsonaro de ernst van dit virus ernstig bagatelliseert, pogingen het de kop in te drukken actief tegenwerkt en ten slotte ook nog claimt dat hij zo fit is dat hem niets kan overkomen. Dus als iemand een stevige tik van dit virus verdient, is hij het wel.
Helaas wil het met de gerechtigheid in dit soort kwesties vaak maar moeilijk vlotten, dus het zal wel weer niet gebeuren, maar ik denk dat als hij besmet raakt, menigeen "net goed" roept, niet in de laatste plaats de plaatselijke gouverneurs in Brazilië die hij ernstig voor de voeten loopt.
Ad en Chrono mogen het natuurlijk alleen maar denken en dan vervolgens zichzelf vermanend toespreken

Groeten,

Temet

Eerlijk gezegd

... Had ik een soortgelijke onaardige reactie toen ik hoorde dat Harvey Weinstein het had. Shame on me.

AnneJ

"In dit geval, bij besmetting met het Corona virus, dat de longen ernstig kapot kan maken en zorgt voor lange perioden van beademing waarbij je ernstig achteruit gaat."

Naar ik begrijp gaan de meesten door beademing uiteindelijk vooruit. Dat is het punt nou net. Sommigen herstellen volledig, sommigen houden enige restschade, sommigen houden ernstige restschade en sommigen halen het, ondanks beademing, helaas niet.

We mogen er denk ik wel vanuit gaan dat in al die gevallen afzien van beademing hoogstwaarschijnlijk de dood betekent. Een tamelijk akelige ook nog, lijkt me.

Mocht ik de statistieken tarten door èn besmet te raken èn levensbedreigende ademhalingsproblemen te ontwikkelen, dan word ik toch maar wat graag aan de beademing gelegd, dan is er tenminste nog een kans dat ik het overleef. En als mijn kinderen al volwassen waren (dat zijn ze niet) dan denk ik niet dat ik er anders over zou denken.

Groeten,

Temet

Johnson

Ik zie op de site van de Guardian dat Johnson voor het laatst met de Queen contact had op 11 maart. Weet je wie in die periode ook contact had met haar en nu met een coronabesmetting kampt? Charles. Zou Hare Majesteit soms symptoomarm mensen hebben lopen besmetten...

Groeten,

Temet

Longschade

Ik wil het coronavirus niet bagatelliseren, maar van een milde longontsteking kun je ook de rest van je leven astmatische bronchitis houden. Daarin is corona echt niet uniek.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 13:03

Temet

Aan de beademing liggen is afzien. En juist bij deze infectie COVID-19 moet dit ook nog heel lang, minimaal drie of vier weken, gebeuren. In die tijd raak je kilo's spierweefsel kwijt, en door de beademing wat onder druk gebeurt, beschadigen je longblaasjes. Ook de ziekte zelf zorgt voor littekenweefsel.

Als het beter met je gaat, wat eigenlijk vooral inhoudt dat je lichaam op eigen kracht het virus gaat verslaan, want de beademing is alleen maar bedoeld om tijd te winnen, en je hart wat rust te gunnen, ben je dus heel erg afgetakeld en heb je nog maanden revalidatie nodig.

Maar tegelijkertijd, ik wil echt wel graag leven, voel mezelf nog zeker niet oud, mijn jongste is 15, dus ja graag, zou zeker willen dat men tot op bepaalde hoogte alles uit de kast trekt voor mij, me in ieder geval zoveel mogelijk kans geeft, en sluit me wat dat betreft van harte bij jou aan.

In Nederland denk ik dat de dood minder akelig is dan in een land dat niet aan euthanasie doet. Je krijgt dan palliatieve sedatie en sterft rustig(er). In Duitsland doen ze niet aan euthanasie, want gelovig land en euthanasie mag dus niet. Geen idee hoe dat zit als je stikkend aan het sterven bent.
Ik denk dat ze hier eerder alles uit de kast trekken hoewel dat niet altijd wil zeggen dat je er ook goed uitkomt. Ben dus hoe mensen in Duitsland eruit komen, in vergelijking met bv. Nederland.
Wel hoorde ik dat door het betere en eerdere testen hier (in Duitsland dus) mensen eerder in beeld zijn als het slecht gaat.
Je bent getest en men begint dan met thuisisolatie. Als het slechter met je gaat, en dat is vooral als je ademhalingsmoeilijkheden krijgt, lig je voor je het weet in het ziekenhuis en aan de beademing, nu nog wel nu de beademingstoestellen nog niet allemaal bezet zijn. Ook maakt men in DE gebruik van ECMO-machines, die bv. ook bij een open hartoperatie wordt gebruikt (een machine die de functie van de long overneemt, zodat je dus bloed met zuurstof krijgt zonder dat dat via je longen gaat.) Ik dacht ergens gehoord te hebben dat men in NL die machine niet gebruikt voor COVID19-patiënten, maar ik weet niet meer waar.

Enfin, alle wetenschappers blijven ook nog steeds roepen: het is nog een jong virus, we weten nog helemaal niet zo veel...

Chrono

'Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?'

Nou, niet een willekeurige ernstige ziekte. Specifiek déze ernstige ziekte. Zodat ze doorkrijgen dat het virus geen kwestie is van gebrek aan wilskracht of sportschoolbezoek, maar iederéén kan overkomen.

Ze hoeven er niet dood aan te gaan ...

Mirreke

Volgens mij hoeft de beademing niet altijd 4 weken te duren. Sommige patienten hebben maar een week nodig.

Juist niet

Types als Trump, Bolsanaro en in mindere mate Johnson gaan geen beter beleid maken of verantwoordelijkheid nemen als ze zelf corona krijgen. Als ze er met milde klachten vanaf komen vinden ze dat ze gelijk hebben met dat het maar een griepje is, als ze weken op de IC aan de beademing moeten kunnen ze niet werken dus alles wat er mis gaat is niet hun schuld. Nee, die leren er niks van.

Ben benieuwd of Donald Trump zelf op paaszondag in een stampvolle kerk gaat zitten. En hoe hij gaat reageren als de USA waarschijnlijk vandaag nog door de 100.000 geïnfecteerden gaat. America First?

skik

Chrono

Chrono

27-03-2020 om 14:03

Echt

Echt bespottelijk. Ik gun ze ontslag of een rechtszaak, maar zoiets echt niet. En nee ik dénk zulke dingen ook niet.

Chrono

Je bent duidelijk een beter mens dan ik. Wil je een sticker?

Chrono

Chrono

Sydney

Ja, graag.

mirreke

mirreke

Sydney

Dat kan vast. Wat vooral het geval lijkt is dat bij besmetting met dit virus je van niet of nauwelijks, en van heel licht tot enorm zwaar ziek kunt worden, en ook nog eens heel snel, maar heel langzaam kan ook, en het kan kort maar ook heel lang duren.

Ik begrijp wel dat de meesten die aan de beademing komen, daar lang afhankelijk van zijn.
Ik hoorde ook dat er mensen zijn die zich niet of nauwelijks ziek voelen, en toch maar een saturatie hebben van 78 en dat er mensen zijn die zich zwaar ziek voelen en het idee hebben dat ze nauwelijks kunnen ademen, en die toch een saturatie hebben van 100. Het is een mysterie. Artsen die het meemaken zijn bang, ik lees het op twitter, en dat beangstigt mij dan weer.

Mirreke

Ja, ik las op de website van het longfonds dat het lichaam soms ineens zo uitgeput is dat het niet meer (geheel) zelfstandig kan ademhalen. Hoe dit bij het coronavirus precies komt weten ze niet zeker, maar ze denken dat het lichaam een te grote afweerreactie tegen het virus heeft.

mirreke

mirreke

Ondertussen weer een belangrijke draad van Marc Lipsitch

Gaat over verschillende modellen die zij op aanvraag van de Amerikaanse overheid hebben uitgevoerd, over de verspreiding v/h virus, en dit afgezet tegen situaties in andere landen.

Dit is een internationaal bekend staande expert, en ook hij geeft dringend aan: testen MOET, contact tracing MOET, isolatie MOET, ook nu nog als het eigenlijk te laat lijkt...

Een boodschap die de Nederlandse regering zich moet gaan aantrekken. Problemen zijn er om op te lossen. Te weinig testcapaciteit? Los het op...!

https://threadreaderapp.com/thread/1243347447537115136.html

Met veel links.
En nee, we gaan het virus niet bedwingen, maar we gaan tijd winnen totdat er een vaccin is...

mirreke

mirreke

En ook lees ik net op twitter

New German Interior Ministry strategy paper on how to deal with the #COVID19 crisis.

@SZ
reports that the best case scenario considered is not just very similar to, but also gets its name from the Medium article "The Hammer and the Dance," written by non medical professionals.

Het bedoelde artikel staat volgens mij in deel II van dit onderwerp:

Hier het Duitse artikel erover:
https://www.sueddeutsche.de/politik/coronavirus-tests-strategie-1.4858950

Triva

Triva

Duitsland?

"In Nederland denk ik dat de dood minder akelig is dan in een land dat niet aan euthanasie doet. Je krijgt dan palliatieve sedatie en sterft rustig(er). In Duitsland doen ze niet aan euthanasie, want gelovig land en euthanasie mag dus niet. Geen idee hoe dat zit als je stikkend aan het sterven bent."

Hoezo is Duitsland een 'gelovig' land?

Overigens is de dood hier nu heel akelig, Vannacht is iemand overleden die maar net wist dat het corona was en waarvan de familie mocht béllen met die persoon in de laatste uren en mocht zwaaien vanaf de gang...

Ad Hombre

Ad Hombre

Triva

Mensen die aan de beademing gaan worden in slaap gebracht. Die worden dan na een week of 2, 3 wakker met een enorme kater of ze worden niet wakker.

Precies Ad

En dat is niet alleen bij dit virus zo. Dat is heel gebruikelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 15:03

Mensen wensen mensen Corona

Misschien moeten we allemaal maar met een rijtje politici komen van wie we eigenlijk zouden willen dat ze corona krijgen.

Of wat minder gewaardeerde collega's?
Of misschien een of twee forumbezoekers?

Waarom stoppen bij politici?

En dan vanavond allemaal om acht uur hartelijk klappen voor de zorgverleners natuurlijk, zodat we onszelf heel goede mensen kunnen voelen.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft smerig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.