Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

blik

blik

21-10-2015 om 10:10

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?

Pirata

Pirata

11-10-2016 om 14:10

Juno

Hoe gaat het nu?
Is het een idee voor je om mee te doen met 5:2?

Ik zit zelf geblesseerd thuis, ik kan niks, niet sporten, wat ik wel kan is (vr)eten. Voor vanmiddag heb ik dus maar bleekselderij gehaald en houmous, lekker dippen en dan kan ik die hele struik wellicht wel opeten. Het is tenminste gezond.
Gewicht is ondanks mijn fysieke staat en een afhaalpizza nog steeds stabiel.

En Blik, echt super dat je man nu vooruit gaat (of achteruit in gewicht). Petje af!

zebra

zebra

19-10-2016 om 14:10

ik lees ook weer mee

want wil/moet toch weer wat kilo's kwijt, vooral ivm gezondheid. 's Ochtends start ik gezond maar in de (late) namiddag gaat het vaak fout dus daar moet echt verandering in komen. Ook wil ik de lunch weer wat meer variëren ipv steeds (volkoren)brood, althans het beleg.
Beweging heb ik voldoende en sinds ik deze week een stappenteller app gebruik, loop ik wat vaker een paar straatjes om als ik toch al op pad ben.

blik

blik

19-10-2016 om 23:10

Pirata

Gaat het weer wat met je blessure?

Ja, ben vooralsnog echt superblij met 5:2.
Zeker voor man, hij houdt zich er prima aan!
Moet zeggen dat hij wel niet telt..de cal maar als ik snel grof inschat blijft hij wel binnen toegestane cal. (hij mag vrij veel als je uitgaat van 1/4 van nodige cal, hij is vrij zwaar)
Doet het beter dan ik zelfs, ik was het vorige week gewoon vergeten..had al teveel gegeten die dag en toen had ik geen zin meer. (op vastendag eet ik door de dag nauwelijks of niets)
Het is makkelijk door te schuiven naar een andere dag maar het komt me niet altijd uit, en tegenwoordig maken we een vrij strak eetschema.
Dat helpt ook bij het gezonder leven want vroeger hadden we vaker gewoon niets geregeld en dan werd het vaker lastminute toch meestal ongezond...

En bij sommige gerechten vind ik het lastiger menu aan te passen aan vastendag. Als er bijv lasagne gepland staat is dat niet handig.

Maar afgezien van die ene dag houd ik het ook goed vol!
Het went snel, vind ik.
Maar ik zal het vast nog wel eens vergeten, ben erg druk momenteel en teveel stress.

Maar buiten het vasten om gaat het bij mij niet zo goed. Heb door het vasten wel echt veel minder honger maar snoep ook veel. Komt niet door vasten denk ik. Val niet af maar kom door het vasten ook niet echt bij denk ik, ben ik al blij om.
Volgens mij doet man het beter voor zover ik kan zien. Het lijkt echt zijn eten te beinvloeden, ook buiten de vastendagen.
Of hij afvalt weet ik niet, batterijen van weegschaal zijn leeg...
Al een poosje en ik twijfel steeds over vervangen want ergens is het ook wel zo rustig niet te kunnen wegen.

Zebra, herkenbaar bij mij van een poos geleden. (heb nu zelden nog maar snaaitrek overdag maar bij mij blijft avond een probleem, vooral als ik niet kan slapen:()
Wat bij mij goed hielp was me helemaal volproppen met gezond spul, gewoon echt zoveel mogelijk.
Heb ook mn salades leren waarderen en ze op een manier maken dat ik ze echt heerlijk vind. Maar zo tijdsintensief zowel qua klaarmaken als eten dat ik nu weer vaker terugval op boterham met kaas. Binnen 5 seconden gemaakt en kan overal mee naartoe;) Je hoeft er niet eens bij te gaan zitten.

zebra

zebra

20-10-2016 om 18:10

Blik

ja, de salades, dat deed ik een tijd geleden ook. Veel dingen toevoegen zoals tomaat, stukjes paprika, komkommer ed. Maar in deze periode vind ik salades minder lekker. Maar tomaat op brood lukt me dan wel goed. Ik wil vooral wat afwisselen qua beleg, eet nu (te)veel kaas. Uiteraard neem ik 20 of 30+ kaas maar dan nog! Sandwichspread is ook een optie maar ook dat verveelt na een tijd. Hou meer van hartig dan van zoet broodbeleg, ei op brood vind ik lekker maar hou niet van vlees of vis.

Pirata

Pirata

20-10-2016 om 19:10

wie had dat gedacht :-)

Dat je man zo goed zo gaan meedoen? :-)
Ik heb er zelf nu ook veel moeite mee, ik kan nog steeds weinig meer dan op de bank hangen en me vervelen. :-p
De avond is hier nooit een punt, ik eet al jaren niks meer na het avondeten (en dat staat meestal laat op tafel). Kwestie van gewenning?
Verder haal ik ook wel kant en klare salades uit de winkel. Makkelijk. Niet alle dressing erover doen natuurlijk en geen salades vol met kaas en/of spek kiezen natuurlijk.

ik ben al blij

als ik een beetje stabiel blijf (en dat is wat mij betreft als mijn kleding blijft passen). Ik ben klein van stuk en daardoor al snel te zwaar, volgens de statistieken. Toen de Wi[sport nog in huis was, gaf deze keer op keer een voor mij onbereikbaar streefgewicht aan dat ik voor het laatst had op de middelbare school of zo. Doeidoei.

Afvallen kost je vooral je humeur. Vrijwel geen mens kan op termijn het met veel opoffering en discipline bereikte fraaie lagere gewicht in stand houden, het befaamde jojo-en is een heel lastige tak van sport.

Of vertel ik nu een sprookje?

Echt waar bromvlieg?

De enkele keer dat ik zo'n tabel of grafiek zie van welk gewicht bij welke lengte past verbaas ik me altijd over de extreem ruime marges.Net voor de aardigheid nog even gekeken: voor mijn lengte 1m70) mag ik grofweg tussen de 53 en 73,kg wegen.....dat valt allemaal onder 'goed' gewicht. Die waarde die jouw Wii als streefgewicht voor jou geeft....is dat 1 specifiek gewicht? Dat is toch raar?

Overigens ligt 'jouw' ideale gewicht volgens mij ook erg aan 'jouw' postuur. Ik weeg rond de 60 kg. Daar zou dus zeker 10 kilo bij mogen voor ik ook maar in de buurt kom van overgewicht...maar zeker weten dat ik met mijn tengere bouw echt behoorlijk stevig ben hoor. Te dik zelfs denk ik. Terwijl voor iemand die wat breder van postuur is maar net zo kort als ik mijn 60 kg misschien wel te weinig zijn....

Ingrid

Sprookje!

Ik ben vooral de laatste 15 jaar veel te zwaar geweest. Wel lijnpogingen ondernomen maar allemaal gestrand. Maar sinds de zomer ben ik toch vrij moeiteloos 18 kilo afgevallen. Heel revolutionair regime: minder eten, meer bewegen.

Ik ben een sport gaan doen die ik hartstikke leuk vind, dus dat kost me geen moeite, integendeel zelfs. En qua eten heb ik alle moderne visies losgelaten. Ze zeggen dat je moet voorkomen dat je honger krijgt en daardoor regelmatig, de hele dag door, kleine porties moet eten. Bij mij werkt het juist goed om me aan drie maaltijden per dag te houden. Je lunch en diner smaken ook zo ontzettend veel lekkerder als je echt trek/honger hebt dan wanneer je die honger tempert met een tussendoortje. Verder doe ik ook niet aan het liters water drinken, koolhydraatarm of bewerkelijke salades. Allemaal gedoe. Ik ontbijt met een banaan en een appel, lunch met een kakelvers bruin broodje van de bakker met kaas, als ik thuis kom neem ik hoogstens een handje walnoten en daarna een normaal bord gezond maar niet 'orthorectisch' eten. Soms neem ik tussendoor yoghurt met walnoten. Als ik 's avonds nog trek in iets heb neem ik een kop warme thee en bedenk dat als ik op tijd naar bed ga, het al weer bijna tijd is voor ontbijt.

Natuurlijk snoep ik ook nog wel eens. Als het de tijd van de maand is gaat er een hele reep butterscotch in één keer naar binnen. Maar alleen dan, en niet twee keer per week. En als ik taart bak met mijn zoon neem ik ook een stukje, maar dan wel een half stukje en niet een heel stuk en 's avonds nog een stuk en vervolgens wat er nog overgebleven is. Met een klein stukje kan je net zo goed proeven hoe lekker het is en kan je misschien nog wel beter genieten dan wanneer je hele stukken wegwerkt.

Ik heb niet het gevoel dat ik mezelf geweld aan doe met dit eetpatroon. Minder eten went verrassend snel, ik zit nu ook al vol van hoeveelheden waar ik voorheen alleen mijn holle kies mee kon vullen. Ik heb dus geen honger en hoef niet af te zien, dus dit is makkelijk vol te houden. Ik val nog steeds af en zie wel op welk gewicht ik blijf hangen.

Deze manier van afvallen kost mij dus zeker niet mijn humeur, ik word er bijzonder vrolijk van! Heerlijk om weer lekkerder in mijn vel te zitten, er leuker uit te zien en fitter te zijn.

skik

Eter

Eter

21-10-2016 om 13:10

Net als Skik

Ben ik onlangs ook (weer) overgestapt naar 3 maaltijden per dag en dat bevalt prima. Inderdaad. Je leeft echt even naar een lunchmoment toe. Een collega zei een jaar geleden tegen mij. Als je maag knort hoeft dat niet te betekenen dat je er meteen wat in moet doen. Vond ik ook wel een goeie . Ik heb gelukkig geen extreem overgewicht maar was de laatste jaren wel een paar kilo aangekomen (elk jaar een paar er bij) en op deze manier lukt het mij om er weer een paar af te krijgen. Hier ook elke maand een reep chocola! En heel soms twee maar verder niet. Heel soms neem ik iets tussendoor. Vooral in de middag lukt het mij niet altijd om die tijd tussen lunch en avondeten te overbruggen maar dan neem ik of een gekookt ei of een beetje yoghurt of wat nootjes. Tegenwoordig neem ik vaak tussendemiddag een lekker kommetje verse soep op het werk (in de bedrijfskantine) en daar krijg ik ook een vol gevoel van.

AG

AG

21-10-2016 om 13:10

[reclame verwijderd]

Hebben jullie al eens dieetpillen en poeders geprobeerd? Ik zag overlaatst reclame van .... en heb wat opgezocht op het internet. Er zijn heel verschillende commentaren, kijk maar eens op ...... Ik twijfel nog, zou het wel werken dan?

Pirata

Pirata

21-10-2016 om 14:10

Nou AG, zo diep gezonken ben ik nog niet. Los van het feit dat ik dergelijke dingen ongezond vind en ten zeerste twijfel aan de werking.
De verhalen hierboven over gewoon 3 keer per dag eten vind ik persoonlijk veel inspirerender.

Juno

Juno

21-10-2016 om 15:10

Skik

Klinkt goed, zoals jij het doet! Welke sport heb je gevonden? En kan jij echt ontbijten met enkel twee stuks fruit? En lunch is één boterham? Dat klinkt mij wel als weinig.
Hier nog geen verbetering maar dat heeft met name met andere dingen te maken. Ik zit nogal in een dip en maak hierdoor ongezonde keuzes. Of ik ontbijt nauwelijks om vervolgens met gierende honger pepernoten te eten. Nu in de vakantie ben ik compleet uit mijn ritme.
Gisteren heb ik alle financiën op een rijtje gezet (ik ben onverwacht 50% minder gaan verdienen) en dat geeft veel rust.
Als ik kijk naar het gemak dan vind ik jouw manier van eten het makkelijkst en het best vol te houden.

Banaan en appel...

Idd prima ontbijt.

Op werkdagen knaag ik dat in de auto weg, ( thuis een glaasje melk), en op niet werkdagen gaat het ( of wat andersoortig fruit) in een bak yoghurt

Juno

Juno

21-10-2016 om 17:10

Met yoghurt erbij.... Dat is inderdaad al wat vullender. Appeltjes eet ik niet, my middlename is Sneeuwwitje. Een banaan en een sinaasappel of wat bevroren frambozen kan ik natuurlijk wél doen. Ik vind het fijn om aan tafel te eten, als ik onderweg eet ben ik vergeten dat ik al wat heb gegeten en ga ik in de snaaistand.

Mm zie het al helemaal zitten, ik doe het morgen lekker even in de Magimix en dan heb ik soort smoothie. Als het kouder wordt blief ik graag warme havermout. Ik heb een tijd geen zuivel gegeten en toen ging het heel goed met mijn benauwdheid. Nu weet ik niet of dit door mijn lagere gewicht of door de zuivel kwam maar vooralsnog wil ik rustig aan doen met yoghurt. Ik neem wel wat soya.

Juno

Ja, met een ontbijt van een banaan en een appel heb ik genoeg tot aan de lunch. Ik hou niet van ontbijten, dus ik neem die banaan om half tien en de appel om 11 uur bijvoorbeeld. Voor de lunch koop ik elke werkdag een broodje bij de bakker. Een soort volkoren ciabatta-achtig ding. Da's wel meer dan één boterham dus, ik denk dat hij wel voor twee of drie telt. Dat broodje is stevig en knapperig, ik zit er echt een tijd op de kauwen. Lekkere kaas er op die dan misschien niet mager is, maar waarbij in één plakje zoveel smaak zit dat je daar genoeg aan hebt. Omdat het zo'n afgepaste hoeveelheid is, één zo'n broodje, hoe je nooit in tweestrijd te staan of je meer of minder zal eten, wat je wel kan hebben als je op je werk een halfje brood en beleg hebt liggen. Op thuisdagen maak ik tussen de middag een tosti van twee bruine boterhammen en 1,5 plak kaas.

Mijn vrouwelijke collega's eten koolhydraatarme crackers met magere kaas. Ze doen er komkommerschijfjes en tomaat op. Het lijkt heel gezond, maar op elke cracker gaat een hele plak kaas en ze eten ze de hele dag door. Per saldo gaat er meer naar binnen dan met één zo'n stevig broodje dat ik eet.

Laatst las ik in de krant een artikel over de onzin van veel water drinken. Het advies van twee liter per dag is gebaseerd op een denkfoutje (je hebt 1 ml vocht per kcal eten nodig, 2000 kcal maakt dan 2 l water, maar in je eten zit al veel vocht wat je ook mee moet tellen). Ook het advies om niet te wachten tot je dorst krijgt (want dat zou een teken van uitdroging zijn) maar heel de dag door te lurken is onzin, het helpt alleen je dorstgevoel om zeep. Met eten niet de hele dag door 'grazen' om te voorkomen dat je honger krijgt maar gewoon goed eten als je honger hebt en verder niet lijkt mij dus volkomen logisch. Je blijft met dat grazen anders de hele dag in zo'n schemergebied, nooit echt honger, nooit echt voldaan.

Wat trouwens ook scheelt is geen vruchtensap of frisdrank drinken. Ik drink alleen koffie en thee zonder suiker of melk en water.

Dit 'dieet', wat eigenlijk gewoon normaal gematigd eten is is inderdaad heel makkelijk te doen. Je hoeft geen bewerkelijke ontbijtjes of lunches te maken die in het water vallen als je geen tijd hebt of niet over de juiste ingrediënten beschikt. Fruit en brood is goedkoop en alom voorhanden.

De sport die ik ben gaan doen is roeien. Ik ben er inmiddels helemaal verslingerd aan. Je doet het met je hele lijf, je traint je benen, billen, buik, rug, schouders en armen. Je kan het zo rustig of intensief doen als je wil. Verder is het zalig om lekker buiten op het water en in de natuur te zijn. Na een uurtje ben je compleet ontstresst.

skik

zebra

zebra

22-10-2016 om 11:10

tot nu toe

weer goed bezig, al heb ik me nog niet gewogen. Gisteren een paar volkorenboterhammen met pindakaas gegeten voordat ik moest werken en ik had geen hongergevoel totdat het weer bijna tijd was voor het avondeten. Wel een avondmaaltijd met veel calorieën maar zonder pakjes en zakjes, wel veel groenten erin verwerkt.
Zojuist ook volkorenbrood gegeten, 1 boterham met appelstroop en 2 met avocado. Moet vanmiddag nog werken namelijk (bijna 4 uur bezig, denk ik zo). Wel wat water mee maar als het wat kouder is, drink ik niet zoveel meer tijdens het werk.

oke Skik, geen sprookje

Wat leuk, roeien. Hoe ben je daar zo op gekomen? Wat een goed idee. Ga je met anderen samen of alleen? Inderdaad is het heerlijk om buiten en op het water te zijn. Kun je vlakbij huis roeien?

Bromvlieg

Roeien leek me altijd wel leuk maar ik had het nooit serieus overwogen. Dacht dat het een typische studentensport was. Toen mijn dochter ging studeren en een bezigheid zocht heb ik haar roeien aangeraden. Zij is lid geworden en heeft er ook erg veel lol in. Ik ben in het voorjaar mee geweest naar de ouderdag op de roeivereniging, heb in een boot gezeten, meegedaan aan de ergo-competitie voor ouders én die gewonnen en had het virus te pakken.

Van de zomer heb ik instructie gehad met een groepje dat nu mijn ploegje is. De roeivereniging is op 4 kilometer van mijn huis, het fietsritje daar naar toe is mijn warming up. Mijn ploegje is nu afgeroeid, wat betekent dat we zonder coach het water op mogen. Ik wil hierna instructie volgen om in zo'n smal skiffje te leren varen. En lekker door roeien met mijn ploeggenoten.

Het leuke van roeien is dat je het tot op hoge leeftijd kan doen. Ik zie regelmatig zeventigers en zelfs tachtigers roeien. Langzaam, maar ze roeien!

skik

blik

blik

22-10-2016 om 23:10

wat leuk

roeien! Lijkt me super!
(maar hier even geen tijd voor structureel sporten)
Toch maar nieuwe batterijen in de weegschaal en yes, partner is afgevallen.
Ben heel blij voor hem. (en ach, ik nog niet maar komt wel weer!)
Hij is pas 2 kilo afgevallen maar het begin is gemaakt.
(en ik vind hem echt al anders uitzien)
Hij stelde alleen voor vandaag pizza te bestellen...(we waren met 2)
Goede nieuws is dat ik het echt VIES vond. Wie had dat gedacht?
Voor mij voorlopig niet voor herhaling vatbaar.
(ik was echt dol op pizza)
Slechte nieuws is dat partner het geloof ik niet met me eens was;)
Ach, ik ben al wat verder geloof ik.
Voor het eerst sinds lang dat we zo weinig voedzaam aten, gaat dus best oke.

Pirata

Pirata

25-10-2016 om 10:10

Roeien

Ik vind roeien ook heel leuk, alleen ik doe het op zolder! Buiten is natuurlijk nog leuker, maar ik ken mezelf, dan ga ik niet omdat het regent ofzo.
Helaas ben ik nog steeds fors geblesseerd, dus het is me nog niet gelukt iets meer te doen dan het maken van een wandelingetje. Morgen misschien maar weer 5 minuten proberen te roeien, anders ben ik straks al mijn spierbundels kwijt...
Ook toch maar weer iets minder gaan eten met al dat stilzitten. Dat helpt, de weegschaal had vanmorgen weer een glimlachje voor me over.
Pizza is hier heel belangrijk in het gezin. Maar meestal maken we hem zelf, volkoren bodem en veeeeeel minder vet. En de mijne gaat vol met groente (de kinderen hebben liever salami en tonijn). Hopelijk kan mijn zoon vandaag weer alles eten (zie beugeldraad, hij moet nu weer wennen aan een halve beugel), is een goed idee voor vanavond. We maken één ronde pizza p.p. en wat niet opgaat is voor de lunch van de volgende dag. Zo heb je twee keer pizzaplezier en eet je er niet te veel van. De bestelde pizza's van Domino van 2 weken geleden vonden ze maar matig lekker hier.

blik

blik

02-11-2016 om 09:11

hoe gaat het

met jullie?
Hier niet zo super, blijf schommelen in gewicht.
Niet zo gek want ik ben het wel wat 'kwijt', snoep en eet teveel.

Zoek weer even naar dat knopje.....
Ligt alleen aan mezelf want door de anderen hier in huis wordt nauwelijks gesnoept.
Of ze moeten het ook stiekum doen, net als ik;)
Ben fysiek ook niet zo in orde nu, helpt niet!

Pirata, pizza zelfgemaakt is natuurlijk wel heel lekker!
(maar vind ongezond momenteel helaas dus wél lekker. Beetje kip en ei, voel ik me slecht door ongezond eten of heb ik meer zin in ongezond omdat ik me niet lekker voel, voelt weer hetzelfde als een paar maanden terug)

Pirata

Pirata

02-11-2016 om 09:11

Hier

Ik ben zojuist weer begonnen met training, heel voorzichtig. Gelukkig, ik werd gek van het stilzitten. Vandaag maar weer weinig eten. Na de pasta carbonara van gisteren (maaan wat was dat lekker). :-)
Bij mij in huis wordt nogal veel gesnoept, maar ik heb daar niet veel behoefte (meer) aan. Wel af en toe chips, maar geen zak.

Blik, voel je je wellicht minder goed dóór het ongezonde eten?
En ik kan die pizza echt aanraden: volkoren bodem, tomatensaus, weinig mozzarella en heeeeeeeel veeeeeeeeeeel groente (paddestoelenmix of paprika). Past prima bij je ongezonde smaak, maar het valt erg mee!

Pirata

Pirata

02-11-2016 om 11:11

snoep

PS mijn kinderen mogen snoep, frisdrank en chips. Maar ze zitten beiden op het randje van ondergewicht. Dus ze kunnen wel een speklaagje gebruiken (lukt niet)

blik

blik

02-11-2016 om 14:11

Ja Pirata, ik vraag me dus ook af of ik me slecht voel door ongezonde eten, kan best.
Maar misschien kan ik niet zo goed tegen zuivel, eet veel yoghurt sinds gezondere eten maar laat die toch maar eens staan. Ik hoop wel dat het dat niet is want ik vind het zooo lekker.
Pizza goed idee, heb nog nooit zelf bodem gemaakt schaam (ben echt geen keukenprinses maar probeer nu meer) alleen van die kant en klare bodems en die zijn natuurlijk niet lekker.
Vorige week carbobara gemaakt wel met room maar ook met avocado, voelde stuk minder ongezond! (en erg lekker) Groente erin krijgen bij dochter blijft uitdaging (ze lust niet zo heel veel maar wil wel veel afwisseling, zucht) en dit vonden we allemaal heel lekker.

Hier mogen ze ook snoepen wat ze wilen hoor. Maar dochter wil het nu zelf minimaal, kan wat mollig zijn. (momenteel niet maar zeker ook niet mager)
Zoon probeer ik te laten snoepen hier en daar want die kan ook wel wat extra's gebruiken. Maar die snoept zelf bijna niet.

Fijn dat je weer bent kunnen beginnen!

ik lees ook weer mee. 10 kilo te zwaar en ik baal er van. Gelukkig is er nu een sportzaal op mijn werk met crosstrainers, loopbanden en veel andere fitness toestellen. Ik ben afgelopen week al begonnen om 2 keer om 6.30 een uur te gaan sporten voor ik ga werken. Helaas heb ik totaal geen conditie, kippenkracht...maar er wordt aan gewerkt. 1 keer in de week fitdans, en dan nog 1 keer in het weekend in een uur 6km lopen.
fijn om weer zo fysiek bezig te zijn. Mijn doel is vooral om me beter in mijn vel te gaan voelen, gezonder. En dan gaan die kilo's er vast ook vanzelf af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.