Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

blik

blik

21-10-2015 om 10:10

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?

blik

blik

19-05-2016 om 09:05

Calorieën

Zelf ben ik niet met calorieën bezig geweest, en eigenlijk geloof ik daar ook niet zo in. Je kunt prima op weinig calorieën leven met alleen ijsjes en verder niks. Maar je lichaam gaat uiteindelijk schreeuwen om voedingsstoffen die het tekort komt, waardoor je flink moet gaan eten om die tekorten weer op te vullen.
Ik heb ingestoken op juist zoveel mogelijk eten, maar dan wel heel voedzaam eten. Je lichaam gaat dan snel genoeg stop zeggen, omdat het ook gewoon genoeg heeft aan alles.
In die zin geloof ik wel echt dat gezond eten vanzelf zorgt voor een gezond gewicht. (ik had steeds minder voedsel nodig)
Een gezond gewicht is nog niet perse het gewicht dat iemand graag wil, en dan kan minderen met calorieën misschien wel een poosje goede optie zijn, ik weet het niet. Blijft oppassen denk ik dat je geen tekorten oploopt omdat je anders weer in die vicieuze circel terecht komt op den duur.
Maar goed, met snoepgroente bij de hand zal het zo'n vaart vast niet lopen! (maar vet is bijv ook belangrijk, ik eet eigenlijk vetter dan ooit)
Leuk Marjoleine dat je meedoet.

Bleh

geen gram afgevallen de afgelopen dagen maar ik moet ongesteld worden... Ik hou me wel aan mijn dieet. Gisteravond uiteten geweest met een vriendin, ik ging voor een maaltijdsalade en maar een glaasje wijn. Toetje met haar gedeeld, de helft van een kleine creme brulee. dus ik ben goed bezig. Ik beweeg te weinig, mijn achilles pees links is heel erg ontstoken en alles doet pijn. Ik ga vanmiddag naar de fysio.
Sini

blik

blik

19-05-2016 om 10:05

beterschap

Sinilind.
Grapje, goed bezig en creme brulee?

Hier niet goed (genoeg) bezig. Wel steeds beter;)
Sinds ziek zijn ook gestopt met roken, zal ook wel maken dat het allemaal lastiger is, heb echt snoep-en vreetbuien:(

Pirata

Pirata

19-05-2016 om 16:05

creme brulee

Het enige dat er mis is met een halve creme brulee, is dat het geen hele is. :-)
Geniet, maar eet met mate he!

Miraya

Miraya

19-05-2016 om 21:05

hier niks

onsje eraf, twee ons erbij. Gek word ik er van. Zodra ik een keer zondig (gebakje op het werk), staat de weegschaal meteen weer op mijn startgewicht.

Pirata

Pirata

20-05-2016 om 12:05

miraya

Een ons eraf noem ik geen afvallen eigenlijk... dat zijn normale gewichtsschommelingen. Waaruit bestaat je menu, dat het niet lukt? Jij was toch de broodeter uit het begin van deze draad?

Miraya

Miraya

21-05-2016 om 09:05

pirata

'Een ons eraf noem ik geen afvallen eigenlijk... dat zijn normale gewichtsschommelingen.'

Ik ben in totaal van iets boven de 74 naar (rond de ) 72,7 gegaan. Nu schommel ik tussen de 72,3 en 72,7 en ik kom maar niet lager.

'Jij was toch de broodeter uit het begin van deze draad?'

Klopt. Bij de lunch eet ik tegenwoordig 4 volkoren boterhammen in plaats van 6. Minder lukt echt niet, dan kan ik niet naar huis fietsen aan het eind van de dag. En om nou brood te vervangen door een tussendoortje om vier uur, vind ik contraproductief

Pirata

Pirata

21-05-2016 om 10:05

miraya

Ah, maar er is wel iets af na het minderen van het broodeten dus! Dat is al mooi toch?
Alleen hoe krijg je er nog wat af, ehhh....
Misschien 2 boterhammen bij de lunch met een (fruit)salade of een ei erbij. En een 3e bammetje bewaren voor 3 uur, zodat je niet van je fiets valt?
Ik bleef trouwens ook een tijdje een beetje hangen. Maar ik merk nu toch per week een kleine gewichtsdaling. Ik denk dat ik toch iets meer verstook qua energie door meer beweging en omdat mijn extra spiermassa vermoedelijk meer verbruikt dan mijn eerdere vetmassa. Laaaannnnnnggggzzzaaaaaaammmmmm maar zeker word ik strakker. Het gaat bij mij ook maar om een paar kilootjes, grote klappers hoef ik niet te maken want ik ben nooit uit de groene zone van BMIgeweest.

Juno

Juno

21-05-2016 om 15:05

En hier

Ik schommel een beetje maar ben wel in mijn ogen goed bezig. Ik kan op de stappenteller zien hoeveel ik gelopen heb en ondanks dat ik mijn stappen haal, is de afstand, het intensieve bewegen én de hoeveelheid calorieën die ik verbrand schrikbarend laag. Na een vrije dag met een wandeling, boodschappen of winkelen zit ik wel aan de afstand van acht kilometer, maar die calorieën haal ik niet altijd. Qua voeding let ik er niet op, dit is voor mezelf om eea inzichtelijk te krijgen. Als ik dagelijks zo'n 100 tot 500 calorieën minder verbrand dan zou moeten is het niet gek dat ik nauwelijks afval.
Ik moet dus meer gaan bewegen.
Miraya, je kan ook je eiwitinname omhoog gooien dat helpt erg tegen hongerklap.

miraya

miraya

22-05-2016 om 08:05

pirata

Ik ga toch geen fruitsalade toevoegen aan mijn lunch? Dat zijn meer calorieën dan een boterham met kaas.

Pirata

Pirata

22-05-2016 om 09:05

brood versus fruit

Nou nee hoor Miraya, niet bepaald. Ken je de app of site van de Eetmeter? Dat geeft inzicht over de voedingswaarde (helaas nog niet het vitaminegehalte).
1 volkorenbammetje met 10 gr normale kaas is circa 120 kcal. En dat is heel weinig kaas, normaal is 20 gr! 10 gr kaas is 37,5 kcal.
1 verse fruitsalade van 125 gram is 81 kcal.
Zou ik toch regelmatig voor het fruit kiezen, daar krijgt de gemiddelde nederlander toch al te weinig van binnen.
Een gekookt eitje is trouwens 64 kcal en bevat weer andere belangrijke voedingstoffen.

125 gram!!!!

125 gram??!!

Dat noem je toch geen fruitsalade?

Ik heb voor de lol even de keukenweegschaal erbij gepakt 125 gram is nog minder dan 1 appel (bijna 200g) of een niet eens zo heel grote banaan (165 g), en maar net iets meer dan een mandarijn (100g). Het komt ongeveer overeen met een kiwi (120 g)

Okee, ik doe niet aan de lijn, dus ik heb geen recht van spreken hier, maar bij 'een fruitsalade' stel ik me toch wel iets meer voor dan een bakje assorti fruitblokjes van t formaat van een kiwi...

Ingrid

Miraya

Miraya

22-05-2016 om 10:05

precies Ingrid

'125 gram??!! Dat noem je toch geen fruitsalade?'

Precies, dat is minder dan ik normaal al aan fruit eet per dag.

'1 volkorenbammetje met 10 gr normale kaas is circa 120 kcal. En dat is heel weinig kaas, normaal is 20 gr!'

Ze gaan waarschijnlijk uit van een dubbele boterham met daartussen één plak kaas. Wat klopt met hoe ik het eet.

'Zou ik toch regelmatig voor het fruit kiezen, daar krijgt de gemiddelde nederlander toch al te weinig van binnen.'

Ik eet al twee stuks fruit per dag, als tienuurtje. Met alleen een ontbijt om half zeven red ik het niet tot twaalf uur.

Pirata

Pirata

22-05-2016 om 11:05

Het gaat om één boterham met kaas. "Ze" gaan nergens van uit, ik ga er van uit dat een mens éèn geschaafd plakje kaas gebruikt voor 1 boterham.
En een fruitsalade van 3 gram of 300 gram, het blijft een fruitsalade.
Ik kon nergens lezen dat jij al 2 stuks fruit at. Zoals Juno suggereert, probeer dan wat meer eiwitten toe te voegen ipv koolhydraten. Ik suggereerde al een ei óf een fruitsalade. Of eet een gewone salade. En probeer je voeding bij te houden in de eetmeter. Dan zie je echt wat je naar binnen krijgt.

Halve creme brulee

Kwam ik op 130 cal in mijn app. Samen met een maaktijdsalade en een glas wijn zat ik rond de 650 cal voor een etentje uit. Vind ik mwevallen hoor

blik

blik

23-05-2016 om 19:05

Lijkt me erg

weinig, Sini. Natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe gemaakt etc.
Maaltijdsalade en wijn voor 650 cal is ook of een erg kleine salade of een zeer magere, maaltijdsalade wil vaak juist flink aantikken.

blik

blik

24-05-2016 om 09:05

en hier

Niet super...
Ik blijf snoepen en snaaien. Uit mezelf, en dan zijn er ook nog tig gelegenheden nu, en mijn weerstand is zéér laag.
Het goede nieuws is wel dat mijn bijkomen eindelijk gestopt is.

En dat het momenteel wel een issue in huis is, dat gaat wellicht me wat helpen. Partner valt nog steeds niet af ondanks veranderingen in eetpatroon, maar het is nog niet genoeg denk ik en blijkbaar dus. Hij is wel redelijk gemotiveerd en dat is mooi. Mag ook wel hoor. Nog een paar kilo erbij en hij krijgt echt fysieke problemen door zijn overgewicht. Nee dank u.
Maar sommige zaken heeft hij dus al wel gewijzigd, ben wel trots op hem. Ik denk dat hij met wat kleine aanpassingen straks enorm snel kan gaan.

Dochter heeft geen overgewicht maar is wel aan mollige kant. Mooi wat mij betreft maar zelf wil ze wat eraf en we doen nu een afvalwedstrijd, wie het eerst 3 kilo kwijt is. Ze wilde 5 kilo maar dat vond ik teveel voor haar, eerst maar eens 3.
Ik doe mee omdat ik me om dochter geen zorgen hoef te maken. Ze gaat niet raar eten of te weinig oid. Alleen minder snoepen, waarbij ze gerust chocopasta blijft eten en suiker in haar yoghurt.
Het is voor haar puur een extra zetje in iets dat ze zelf graag wil.

Yes!

Het gaat uiteindelijk de goede kant op. Afgelopen week ruim 1 kilo kwijt. Ik eet veel
eiwitten (vis, kip, kalkoen, magere melkproducten), veel groente, en probeer geen brood meer te eten. Als ik snaaien wil: snoepgroenten of bakje optimel yoghurt met wat vezels erin voor de vulling (wat droog fruit, zemele )
Het werkt. Maar ik moet nog +- 13 kg kwijt om terug te zijn naar een BMI van 25- dus... Nog werk aan de winkel.
Sini

Juno

Juno

25-05-2016 om 15:05

Hier

Na een aanvankelijke boost toch weer een terugval. Ik ben zó moe van mijn werk, ik kan niet meer denken, niet meer onthouden en wil alleen maar slapen. Te moe om te koken. Gisteren na het eten op de bank in slaap gevallen terwijl ik eigenlijk had moeten sporten. Hopelijk heb ik vanavond de puf.
Vandaag tot nog toe gezond gegeten dankzij echtgenoot die om kwart over zeven 's ochtends falafel stond klaar te maken voor me.

Rosalie

Rosalie

26-05-2016 om 09:05

hier ook niet zo

HIer gaat het ook niet echt lekker. Ik was weer iets aangekomen en ik krijg het er maar niet af. Toch teveel snoepen en te weinig sporten vrees ik. Ik ben gestopt met fitness, vond dat echt niet leuk. Ben nu aan het kijken voor aquarobics (maar daar kan ik ws pas na de zomer echt goed mee starten ivm sluiting van het zwembad in de zomer), heb gisteren een proefles gedaan en dat was wel leuk. En ook baantjes trekken. Ik moet weer ff bikkelen dus...

Groetjes, Rosalie

blik

blik

29-05-2016 om 11:05

aaah Juno

Wat lief van je echtgenoot!
En wat lief van jezelf voor jezelf dat je gaat slapen ipv sporten als je dat nodig hebt! Voor je lijn ook echt beter, geloof ik dan.
Rustig aan!

Hier redelijk, ben eindelijk weer wat af aan het vallen. Snoep wel nog meer dan toen, maar toch al bijna niet meer. Nog op zoek naar die controle van toen;)

blik

blik

02-06-2016 om 09:06

hoe gaat het?

met iedereen?
Hier goed, op dit gebied dan toch;)
Ik doorloop het hele proces gewoon opnieuw;)
Zit nu weer onder de 'magische grens' van 70 kilo.
Blijft leuk om je gewicht te zien beginnen met een ander getal. (in dit geval is lager wel leuker dan hoger;))
Ik hik nu weer tegen het 'groene' aan.
(en eigenlijk verdien ik dit niet, eet veel gezond maar snoep nog steeds best veel, sport NIET en beweeg voor mijn doen absurd weinig)
Benieuwd hoe het met jullie gaat!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

19-06-2016 om 21:06

Hier gaat het heel langzaam, ik had gehoopt op een of twee kilo minder te zitten rond deze tijd, maar het is niet anders. Volgende week heb ik de bruiloft van mijn jongste broer, ik kan in elk geval mijn mooie jurk aan :)
En verder bikkelen we door, tis alleen lastig nu met al dat familiebezoek en familie die zo graag bbq't Dan eet je toch al gauw te veel. Ik sport ook minder, maar probeer minimaal 1 keer per week te zwemmen en wat meer te fietsen enz.

Sneeuwitje

Aangekomen

Ik ben 300 gram aangekomen de afgelopen 3 maanden, maar wel 1 kg vet ingeruild tegen 1.2 kg spieren. Die 100 gram meer zal wel water zijn geweest.
Toch zou ik graag wel wat lichter willen zijn, maar ik ben zo bang dat ik dan spieren afval in plaats van vet.

blik

blik

19-06-2016 om 23:06

Mooi toch?

Klinkt bij jullie allebei toch wel goed?
Meer spieren is super! (hoe weet je dat toch zo precies?(
En langsaam is wel nog beweging erin!
Hier ook langsaam, ben nog lang niet waar ik paar maanden geleden was.
Maar hee, ik eet ontzettend gezond, geniet daar ook van, en val langsaamaan toch af.
We komen er wel!
(hier nu dus net in groene gebied, ik wil er zeker 5 kilo af, misschien wel 10, maar eigenlijk ben ik met 5 eraf heel blij en misschien is het dan wel goed zo.
Partner eet ook stuk gezonder, ben ik heel blij mee! Hij valt nog niet af, maar dat gaat vast binnenkort wel gebeuren. Iig stappen in de goede richting. Dochter gaat ook goed, mag nog meer groente eten, eet wel ontzettend veel fruit en snoept veel minder)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.