Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

blik

blik

21-10-2015 om 10:10

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?

Pirata

Pirata

06-02-2016 om 12:02

en ik

En ik heb mijn dijen bekeken en het streefgewicht nu op 62 gesteld. Gelukkig, anders was ik zo dolend wat ik nu moet doen. --
Moedermop, brood bevat behoorlijk veel calorieen... Elke dag eerst salade en daarna pas brood eten? Op mijn vastendag eet ik geen brood of pasta, want dat hakt er enorm in qua calorieen.
Juno waarom eet je die broccoli niet gewoon op? Mag dat niet van het dieet?

Juno

Juno

06-02-2016 om 12:02

Jawel

Maar geen tijd gehad om het te maken. En als ik moet werken vermijd ik het om vijf tenen knoflook bij de lunch te verorberen.

blik

blik

06-02-2016 om 18:02

groen licht!

Voor het eerst sinds 15 jaar weer in de groene zone qua bmi!
Toch wel leuk! (Nog niet wb taille, dat komt nog!)

Wauw, lijkt wel alsof we positieve vibes uitwisselen, het lukt nu zo goed bij iedereen!

Juno, ik vind dat ik goed bezig ben (ha) maar het klinkt me toe alsof jij echt keihard werkt ervoor. Zo intensief gaat me niet lukken maar een deel van je doorzettingsvermogen en enthousiasme neem ik graag over, heb echt veel bewondering voor je!

En uiteindelijk gaat het erom denk ik om écht te veranderen in denken en omgaan met voeding en lijf. Dieten en plannen zijn maar een hulpmiddel. Dus juist als alles niet makkelijk voor handen is en je moet gaan improviseren, dan komt het erop aan.
Soms voel ik dat al een klein beetje, het begin van echt controle erover. Dat ik denk het maakt niet uit wat ik in huis heb of doe, ik zoek wel wat en wéét wat ik doe, kan er zelf mee spelen.
En dan ebt het gevoel weer weg:( en leun ik op een goede planning, voorbereiding, bescherming etc ter houvast.
Ik weet niet of ik me het gevoel van controle ooit echt eigen ga maken, zou wel mooi zijn!

Pirata, je doet nog mee dus:)

blik

blik

06-02-2016 om 18:02

Klinkt wel heel lekker trouwens, broccoli in oven met citroen en knoflook!
Ik ben niet dol op broccoli maar zo zou ik het vast heel lekker vinden.
Ben dol op citroen en pleur het overal bij, sap, rasp.
Maar krijg dan boze blikken in huis, ben de enige die ervan houdt.
Bah, blijft frustrerend die verschillende smaken, bedacht me vd week hoe makkelijk mijn leven/koken toch zou zijn als iedereen hier in huis gewoon mijn smaak had;)
Maar kleine moeite om zo een bakje voor mezelf te maken volgende keer als we het eten, lekker!

Moedermop

Misschien heb je wat aan deze tips?

Je brood direct thuis, na aankoop, verdelen in afgepaste zakjes. Zo nodig, in de vriezer. Zakje leeg, op is op.
En voor teveel opscheppen een tip:
Geen pannen of schalen op tafel. Op het aanrecht je 2/3 aardappelen, 300 gr.groente en 75/100 gr. vlees netjes op je bord verdelen. Bord leeg, op is op.
Het liefst echt afwegen:-)

Als je dan ook nog koolhydraatarm brood eet met mager beleg krijg je geen overbodige calorieën binnen.

Salade

Op mijn werk eet ik braaf salade, maar als ik thuis ben ligt het brood me te verlokken. En het brood afpassen, dat komt neer op: zoon langsgeweest=zakje leeg. Als ik me kon beperken tot "mijn" zakje brood, had ik geen probleem!
Situatieschets: ik kom thuis van mijn werk, hongerig want de salade van de lunch is allang verteerd. Zoon is eerder van school thuisgekomen en heeft de zak met brood opengemaakt en laat het zo op tafel liggen. Ik ruim het op, ruik het brood en denk: 1 plakje maar! Nouja, het wordt altijd meer dan 1...

Misschien moet ik hier tips vragen hoe ik mijn zoon zo ver kan krijgen wel de boel achter hem op te ruimen.

blik

blik

06-02-2016 om 21:02

toch niet erg?

MoederMop, je bent je er toch van bewust?
Dat is stap 1 lijkt me, voor mij iig wel.
En dan nog blijf ik de mist in gaan, dochter had heerlijke plaatcake gebakken, vind ik echt een no-go momenteel, maar daar tóch flink van genomen vanochtend na nachtdienst..
De kunst is voor mij me daardoor niet te laten ontmoedigen, ervan te genieten en gewoon stug door te gaan.
Ik eet soms ook teveel brood, dag erna dan weer niet.
Wat mij helpt is echt zorgen dat ik geen honger krijg, scheelt enorm.

Even meedoen met "girlz talk"

Titel is met een knipoog he, voordat ik straks het halve forum over me heen krijg.

Ja, hier +1. Zo'n 2 jaar terug mee begonnen. Tot over de vijftig kon ik van alles eten. Ook lekker veel zoet. Chocola, Mars, Snickers, drop enz. Totdat ik eens in een kledingzaak stond, in de paskamer met rondom spiegels om me heen. Ik was een jeans aan het passen. Had ik voorheen altijd W30-31 hooguit 32, moest ik nu een 33-34 aan. En bij dichtknopen zag ik opeens rondom de broekband van alles hangen! Dat was voor mij HET moment dat ik dacht: En nu is het afgelopen, actie!

Heb me her en der ingelezen, accountje aangemaakt op Mijn Voedingscentrum, een maandje als een freak calorieën bijgehouden in die tool. Zo kreeg ik inzicht in het voedsel wat ik at, want had dat nooit eerder gedaan. Daarna het calorieën tellen gelaten voor wat het was. Wel al sindsdien af en toe mijn BMI bepalen en noteerde dat dan in die tool. Zo ontstond sindsdien een grafiek met een trend.

Sindsdien ben ik 6 kg lichter en blijf rond dat gewicht hangen, dus gaat goed. Naast veel water drinken over de hele dag, heb ik alle zoete rotzooi afgezworen. Heel soms best wel eens een taartje, maar niet meer snoepen. En alcohol drink ik ook veel minder. En gewoon minder eten. Het hoeft niet met een kop erop en ook hoeft er geen tweede keer opgeschept te worden. En ik beweeg meer. Niet sporten als een bezetene, maar gewoon minimaal een half uurtje bewegen per dag. Zolang je maar in "hijgmodus" komt.

En dat helpt en voel ik me prima bij! Nauwelijks een buik en ook nauwelijks zwembandjes. En die opkomende borsten zijn ook weg, vreselijk was dat! En mijn dijen schuren niet meer tegen elkaar aan bovenin. En mijn voeten hebben weer meer vorm evenals mijn handen, hals, gezicht enz. De spiermassa (hoewel echt niet veel) is gewoon beter te zien, dus meer vorm. Ja, wel tevreden mee, zonder al te veel inspanningen of offers.

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 11:02

klinkt goed charliefox

Dat heb je goed gedaan Charliefox! Daar moet ik ook naar toe als ik eenmaal op mijn nieuwe streefgewicht zit. Gewoon iets matiger en blijven sporten.
Zojuist mijn nieuwe zending kleding maat M gepast, het zat perfect! Er blubbert (excusez) niks meer aan alle kanten, dus de kleding valt mooier. Ik ben erg blij, ik ben bijna aan de finish!
Zo tijd voor koffie en een (halve) gevulde koek.

blik

blik

16-02-2016 om 10:02

we stoppen toch niet?

met dit draadje, hoop ik!
Ik heb er zoveel aan gehad en heb het, help, nog hard nodig!
Ben er nog lang niet, nog flink aan het worstelen.
Veel verleidingen, oa een dochter die maar bakt en bakt..
Slecht slapen, helpt niet, sporten gaat niet.
Maar ook positief, taal nauwelijks naar verleidingen die ik niet zie (echt nooit verwacht) en zeg tegen 9 vd 10 verleidingen nee.
Heel langsaam aan komen er minder verleidingen omdat steeds meer mensen in mn omgeving bewuster en gezonder gaan eten en drinken.
Zelfs mijn partner is nu overstag gegaan. Ben ik heel blij mee want maakte me toch wat zorgen, vrij flink overgewicht en toch veel vage klachten.

Loopt nog niet helemaal zoals ik wil maar jee wat een verschil al met vorig jaar, wil nooit meer terug. Voelt ook zoveel fijner dat slankere lijf.
Sta stil qua gewicht maar dat is nog steeds eerder een opluchting dan een teleurstelling, ben nog steeds bang terug te zakken.

mijk

mijk

16-02-2016 om 10:02

hier ook

Er moet in totaal zo'n 12 kilo af maar wil per de niet lijnen maar gewoon mijn eetpatroon veranderen. Beweeg wel veel maar mag wel wat meer kracht. Bijkomend probleem is dat mijn lief op randje ondergewicht zit en de kinderen aan de groeispurten zijn dus er moeten 's avonds echt voldoende calorieën op tafel staan. Half januari ben ik wat serieuzer mijn best gaan doen en vorige week was er 2,5 kilo af. Dus er is met gewoon wat minder eten hoop winst te halen. Kleding past weer allemaal beter en heel gemotiveerd om zo door te gaan.

Mijk

Pirata

Pirata

16-02-2016 om 17:02

ben er ook nog

Ik ben er ook nog en ik blijf nu een beetje hangen op dit gewicht. Geen punt, ik was er toch al bijna. Dus ik ga lekker door. En sla zelden verleidingen af. Dat compenseert zich allemaal wel weer. Viva 6:1. Morgen weer een dagje streng.

Juno

Juno

16-02-2016 om 17:02

Hier

Na verjaardagen, feesten, etentjes en taart ben ik maar één kilo aangekomen. Tussen de feesten door ben ik gewoon aan het dieten en dat 'betaalt' zich nu uit. Ik was wat in de lappenmand, maar drink nu enorm vieze thee die erg goed voor me zou moeten zijn. Ik merk dat ik wat minder strak in de leer ben dan eerst maar sinds gisteren ben ik weer bezig. Nog negen kilo, gaat lukken voor de kerst!
Heb nu nog maar één spijkerbroek, de andere nieuwe zakt van mijn bips.

blik

blik

17-02-2016 om 11:02

Mijk

Maar als je meer je eetpatroon wil veranderen, ik neem aan dus gezonder, dan is dat eigenlijk goed voor élke lijn, ook de te lichte.
Je hoeft dan hoogstens wat minder te nemen hier en daar, neem ik aan.

Juno, hier wil ik ook nog 9 kilo! Ik hoop dat je wat eerder daar bent dan de kerst, want je loopt altijd ver op me voor en dat zou betekenen dat mijn eind nog lang niet in zicht is..

Eerst maar een tussenstap weer, op naar 4 kilo lichter.
Bah, vieze thee! Wat is dat dan? Je hebt er wel veel voor over he;)
Het is mij gelukt nog niet veel nieuwe kleren te kopen. Dat wat ik koop kan nog even mee, shirts, rokken met elastiek. Soms jeukt het wel hoor, had vorige week een jurkje aan dat 4 maanden geleden niet had gekund, nu best leuk!!
Ik houd me in, wil pas nieuw kopen als ik besluit klaar te zijn.
Ik doe normaal belachelijk lang met kleding, best zonde dat nu het een na het andere afvalt.
En zo duur. Ben dus niet gewend geld uit te geven aan eigen kleding. En vind het gezonder eten al zo duur, scheelt echt enorm vind ik.
Daarom moet ik ook gaan stoppen met info verzamelen vind ik, hoe meer je weet, hoe duurder het wordt.

Pirata, blijft aantrekkelijk klinken je dieet, zo enthousiast als je erover bent!
Twijfel soms dan wel, maar durf het niet zo aan, ben niet helemaal gezond nu.
En eigenlijk bevalt het gezonde eten iedere dag me erg goed. Zondig genoeg, maar relatief blijft het weinig. Zoals ik nu bezig ben kan ik ook wel blijven doorgaan, was ook wel mijn bedoeling, structurele veranderingen.

Pirata

Pirata

Ik heb mijn man overgehaald om vandaag mee te doen met 6:1. Die is dus met een appel, een paar lepels kikkererwten en een halve gezonde salade de deur uit gegaan. Die gaat het denk ik niet volhouden vandaag. :-)
Hij wil eigenlijk niet, hij vindt zichzelf slank. Maar hij zit helemaal bovenin het groene gebied en heeft overhangend buikvet. Een kilootje of 4 eraf en hij kan deze zomer wèl in bikini. ;-)
Koppig type, ik heb ook al hemel en aarde moeten bewegen voor hij met me mee ging trainen op zolder. Nu doet hij dat tenminste een keer per week. Dat vind ik wel knap, hij haat sport (behalve skien).

Pirata

Pirata

Blik

Doet jouw man nu hetzelfde als jij, en redt hij dat? Heeft hij al resultaat?
En Juno, ik adviseer bretels Ik ben ook benieuwd naar die vieze thee, is dat wel gezond?

Voor kleding die niet te duur is, ga ik naar Zalando en zoek alleen op kleding met meer dan 60%korting. Dan is er heel erg veel keuze.

Juno

Juno

17-02-2016 om 13:02

Vieze thee:)

Ik heb al een paar weken last van mijn stem. Overslaan, beetje schor. Gewoon een verkoudheid die niet goed overgaat. Nu heb ik zangles (en nee, ik kan dus echt niet zingen) en de zangjuf adviseerde thee gemaakt van salie, kamille en tijmhoning. Ik drink iedere dag drie koppen en ben er nu enigszins aan gewend maar het was wel doorbijten. In dit dieet mag geen honing maar dit beschouw ik als een noodgeval. Heb mijn stem ook nodig voor mijn werk.
Ik drink verder erg lekkere thee en dat weerhoudt me van het snoepen. Wel duur, maar dat is snoep ook.
Blik, de periode tot kerst is meer om geen gigantische druk te voelen en te weten dat het haalbaar is. Als ik net zo strak met het dieet doe als in het begin qua op welke dag welke groentes, goed de granen en de eiwitten afweeg dan gaat het weer zo snel maar ik wil niet alleen afvallen maar straks ook op gewicht blijven. Het moet een vaste gewoonte worden. De kinderen beginnen het ook door te krijgen: "o ja, je hebt vandaag je eierendag."
Sporten op zolder? Wat heb je daar dan staan? Ik overweeg om dumbells te kopen, heb een sportabbo van één keer per week en dan doe ik dat ook en ik vind het erg leuk en heb wel de behoefte om vaker in actie te komen. Weet alleen niet of ik er echt aan toe kom. Flauwekul natuurlijk want het is wel goed om wat meer te bewegen.

mijk

mijk

17-02-2016 om 15:02

Blik

De ervaring leert dat de man echt ook stevig vet en koolhydraten nodigt heeft om op gewicht te blijven. En die vind ik zo lekker Gezond aten we altijd wel in de zin gevarieerd en alles vers en zelf maar ik moet er gewoon minder van eten!

blik

blik

18-02-2016 om 09:02

Pirata

Nou, ik doe niet echt 'iets' geen vast dieet oid iig.
Ik ben stapje voor stapje vooral mijn eetpatroon gezonder aan het maken, en dat zorgt ook wel voor kwartjes die vallen.
Hoewel ik altijd ook wel wist dat ik verkeerd/teveel at. Maar was er verder niet mee bezig, veel te druk met andere dingen.

Partner behoort tot de groep mensen die denken dat ze prima eten:). Overgewicht ligt dan aan externe factoren, niet aan henzelf.
Hij is vaker met periodes gaan lijnen, wel met resultaat, maar nooit afgemaakt en altijd tijdelijk.
Ik heb wel het gevoel dat het nu anders begint te worden, dat bij hem ook kwartjes beginnen te vallen.
Verder eten we niet hetzelfde, hebben een heel andere smaak. Hij heeft wel mijn yoghurt met fruit overgenomen:)
Mijn probleem was chocolade, dat van hem chips.
Geen idee of hij die nu laat staan, maar ik begin te geloven dat hij dat zeker voir een groot gedeelte doet. Maar zijn denken vind ik belangrijker, hij moet gaan beseffen dat hij nooit meer onbeperkt chips kan eten. Leuker nog zou zijn als hij dat nooit meer zou willen.
Zijn probleem is net als bij mij zijn buik. En nee, hij drinkt toch echt geen bier;)

Of hij al resultaat heeft, ja, ik meen zo te zien van wel. Over de weegschaal doet hij heel geheimzinnig;)

Sneeuwitje

Sneeuwitje

25-02-2016 om 08:02

Hoi dames,

Hoe gaat het met iedereen? Hier met ups en downs, verjasrdag weer overleefd maar heel langzaam en gestaag wel naar beneden nog steeds. Vanmorgen onder de 77 op de teller, zal nog wel beetje fluctueren maar we naderen zo de 35 kilo (afgevallen) mijlpaal! Happy dus, ondanks dat het soms echt moeilijk is.

Sneeuwitje

blik

blik

25-02-2016 om 09:02

Sneeuwitje

Wat doe je het toch super!
Wat vind je eigenlijk moeilijk?

Ik vraag dat ook omdat ik het eigenlijk helemaal niet moeilijk vind, geheel buiten verwachting.
Maar dat zal er wel voor zorgen dat ik zo weinig resultaat boek;) want ik eet toch min of meer waar ik zin in heb en 'zondig' ook gewoon als ik dat echt wil.

Omdat ik veel nieuwe dingen eet bestaat mijn 'dieet' niet zozeer uit weglaten maar uit toevoegen. Althans voor mijn beleving dan. In de praktijk laat ik enorm veel weg maar dat voelt niet zo, ben ik niet mee bezig omdat ik met het nieuwe eten bezig ben en dat voelt steeds meer als een feestje.
Ik geniet vaak erg van gezonde maaltijden. Zou wel vaker willen maar ik blijf wel aanlopen tegen geld en tijd. Ik kies vaker voor compromissen omdat het wel te doen moet zijn.

Ik stond hier nog steeds stil, vandaag eindelijk weer resultaat! Paar ons naar beneden, fijn!
En partner ook! Hij is niet fit momenteel en dat zorgt er wel voor dat hij dit keer echt wat serieuzer aan de slag gaat. Ben ik blij om want maak me echt wat zorgen over zijn overgewicht.

Juno

Juno

25-02-2016 om 09:02

Wauw!

Sneeuwwitje, bijna 35 kilo! Ik ben echt onder de indruk, wat waanzinnig goed.
Hier even iets minder,
Had gehoopt om onder de 70 te duikelen maar ben nog teveel een emotie-eter. Gisteren goed begonnen maar 's middags wat snoep gegeten wat helemaal niet mag met een beugel, toen een sunday-ijsje bj de Mac, patat bij het avondeten en bij de koffie drie oliebollen. Als ik het zo achter elkaar zoe staan is het wel heel veel....
Ik weet wel hoe het komt, geen tijd gehad voor weekboodschappen en daardoor te weinig gezonde dingen in huis in combinatie met zorgenkinderen. Ik was de week zo goed begonnen met übergezonde smoothies en salades en zo.
Maar goed, vandaag een nieuwe dag!

blik

blik

25-02-2016 om 10:02

Juno

Herkenbaar.
Maar ik heb wel het gevoel dat het éne snoepje leidt tot de rest, bij mij iig. Het vraagt gewoon onmiddelijk om vriendjes, méér zooi.
Gisteren (afgezien van glaasje rode wijn, op moment dat ik dat drink ben ik gewoon bezig met mediterrane dieet ) helemaal gezond gegeten. Dan ook helemaal geen trek in zoet of vet.

Hier moet ik vooral zien te voorkomen dat dochter bakinspiraties krijgt.
En slapen blijft een aandachtspunt. Ik laat alles los als ik moe ben.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

25-02-2016 om 11:02

Moeilijk

Dat is dus heel herkenbaar --. Wat ik moeilijk vind? Dat ik herken dat ik soms ook een emo- eter ben en dan weer in die bekende valkuil stap. En dat ik dan denk ach boeie het is toch al mis. Laat maar. En het sporten vind ik ook niet echt leuk. Dus al met al is het blijven volhouden erg moeilijk, zelfs al ben ik nu anderhalf jaar bezig. Dat staat verder los van dat ik trots ben op mezelf over wat ik bereikt heb, ik kom nu in de fase dat ik gewoon moet volhouden en dat zal blijven.

S.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

25-02-2016 om 12:02

Na ongeveer 2 maanden

Op hetzelfde gewicht gestaan te hebben heb ik ook weer het gevoeld dat er weer wat afgaat.
Vind ik toch interessant, ook omdat ik de afgelopen 2 maanden weinig (zeg maar rustig niet) gesport heb.
Ik wil nog graag een kilo of 5 kwijt, dan zit ik ruim in het groene BMI gebied en kan ik iets schommelen met mijn gewicht.

Sneeuwwitje: Fantastisch! Ga zo door!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.