Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

blik

blik

21-10-2015 om 10:10

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?

En dat ben ik ook nog van plan:

Veel peulvruchten eten:

http://www.gfactueel.nl/Vollegrond/Nieuws/2015/11/VN-Internationaal-jaar-van-de-peulvrucht-2715698W/

Da's heel gezond voor vegetariërs, vult lekker, veel eiwit en weinig kJoules.

Pirata

Pirata

29-01-2016 om 10:01

toch crashen?

Gisteren in de Telegraaf:

"Crash-dieet wel degelijk effectiefVan onze correspondent

MAASTRICHT - 

Goed nieuws voor mensen die nog hard werken om de kerst-kilo’s kwijt te raken en er voor de zomer weer een beetje toonbaar uit willen zien. De hardnekkige opvatting dat het zinloos is om een zogeheten crash-dieet te volgen omdat de kilo’s er daarna net zo snel weer aankomen, blijkt onzin te zijn. Het jojo-effect is helemaal niet erger dan bij geleidelijk afvallen, zo zeggen onderzoekers van de universiteit van Maastricht.

De onderzoekers lieten twee groepen ‘dikkerds’ een zeer streng en een iets minder streng dieet volgen. Die laatste groep mocht er langer over doen om gewicht kwijt te raken. In beide groepen verloren de deelnemers ongeveer tien procent van hun lichaamsgewicht. Daarna mochten ze weer helemaal naar eigen inzicht eten en drinken. Na negen maanden bleek er geen verschil in de gewichtstoename te zitten. Ongeveer de helft van de verloren kilo’s zat er weer aan. “Het jojo-effect is dus niet groter na een crashdieet dan na een geleidelijk dieet”, aldus Roel Vink, als promovendus betrokken bij het onderzoek.

Twee factoren waren wél van invloed op de gewichtstoename na het dieet: de mate van lichaamsbeweging na het dieet en de mate van verlies van vetvrije massa tijdens het dieet. “Wij denken dat het gaat om verlies van spiermassa omdat je met een dieet weinig calorieën en dus ook weinig eiwitten binnen krijgt,” zegt Vink. “Proefpersonen met een groter verlies van spiermassa tijdens het dieet en personen met minder lichaamsbeweging daarna, kwamen meer aan. Waarschijnlijk zorgen deze factoren voor een verlaging van het energieverbruik, en dat zou kunnen leiden tot gewichtstoename als je weer ‘normaal’ gaat eten”, aldus de onderzoekers. Of er wellicht andere nadelige gevolgen zijn van een crashdieet, en welke factoren ervoor zorgen dat mensen weer aankomen na een dieet, wordt nog onderzocht."

Pirata

Pirata

29-01-2016 om 10:01

Dussss

Wat je ook doet, zorg dat je geen spiermassa verliest. Voldoende eiwitten eten en flink bewegen dus.

Suze

Suze

29-01-2016 om 11:01

Pirata

"Klopt het dat je dan een kilo kwijt bent sinds oktober? Is toch mooi dan, als je maar iets doet? :-)"

Ja, heb je goed onthouden.
Ik was inderdaad iets meer dan een kilo kwijt, zonder streng lijnen.

Ik wil er dit weekend weer op gaan staan. Ben bang dat er wel weer iets bij is. Veel gesnoept deze week door omstandigheden .

Ik blijf volhouden, want er moet nog wat vanaf. Alleen het duurt een beetje lang. Maar heb geen zin om strenger te lijnen, dus dan maar meer geduld.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

Hier gaat het ook wat rustiger.

De afgelopen weken is het hier ook wat rustiger mbt tot het lijnen. Ik ben tijdelijk gestopt met sporten (mede ivm de drukke feest dagen en een gezinslid wat in het ziekenhuis lag)
Waar ik wel blij mee ben is dat mijn gewicht zonder het sporten redelijk stabiel blijft en dat ik toch beetje bij beetje naar beneden ga qua gewicht.

Ik kan merken dat ik moe ben en dat ik op de ene of andere manier geen fut heb.
Ik ben de winter ook zat, en zou graag willen dat het weer opknapt zodat ik weer in de tuin aan de gang kan gaan.
Wij hebben een grote tuin en een uurtje per dag staat gelijk aan een uur sportschool, zoveel is er wel te doen (600m2)

Ik zou nog graag een kilo of vijf kwijt willen, maar ik ben bang dat dat veel langer gaat duren als de eerste 10......

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

Oja,

De broek die nu het beste past is mijn nieuwe maat 38

De nieuwe maten 40 die ik voor een prikkie gekocht had (7,50 per stuk) die zitten ruim.

En als je nagaat dat ik vorig jaar in april moeite had om mijn maatje 44 dicht te krijgen, snap je dat ik hier heel blij mee ben!

*maakt een vreugde dansje*

blik

blik

mooi

Dank voor je bericht Pirata, interessant.
Flink bewegen ja, gelukkig doe ik dat steeds meer.
Lukt ook steeds beter weer.
Zit heel erg op de wip. Als ik lees over sportschool denk ik 'ja, dat wil ik ook!'. Zou ideaal voor me zijn omdat ik dan precies af kan stemmen. Niet teveel belasten waar ik dat nog niet kan maar wel optimaal benutten van andere spiergroepen.
Maar eigenlijk heb ik écht de tijd en het geld niet. Tsja keuzes, ik vind het maar moeilijk hoor. Merk dat ik behoorlijk veel geld uit aan het geven ben aan voeding. Gezond is natuurlijk toch veel duurder.
Moet mezelf ook wel flink terugfluiten soms want hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik ook wil dat het gezonder is, meer biologische producten etc. Soms is minder weten ook net zo fijn..

Pirata

Pirata

blik

Ik heb 100,- uitgegeven aan mijn crosstrainer en roeitrainer.
Die roeitrainer is ook nog inklapbaar. Echt ideaal ding en álle spieren komen aan bod. Ik wil nooooooit meer zonder al is het nogal saai om te doen.
Fijn dat bewegen al beter lukt.

Sindbads vrouw, wauw, maat 38!!! Bikini!!!

blik

blik

29-01-2016 om 12:01

Dat kan natuurlijk ook, gewoon thuis doen;)
Ik ga er een nachtje over slapen!

Juno, slobbersla, geweldig! Zorgt voor slobberige kleding, vast?

Het zit nog niet genoeg in mijn systeem.
Kies toch vaker voor de kortste, makkelijkste weg. Eiwitten en koolhydraten zijn makkelijker te grijpen dan groente.
Terwijl zo'n komkommer heerlijk klinkt, maak het wel bij avondeten, maar door de dag is me teveel gedoe. Ik ga mijn leven beteren.
Ik ga vandaag nog naar winkel en haal allemaal groente die ik lekker vind, er is eigenlijk toch zat.

Juno

Juno

29-01-2016 om 12:01

Blik, tip

Ik maak 's avonds een grote bak slobbersla van minimaal twee komkommers. Dat zet ik weg in de koelkast voor de volgende dag. Dan staat het grijpklaar. Zelfde met zoete aardappels: gisteren gepoft, later vvulling voor één gemaakt. Ding gevuld en in een bakje gedaan. Nu heb ik pauze ik warm het zo direct op, doe er mijn zelfgemaakte guacamole overheen en klaar.
Met kidneybonen voor de eiwitten want spierverlies wil ik niet .

In Trouw vandaag

"Qua gewicht kan je het wel laten: van sporten val je niet af"
Onderzoeker Herman Ponzer: sporten is gezond, maar hoe meer getraind hoe efficiënter de beweging. Mensen uit een jager-verzamelaars volk gebruiken net zoveel energie als mensen uit een achter-bureauzit volk.

Nou ja, dat wist ik dus ook eigenlijk al. Van sporten krijg ik trek. Maar je wordt er wel strakker van, spieren ipv vet.

blik

blik

30-01-2016 om 00:01

Juno

Dank voor je tip.
Blijft dat lekker, en gezond, zoiets als komkommer? Heb het eigenlijk nog nooit voor-gemaakt. Wel een hele goeie tip, iets dat al is klaargemaakt neem je natuurlijk eerder, denk je ook eerder aan lijkt me. Ik vergeet nu gewoon groente te eten door de dag, grijp snel naar een boterham. Met heel veel geluk beleg ik die dan nog met ook groente;)
Zoete aardappels heb ik nog nooit gehad, toch maar eens proberen!

blik

blik

30-01-2016 om 11:01

mmhhh

Moet toch wat gaan doen geloof ik!
Gewicht is gewoon weer aan het stijgen..:(

Ik hoop maar dat het toename van spierweefsel is, waardoor ik bijkom.
Kan denk ik wel, sport nog niet echt (wel wat hoelahoepen;) en wandel weer wat steviger en langer met de hond, fiets ook af en toe kort) maar ik beweeg wel weer veel in vergelijking met toen ik begon met lijnen. Want toen bewoog ik echt minimaal, op niveau van zieke bejaarde. Misschien waren het ook spierkilo's die ik verloor..

Ik voel me wel goed en fitter dan ik me in jaren heb gevoeld.

Hoe weten jullie of je genoeg eiwitten binnen krijgt?
Ik eet gewoon vlees, best vaak eigenlijk:(
Dan krijg ik eiwitten genoeg binnen neem ik aan?

Pirata

Pirata

30-01-2016 om 11:01

blik

Mijn dietist heeft me gezegd dat ik minimaal 50 gr eiwit per dag moet eten.
In de voedingsmeterapp houd ik dat bij.
Een stukje kipfilet van 100 gram is bv. 23,3 g eiwit (rauw).
Een volkoren boterham is 3,9 gr eiwit.
Groente veel minder en peulvruchten (bereid) 8 gram per 100 gram.

blik

blik

30-01-2016 om 21:01

Pirata

Dank voor je tip.
Ik ben echt nog nooit bezig geweest met eiwitten...
Heb ze eens geteld voor vandaag en voor vandaag was het wel voldoende, maar ik kom er vast niet iedere dag aan, dus goed om eens op te letten.
Maar jee, als vegetarier lijkt het me écht moeilijk eraan te komen!

En wat is dan sporten, want ik begrijp dat je bij sporten meer nodig hebt. Telt een half uurtje wandelen als lichte sport? Een uur?
Ik kom dus wel aan de inname voor niet-sporters, en dat vast niet iedere dag, maar zeker niet meer.

Geeft wel weer een ander licht op het lijnen moet ik zeggen, want zomaar een maaltijd vervangen door groente is in dit licht dan minder ideaal, als ik het goed begrijp.

Juno

Juno

31-01-2016 om 13:01

Ziek

Vrijdagmiddag werd ik ziek, de hele zaterdag gespuugd en knallende hoofdpijn. Ben er flink door afgevallen maar dat is waarschijnlijk alleen maar vocht. Morgen weer meten.
Ik heb ook een nieuw schema in de sportschool, motiveert ook enorm!
Blik, als je 's avonds die komkommersalade maakt kan je dat prima de volgende dag eten. Wel in de koelkast bewaren. Ik maak al mijn groentesalades 's avonds, daar heb ik 's ochtends geen tijd voor. Ik doe erg geen groene sla door en geen dressing, dat scheelt natuurlijk anders heb je een slappe hap. Maar gekookte biet met linzen, sinaasappel, bruine rijst en lente-ui kan je prima in één bakje mikken.

Juno

Juno

01-02-2016 om 12:02

mijlpaal!

Het ziek-zijn heeft alleen tot vochtverlies geleid dat weer snel is aangevuld. Maar.. -tromgeroffel- vandaag ben ik 15 kilo minder dan toen ik begon. Woehoep!

Pirata

Pirata

01-02-2016 om 13:02

Hoera!

Juno, wat een mooi moment!!
Neem een virtueel gebakje om het te vieren!!
Ben je alweer opgeknapt? Ik ben nu zelf ook ziek, geen griep maar zware verkoudheid.

Noet

Noet

01-02-2016 om 14:02

blik

als vegetarier kom je best makkelijk aan je eiwitten: je gebruikt over het algemeen wat meer kaas en andere zuivel. Ook zul je meer noten gebruiken, en dat zijn allemaal eiwit bronnen. Kaas bv 25g / 100 g.
Linzen bevatten 18g / 100g eiwit. En kwark scoort ook heel goed.

Je hebt maar 0.8 g/kg nodig als je niet sport dus ruwweg 1g/kg lichaamsgewicht.

blik

blik

02-02-2016 om 09:02

feest!

Juno, wat goed van je, tijd voor een feestje!!
Je bent mijn grote voorbeeld, dat doel wil ik dus ook bereiken.

Hoewel ik erg blij ben met wat ik tot nu bereikt heb en me zoo anders al voel in mijn lijf wil ik nu toch weer verder en vandaag een soort van herstart.
Mijn gewicht blijft staan nu en nu is het weer tijd om af te vallen.
Enerzijds heb ik misschien teveel gemokkeld, maar ik wist ook niet meer zo goed wat ik deed. Ondanks mijn weerstand tegen hele 'lijncircus' heb ik toch wel wat info hier en daar opgepikt en vond dat toch wel leuk ergens. Maar de geloven in dit gebied hebben zo hun eigen regels en heilige voorschriften allemaal en ik was behoorlijk verward.
Ik weet het nog steeds niet maar kan nu beter mijn eigen regels eruit fabriceren. Probeer een beetje het beste van ieder geloof eruit te pikken en mijn eigen ervaringen nu.
Ik ben al heel blij dat mijn hele mindset tov eten flink veranderd is, dat is volgens mij gewoon blijvend. En eet zoveel gezonder nu, dat voelt gewoon goed. Weerstand tegen zooi (gisteravond!) wordt ook groter.
Maar nu wil ik niet alleen gezond maar ook weer verder met afvallen. Ben benieuwd!

Noet, oke, gelukkig maar. Wel zinvol met eiwitten bezig te zijn, stom ook dat ik dat niet zo deed, eigenlijk wel belangrijk voor mij, ik had juist problemen met (wrs) mijn spieren en heb iig spierverlies gehad lijkt me dat moet aangevuld.
Maar mijn grootste eye opener is vooral dat ik goed moet luisteren naar mijn lichaam. Want heb in die moeilijke periode veel eiwitproducten gebruikt en had daar ook veel zin in. Blijkbaar zorgt mijn lichaam voor zichzelf, als ik maar luister.

Pirata

Pirata

04-02-2016 om 08:02

en toen...

Toen werd ik wakker, dacht :"wat slobbert deze onderbroek, tijd voor een nieuwe zeker.". Ging op de weegschaal staan. En woog 64 kilo, dat was mijn streefgewicht. Had ik wel 63 van gemaakt, maar toch!!!
En nu het zwarte gat! Wat nu te doen? Gelukkig heb ik vanavond een etentje. Maar moet ik nu doorgaan met mijn vastendag? Stoppen? Iets anders doen?

blik

blik

04-02-2016 om 09:02

wauw

Pirata, wat goed!
Ja, haha, zwarte gat, kan ik me voorstellen. Gelukkig ben ik zover nog niet.
Hoewel ik me inmiddels ook wel realiseer dat op gewicht blijven misschien wel grotere uitdaging is dan er komen.

Hier eindelijk weer goede kant uit, zit iig weer onder de 70. (was er toch weer bovenuit gepiept)
Moeilijkste vind ik toch wel slapen, ik slaap niet altijd even goed, komt oa door werken met zeer onregelmatige diensten. Als ik dan lang wakker lig krijg ik toch honger (of zin) en ga eten. Door de dag heb ik weinig moeite met beheersen.
En nog steeds geen sporten, de dagen vliegen voorbij. Wel wandel ik wat steviger soms, moet dit maar zien als opstapje.

Suze

Suze

05-02-2016 om 23:02

Yeah!!

Het verloop van mijn gewicht is bizar. Heeft volgens mij niet Me hormonen te maken, dus heel raar.

Na een week met veel te veel snoepen en alcohol was ik weer aangekomen en woog een halve kilo boven (!!) het gewicht toen ik in dit draadje mee ging doen.

Een paar dagen later (zonder extreem te lijnen maar verder geen snoep en alcohol) zat ik opeens bijna 2 kilo lager en op mijn 'maximaal toelaatbare' gewicht!! Geweldig, maar onbegrijpelijk. Vandaag ook nog steeds.

Ik ga nu mijn best doen er nog een kilo af te halen, of doe eens gek, misschien wel twee, maar kan wel weer maanden duren voor ik zover ben:-).

Iedereen die haar best doet er nog iets af te krijgen, succes! Hou vol.

Juno

Juno

06-02-2016 om 11:02

Blik

Ah, lief van je maar ik zou niet weten waarom ik een voorbeeld moet zijn.
Deze week nog steeds erg verkouden, rare week op werk en privé geweest, woensdag was ik in Utrecht op een beurs en elke avond laat thuis. Geen energie, inspiratie of puf voor uitgebreide maaltijden. Ik heb me ook niet zo strak aan mijn dieet gehouden al merk ik dat ik geen behoefte heb om los te gaan op ongezonde dingen. Naar de beurs had ik muffins van zoete aardappel, appel en speculaaskruiden mee (aanrader!) en fruit. Als lunch wel een broodje gegeten maar alles in het normale.
Vanochtend bleek dat de eieren op waren en heb ik met chiazaad als vervanger een pannenkoekje gebakken. Mijn groenteinname is minder dan normaal en ik merk dat ik het mis. Er ligt een broccoli op het aanrecht bijna te roepen om in de oven te kunnen met een beetje citroen en knoflook en daar heb ik ook echt zin in. Niet gewogen vanochtend, kind zat in de badkamer met de deur op slot.

Brood

Weer diverse dagen van de week dat ik bij mezelf dacht: dat kon wel eens wat minder! Met name als ik mij vergrepen heb aan brood. Of teveel opschep bij het avondeten en dat te laat merk.
Ik zou langzamer en geconcentreerder moeten eten om dat te voorkomen, maar dat vind ik zo moeilijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.