Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous
04-01-2020 om 14:01
2020 Afvallen wie ook (deel 4)
Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.

Manja
22-09-2020 om 21:09
Sport en bewegen
Tot mijn dertigste ging sporten vanzelf. Teamsport en ik was best goed ook. Was nooit nodig om me te motiveren. Na mijn dertigste kreeg ik een paar kinderen en bleef het sporten erbij. Mijn gewicht bleef wel prima,, druk jong gezin en hard werken. Na mijn 45e nam mijn gewicht met 25 kilo toe in 10 jaar! Vorig jaar op mijn 55e eindelijk weer begonnen met serieus sporten. Ik merk dat ik ook echt iemand van buitenaf nodig heb om mij te motiveren. Anders loop ik de kantjes eraf. Gelukkig had ik die gevonden! In een jaar 32 kilo eraf!

skik
22-09-2020 om 22:09
Pluis
"Gisteren niet gesport door omstandigheden maar daarom wel gefietst naar kantoor, twee keer een uur flink doortrappen is ook sport vind ik."
Zeker weten. Alleen wij Nederlanders vinden het gewoon een manier om je te verplaatsen, in de meeste andere landen wordt fietsen als sport beschouwd. En met een uur stevig doortrappen ben je zeker aan het sporten, kost aardig wat inspanning en is supergoed voor je conditie!
skik

Pirata
23-09-2020 om 08:09
Sport/geen sport
Gisteren ben ik op de fiets naar de bouwmarkt gegaan, heb een boom omgezaagd (met de hand), en ook nog een grote struik gehalveerd, die allebei in stukken gezaagd/geknipt. 2 Groenbakken vol. En ik heb nog een wandeling gemaakt. Als dat geen sport is! 💪🏻
Daarna wel k&k roti gehaald want ik had wel genoeg gedaan. Slechts de helft opgekregen, vroeger at ik de hele bak. Geen idee waar mijn grote eetlust heen is.

blik
Pirata
Krachtpatser;)
Denk je niet dat het de suiker is? Ik denk echt dat dat bij mij op z'n minst een grote rol speelt.
Ik merk dat iedere keer, als ik redelijk suikerloos ga. Dan verdwijnt die enorme honger/trek, en eet ik min of meer 'nornaal'.
Nu pas een paar dagen bezig eigenlijk en direct resultaat. (op mijn eten, energiepeil, gewicht)

Pirata
Misschien
Misschien komt het toch omdat ik nu meer eiwitten mag eten ipv koolhydraten. En een stukje gewenning erbij.
Ik heb in elk geval nog lekker roti voor de lunch straks!

blik
25-09-2020 om 09:09
Hoe gaat het bij jullie?
Hier wil ik wat rustiger aan doen, ben nu 2,5 kg afgevallen in amper 2 weken, gaat me wat snel. Zit nu weer onder de 65.
Maar gister een wat rare dag waardoor ik door nachtdienst en wat lichamelijke onderzoeken veel te moe was om nog wat te eten, speelt ook mee.
Maar het zga suikerloze houd ik nog even erin, voelt goed.
Wil ook meer groente, blijft wat lastig hier. Hoeveel groente eten jullie? Ik krijg dat niet goed ingebouwd in vaste regelmaat. Schat dat ik op dagen dat ik er niet bewust mee bezig ben tussen 1 en 2 ons zit, wil dat graag omhoog.
Ik ga toch maar eens voor een betere blender.
En nu champignonsoep maken!

Pirata
25-09-2020 om 09:09
Groente
Er gaat hier 800 a 1000 gr groente in de avondmaaltijd (aardappelen niet meegerekend).
Een groot deel zit vaak verstopt in soep of saus.
Pizzasaus van gisteren bestond bv. uit 1 blik tomaten en 200 gr gepureerde groente ipv kant en klare waar vaak veel glucosesiroop in zit. En toen nog groente bovenop de pizza's. Voor 4 personen. Maar dit was eigenlijk aan de krappe kant, gelukkig was het volkorendeeg.

Hangkous
25-09-2020 om 15:09
Groente
Voor 4 personen haal ik meestal rond de 800 g van bijvoorbeeld boontjes/worteltjes. Rode kool haal ik heel en daar blijft meestal iets van over (die dingen wegen vaak meer dan een kilo)
Gek genoeg gaat er bij mij in lasagne de meeste groente. 900 g zelfgemaakte tomatenbasis waar behalve tomaat ook al wortel, knoflook, ui, prei en bleekselderij in zit en dan alles gemalen. Als ik dan de lasagne klaarmaak gaat er nog een 100 g ui in en 250 g champignons.
Niet iedereen is overal even gek op dus vaak heb ik ook nog rauwkost of sla bij de maaltijd.
Bij de lunch eten we ook regelmatig tomaten, komkommer, paprika uit het vuistje of in de soep.
Persoonlijk haal ik makkelijk de 1400 g groenten per week, jongste vaak wat minder. Die is niet zo dol op groene gekookte groenten. Wat dan niet wil zeggen dat ik iedere dag keurig mijn 200 g eet. Kan gerust zijn dat ik de ene dag aan 350 g kom en (zoals vanavond) met bami maar 150 g.

Maike
25-09-2020 om 17:09
Manja
Wat knap, Manja! Ik sta daarvan nu aan het begin: 32.4 kg moeten eraf om weer tot een gezond BMI te komen. Inmiddels 4.4 kg kwijt in vier weken. Plan blauw van Weight Watchers (alleen online, geen meetings). De knop ging ineens om in mijn hoofd. Ik merk wel dat ik het er liever niet over heb, gewoon rustig mijn gang wil gaan, dus ik heb het verder nog aan niemand verteld (enige ouder hier, maar kind is natuurlijk wel op de hoogte, hihi). Ik zie er eerlijk gezegd wel tegenop als het zichtbaar wordt want ik heb geen zin in reacties (zelfs geen positieve) dus hopelijk ga ik me niet zelf onbewust saboteren.

blik
Misschien
moet ik wat meer meetellen, de tomaten bijv in tomatensaus, misschien eten we meer dan ik denk.
Ik ga maar eens meten!
Maar hangkous, 2 ons per dag is ook niet echt veel, meer is wel aanbevolen.
Vandaag gelucht met zeker 2 ons groente, maarja, dit is dus weer een dag dat ik er bewust mee bezig ben. Ben ik dat niet dat lukt dat zeker niet. Liever zou ik het me meer eigen maken.
Van alleen de avondmaaltijd kan ik het niet hebben, ik heb na een ons boontjes (bijv) wel weer genoeg boontjes gehad.

Hangkous
200 g groente en 2 stuks fruit
Dat is aanbevolen per dag en gemiddeld genomen haal ik zeker de 1400 g groenten per week. Gisteren sperziebonen 200 g pp en nog wat komkommer en een tomaat bij de lunch. Nu sta ik banjo te maken daar gaat 550 g groenten in voor 4 personen en vanmiddag heb ik niks op aan groenten.
Da's dan effe jammer. Haal ik zondag wel weer in dan maak ik een gerecht waar 800 g groenten in gaat en daar eten we dan ook nog sla bij.
Zo lukt het de ene dag beter dan de andere om voldoende groente te eten.

Manja
25-09-2020 om 18:09
Maike
Ik heb de eerste maanden ook niemand iets verteld, behalve mijn gezin.Na een paar maand begon het echt op te vallen. Toen begon corona en zag ik weinig mensen. In de zomer ging alles weer wat open en toen was ik ondertussen bijna 28 kilo kwijt en bleef het complimentjes regenen. In begin vond ik het wat genant. Nu niet meer. Nu reageer ik vrolijk en trots: ja knap he, is echt niet vanzelf gegaan dus is ben heel trots op mezelf. En dan krijg je leuke gesprekken met mensen
Zet hem op he! Hup Maike!

blik
26-09-2020 om 00:09
Hangkous
Het advies voor groente is bijgesteld naar 250 gr.
En dat schijnt volgens velen erg aan de krappe kant te zijn. Ik heb ook vaker 375 gr gelezen.

Tax
26-09-2020 om 01:09
Klopt 250 gr
250 gram is het per dag en meer is prima. En beter rauw of gekookt dan in de blender helaas; ivm bv vezel( enz.) verlies; dan moet je bij eten.

ElenaH
26-09-2020 om 07:09
Veel fruit
Ik eet veel fruit (groente lukt nog niet zo). Maar zijn er meer mensen die daar winderig van worden?

blik
26-09-2020 om 13:09
Als je meer fruit bent gaan eten kan het zijn dat je lichaam moet wennen aan toename vezels.
Winderigheid is verder ook geen ongezond teken maar wel heel vervelend;)

zebra
26-09-2020 om 17:09
heel verhaal getypt
en het is weer weg dus wel balen. Volgende week ga ik het sporten weer oppakken, de afgelopen tijd vaak extra gewerkt en dan echt geen zin gehad om daarna nog te sporten, ook meer gezondigd ook. Op zich wel gezond gegeten bij het avondeten maar wel vaak teveel als het iets is wat ik erg lekker vind dus daar moet ik weer aan werken.
Vanaf volgende week zal ik hier dan weer wat actiever zijn.

blik
26-09-2020 om 23:09
Leuk Zebra
(dat je volgende week weer meer meedoet:)
Hier lijkt de knop weer redelijk om, nu nog vasthouden.
Bij prominent aanbod van lekkers (blijft veel hier) blijft de twijfel opsteken, maar nee zeggen gaat me steeds makkelijker af.
De twijfel blijft trouwens door sociale motieven vooral, zelf heb ik weinig behoefte aan lekkers.
Maar het blijft gezellig samen iets te snoepen en bij een jarige bijv staat het symbool voor samen vieren.
Ik blijf het dan wel jammer vinden maarja we kunnen niet alles hebben.

Pirata
27-09-2020 om 08:09
Lekkers en nee zeggen
Ook al eet ik geen suiker meer, en een hoop andere dingen, ik houd nog best wel van lekkers.
Ik neem dan ook gerust mijn eigen suikervrije koekjes mee als ik ergens heen ga. En zelfs mijn eigen 0.0% als het moet.
Het komt overtuigender over en toch best gezellig. Sommige gedrag, zoals met zijn allen gezellig eten en drinken, is sociaal erg ingesleten. En dat is volgens mij ook belangrijk menselijk gedrag. Door wel mee te doen, maar op jouw manier, is het veel gemakkelijker.

Manja
27-09-2020 om 10:09
Klopt pirita
Ik vind het meedoen ook echt belangrijk. Maar hoef niet per se wijn, zoals ik gewend was en mijn vriendinnen graag drinken. Met mijn rivella ben ik net zo gezellig tegenwoordig.
Ook qua hapjes is er altijd wel iets wat prima kan. Moet alleen zelf zorgen dat ik de weerstand kan bieden aan de nachos en bitterballen. Uit eten gaat prima zonder voor en nagerecht. Eigenlijk altijd wel een gerecht dat niet al te overladen is aan calorieen. Bv een kip of vis of biefstuk
Ik laat mijn gezellige etentjes en bijeenkomsten met familie en vriendinnen (coronaproof!) niet afpakken.
En het leuke is: de enorme hoeveelheid complimentjes. En navolging. Mijn personal trainer heeft er al een paar klanten bij uit mijn omgeving

blik
28-09-2020 om 01:09
Leuk idee Pirata
om je eigen versies mee te nemen.
Ik had het nu vooral over min of meer spontane acties, bij mij nu vooral op werk, er is 'altijd' wel een collega of client die trakteert of iets viert.
Maar goed, ik blijf stug, met wat tegenzin, afhouden.
Als ik ergens op bezoek ga dan vind ik dat wel genoeg inspanning van mezelf eigenlijk, dan hoef ik van mezelf verder niet mee te doen met eten/drinken.
Van mezelf dan, de druk van anderen blijft vaak wat hardnekkig
Maar goed, nu kom ik door corona nu toch al erg weinig bij mensen thuis, dus dat stuk valt even mee.
Misschien moet ik maar gewoon gaan stoppen met suiker, denk daar echt weleens aan. Das iig duidelijk naar anderen, geen gezever meer, ze wennen er uiteindelijk hopelijk aan. (haha das die rare die geen suiker eet)
En als ik dan toch ooit echt weer wat wil dan kan ik dat altijd nog thuis nuttigen, zonder dat iemand dat weet LOL

Zamioculcas
29-09-2020 om 21:09
12 weken
De eerste 12 weken met mijn personal trainer zitten er op!
Stiekem had ik gehoopt dat ik al verder zou zijn, meer afgevallen in ieder geval. Maar realistisch gezien is het helemaal prima. En als ik vergelijk wat ik fysiek nu allemaal kan ten opzichte van 12 weken geleden! Push ups, deadlifts, planken, squats, oefeningen waar ik de naam niet eens van weet. En ik vind het nog leuk ook.
Ik heb wel voor nog 12 weken bijgetekend bij de trainer, ik heb dat nog wel echt nodig voorlopig.
Ik ben heel bij dat ik de stap gezet heb om naar een gezondere leefstijl te gaan. Het gaat nog niet vanzelf, zeker qua voeding nog niet. Maar dat komt wel.

Maike
29-09-2020 om 22:09
Manja
Bedankt voor de aanmoediging!
Je mag ook zeker trots zijn op wat je hebt bereikt. Hopelijk kom ik ook zover, maar elk onsje eraf is voorlopig mijn privé-overwinning. :)

blik
30-09-2020 om 01:09
Welkom Maike
Of schreef je al mee?
Ik vond/vind het ook een vd mindere kanten van afvallen, dat commentaar erop. Ik ben toen maar 20 kg afgevallen (om daar weer te komen moet ik nu weer ruim 5 kg eraf) maar 20 kg is natuurlijk ook genoeg om commentaar op te krijgen. En natuurlijk is het meestal goed en positief bedoeld. En soms vond ik het ook best leuk. Maar meestal had ik er gewoon geen zin in;)
Maar goed, het zou wel heel erg zijn als je je om die reden in zou houden met afvallen!
Dan kun je echt veel beter een paar standaard zinnen aanleren om zo'n gesprekje te pareren.
Kun je echt leren hoor!
Ik ben er niet goed in, maar zie een hoop mensen op zeer succesvolle wijze een hoop gesprekken daarmee ontlopen.
Hier gaat het wat moeizaam, sinds ik bijna 0 suikers meer nuttig nu toch wel wat moeite, blijf momenten houden dat ik enorm dagdroom over heeel veel lekkers, slagroomtaarten, bonbons en zo kan ik helaas nog wel even doorgaan!
Ik wacht nog even op het moment dat die behoefte meer naar achtergrond gaat.
Meestal kan Ik mezelf ook wel afleiden met activiteiten of zoeken naar lekkere, gezonde recepten.
Vandaag weer heerlijke paprikasoep gemaakt, zo lekker.
Ontbijt sla ik nu vaker over, gaat prima. Soms zo druk dat lunch ook heel laat wordt. (Maar ik sta meestal niet heel vroeg op, werk vaak tot laat)

Manja
30-09-2020 om 22:09
Weegmomentje!
Eindelijk na 4 weken stabiel weer 1 kilo eraf! 80,0. Wil zo graag de 7 als eerste cijfer zien, als het goed is volgende week.
Moest de hele dag bijkomen van de 45 minuten training. Heb me flink ingespannen en blijk steeds weer net iets meer te kunnen dan ik dacht.
Ik kick echt op het grafiekje dat mijn gewicht bijhoudt. Een continu dalende lijn, behalve dus de laatste 4 week, toen was hij horizontaal.