Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous
04-01-2020 om 14:01
2020 Afvallen wie ook (deel 4)
Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.

blik
25-08-2020 om 13:08
Ongeveer Skik?
Ik weet niet van iedereen elk verhaal, maar was jij ook dik geweest Skik?
Ik vond mijn lichaam toch echt anders dan toen ik echt dik begon te worden. Toen zat er geen enkele lijn maar in eigenlijk.
Dat geldt zeker niet voor iedereen, sommige mensen worden echt mooi dik, vind ik.
Maar bij mij werd het vormloos. De grote lijnen blijven natuurlijk hetzelfde, maar het totaal ziet er echt anders uit.
Dochter hier doet veel oefeningen, en nu, na een jaar ofzo, heeft ze een heel ander figuur. Ze zal qua gewicht niet eens veel zijn veranderd, maar ze heeft een hele mooie taille gekregen en dat geeft een heel ander beeld.

blik
25-08-2020 om 14:08
Suiker
is ook wennen, vind ik.
Niet alleen qua organisatie en planning maar ook qua smaak.
Ik geniet alleen maar meer van mijn bakje yoghurt met vanalles daarin zonder extra suikers, verveelt nooit na al die jaren. Ik vind het fruit erin al zoet genoeg, en vaak doe ik er ook wat gedroogd fruit in, vooral gojibessen vind ik waanzinnig lekker. Macapoeder vind ik ook lekker erin en soms cacaonibs. Ik doe er flink noten in, wat zaadjes en soms wat havermout.
Dressing is hier wel een slechte gewoonte, we zijn verslaafd aan een best wel calorie en suikerrijke balsamico.
Uit haast en gemak grijpen we daar de laatste tijd alleen maar naar. Maakt wel elk stukje groente verukkelijker dan verrukkelijk dus het voordeel is dat we meer salade en rauwkost eten.
Maar voorheen gebruikte ik ook vaker citroensap ipv azijn, of een laffe azijn met weinig calorieen en daar mogen we wel weer naar terug, dat vaker afwisselen.
Maar goed, balsamico, gedroogd fruit, suikerbommen maar als je geen (dreigende) diabetes hebt ook, met mate, heel gezond. Zelfde geldt natuurlijk ook voor dingen als gemberstroop en honing.

Pirata
25-08-2020 om 14:08
Arts
Mijn arts was vanmorgen ook erg blij met mijn resultaten van het bloedprikken. Maar of ik nog even wat maanden wilde volhouden met suiker- en alcoholvrij leven... :-)
Nou ja, goed voor de lijn. Straks moet ik nog nieuwe broeken kopen.
Producten met suiker en wijn afslaan is trouwens verrekt gemakkelijk als je het doktersadvies erbij vermeldt.

blik
25-08-2020 om 15:08
Pirata
Wat goed!!
Super hoor, 't went vast wel!
Ja, natuurlijk ben ik blij dat ik geen doktersvoorschrift nodig heb, echt niet, maar soms...
Het lijnen zelf vasthouden vind ik soms al een probleem, maar de oeverloze communicatie hierover met anderen al helemaal.
Ik heb zo geen zin om steeds maar meer het hele gedoe te hebben rond het afslaan van iets lekkers dat ik soms het gewoon maar opeet.
(nu even geen energie voor)
Maar acuutste spelbreker is nu dochter, die verplicht van me moet koken 1 x per week. Afgelopen periode zelfs 2x per week. Maar ik heb mijn hulpmiddelen nu;) in keuken dus kan redelijk zelf koken weer.
Nog even bedenken hoe ik haar meer naar mijn smaak kan laten koken.
Misschien moet ik maar even een ruil voorstellen, dat ze wat andere klussen op zich neemt en het koken even laat.

Pirata
25-08-2020 om 15:08
Blik
Niet als het niet is toegevoegd. Meeste 0.0-versies hebben de helft van de kcal van de originele versie. Moet je geem Radler pakken natuurlijk 🍺

skik
25-08-2020 om 16:08
blik
Ja, ik woog op mijn zwaarst 98 kilo, nu 63. Desondanks is er weinig veranderd aan mijn model. Ik heb nog steeds een soort zadeltassen aan de binnenkant van mijn dijen. Destijds schuurden mijn dijen tegen elkaar en nu heb ik een heuse thigh gap, de grootte is veranderd maar de vorm niet. Destijds had ik cup E, maar op dat toen best grote lijf waren dat nog steeds bescheiden borsten. Nu heb ik A, de verhouding is eigenlijk nog steeds hetzelfde.
Als je vet voornamelijk rond je middel zit kan je lijnen tot je mager bent maar zal je nog steeds een buikje hebben. Hoewel vet er daar het eerste bijkomt en ook het eerste afgaat. Vrouwen met een figuur dat je vaak ziet, smalle schouders, slanke taille, brede heupen en dijen zullen ook met een bmi van 19 niet ineens een rechter figuur krijgen. Tenminste, da's mijn ervaring.
skik

Pluis
25-08-2020 om 16:08
Klopt, skik
Hier zo'n appeltje op stokjes. Die stokjes heb ik nog steeds, met 75 kilo, maar het appeltje wordt steeds ronder. Mijn borsten groeien wel mee, maar het meeste vet zit echt op mijn buik. Ook op mijn trouwdag, toen ik 63 woog, moest ik mijn buikje nog wegwerken met corrigerend ondergoed. En geloof me, in het jaar aanloop naar de bruiloft heb ik me dagelijks in het zweet gewerkt met allerhande oefeningen. Ik hoopte op resultaat zoals de dochter van blik, maar helaas...

Manja
25-08-2020 om 17:08
Figuur
Ik was op mijn zwaarst 114 kilo oktober vorig jaar. Nu 81, maar heb nog hetzelfde figuur. Ik heb overal wat vet. Het ging ook overal tegelijk af. Niemand die me kent gelooft die 114 kilo. En ook niemand gelooft dat ik nu nog 81 kilo ben en mijn bmi nog 26 is. Zullen zware botten dan toch echt bestaan?
Eigenlijk vind ik mijn figuur nu prima, heb maat 40, soms zelfs m of 38. Maar toch wil ik naar de bmi van 25, gezond gewicht. Gewoon omdat ik denk dat dat nu gaat lukken

Emmawee
Moet lukken, Manja
Nog zo'n 4 kilo, denk ik?
Hoewel het vaak wel moeilijker wordt naarmate je langer bezig bent. En op lager gewicht blijven is helemaal een klus. Maar gezien jouw aanpak tot nu toe, zal het je vast lukken.
Ik wil ook naar een gezond BMI en vooral ook een gezonde buikomvang. Ik was aardig op weg, maar verslapte volledig en kreeg er gewoon weer 4 kilo bij! Nu dus op weg naar (max) 80 kilo. Vooral door flinke maaltijden met veel voedingsstoffen en weinig tot geen suiker.
Ik heb nu van woensdag mijn weegdag gemaakt, dus morgen eens zien of ik al enig resultaat heb geboekt.

Manja
Klopt bijna
Nog 5 kilo. Dan is mijn bmi 25
Mijn weegmoment is ook woensdag. Ik hoop met kerst die laatste 5 kilo kwijt te zijn. Gaat lukken

blik
Ja verhoudingen blijven natuurlijk
wel enigzins. Ik zal nooit dik worden in mijn gezicht of billen. (of ik ben daar nog niet dik genoeg voor geweest)
Maar je kunt wel een bepaald gewicht hebben waarbij je eigen verhoudingen het beste, of het slechtste, tot hun recht komen.
Omdat bij mij ook alles snel op mijn buik gaat zitten vond ik het bij mij dus mooier en prettiger als ik aan de slanke kant ben.
Nog los van feit dat buikvet natuurlijk veel ongezonder is dan ander vet.
Zoals ik nu ben vind ik trouwens ook wel prima (ik schat zo'n 5 a 7 kg boven mijn laagste gewicht van afgelopen jaren) maar minder vind ik echt fijner en leuker en daar wil ik toch weer naar toe. (maar eerst opknappen)
Toen ik op mijn laagste gewicht was van laatste jaren werd mijn buik ook echt wel platter, wel pas de laatste 3 of zelfs 2 kg.
Misschien niet echt super plat maar dat vind ik zelf ook helemaal niet nodig.
Pluis, mijn dochter is natuurlijk wel nog erg jong, dat scheelt misschien? Ik vind haar figuur echt flink veranderd.
Zelf heb ik geen idee, vaak oefeningen gedaan maar nog nooit gelukt dat een jaar vol te houden achter elkaar.

skik
Hoe lang ben je Manja?
Ik heb maat 38 van broeken met een bmi van net onder de 20, ik ben 1.78. Toen ik 81 kilo woog kon ik me met moeite in een maat 42 persen. Ben jij heel lang misschien?
skik

Manja
25-08-2020 om 18:08
Skik
175 ben ik
Ik snap het ook niet hoor. Ik pas sowieso in maat 40. En soms dus in 38
En heb onlangs een normaal goed passende jumpsuit maat m gekocht.
Daarom zei ik ook: zullen zware botten echt bestaan.

Manja
25-08-2020 om 19:08
Skik
Ben dus niet zo groot maar wel redelijk gespierd en een flinke buste. Daarmee moet ik met de maten wel rekening houden, die buste. Maar dat heeft meer met model dan met maat te maken

skik
25-08-2020 om 22:08
Zware botten
Schijnt toch niet heel veel te verschillen, het gewicht van het skelet van mensen. De dichtheid van zwaardere mensen is vaak hoger omdat het nogal een workout is om al je gewicht te dragen en mee te slepen (even plat gezegd).
"Er bestaat een wiskundige formule om je botmassa mee te schatten, vertelt internist-endocrinoloog Liesbeth Winter van het Leids Universitair Medisch Centrum. “Die is bepaald met behulp van metingen bij overleden mensen”, zegt ze. “Je totale botmassa in kilogram blijkt ongeveer gelijk te zijn aan -0,25 kilogram plus 0,046 keer je lengte in centimeter plus 0,036 keer je lichaamsgewicht in kilogram minus 0,012 keer je leeftijd in jaren.”
Nou kan ik totaal niet rekenen, haak al af bij -0,25, maar misschien kan jij zo kijken of je inderdaad veel kilo's bot hebt. Ben benieuwd. Gespierd zijn legt ook altijd wel wat gewicht in de schaal inderdaad, spieren zijn zwaarder dan vet.
skik

Emmawee
Hahaha!
Nee, daar kan ik ook niks mee, Skik.
Mijn man en ik zijn ongeveer even lang. Hij is wel veel lichter en slanker dan ik, maar ook duidelijk smaller gebouwd. Mijn kniegewricht heeft ongeveer dezelfde omvang als zijn heup. Ik heb dus wel grotere botten, ik weet natuurlijk niet of ze ook zwaarder zijn.

blik
Ik ben niet lang
Maar heb met mijn bmi van nu 24 (schatting, ik weeg me niet nu) ook maat 38.
Bmi van 20 heb ik nooit gehad, met 22,5 had ik maat 36.
Ik ben gewoon smal gebouwd, zeker qua heupen, ik denk dat dat meer zegt over maten dan bmi?
Pirata, ik zag het bij het maltbier. Calorieën minder, wel vaak wat meer koolhydraten en wat suiker, wel nog laag.

Zamioculcas
26-08-2020 om 08:08
Hoppa
Opeens 4 kilo er af! Ben ik blij mee. Nu 6 weken bezig met sporten, 1x per week met de trainer en 2x zelf. En ik let meer op wat ik eet, maak gezondere keuzes en koop geen chips en chocola meer. Toch bleef mijn gewicht steeds maar hetzelfde op 1kg in het begin na. En nu opeens dus nog 3 er af die er nu al een paar dagen af zijn 🙂
Ik had een paar dagen niet gekeken hier en opeens veel berichten er bij! Even te veel om op iedereen afzonderlijk te reageren. Wel interessant die verschillen in bouw en zware of lichte botten.
Als ik de som goed lees is het
(0,046 × cm lengte) + (0,036 × kg gewicht) - (0,012 × leeftijd) - 0,25 = botmassa in kg
Ik kom voor mezelf op 10,8kg bot. Maar wat zegt dat? Geen idee.

Tine Winkel
26-08-2020 om 09:08
Hier dan
9,52 kg bot. Scheelt toch ruim 1 kg, lengte is 173. Interessant, dit.

Zamioculcas
26-08-2020 om 10:08
Bot gewicht
Tja. Ik vind het toch wat vaag. Als ik nog 15 kg afval en op het ideale gewicht zit midden in het groene bmi gebied, heb ik volgens deze berekening opeens nog maar 8kg bot. Lijkt me niet de bedoeling 😁
Ik ben 1.80 trouwens.

Pirata
26-08-2020 om 11:08
Zamio
Zou dat plotselinge gewichtsverlies te maken kunnen hebben met het einde van de warmte? Dat je eerst nog veel vocht vasthield?
Hier opeens 400 gr lichter dan gisteren, zelfs na het ontbijt (ik moet me elke dag wegen van de artsen).

skik
Manja, nieuwe BMI
Er is een nieuwe bmi-berekening omdat de bekende methode te weinig rekening hield met lengte. Als je 1.75 bent kan dat zomaar een halve punt schelen. Krijg je gewoon gratis een lager bmi zonder er wat voor te hoeven doen https://bmi-meter.info/nieuwe/
skik

Pluis
Botgewicht
Ik vind die formule ook wat duister. Ik snap dat je botgewicht mede afhangt van je lengte en je leeftijd, vooral bij vrouwen op hogere leeftijd ivm botontkalking. Maar dat ligt dan voor mannen weer anders. En ik zie niet in hoe je botgewicht af kan hangen van je totaalgewicht. Zou je als je meer vet hebt ook zwaardere botten hebben? Lijkt me niet.