Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:01

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

27-01-2020 om 09:01

Wel vuilnisbak

Ik ben zeker een vuilnisbak. Maar dan op de goede manier. Restjes zijn heerlijk als lunchhapje voor iemand en inderdaad, voor de soep.
We zijn nu zelfs zo ver dat we bij de Chinees om een bakje durven te vragen.

Hangkous

Hangkous

27-01-2020 om 11:01

Emmawee

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Hangkous

Hangkous

27-01-2020 om 12:01

Vuilnisbak en "moeten eten"

Ik ben hier ook de vuilnisbak. De restjes die overblijven van het avondeten zijn de volgende dag voor mij als vervanging van een boterham of als beleg op de boterham.
Het zijn dan alleen restjes die zijn overgebleven in de pannen, wat op iemands bord gelegen heeft gaat weg.

Verder ben ik ook heel creatief met de restjes. Een restje van 2 eetlepels hutspot wordt ingevroren in een klein bakje en als ik dan stoofvlees maak (waar ik altijd ui, tomaat, een stukje wortel en een aardappel bij doe voor goede jus) gaat dat restje daarbij.

Eerder ging het over moeten eten bij bepaalde gelegenheden waar je de regie over wat en hoeveel je eet uit handen moet geven.
Ik (her)ken dat ook wel.
Ieder jaar heb ik half januari een etentje met verkeerd gezelschap in een verkeerd restaurant en de druk om vooral het bord leeg te eten is heel groot. Was heel blij dat wegens ziekte van de jarige dit jaar het etentje is afgeblazen. Nu was het koffie/thee met taart en verder niet. Tenminste ik heb verder niks genomen, heb lucht zitten kauwen. Bij het eerste kopje thee taart, bij het tweede kopje thee komt er dan een schaal koekjes (formaat stroopwafel/chocoprince) langs waar je wordt aangespoord toch vooral te nemen, want het is niet voor niks in huis gehaald. Daarna volgt er nog een schaal chocolade/bonbons waar je toch ook van moet nemen.
Die koek heb ik echt afgewezen, en na 6 aansporingen deed ik alsof ik een chocolaatje in mijn mond stopte en heb lucht zitten kauwen om van het gezeik af te zijn. Dat de gastvrouw zelf niks neemt is logisch, want ze moet op de lijn letten! (Alleen in gezelschap dan, als er niemand kijkt gaan de koekjes, chocolaatjes en ijsjes in grote getale naar binnen) Jij kan best wat nemen, want je bent zoooo slank!
Ik heb inderdaad dunne armen en benen, maar toch echt wel een beetje buikje. Nog steeds, ook al ben ik 10 kilo kwijt. Daar ben ik nu tevreden mee, dat buikje accepteer ik, ben door osteoporose al 3 cm lengte van mijn romp kwijt en die inhoud van die buik moet ergens naar toe, die darmen worden niet kleiner. Maar terug naar de buik die ik had met 10 kilo extra dat wil ik niet meer.

blik

blik

27-01-2020 om 13:01

Super Emmawee

Gefeliciteerd!!

Ik weet het niet hoor. Zelf heb ik in deze jaren al een hoop sociale druk zo hop van me afgegooid;)
En idd laat ik me door mezelf niet meer zo makkelijk als vuilbak gebruiken.

Maar er zitten voor mij wel degelijk grenzen aan en er 'is meer in het leven dan alleen maar lijnen' ;)
Iedereen heeft z'n eigen grenzen hierin maar het blijft laveren vind ik. Behalve mezelf blij maken (met een strak lijf;) wil ik ook nog anderen blij maken. Dat kan idd niet altijd samen, conflictueert, maarja, dat is altijd zo toch? Het is altijd een afwegen van verschillende belangen.
En ook niet altijd scherp een tegenstelling tussen kiezen voor jezelf of een ander. Want voor jezelf spelen ook verschillende belangen en behoeften mee, wens om niet onnodig te vervuilen, verspillen, een ander blij willen maken, niet ongezellig willen zijn, mijn kinderen geen al te extreem voorbeeld willen geven.

Maar ik vind het wel leerzaam om er weer eens wat meer met mezelf over te stoeien. Ben ook blij dat ik met mezelf heb afgesproken strenger aan de gang te gaan in maart. Hoewel ik nu best goed bezig ben kom ik nu heel vaak in situaties waarvan ik denk of zeg: ik eet het nu, maar eigenlijk is het tegen mijn regels, in maart doe ik het niet. Ik kan dus nu al wat oefenen en afwegen.
Ben benieuwd waar ik in maart zoal tegen aan ga lopen, of het me lukt alles wat ik wil uit de weg te gaan.
(ik sluit me gewoon een maandje op lol)

Pluis

Pluis

Go Emmawee!

Goed zeg! Altijd spannend een nieuwe baan. Ga je zenuwen niet weg zitten eten he?!

Hier het weekend een kleine terugval gehad. Ik ben nog steeds braaf aan het IF-en, maar het levert nog geen gewichtsverlies op helaas. En ik voelde me een beetje zielig dit weekend, en dan ga ik eten... Tja, dan kun je nog zoveel ontbijtjes overslaan en later op de dag fijn fruit en rauwkost snaaien, als je dan 's avonds een zak chips wegkauwt zet dat toch geen zoden aan de dijk he... Vandaag maar weer wat beter mijn best doen. Ik hoop toch echt dat mijn lijf nog eens in de 'verbrandstand' schiet door dat vasten, maar ben nu een week verder en zie nog 0 resultaat. Ben een beetje bang dat als ik dan op een dag weer wel ga ontbijten, er binnen no time juist weer wat kilo's bij komen. Maar goed, wie dan leeft...

Emmawee

Emmawee

Restjes / kliekjes

Ik bedoel natuurlijk niet de restjes waar je nog van alles mee kunt. Kliekjes doe ik ook op brood of ik verwerk ze op een andere manier. Ik bedoel de laatste lepel pindasaus, dat ene stukje lasagne uit de hoek van de schaal, dat laatste gehaktballetje dat niemand meer wilde, nog een lekker kazig korstje van de pizza... Dat soort restjes. Ik ga er de folie / ruimte in de koelkast niet aan verspillen, dus dan gaat het van: hap slik weg tijdens het spoelen van de afwas. Terwijl ik eigenlijk genoeg gegeten heb. En dát probeer ik dan dus uit mijn hoofd te houden door mezelf wijs te maken dat ik mezelf beter niet kan opwerpen als vuilnisbak.

Bedankt voor jullie felicitaties. Hoewel spannend, is het vooral een hele opluchting. Mijn huidige baan is nl. niet zo zeker (meer). Dus deze nieuwe uitdaging kwam helemaal op het juiste moment.

zebra

zebra

27-01-2020 om 14:01

Emmawee

gefeliciteerd met je nieuwe baan en dan nog juist op het goede moment ook.

zebra

zebra

27-01-2020 om 14:01

helaas

deze week niet afgevallen, ook niet aangekomen trouwens. Wel jammer want ik had er wel op gerekend dat ik nu de 5 kg bereikt zou hebben.
Met het sporten aan de nieuwe cirkel begonnen, was ff wennen maar het ging best goed. Alleen het toestel om te steppen vind ik saai maar dat heb ik altijd al gevonden, dan liever de crosstrainer uit de vorige cirkel.

Lente

Lente

27-01-2020 om 18:01

Ik snap echt niets van die sociale druk om te moeten eten

en dan nog vooral bij sociale gelegenheden.

Zelf eet ik niets dat zoet is. Geen suiker maar ook niet met zoetstof.
En als ik eten gepresenteerd krijg, weiger ik vriendelijk.
En als dat nodig is, vertel ik dat ik geen zoete dingen eet.
En zo nodig leg ik nog uit dat ik er niet om geef en het daarom niet meer eet.
Werkt prima. Niemand die mij onder druk zet.
Soms een collega die jarig is en zegt: maar je gaat mijn gebak toch wel eten? En dan zeg ik: Nee, zelfs van jou niet. En ook niet als mijn eigen kind jarig is. En dan is het goed.

Weten jullie (die last hebben van die druk) echt zeker dat die druk er is?
Zonder jullie te kennen, heb ik het gevoel dat die druk in je eigen hoofd zit.
Mijn tip is om een paar goede zinnen voor te bereiden die de aandacht afleiden van wat jij wel of niet eet.
Of probeer het volgende uit: "sorry, mijn darmen zijn vandaag erg van streek. ik durf vandaag niets meer te eten" En als dat geaccepteerd wordt, weet je dat je echt wel kunt weigeren. En dan vind je daar een goede manier voor

Lente

Lente

27-01-2020 om 19:01

vervolg

En als je eenmaal overtuigd bent dat weigeren acceptabel is, dan vind je een manier om dat voor jou passend te doen.
En tot die tijd oefen je met: 'last van mijn darmen, durf maar heel weinig te eten'

blik

blik

27-01-2020 om 20:01

Mmhh Lente

Ik vind jouw manier van omgaan hiermee helemaal prima, mooi voor je. (en in de meeste situaties doe ik dat zelf ook)
Maar wat ik dan weer niet snap is dat je de sociale druk niet snapt.
Huh??
Het is je niet bekend dat voor veel mensen eten een belangrijke sociale functie heeft?

En natuurlijk zit het 'in ons hoofd', de meeste zaken zitten in ons hoofd.
Maar als je daarmee bedoelt dat het anderen niets kan schelen wat we wel of niet afwijzen dan klopt dat denk ik niet.
In situaties waarbij ik denk dat het de ander niets kan schelen sla ik sowieso af. En denk ik dat het wel zo is maak ik een afweging.
Samen iets eten, zeker als dat door een ander met liefde en zorg is uitgezocht/bereid is voor mij ook waardevol, dan maar even minder opletten.

Flavia

Flavia

28-01-2020 om 08:01

Schijt aan hebben of voelen

Ik snap de sociale druk wel en bij mij is die ook hoog zeker omdat ik volgens mijn omgeving slank ben 'dus ik kan het wel hebben'.

Maar ik denk dat Lente en ik er gewoon meer een teflon laag voor hebben ontwikkeld en onszelf als prioriteit hebben dan maar minder aardig gevonden worden.

Met liefde gekookt maar niet gevraagd wat de gast zou willen kan betekenen dat de gast het niet op eet.

Het is het aannemen van een andere mindset en eerlijk is eerlijk er is nog nooit iemand geweest die een vriendschap of zakelijke relatie met mij afgebroken heeft omdat ik stelselmatig geweigerd heb om iets te eten, ook de familierelaties hebben er tot noch toe niet onder geleden. Ik denk net als Lente dat het meer in je hoofd zit dan je denkt.

blik

blik

28-01-2020 om 09:01

Ja ach

Het was maar 1 feestje, (daar speelde vanalles ook schreef ik, wat het lastig maakte niet mee te doen) normaal gesproken vind ik weigeren of op z'n minst er doorheen laveren geen probleem.
Anders was ik dik geweest want aanbod is veel en veel te groot.
Ik ben ook niet bang niet aardig gevonden te worden en gezeur en gedram ('dat kun jij wel hebben') vind ik soms irritant maar ik laat me er zeker niet door beïnvloeden.
Ik vind het gewoon (in SOMMIGE situaties) niet zo leuk voor de aanbieder. Niet meer, niet minder.
En natuurlijk loop je als aanbieder het risico dat je gast het niet wil/eet, maar niet iedereen is zo handig en in veel (sub) culturen ligt het gevoelig, want eten in sociale context is ook altijd communicatie.

Maar ik schreef ook al dat het vanzelfsprekend aanbieden van een ongezond gerecht me tegen begint te staan, dus wie weet hoe ik er over een tijd in sta.
En wat toch ook meespeelt is dat ik het wrs zelf ook wel wat gezever vindt van mezelf, dat af willen vallen terwijl ik niet (meer) dik ben.
Ik wil het wel maar heb daar dus niet alles op sociaal gebied voor over.
Maar als wat ik begin te vermoeden klopt, dat ik me echt veel beter voel zonder al te ongezond eten plus suikers, dan wordt het een ander verhaal voor mij.

blik

blik

29-01-2020 om 02:01

Altijd wat

Nu weer best ziek, dan lukt het me ook niet te doen wat ik wilde.
Ik eet wel nog redelijk gezond en snoep niet, maar extra porties groente, vasten en meer bewegen zit er even niet in.
En weekend komen nog eters, pubers en geen puf alles uitgebreid zelf te maken dus dat wordt niet 100% verantwoord, misschien lukt het me zelf er niet al te veel van te nemen. Ook nog een feestelijk etentje in weekend en een gelegenheid waarbij vast gedronken wordt.
Maar goed, daarna is het even gedaan met de feestjes voor zover nu gepland. En hopelijk ook weer wat opgeknapt, dan kan ik volgende week weer goed verder.

Flavia

Flavia

29-01-2020 om 08:01

Dieptepunt of hoogtepunt :)

Hoewel ik elke dag op de weegschaal sta is de woensdag mijn vergelijkingspunt in de week.

En joepie ik woog vandaag minder dan mijn laagste punt vorig jaar. Ik heb mijzelf een beloning beloofd als ik dat punt bereikt heb. Nu nog een beloning zoeken: film, theatervoorstelling of toch een massage.

Ik ben nu 6 kg kwijt vanaf mijn zwaarste punt vorig jaar. Ik moet er om op mijn optimale gewicht te komen nog 3 en ik wil daar liever nog iets (max 1) onder zitten.

Ik hoop alleen dat straks in juni bij de bedrijfsverpleegkundige niet alleen mijn vetpercentage omlaag is maar ook mijn spiermassa omhoog.

Straks weer lekker een uur zwemmen, ik heb een lichte schouderblessure maar hoop toch 100 banen (2,5km) te zwemmen. Dat doe ik niet in een stuk ik kan de keerpuntrol niet dus elke 25 m heb ik min of meer een rust moment en elke 20 banen neem ik ook een minuutje rust om even te rekken en strekken.
Het hardlopen gaat ook alweer makkelijker na 3 weken.
Ik ben wellicht tevreden tot nog toe.

blik

blik

29-01-2020 om 23:01

Klinkt goed

Flavia!
Lekker, dat zwemmen, dat wil ik ook nog wel eens gaan doen.

Hier even niks, word alleen maar zieker.
Nuja, dan gaan ook die verleidelijke situaties in het weekend niet door, want te ziek voor.
Ik baal echt enorm.

Flavia

Flavia

30-01-2020 om 07:01

Blik

Elk nadeel heb ze voordeel zullen we dan maar zeggen

Beterschap.

bieb63

bieb63

30-01-2020 om 07:01

balans

Als iemand op 'dieet' is, dan zijn er idd van die momenten dat je van alles wordt voorgeschoteld lastig. Het belangrijkste is dan natuurlijk dat je zelf 'sterk' genoeg bent om van alles te laten staan. Maar daarnaast blijft het vervelend als anderen dingen opdringen en/of gaan lopen zeuren. Persoonlijk denk ik dat je dan gewoon het gezeur langs je moet laten afglijden. Lastig, maar als je een redelijk kordate houding aanneemt, wordt het steeds minder lastig en zul je je er steeds minder iets van aantrekken. Je kunt anderen nu eenmaal niet veranderen en niet elke situatie vermijden.

Anders is het als je bijvoorbeeld uitgenodigd wordt om bij iemand te komen eten. Je kunt moeilijk iemand sommeren een mager diner te maken. Zo werkt dat niet. Dat soort afspraken vermijden is ook niet leuk en ook niet de bedoeling. Uiteraard kun je de hoeveelheden die je opschept matig houden, maar dan nog kan alles bij elkaar een behoorlijke caloriebom zijn.
Ik heb daar uiteindelijk wel een modus in gevonden, zodat ik gewoon bij iemand kan eten, gewoon mee eet wat de pot schaft (maar dan uiteraard niet teveel opschep enz), door dan bijv nauwelijks te lunchen. Op die manier hou ik de totale calorie-opname van die dag nog enigszins in balans.

zebra

zebra

30-01-2020 om 13:01

Blik

beterschap!

Hier vandaag wel een etentje en dit weekend 2 verjaardagen. Ook volgende week nog wat verwennerijen, daarna wordt het rustiger.

Lente

Lente

31-01-2020 om 12:01

Klopt Bieb

"Anders is het als je bijvoorbeeld uitgenodigd wordt om bij iemand te komen eten. Je kunt moeilijk iemand sommeren een mager diner te maken. Zo werkt dat niet."

Maar wat ik wel doe, is dat ik meld dat ik geen zoete dingen eet. Vooraf. Want het zou toch jammer zijn als ze voor mij een grand dessert maken.
Dat doe ik ook als ik voor het eerst bij iemand op de koffie ga. Zodat ze niet voor mij van alles in huis halen.

Toen we nog met het hele gezin ergens gingen eten of naar een feestje, meldde ik dat niet. Dan maakt de rest van het gezin dat wel goed. Dan zeg ik het pas ter plekke.

zebra

zebra

31-01-2020 om 16:01

sporten

vanmiddag weer wezen sporten, ging best goed alleen het steppen vind ik niet echt fijn. Misschien dat ik er na een tijdje ook nog pixformance bij ga doen, is met een scherm waarop de oefening wordt voorgedaan en die doe je dan na. Maar voorlopig hou ik het nog even bij alleen de miloncirkel en daarnaast zoveel mogelijk alles lopend of fietsend doen (boodschappen).

Emmawee

Emmawee

01-02-2020 om 23:02

Februari is het nieuwe januari

Ik ga er weer voor.

Omdat ik in april meer ga werken, moet ik een nieuw plan maken voor het sporten. In plaats van maandag en vrijdag vóór het werk, één keer in het weekend én één keer op mijn vrije woensdag. Ik ga morgen voor het eerst in het weekend.

Verder meet ik dit jaar iedere eerste van de maand mijn buikomvang en die lijkt 1 à 2 cm te zijn afgenomen. Ondanks dat ik deze maand niet bepaald oplettend ben geweest, mijn richtlijnen aardig uit het oog ben verloren af en toe en ook best wel wat stress had. Geen idee of het een trend is, of gewoon een schommeling of een meetfoutje. Mijn gewicht blijft hangen rond de 85. Dat is niet heel problematisch (BMI 26,2), maar ik zou graag die laatste 5 kilo toch nog kwijtraken. Dus nu lekker slapen en morgen weer rustig aan de bak.

Blik, beterschap!

blik

blik

02-02-2020 om 18:02

Dank

jullie.
Ben zo ziek dat het me echt niet lukt me ook maar enigzins druk te maken om mijn eten. (ben nu wel bezig met m'n eten maar op andere manier LOL)
Positief is wel dat ik ook nu ik ziek ben weinig zin voor mijn doen heb in ongezond eten.
Ik eet dus nog wel redelijk gezond, zeker tov andere keren dat ik ziek was.
Ben nog niet beter, eea is nog wat ongewis maar lijk aan de beterende hand, maar wel veel zin weer te starten als ik weer beter ben!

Jammer is alleen dat ik nu weer een nieuw pijntje erbij heb zucht. Mijn knie doet zoveel pijn dat ik niet eens de trap goed op of af kom. En het is mijn goede knie.... Aan deze knie nooit eerder last gehad en erg vreemd dat deze pijn opkomt na vnl in bed liggen afgelopen dagen.. Mijn slechte knie voelt juist heel goed heel vreemd.
Hoop dat het niks is en ik weer kan gaan bewegen en licht sporten, zo'n zin in en ik was net op aan het bouwen ermee, da's nu allemaal wel weer weg:(

Wat fijn Emmawee de afname van buikomtrek!
Daar doen we het voor;)
Stom dat ik nooit gemeten heb, toch maar eens doen als ik beter ben.

blik

blik

02-02-2020 om 18:02

Buikomtrek

vast wel ooit eens gemeten trouwens, maar niet bijgehouden ofzo.

zebra

zebra

02-02-2020 om 19:02

Emmawee en Blik

Emmawee: fijn dat je buikomvang is afgenomen, dat geeft de burger moed. En goed bezig met het sporten! Ik ga morgen weer, zie wel wat op tegen het weegmoment door al die verjaardagen en ook nog een etentje afgelopen week.

Blik: beterschap verder en wat vervelend van je knie. Misschien toch eens langs de huisarts hiermee?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.