Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous
04-01-2020 om 14:01
2020 Afvallen wie ook (deel 4)
Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.

Dikkie Dik
25-01-2020 om 08:01
Zucht
Mijn weegschaal blijkt een ander gewicht aan te geven op een andere plek in de kamer. Ik begin nu weer met een dagje niet eten dus ik wilde weten hoeveel ik vooraf woog.
Deze week heb ik niet zwaar zitten lijnen, beetje losgelaten en terug naar mijn normale patroon alleen dan wat minder. Dus 's ochtends weer een kleine portie muesli met yoghurt, 's middags salade met een pistoletje en 's avonds gewoon warm eten, bescheiden portie.
De eerste keer wegen leek ik drie kilo aangekomen te zijn en dat geloof ik niet. De tweede keer, andere plek, vier kilo afgevallen, lijkt me ook onwaarschijnlijk. Ik ga vanaf nu de weegschaal op dezelfde plek laten en eens ijken in de badkamer. De vloer in de badkamer is tenminste waterpas.

Manja
25-01-2020 om 09:01
Blik
Ik weet uit ervaring dat iemand achter de broek zitten niet werkt. Ik heb zelf natuurlijk ook jaren rondgelopen met een veel te hoge bmi zonder dat ik er iets aan deed. Waarom het nu wel lukt? Geen idee. Maar het is wel mijn eigen motivatie. Iemand anders kan mij niet helpen.
Ik had ineens de knop om. Wel samen met vriendin, personal trainer die weegt en 1 keer oer week sporten. Ik had me jaren niet gewogen en schrok me een ongeluk toen het 114 bleek te zijn.
Ze kunnen me nu alles voorzetten, ik heb alles in huis voor mijn slanke man en kinderen: ik eet het niet.
Snap niet waarom het nu lukt en eerder nooit. Maar bemoeienis van anderen werkte altijd tegen ipv mee.

zebra
25-01-2020 om 10:01
Blik
is hier ook met de weegschaal, dat hij op diverse plekken een verschillend gewicht aangeeft, daarom zette ik hem altijd in de badkamer. Maar nu ga ik alleen nog in de sportschool op de weegschaal, op een vaste dag en dat geeft wel rust.

zebra
Manja
jouw verhaal is ongeveer hetzelfde als het mijne, al was mijn startgewicht dan iets lager dan bij jou (102,5 kg, ik schrok me wild). Op den duur merkte ik dat ik het vervelend vond om veterschoenen aan te doen, het lukte me amper om mijn veters te strikken. Dat was het moment dat de knop om ging en ik me snel aangemeld heb bij de sportschool, dat was eind oktober en ben dan ook gelijk begonnen met het menu, het sporten zelf startte op 1 november, mooie datum maar in dezelfde week. Ben nu dus 3 maanden bezig en het bevalt goed. Ik hou me niet altijd aan het menu maar het afvallen hoeft van mij niet snel te gaan (ben nu bijna 5 kg kwijt in 3 maanden tijd). Als ik dit tempo aan kan houden, dan ben ik zeker tevreden.

zebra
geleidelijk aan
wil ik ook weer wat vaker gaan wandelen, naast het sporten. Ik pak sowieso altijd wel snel de fiets of ga lopend waar het kan. Maar dat wil ik nog iets uitbreiden, al is het maar 1 keer per week een half uur of uur wandelen. Naarmate mijn conditie verbetert, krijg ik meer zin om dingen te doen.

blik
Manja
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Weet ik zelf ook wel, ik ben ook pas gestopt met roken toen ik dat zelf wilde.
Maar soms twijfel ik wel weer. Omdat gezonder leven nu eenmaal ook stimulerend werkt. Veel eten leidt alleen maar tot meer eten enz.
Hoe dan ook vind ik het gewoon lastig om toe te kijken hoe hij rond blijft lopen met flink overgewicht.
Mijn probleem, ik weet het.
Dank dat je me er op wijst, kan ik wel wat mee.
Dikkie Dik, dat zijn wel verschillen

blik
Niet alleen roken natuurlijk
Met afvallen gaat het idd om een knop om, en waar die zit? :)
Bij mij ging idd ook ruim 4 jaar geleden die knop om. Al had ik toen wel overgewicht maar gelukkig nog geen ernstig. Daar was ik wel op af aan het stevenen, en de maanden voor de knop omging dacht ik vaak: ok, ik ben echt dik aan het worden, ga heel dik worden en ik heb er geen controle over, laat maar gaan dus.
(en hoewel het afgelopen jaar dan weer omgekeerd ging met gewicht heb ik het nooit meer echt losgelaten)
Wellicht zit ik meer achter vriend aan dan ik besef.
Ik zal me 100% op mezelf gaan richten en hem net rust laten!

zebra
Blik
ik kan me best voorstellen dat het lastig is om zelf goed bezig te zijn en dat je vriend er minder mee bezig is dan jij, of niet op de manier waarop je dat het liefst zou zien. Dat is hier ook zo maar ik kan hem niet verbieden om ongezond eten in zijn mond te steken. Als hij er zelf last van krijgt, dan zal hij wel minderen.

zebra
dat bericht over de weegschaal
was voor Dikkie Dik ipv Blik, was weer eens te snel met lezen.

blik
Zebra, ik vind het idd lastig.
Toen ik begon begon ik echt voor en met mezelf.
Langsaam aan heb ik toen een hoop ongezonde patronen in ons gezin veranderd.
We zijn steeds gezonder, verser en voedzamer gaan eten.
Toch is zijn gewicht al die jaren niet veranderd. (wel wat op en neer)
Ik zag net dus dat ik al bijna 4 jaar bezig ben.. (poe poe)
En de focus is vanzelf ook meer naar hem gegaan, maak me ook wel zorgen. En zelf is hij ook steeds meer aan gaan geven te willen afvallen.
Maar 4 jaar is lang, ik wil het nu niet meer lastig vinden wat hij wel en niet doet. Tijd om dat los te laten!

bieb63
26-01-2020 om 14:01
maten
Best apart dat verschil in maatjes minder. Ikzelf ben van 74 kilo naar 62 gegaan. De maten van X naar S (beetje afhankelijk van model). Jeansmaat van 32 naar 28 (soms zelfs 27). En confectiemaat van 40/42 naar 36, soms 38 (weer afhankelijk van model).
Dus kan veel schelen, maar blijkbaar ook afhankelijk van je bouw.

Dikkie Dik
26-01-2020 om 16:01
Weer een kilo eraf
Gelukkig ben ik vergeleken met vorige week wel een kilo kwijt. Ik heb zitten vergelijken met waar de weegschaal eerst stond. Op zijn nieuwe plek hoef ik maar acht kilo kwijt te raken ipv 10,5. Da's een leuke meevaller (als het klopt).

blik
26-01-2020 om 18:01
Ja haha
Ach Dikkie Dik, wat is kloppen idd.
De meeste mensen moeten het thuis doen met hun weegschaal dus gewicht moet je altijd met een korreltje zout nemen, er is veel verschil in weegschalen. (en plekken)
Het is een goede leidraad, niet meer niet minder. En als je zelf steeds op zelfde plek (en onder zelfde omstandigheden) weegt kun je je eigen vooruit of achteruitgang zien.
Het valt niet mee, hier.
Bij het feest was er vanalles dat niet met goed fatsoen geweigerd kon worden, ook dingen die ik helemaal niet had willen eten en drinken.
(vrij officieel feest)
Gelukkig heb ik niet vaak van dit soort feestjes maar het vrij dwingende karakter van ongezonde etenswaar staat me steeds meer tegen.
En verder kookt dochter vandaag. Dat is dan wel mijn eigen keuze, en ik kies er dan voor om het koken van haar meer prioriteit te geven dan mijn eetpatroon nu. Het valt soms niet mee om dwarse puber te betrekken en ik wil haar motivatie niet nog meer ondermijnen door al te hoge eisen te stellen... Het wordt dus dochter-lasagne, voor haar doen best gezond maar voor mijn smaak nu niet gezond genoeg. En ik vind het weer te lekker om er matig van te eten... want lekker koken kan ze wel.
Ik zeg al zo vaak nee deze weken, in weekend maakt ze vaak ook lekkere lunch oid.
Om een beetje te compenseren vandaag wel gevast.
Maar de rest lukt niet zo, slapen gaat niet denderend, heb allerlei lichamelijke kwaaltjes (oa kiespijn, aaarrgghh!) en het veel te druk, neem te weinig rust etc.
Wordt nog een drukke week, nadruk moet gaan liggen op balans zoeken bij mij, verzuip anders.

Flavia
26-01-2020 om 18:01
Eigen gevoel
Is het niet jouw eigen gevoel dat je allerlei dingen moet eten?
Hoe formeler de gelegenheid hoe minder je moet eten en is het heel gebruikelijk om na 1 of 2 hapjes het bestek naast elkaar te leggen ten teken dat je voldoende hebt gehad. Alleen als je zelf opschept zegt de etiquette dat je alles op eet, schept iemand anders voor je op dan zeker niet.
Dan weiger je niet maar eet je ook niet meer dan je zou willen.
De tekst: 'het is erg lekker maar bij elkaar te veel voor mij' is in deze omstandigheden voldoende.

blik
26-01-2020 om 20:01
Flavia
Er werd idd voor ons opgeschept.
Het zal best dat het etiquette-technisch ok is om je bord niet leeg te eten, maar zelf heb ik daar toch veel moeite mee, het verdwijnt dan gewoon in prullebak en dat vind ik ook echt niet fijn.
(bovendien was het er de gelegenheid ook niet echt voor om niet voldoende mee te eten, voert wat ver om helemaal uit de doeken te doen)

Flavia
26-01-2020 om 20:01
2 walletjes
Eigenlijk wil je dus van 2 walletjes eten en dat gaat meestal niet.
Je zult dan toch moeten beslissen wat je prioriteit geeft.
Jij besloot te eten, ik zou misschien gekozen hebben voor weggooien hoewel ik daar ook helemaal niet van houd, alleen houd ik nog veel meer van mezelf en geef mezelf prioriteit boven alles op dit moment.

blik
26-01-2020 om 21:01
Uh?
Dat klinkt best onaardig Flavia, van 2 walletjes willen eten?
Ik vind het soms gewoon lastig kiezen en dacht dat hier juist te kunnen delen.. ;)
Voor mij ligt het niet altijd zo simpel, zwart wit. Je leeft nu eenmaal niet alleen.

Flavia
26-01-2020 om 21:01
Niet bedoeld
Zo was het niet bedoeld, excuus daarvoor.
Je wilt 2 dingen doen die strijdig zijn met elkaar en dat gaat niet.
Je mag jezelf echt wel belangrijker vinden dan iets anders. Denk aan de instructies in het vliegtuig: bij een calamiteit eerst jezelf en dan pas een ander.
Dat geldt hier ook. Als jij niet aan jezelf denkt doet een ander dat ook niet.

blik
26-01-2020 om 22:01
:)
Misschien heb je ook wel gelijk.
Ik heb het daar idd soms nog moeilijk mee.

Flavia
26-01-2020 om 22:01
Niet gek
Dat je het moeilijk vind is niet heel vreemd, alle verandering is lastig en al helemaal als je sociale druk voelt.
Maar als je je er bewust van bent kun je bewust andere keuzes gaan maken en van bewust onbekwaam naar bewust bekwaam gaan.
En misschien komt ooit de periode van onbewust bekwaam waarbij je er niet eens meer over na denkt maar bewust bekwaam geeft ook resultaat.

Emmawee
27-01-2020 om 08:01
Beetje stil
Ik ben even weinig online. Ik heb wel meegelezen, maar even niet geschreven. Ben snotterig en daardoor niet helemaal fit. Het sporten staat op een laag pitje en ik snoep veel dropjes voor mijn keel.
Toch woog ik vrijdag op de sportschool wel weer 83,5, wat me optimistisch stemde.
En... ik heb wel de nieuwe baan! Per 1 april ga ik 32 uur werken. Ik vind het best spannend, maar heb er ook veel zin in. Dit weekend was ik ook jarig, dus we zijn lekker uit eten geweest. Twee feestjes in één hahaha, dat scheelt weer, natuurlijk.
De aandacht voor mijn gezonde leefstijl is wel wat verslapt. Maar ik eet wel echt rustiger, meer kauwen, meer aandacht. En ik merk dat dat toch ook wel scheelt in hoe lang ik blijf dooreten.
Blik, ik at voorheen in de keuken na het eten de restjes uit de pan. Omdat ik het zonde vind om weg te gooien. Tot ik ergens op internet iemand las die daarover iets schreef in de trant van: "Je bent toch geen vuilnisbak? Je gooit het eten evengoed weg, maar dan via jouw lijf, dat er ook nog eens last van heeft."
Dat zette mij wel aan het denken en die gedachte helpt me soms. (Niet altijd hoor, ik vind het nl. vaak niet alleen zonde, maar ook gewoon lekker).
Succes weer allemaal!

Dikkie Dik
27-01-2020 om 08:01
Kliekjesdag
Bij ons blijft er ook regelmatig wat over, soms eet ik/dochter dat als lunch, soep bijvoorbeeld, soms is het handig als zoon weer eens iets niet lust, soms hebben we kliekjesdag. Ik vind weggooien ook zonde.