Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kikki39
03-01-2015 om 19:01
Wij als familieleden van gescheiden ouders, raad!!!
Ik hoop hier een beetje advies te krijgen.
Mijn broer paar maanden geleden van een op andere dag gescheiden, vrouw wilde niet meer en had een ander.
20 jaar getrouwd en 3 kinderen, hele jonge kinderen nog, van 2 jaar.
Broer kan er nog steeds moeilijk mee omgaan en wij als familie vinden het ook heel erg.
Nu heeft hij de kinderen 2 dagen in de week en in de vakantie's een hele week. Bijna niet te doen. Ik loop de ganse dag ook met de kinderen te sjouwen en ze overal mee naar toe te nemen, voor broer is het teveel. Als hij het even niet aan kan pakt hij ze ook flink aan, wat knijpen of even een stomp. Wij kunnen dat niet aanzien en oroberen hem zoveel mogelijk te ontlasten. De kinderen zijn ontzettend druk, maar dus ook nog klein. Ze kunnen ook heel lief zijn hoor. Vrouw geeft amper fatsoenlijke kleding mee en als we een weekend weg gaan kan hij het ook uitzoeken met kleding, dus dat komt weer op ons neer. Nu heb ik zelf maar 1 kind omdat ik gewoon meer kinderen niet aan kon. Het probleem is nu dat ik eigenlijk zo kwaad ben op de exvrouw. Zij zit lekker met haar nieuwe kerel en wij ( mijn moeder, ik ) kunnen alle problemen oplossen. Nu is het zo dat middelste kind een ontzettend grote mond heeft, zoals; je bent mijn moeder niet, wat ben je voor een mens, en ze schreeuwt heel veel. Mijn moeder en broer doen heel rustig, maar ik kan daar niet tegen en spring uit mijn vel, maar dan krijg ik nog meer woorden met haar. Probeer me ook rustig te houden, maar ik haat het dat ze zo tegen ons tekeer gaat terwijl we alles voor ze doen. Daarbij maak ik me ongeloofelijk veel zorgen om de kinderen of het allemaal goed komt met ze. Ze zijn gewoon zo druk en brutaal. Ik heb al aangekaart dat ze naar een psycholoog moet, maar haar moeder vindt dat niet nodig, volgens haar is haar gedrag normaal voor die leeftijd.
Tja, mijn vraag is eigenlijk; herkent iemand dit en hoe moet ik reageren op brutaliteit. Ik moet broer helpen, dus afstand nemen gaat niet. En broer zit een vakantie met kinderen en ex is bij nieuwe vriend, kan me daar ook zo kwaad om maken, dat ze iedereen heeft laten barsten.

Pien
03-01-2015 om 20:01
familie beraad
Qua brutaliteit zou ik een familieberaad bijeen roepen. Hoe klein ook, de kinderen erbij. Benoemen dat het een vervelende situatie is, voor niemand leuk en we elkaar nodig hebben om er het beste van te maken. Dan regels opstellen hoe we dat doen, bv; we doen elkaar geen pijn, we zijn niet brutaal, we zeggen elke dag wat we leuk vonden die dag of iets positiefs etc. Ik noem hier maar wat. Benoem ook dat emoties - verdriet- mogen maar wel lief proberen te blijven voor elkaar.
Eventueel zou ik een beloningssysteem bedenken: na een dag zonder (erg veel) incidenten mogen ze kiezen wat ze eten of het toetje kiezen ofzoiets. Of kwartiertje langer tv kijken.
Ook zou ik idd structuur aanbrengen en de kinderen keuzes geven bv met een keuzebord zodat ze het gevoel krijgen dat ze in deze roerige tijden nog ergens vat op hebben. Kan me nl voorstellen dat ze volkomen uit het lood zijn.
Dan iets anders: ik lees door je postings heen vooral 1 ding; het is niet eerlijk (wat exvrouw flikt). En ik snap je volkomen als ik je zo lees. Het rottige is alleen: het leven is niet eerlijk, voor jou niet, voor je broer niet (voor mij trouwens ook niet) en voor zijn kinderen al helemaal niet.
Geef jezelf een cadeautje: spreek met je moeder of vriendin oid af dat je twee keer week een uurtje mag tekeergaan over de ex en laat het buiten die tijden los. Als het je bespringt in de tussentijd denk je aan de vrouwen in Syrië of in de Ebolalanden, wat die vaak meemaken, dat is pas oneerlijk.

Kikki39
Pien
Bedankt voor je reactie. Ze is 7 jaar en gaat ver over mijn grens. Echt straf geven vind ik lastig, dat zou ze ook echt niet van mij pikken. Ze is enorm bijdehand en heeft overal een woord op terug. Altijd; waarom mag jij dat wel en ik niet? Jij doet dat toch ook! En alles ook schreeuwend. Jij bent mijn moeder niet. Kijk eens naar jezelf!!! Waarom bemoei jij je altijd met mij!!!

Pien1
nog een Pien?
Da's toevallig. Ik ga hier ff verder als Pien1, oké? Ik schreef dus het stukje over de leeftijd.

Kikki39
Pien
Daarin heb je gelijk, hoe oneerlijk ik het vindt, wat heeft ze mijn broer en zijn kinderen toch aangedaan, dat maakt me erg verdrietig,Alleen voor je eigen geluk... het had zo anders kunnen zijn. Het is maar de vraag of ze hier dadelijk goed mee om kunnen gaan.
Maar er zijn natuurlijk vele ergere dingen!!
Dank voor je steun!!

Pien1
straf
Ik begrijp dat je een kind dat niet van jezelf is, niet zo makkelijk straf geeft. Maar terugschreeuwen is ook de oplossing niet denk ik. Wat zou je doen als het een vriendinnetje van je kind is? Daar pik je ook geen brutaliteiten van, toch? Ik tenminste niet.
Ik zou echt proberen wel heel rustig, maar ook heel duidelijk te blijven. "Dit accepteer ik niet van jou".
Voel je je wel vrij om haar even op de gang te zetten? Kan nog best bij een 7-jarige vind ik. Ik vind haar ook te oud om het te negeren. Niet per se als straf, maar als consequentie: als jij op een dergelijke toon tegen mij praat, wil ik dat je even afkoelt tot je rustig je excuus kunt maken. Daarna moet er ook onmiddellijk zand overheen. Dat vind ik het voordeel van even de situatie uit: daarna is het klaar, en kun je (steeds weer!) opnieuw beginnen.
En dan dus veel aandacht voor positieve zaken, dat is echt heel erg belangrijk. Misschien krijgt ze (ik speculeer erop los) wel heel veel (negatieve) aandacht van haar vader door brutaal te zijn en "moeilijk" gedrag te vertonen, is dat wat ze geleerd heeft. Dan is het zaak haar te leren dat ze met normaal gedrag veel verder komt.
En als je haar ook ook niet op de gang wil zetten, kun je zelf misschien uit de situatie weglopen? "Ik praat niet met jou zolang je op deze toon tegen mij tekeer gaat".

Pien1
beloningssysteem
Wat andere Pien zegt, heel goed idee! Op een neutraal moment gewenst gedrag bespreken, en daar inderdaad een beloningssysteem aan koppelen. En flink complimenteren tussendoor.
Overigens, als ze dingen vraagt als "waarom mag jij dat wel en ik niet", zou ik haar dat gewoon uitleggen. Ik zou de toon niet accepteren als die niet in orde is, maar de vraag wel.

Kikki39
Ik benoem heel vaak het positieve en haar vader trouwens ook. Ik weet niet hoe ze bij dat gedrag komt, het is alleen niet normaal.
Op de gang zetten, daar zou ze echt niet naar luisteren, dan zou ze echt weer zeggen. Dat doe ik echt niet, jij hebt niks over mij te zeggen!!!
Dat laatste moet ik doen, maar soms is dat lastig, dan kook ik van binnen!!

Kikki39
En...
Iedereen heeft dan alles gedaan en alles is oneerlijk en niemand luistert naar haar. Terwijl ik al zoveel mogelijk in haar straatje loop.

Pien1
vader
Als je haar niet op de gang mag zetten, wordt het moeilijk. Tenminste, ik ben zelf niet zo van het eindeloos blijven praten. Is dit bespreekbaar met je broer? Dat je met hem bespreekt welke ruimte jij hebt om haar bij te sturen? En dat hij dat vervolgens ook met haar bespreekt: dat jij haar tante bent en dat ze naar jou dient te luisteren, net zoals ze naar haar vader en moeder moet luisteren. Op school wordt ze toch ook op de gang gezet / naar de directeur gestuurd als ze zo'n grote mond opzet? Het is toch niet zo dat alleen haar ouders iets over haar te zeggen hebben? Als van jou gevraagd wordt dat je haar af en toe onder je hoede neemt, moet je ook de ruimte hebben om haar bij te sturen.
It takes a village to raise a child.

Kikki39
Pien1
Daar heb je gelijk in...maar op dat moment is er geen land mee te bezeilen. En wat doe ik als ze niet naar die plek toegaat? Dan krijgen we een nog grotere discussie ben ik bang.
Maar ik kan het de volgende keer toch eens proberen.

Pien1
"Iedereen altijd oneerlijk"
Ach gos, ik snap echt hoe ze het bloed onder je nagels vandaan kan halen, maar ik kan me zo voorstellen hoe dat meiske het echt zo voelt: dat de heel wereld tegen haar is. En zo'n meisje kan niet reflecteren en dat allemaal gewoon aan je vertellen, hoe alleen / achtergesteld / noem maar op ze zich voelt. Dat uit zich in dit soort buien.
Veel begrip, geduld, liefde en duidelijke grenzen. Zoveel mogelijk in haar straatje lopen zou ik niet doen. Doe gewoon je eigen dingen, laat haar meedraaien in jouw huishouden alsof ze er écht bijhoort, ipv alles aan haar aan te passen in de hoop dat ze rustig blijft.
Nou ja, ik roep maar wat in me opkomt.

Kikki39
De vraag
Is dan wel, wat bereik ik ermee? Want die gang zal haar een zorg zijn ben ik bang.

Kikki39
Ze haalt echt zooo erg het bloed onder mijn nagels vandaan.
Als de bui over is, vind ik haar eigenlijk zooo,n zielig kind! Ze heeft het ook zo moeilijk!

Pien1
gang
Dat wordt best vervelend hoor, steeds weer op die saaie gang. Maar ik geef geen garanties natuurlijk. Het is in elk geval een signaal: ik pik dit niet. En dat signaal moet ze krijgen, anders blijft ze dat gedrag vertonen.
Ik zou beginnen met dit eens met je broer te bespreken.
Verder heel fijn voor het meisje dat haar tante zo met haar begaan is! Ze kan ws wel wat steun gebruiken.

Moni
Probeer te bedenken hoe jij de oudste kunt zijn
Ze haalt het bloed onder je nagels vandaan. Maar eigenlijk vind je haar zo'n zielig kind.
Ik denk dat ze flink in de war is en het inderdaad moeilijk heeft.
Wat kun jij doen om haar niet zoveel macht te geven over jou. Een mantra? Bijvoorbeeld: "ik houd van jou Janneke (naam kind)". Dat herhaal je continue in je hoofd zodat je niet op haar ingaat. Verzin vooral iets dat jou voldoende raakt om het gedrag te negeren.
Als haar gedrag geen effect op je heeft, wordt het vanzelf minder.
Misschien wil ze gewoon zeker weten dat je om haar geeft, ook als ze zich slecht gedraagt.

amk
dat is het juist
ze heeft het heel moeilijk, maar nog niet de volwassen mogelijkheden om er mee om te gaan. Die moet ze nog leren en nu uit ze zich zo. Het is net een 2-jarige die nog niet voldoende kan praten om duidelijk te maken wat ze willen. Die gaan ook schreeuwen en krijsen. Dit is de versie voor oudere kinderen er van.
Wat ik met mijn 9 jarige doe is meeveren. Beamen dat ze boos mag zijn, dat het heel erg oneerlijk is allemaal. Maar dat ik daar niets aan kan veranderen en dat ik de manier waarop ze het me verteld niet zo prettig vind. En dat ze daarom even naar haar kamer moet om er over na te denken en dat we er later over zullen praten.
Naar de gang of een andere ruimte moeten is de situatie doorbreken, geen straf. Je kunt dan beiden afkoelen en dan ga jij even bedenken hoe je dit wilt bespreken, wat kun je wel doen, accepteren en wat niet.

Mijntje
04-01-2015 om 09:01
aandacht
Negatieve aandacht is ook aandacht. Het meisje is denk ik best in de war (scheiding is kort geleden) wat er allemaal gebeurt en zoekt gewoon aandacht. Dus ik zou wel proberen veel positieve aandacht aan haar te geven (1 op 1 dingen doen) en het negatieve zoveel mogelijk te negeren (wel zeggen dat dit niet kan, of negeren zoals Pien1 hierboven zegt, maar er niet op door blijven hameren).
Ik zou wel stoppen je broer als slachtoffer te zien (dan word je ook minder boos). Wat er ook is gebeurd, en hoewel het niet zijn keuze was, hij had voor deze vrouw gekozen. Je weet toch niet helemaal precies wat er speelde, je was er niet de hele tijd bij. De situatie is nu zoals hij is en vanaf hier moet hij verder. Jij moet dit kennelijk ook nog verwerken.
Het is nu gewoon erg wennen nog, en zeker met opstandige kinderen die ook eea moeten verwerken is dat moeilijk. Als daar alleen al begrip voor is lijkt me dat een begin.

Kikki39
04-01-2015 om 13:01
Mijntje
Dat vind ik echt lastig om hem niet als slachtoffer te zien, zo voelt het wel.
Net nog met ze weggeweest, zit er nu zelf ook doorheen.
Ene kind schreeuwt om mc donalds, de ander huilt omdat ze met mij mee wilt en de ander weer zo brutaal, ik heb het ook gehad. Maar ik moet broer toch helpen, kan hem ook niet laten zitten. En dan ben ik nu toch wel heel kwaad. Hoe kun je iedereen zo laten barsten, zelfs je eigen kinderen en nu lekker bij een ander zitten? Iedereen is van slag/overspannen en dan ben jezelf zo aan het genieten van je nieuwe liefde, dat doe je je kinderen toch niet aan?

Barvaux
04-01-2015 om 13:01
ja je moet hem helpen
maar dan wel met opvoeden waarbij je het NIET over neemt. Ze accepteren jou niet dus je moet met je broer zijn en je broer zal harder moeten optreden. Volgens mij schreeuwen die kinderen om grenzen na zo'n moeilijke tijd en als je niet geeft is dat net zo goed fout als maar door blijven gaan met zielig doen.
Dus: begin eens met opvoeden, met een goed gesprek over wat je wel en niet accepteert samen met je broer, met duidelijk maken dat jullie er voor ze zijn maar dat dit niet langer zo werkt en dat het ook niet gezellig is zo etc.

vlinder72
04-01-2015 om 14:01
Laatste bericht
Nu ik het laatste bericht heb gelezen denk ik echt dat je broer maar eerst moet beginnen met zijn kinderen alleen te hebben een paar weekenden/dagen/weken. Hooguit een bezoek aan oma of tante maar meer niet.
De kinderen weten nu niet waar ze aan toe zijn en beginnen nu juist vervelend gedrag te vertonen. Zoals mijn jongste zoon doet bij mijn schoonmoeder. Als hij binnenkomt vraagt hij al om chips omdat hij weet dat hij dat ook direct krijgt. Thuis doet hij dat echt nooit omdat hij van ons toch geen chips krijgt. Deze kinderen vertonen vervelend gedrag omdat ze weten dat ze dan aandacht krijgen. En het heef bljkbaar het benodigde resultaat.
Laat broer het nu eerst eens alleen regelen. Zo bijzonder is het toch niet dat een vader zelf voor zijn kinderen zorgt. Als hij weg moet kan hij ook een oppas van buitenaf regelen voor de kinderen. Net zoals in heel veel gezinnen. En het is ook niet in het belang van de kinderen om bij een tante te zijn die zich aan loopt te ergeren. Dus eerst terug naar een min of meer normale situatie. Kinderen zijn bij moeder of zijn bij vader. En vader is de opvoeder niet oma of tante.

Kikki39
Vlinder72
Zo bijzonder is het niet dat vader er alleen voor staat?
Nee, maar hij heeft hier niet voor gekozen. Ze hebben de kinderen genomen om een fijn gezin samen te hebben en niet om er alleen voor te moeten staan. Die normale situatie is heel moeilijk te creeeren als je dat niet aan kan en niet weet hoe aan te pakken, als je al zo met jezelf in de knoop zit.

vlinder72
Het is niet anders
Nee, hij heeft er niet voor gekozen. Maar het is nou eenmaal zo. Vroeger zal hij toch ook wel eens periodes alleen met de kinderen geweest zijn? Het probleem is nu je broer en niet de kinderen. Je broer moet dit zelf gaan doen. Je doet net alsof je broer een vreselijke zielepiet is, nergens zelf toe in staat is en overal mee geholpen moet worden.
Dat is niet zo, je broer is een volwassen man met drie kinderen. Hij is nu gescheiden en zijn leven is veranderd. En nee, dat is echt niet alleen de schuld van zijn ex. Daar geloof ik niet van.

four
04-01-2015 om 15:01
hoe zou je het dan willen?
De bezoekregeling die er nu is lijkt me al vrij minimaal voor de kinderen om contact te houden met hun vader. Blijkbaar slechts vijf vakantieweken + de helft van de weekeinden.
Het zijn blijkbaar ook geen hele kleine kinderen als de middelste al zeven is. Zo te horen kun jij vooral niets hebben van de kinderen, dus ik zou aanraden dat jij je er zoveel mogelijk buiten houdt. Het kost tijd voor je broer om een nieuw ritme te vinden, maar dat moet toch wel mogelijk zijn als je broer zijn kinderen alleen heeft als hij vrij is. Hij hoeft in elk geval niet werk en zorg te combineren en is ook niet verantwoordelijk voor de doordeweekse gang van zaken waarbij hij moet zorgen dat kinderen op tijd op school en op clubjes komen.

Kikki39
04-01-2015 om 15:01
Vlinder
De schuld ligt zeker wel bij ex, want zij wilt niet meer en broer wel. Dat er misschien wat dingen zijn geweest dat zal best, maar dat is bij ons ook, een huwelijk gaat niet vanzelf. En om iemand dat niet te laten weten (geeft ze zelf toe) en van de een op de ander dag te gaan vind ik wel heel erg.
Zoals ik al eerder schreef, toen ik zelf een periode overspannen ben geweest kon ik 1 kind al niet aan, dus zo gek is dat niet.
Hij probeert het zo goed mogelijk te doen, maar soms wordt het hem ook allemaal teveel en schiet uit zijn slof.
Natuurlijk probeert hij alles zo goed mogelijk te doen, maar voor een man is het ook lastiger, en de kleinste huilt constant dat ze naar mama wilt, ook niet makkelijk. Mijn man zegt ook dat hij knettergek zou worden met die kinderen en zou het ook niet kunnen.
Maar we proberen er het beste van te maken en misschien dat het over een tijdje weer anders is als iedereen er meer aan gewend is geraakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.