Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

hans

hans

19-12-2010 om 12:12

Wat is goed voor de kinderen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sterkte

Niet gek laten maken. Je kunt doen wat je denkt dat je moet doen. Je weet dat je heel veel kunt verliezen. Maar als je voor je gevoel het juiste gedaan hebt zul je die mogelijkheid wellicht beter kunnen accepteren.
Wat betreft hoofdverblijf etc., ik zou er de nadruk op leggen dat het voorlopig is, tot je ex gesetteld is, haar keuzes gemaakt heeft en er een stabiele situatie is van waaruit je weer op kunt bouwen. Wellicht overweegt ze dan alsnog om in de woonplaats van jou (en de kinderen) te gaan wonen, dat maakt een andere vorm van co-ouderschap mogelijk. Als ze toch wil verhuizen zit je met problemen voor de kinderen. Dat zal zij zich ook moeten realiseren en de consequenties ervan (in de vorm van meer rijden, afspraken maken etc.) aanvaarden.
Ik wens je donderdag in elk geval veel sterkte. Laat je niet gek maken, houd voor ogen dat je iets moet regelen wat het beste is voor de kinderen en voor de toekomst.

Tsjor

Iets eenvoudiger

Als de rechter daarom vraagt, een iets eenvoudiger overzicht:
jij kijkt aan tegen een situatie, waarbij je kinderen opgevoed gaan worden door moeder, vader, kinderdagverblijf, opa en oma, en een gastouder. Dat vind je teveel. Je wil liever een situatie waarbij de kinderen worden opgevoed door moeder, vader, en kinderdagverblijf. Die situatie is mogelijk als de kinderen van maandag tot donderdag bij jou blijven, naar het oude kinderdagverblijf gaan, en van vrijdag tot zondag bij moeder blijven. Beide ouders kunnen hun werkschema daarop aanpassen en houden voldoende dagen over om te werken. Vandaar: hoofdverblijfplaats bij jou.
Een andere zorgverdeling tussen moeder en jou is ook bespreekbaar, maar dat hangt met name af van de verblijfplaats die moeder kiest. Als het dichtbij is wordt het gemakkelijker om het anders te verdelen. Als ze ver weg wil gaan wonen wordt het lastiger.

Volgens mij is dit zo ongeveer het kortste schema van het dilemma waar je in zit en waar je een oplossing voor probeert te vinden.

Tsjor

samen-ouder

samen-ouder

04-02-2011 om 01:02

Kdv?

papahans: "Terug naar kdv om de hoek."

Is daar dan nog plaats?! In onze stad zijn gigantische wachtlijsten voor kdv-en, vooral voor onder de 2 jaar, en weggegaan plaatsvergaan...

samen-ouder

samen-ouder

04-02-2011 om 01:02

Dagen en halen/brengen

Is het wat om voor te stellen om woensdag de kinderen van het kdv op te halen en dan iedere week donderdag en vrijdag voor de kinderen te zorgen en om de week het weekend erbij. Is er geen gastouder meer nodig. En zit er regelmaat in de week die duidelijk uit te leggen is aan de kinderen. Overdracht naar moeder kan de ene week op zaterdagochtend en de andere week breng jij ze maandagochtend naar het kdv.

Ik zou nu niet wéér gaan wisselen van kdv en eenzijdige beslissingen nemen en de verhouding nog verder verharden. Die kdv-tijd is voorbij voordat je het weet... Je kunt je beter concentreren op het hoofddoel om zo dicht mogelijk bij elkaar te gaan wonen om zo goed mogelijk te co-ouderen. Dat lijkt mij het handigst en het belangrijkst.

En neem je verantwoordelijkheid en los onmiddellijk die kwestie met de auto op. Het belangrijkst is dat de kinderen altijd veilig vervoerd worden. Wie in wiens auto rijdt of haalt/brengt is vergeleken daarmee van ondergeschikt belang.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-02-2011 om 09:02

Hans

Tjor geeft goede raad, maar adviseert je nu toch wel heel erg om de strijd aan te gaan. Als je niet oppast maak je daar alles mee kapot.

De kinderen van maandag tot donderdag bij jou is niet logisch en niet fair tov je ex die altijd veel meer voor ze gezorgd heeft. Het alternatief, de kinderen de ene week donderdag tot zondag bij jou en de andere week donderdag en vrijdag bij jou vind ik een stuk reëler. Ook omdat de gastouder dan kan vervallen.

Ex zal wel tot het inzicht moeten komen dat ze niet kan verhuizen naar haar oude woonplaats, maar nogmaals, ze heeft in zo'n regeling voldoende tijd om zonder kinderen bij haar vrienden op bezoek te gaan.

Het valt me op dat jij er van uit gaat dat jij altijd de kinderen moet brengen en halen. Maar ik kan me ook voorstellen dat zij ze woensdag na het kdv bij jou brengt, jullie samen een hapje eten (;-)) en ex doorrijdt naar haar eigen huis.

papahans

papahans

04-02-2011 om 11:02

Mcdrive

Het idee om ze wo kdv op te halen tot vrij.av/za.ocht, andere week van wo.kdv tot ma. ocht. kdv, lijkt me heel erg goed alternatief. Zal dit zeker meenemen in de mediation. Als ook zij open staat voor co-ouder op min of meer 50/50. biedt dit veel mogelijkheden. Het meeste rust en duidelijkheid voor de kinderen. Maar ben bang dat ze het niet zit zitten. Maar als je naar 50/50 wil, zal ze toch moeten bewegen. Zoals tsjor ook al zei, volgens mij overziet ze de conseqeunties niet van wat zij allemaal wil.
Maar moet inderdaad nu even niet te veel op mijn strepen gaan staan zoals tsjor voorstelt, alhoewel er een grens moet zijn. het moet niet zo zijn dat ze de regie totaal in handen heeft. Het is moeilijk ( voor mij althans) om daar een middenweg in te vinden.
Ik ga haar zaterdag met de wisseling van de kinderen wel een ultimatum stellen. Volgende week do. moet de auto terug. Ze heeft dik 2 maanden de tijd gehad om wat te regelen. Het idee om hier samen een happie te eten is het nog te vroeg voor denk ik. Zit ook een prima MCDrive om de hoek. ( moet je wel een auto hebben natuurlijk)

Hoe is de zitting verlopen?

Hans, hoe is de zitting verlopen en wat is daar uit gekomen?

papahans

papahans

07-02-2011 om 09:02

Paniek

emine, donderdag is de zitting.
Kreeg vrijdag een mail van mijn ex. Ze begrijpt er niets meer van volgens mij. Inn het 4 gesprek is er afgesproken en vastgelegd dat er een uitspraak wordt gevraagd tot mediation omdat we beiden hebben aangegeven daar voor open te staan. Ook is er nu een regeling vastgesteld onderling om daar mee de mediation in te gaan. De zitting zal dus een formailiteit zijn denk ik. Nu krijg ik dus van haar een mail, waarin zij zegt ze hoopt dat we er voor donderdag uitkomen. ????
We hebben geen afspraak , niks staan voor donderdag.
Gisteren staat ze op een brug stil met de auto ( waar ze dus nog steeds in rond rijdt) en belt mij als eerste in paniek op , wat ze moet doen. Heb haar gezegd, bel de anwb maar. Ze verwachtte dat ik het ging oplossen.
Toch wel eigenaardig. Ze laat me al 4 maanden merken dat ze me niet meer nodig heeft en het eerste wat ze in zo'n situatie doet is mij bellen en om hulp vragen.
Wat zouden de dames hiervan denken?

Yura

Yura

07-02-2011 om 09:02

Mijn schoonzus belt ook al haar exen op als ze een lekke band heeft, er is altijd wel eentje zo gek om op te komen dagen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-02-2011 om 10:02

Hans

"Wat zouden de dames hiervan denken?"

Bedoel je ons hiermee? Ik vind het wel gewaagd van haar, gezien de manier waarop ze verder met je omgaat. Wel goed van je dat je haar naar de ANWB hebt verwezen.

Mooi dat ze er voor donderdag uit wil komen! Ik zou nu gelijk het voorstel van de ene week donderdag tot zondag en de andere week donderdag en vrijdag terugmailen. Met de opmerking dat jullie er wat jou betreft uit zijn als ze hiermee instemt. En dat de kinderen in jouw woonplaats naar school gaan straks.

Juist niet gek....

....volgens jou is het jouw auto. Als ik met andermans auto op pad ben en er is iets mee, dan bel ik.....de eigenaar. Als de maneir waarop je hebt gezegd dat ze de ANWB moet bellen echt zo cru is geweest als dat het hier op mij overkomt, kan ik ook niet zeggen 'goed gedaan.' Juist niet.

Ik vind het ook mooi dat ze er voor donderdag uit wil komen, maar denk gezien jullie beider houding dat de mediator verstandiger is. Dus ik zou het daarbij laten.

Maria

Maria

07-02-2011 om 12:02

Ja positief zien!

misschien is het inderdaad wel zo dat ze je belt omdat de auto van jou is. En dat het niet iets is van mannetje op laten draven om het maar weer op te knappen.
En dat ze eruit wil komen: grijp het met beide handen aan, prijs en waardeer haar erom en ga rond de tafel. Nu is je kans, toch?

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2011 om 14:02

Maar (domme vraag)

Waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar een ding snap ik niet helemaal. Als jullie allebei mediation willen, waarom heb je dan de rechter nodig om te zeggen dat jullie naar een mediator moeten? Kun je dat dan niet zelf doen, zonder rechtzaak?

papahans

papahans

07-02-2011 om 16:02

Waarom zijn de bananen krom

geen domme vraag, tijgeroog. Haar advocaat heeft voordat wij een 4 gesprek hebben gehad en daarin tot een tijdelijke regeling gekomen,( ene week, de donderdag,andere week van Do.KDV tot zo. 16.00 uur) zo handig geweest om een verzoekschrift in te dienen. Mijn advocaat heeft vervolgens een verweerschrift moeten schrijven. Dus eigenlijk lijkt me die zitting ook helemaal niet nodig, maar hij staat wel gepland.Het is inderdaad zo krom dat we nu naar de rechter moeten om die even te laten zeggen dat we mediation moeten gaan doen, waar we zelf mee zijn gekomen. Ik snap deze gang ook niet helemaal.
Emine. Dat van die auto "juist niet gek". Nee , inderdaad. Dat wil ik ook wel. Ik ga gratis in iemands auto rijden , betaal helemaal niets aan onderhoud en als hij kapot gaat vraag ik de eigenaar of die even komt opdraven en het oplost.
Wat is er cru aan? Ik zeg haar dat ik vanaf hier ook niets kan doen. Zit met 2 kinderen en ze kan gewoon de ANWB bellen. Pas ligt in de auto ( die ik ook betaal)
Ik zie het als gemakzucht. Ze wou zelfs de auto laten staan en ik zou hem dan maar moeten ophalen. Rare manier van denken vind ik het wel.

Mirage

Mirage

07-02-2011 om 19:02

Voorlopige voorzieningen?

Hans, ik had het al eerder gevraagd maar nog geen antwoord gekregen. Gaat het hier om voorlopige voorzieningen? En waarom kan de zitting niet afgezegd worden?

Wat je verteld over de auto komt me heel bekend voor. Ook voor haar is het wennen om jullie levens te ontvlechten. Bij ons was de verdeling (heel ouderwets) dat hij voor de auto's zorgde. Dus toen ik een ongeluk kreeg, ruim een jaar na de scheiding, was mijn eerste gedachte ook om hem te bellen. En laatst nog, had ik een lekke band. Het eerste wat ik dan denk is 'was ik nu nog maar samen met hem', haha. Ondertussen kan ik zelf een band verwisselen en ook na het ongeluk heb ik me prima gered, maar als zoiets in je systeem zit is het er niet zomaar uit. Ontvlechten duurt lang...

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2011 om 19:02

Papahans

Kun je de zitting dan niet gewoon afzeggen? Of in ieder geval al op zoek gaan naar een mediator, afspraak maken...?

Wat betreft de auto: als ik mijn auto aan iemand uit zou lenen en er zouden problemen mee zijn zou ik het erg fijn dat die persoon mij als eerste belt, zodat ik kan beslissen wat er mee moet gebeuren.

papahans

papahans

07-02-2011 om 20:02

Wel laten doorgaan

tja, weet ik niet. De advocaten laten zoiets wel doorgaan natuurlijk. Uurtje factuurtje. Zal haar morgen eens bellen (advocaat) Scheelt mij ook een dag dat ik kan werken. Dat komt er de laatste tijd met al dit gedoe ook bijna niet van.
Dat ze mij als eerste belt met die auto, dat bezorgt me eigenlijk ook nog wel een prettig gevoel. Maar dat zal wel iets van mannetjes zijn. haha.
Natuurlijk zou ze me wel moeten bellen als ik moet beslissen wat er mee moet gebeuren. Maar ze belde in totale paniek. Wat te doen enzo. Dat vleit me nog wel.
Misschien is het toch wel handig zit ik te bedenken dat er wel even een uitspraak komt van de rechter. Daarmee wordt in ieder geval wat vastgelegd en mediation aanbevolen ( dat lijkt me tenminste) Het is nu alleen maar vastgelegd door 2 advocaten en vraag me af of dat wetsgeldig is. Dus in die zin is het wel prettig.
We hebben overigens afgelopen zaterdag bij de wissel wel weer een half uur gepraat en koffie gedronken. Vandaag belde ze me dat ze beide koorts hebben en verkouden. Verliep ook goed, alsof er niets aan de hand is. Heel vreemd voelt het. Ik geloof dat Emine dat laatst vroeg, of ik nog van haar hield. Het meest zit me dwars dat we het afgelopen jaar binnen de relatie geen sodemieter aan hebben gedaan om het op de rit te krijgen. Natuurlijk hebben we crisissen gehad. Ik zal daar ook niet genoeg voor gedaan hebben, dat wil ik best inzien. Heb wel tot 3 keer toe geprobeerd naar een relatietherapeut te gaan, maar zij heeft hier nooit voor open gestaan. Bleef eigenlijk alleen maar bij verwijten. Ondertussen er zelf niets mee of aan doen.
Maar ja, ik hou nog wel van haar, maar haar ook van een heel andere kant leren kennen in 4 maanden. Of eigenlijk de dingen uitvergroot zien waar ik mij aan irriteerde binnen onze relatie van het afgelopen jaar.
Vraag van Mirage, er wordt nergens gesproken over voorlopige voorzieningen in het verzoekschrift of verweerschrift. Maar het is het natuurlijk wel, met die woorden wordt het wel omschreven.

Maria

Maria

07-02-2011 om 21:02

Hans

Ik heb een keer in dit draadje gevraagd of je het op zich eens was dat jullie gingen scheiden. Dat was naar aanleiding van Tsjor die zei dat bij een mediation je het eerst gaat hebben over waar je het over eens bent en dat het feit dat je gaat scheiden wel het eerste moet zijn. Dat vond ik een zinnige opmerking, daarom stelde ik die vraag. Maar daar heb je eigenlijk nooit antwoord op gegeven.
Toch ben ik steeds het gevoel blijven houden dat je het eigenlijk niet eens bent met de scheiding op zich. Dat het allemaal te hard voor je is gegaan. Is dat zo? vraag ik me opnieuw af na je laatste posting. Sta je eigenlijk wel achter de scheiding?

Maria

Mirage

Mirage

Onderscheid

Het is makkelijk uit elkaar te houden hoor. In een echtscheidingsprocedure wordt er gevraagd om de daadwerkelijke echtscheiding + van alles en nog wat. In de voorlopige voorzieningen wordt er alleen om van alles en nog wat gevraagd .
jij kan de procedure uiteraard niet stopzetten. Dat moet je aanstaande ex gaan doen.

cqcq

cqcq

Geen voorlopige voorzieningen

Het gaat hier niet om een echtscheiding, dus geen voorlopige voorzieningen. Verder procederen beide partijen volgens mij met een toevoeging, dus uurtje factuurtje gaat hier niet op voor de advocaten. Wel gaat er een stuk vrijblijvendheid af als je forensische mediation opgelegd krijgt door de rechtbank. De mediator krijgt dan ook vragen mee van de rechtbank die beantwoord moeten worden in het verslag dat ze na afloop van de mediation aan de rechter moet sturen.

Ten laatste is het bij forensische mediation (dus mediation die opgelegd wordt door de rechtbank) zo dat als je op een toevoeging procedeert dat dan de kosten voor de mediator niet voor eigen rekening zijn.

Dus alle reden in elk geval voor Hans om de rechtszaak door te laten gaan.

Bovendien kan dan in een eerste tussenoordeel ook uitgesproken worden hoe de zorgregeling wordt in de tussenliggende periode.

Mirage

Mirage

Blond

Ow ja... ze zijn niet getrouwd.... pfff

papahans

papahans

08-02-2011 om 19:02

Niet mijn idee

Maria, de opmerking van Tsjor is zeker erg waardevol. Dat je het erover eens bent om uit elkaar te gaan. Zij heeft het geinitieerd inderdaad. Het viel bij mij op mijn dak. Daar begint het al mee. Tegelijkertijd moet je dingen gaan regelen met de kinderen. Het doet me wel veel verdriet dat het klaar is. Nog meer dat we hier beiden niet genoeg voor gedaan hebben om het op de rit te krijgen. Ik sta daar nog steeds voor open omdat er volgens mij nou niet zo heel erg veel aan de hand is.
Maar ik voel me af en toe net weer 20. Zoals je even aan de kant bent gezet. Ik zie nog wel mogelijkheden. Ik sta gewoon op het standpunt dat je er voor 200% voor moet gaan, juist vanwege de kinderen. Zij heeft dat niet. Maar dat heeft ze met meer dingen. Ergens niet voor gaan, ergens moeite voor doen.
Toch zal ik dit moeten loslaten om de mediation te laten slagen. Tsjor maakte ook ergens een wijze opmerking die me bij blijft. Soms moet je eerst scheiden om weer bij elkaar te kunnen komen. Dat is in onze situatie zeker het geval.
Maar nee, ik sta niet achter deze breuk. Het is niet mijn idee.

papahans

papahans

09-02-2011 om 08:02

Tips gevraagd

gisteren belde ze 2 keer. Kinderen waren allebei ziek. Ik zou ze vandaag ophalen kdv. Kan natuurlijk. Oudste gaat morgen wel , dus die haal ik dan op, na de rechtzaak. Ze vroeg me nog wel even , of ik een urgentieverklaring wilde tekenen voor een woning in de andere stad. Werk ik nu tegen als ik zeg dat ik alleen maar wil meewerken aan een urgentieverklaring als ze hier een woning zoekt? Omdat als zij dus in de andere stad woont, gelijk een omgangsregeling onder druk zet. Daarmee krijg ik een gevoel dat ik zo snel mogelijk moet zorgen dat mijn kinderen naar een andere stad gaan en waarschijnlijk ook naar school. Een co ouderschap komt dan behoorlijk onder druk te staan. Dit willen we beiden, maar hoe moet je dat gaan doen in de praktijk. Heb in eerste instantie gezegd best mee te willen werken als dat verder niet gelijk consequenties heeft voor de omgang. Volgens haar heeft dat er niets mee te maken, maar ik zie het toch anders.
Iemand tips?

Mirrage

Mirrage

09-02-2011 om 08:02

Natuurlijk heeft het gevolgen voor de omgang als ze in een andere stad gaat wonen. Daar zou ik heel duidelijk over zijn en op je standpunt blijven staan. Nee, ik wil dat de kinderen in deze stad blijven wonen. (en daarmee zij dus automatisch ook.) En daar zou ik dan ook over bellen en heel duidelijk maken. Nu heeft ze het gevoel dat ze wel weg kan gaan. Wil je dat?

Nou........

.....als je niet tekent zal dat ongetwijfeld worden uitgelegd als tegenwerken en invloed willen uitoefenen. En dan is het maar net in welk perspectief een rechter het ziet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.