Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Vuurwerk, ja of nee? | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2013 om 16:12

Vuurwerk, ja of nee?

Ik ben voor een vuurwerkverbod

voor kinderen onder de 18 jaar.

Laat ze daar maar duidelijkheid en 1 lijn in gaan trekken.
Nu gaat de lijn van drank naar boven, de lijn van rijbewijs naar beneden, vuurwerk mag gewoon al zijn ze 6 jaar.

Voor alles graag 1 duidelijke lijn, 18+

Knurf

Knurf

31-12-2014 om 18:12

Dalarna

'Je kunt vuurwerk gewoon met de post laten komen'

Klopt, dat kan. Het MAG overigens niet. Enig idee hoe leuk een postbode het vindt om met z'n gevaarlijke (!) lading rond te lopen tijdens zijn ronde. Denk je dat ik overdrijf? Kijk dan eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkramp_Seest
Een medewerker liet een doos met vuurpijlen uit zijn handen vallen, met 2 doden en 100 miljoen schade als gevolg. En dat waren normale vuurpijlen, die jij ook aan de postbode wilt meegeven.

Laat me raden, dit is vast ook weer een gelegenheidsargument ...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-12-2014 om 19:12

Stenna

Ja. Ik heb net reuze schik gehad met een pak spaanse crackers. Tjonge, wat klappen die dingen. Mijn dochter is nu nog buiten rotjes aan het afknallen.
Wat mij wel opvalt is dat die groepjes jongelui die hier in de buurt rondlopen met vuurwerk allemaal jongens zijn. Ik geloof toch ook dat dat degenen zijn die de meeste rottigheid uithalen met vuurwerk In brievenbussen en kliko's gooien)

Stenna: ja hoor

Mijn dochter van 5 heeft vanmiddag met veel plezier van die muggenscheet-matjes en rotjes lopen afknallen (maar ze heeft wel 3 grote broers, dat kan enige invloed hebben...)
Ik zelf vond het vroeger ook erg leuk. Nu vind ik het prima om alleen te kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 10:01

kliko

Over kliko's gesproken... die van ons is gestolen. De papierbak. Dat fikt lekker natuurlijk. Ik ben benieuwd of we hem terugvinden en in welke staat. In ieder geval al aangifte gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 10:01

na gisteren

Ben ik ook zover dat een verbod op vuurwerk voor mij acceptabel is. Voor zover vuurwerk onschuldig is, vind ik dat dat 'onschuldige' er nu echt wel af is. Het wordt elk jaar zwaarder. Ik wil me geen zorgen hoeven maken of mij ramen nog leven op 1 januari.

Fiorucci

Fiorucci

01-01-2014 om 11:01

Belgie

Je hoeft echt niet naar Belgie voor illegaal vuurwerk, dames. Is hier, regio Den Haag, makkelijk te krijgen.Ik ken zo al drie brave huisvaders die los gaan met Oud en Nieuw.
Mijn dochter van bijna 14 is erg dol op vuurwerk,maar zij steekt in de vroege avond af in de tuin ofzo, vanwege haar luchtwegen. Om 00.00 zit ze lekker binnen te kijken door het raam naar het vuurwerk van anderen.

Dalarna

Dalarna

01-01-2014 om 11:01

Knurf

Ja maar ho nou! Waarom denk je dat ik:
a het GOED vind dat ze het met de post laten komen?
b niet weet dat dat illegaal is?
c niet weet hoe vervelend dat voor een postbode is?

Laatst was er een draadje waar bleek dat sommige mensen hier vinden dat scooters verboden moeten worden en dat zou in ons geval een levensgroot probleem zijn want het is het vervoermiddel voor mijn man om op zijn werk te komen. Moet je dan niet de redenen aanpakken waarom mensen sómmige idioten op een scooter gevaarlijk vinden? Of het harde rijden of nog iets anders aanpakken? Waarom toch steeds die idiote voorbeelden die waarschijnlijk gewoon blijven bestaan als je het vuurwerk voor de gewone man gaat verbieden?

Gewoon vuurwerk verbieden heeft in mijn ogen totaal geen zin als je dat niet Europees aanpakt en ik denk dat juist de mensen die er normaal mee om gaan stoppen met vuurwerk en de idioten gaan er alleen maar mee door, de manier om illegaal vuurwerk het land in te komen zullen alleen maar groter worden en je zult juist nog meer schrikken van de plotselinge knallen omdat je er niet meer op let.

Privé vuurwerk verbieden: ik vind het prima maar niet zomaar. Er moet wat anders met het illegale vuurwerk, met vuurwerk afsteken vóór oudjaarsdag etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 12:01

Dalarna

Dan is het dus een goed idee om het Europees aan te pakken:-) Het voordeel van een totaalverbod is dat álles wat op straat knalt en piept strafbaar is. Dat is wel duidelijk. Ik had zelf niet kunnen denken dat ik ooit voor een verbod zou zijn. Ik vind vuurwerk namelijk leuk, maar ik vind de huidige situatie typisch een voorbeeld van 'de goeien lijden onder de kwaaien'. Het is niet veilig genoeg meer. En als iets niet meer veilig genoeg is moet het aan banden gelegd worden. Bij vuurwerk oude stijl was het ook al niet veilig meer, maar dat kon je nog afschuiven op 'eigen schuld dikke bult' als je niet volgens de voorschriften met het vuurwerk omgaat. Maar met wat er nu aangeboden wordt (vast veel illegaal), is de veiligheid van mens én dier niet meer in te schatten. Voorheen wist je redelijk zeker dat je thuis op de bank geen schade op zou lopen, maar zie de foto's op internet en je weet dat dat ook al niet meer vanzelfsprekend is. Het is gewoon belachelijk.
Ik was gisteren iets te vroeg voor de bus, dus ik koos ervoor om het stukje dan maar te lopen. Achteraf vroeg ik me af waarom ook alweer. Bovendien rook ik dit jaar voor het eerst, naast die typische zwavelgeur, een andere geur op straat. Of dat van die bommen afkomt weet ik niet. Het viel me echt op.

Er zijn alternatieven mogelijk, dus ik vind dat het overwegen waard.

Het mag wel wat minder van mij

Bij mij was het een bijzonder rustige jaarwisseling in de straat. Er stak niemand vuurwerk af. De straat was helemaal schoon en ook het bruggetje waar vorige jaren vuurwerk van werd afgeschoten was leeg.Ik heb wel naar het siervuurwerk in de verte gekeken. Het knalde ook niet zwaar, alleen overdag waren er enkele harde knallen te horen.
Maar ik moet zeggen dat ik het na een half uurtje wel bekeken had, maar het ging nog door tot ver na twee uur, gaap...
En zelf steek ik geen vuurwerk af, ja zelfs de gekregen sterretjes heb ik niet afgestoken.

Maar omdat ik toch wel een half uurtje heb staan te "ooooooh"-en, teken ik toch geen petitie. Aan de andere kant, knalvuurwerk mag van mij helemaal afgeschaft worden, daar teken ik meteen een petitie voor. Ik moest 30 december bij de dierenarts zijn en daar was het heel druk met honden en kattenbezitters die valium af kwamen halen voor hun hond/kat. Arme beesten!

Kaaskopje

Kaaskopje

Vroeg in de avond

Ik kom nu vast heel erg intolerant over, maar juist dat vroege vuurwerk vind ik dus razend irritant. Dat jongeren het doen is bijna logisch, daar zijn het jongeren voor, maar volwassenen zoeken dus blijkbaar ook excuses om vuurwerk af te steken op andere tijden dan 12 uur. Ik begrijp de motieven, maar door die verschillende afsteektijden is er geen moment 'pauze' meer waarin je even met je hondje de straat op kunt. Los daarvan gaat daarmee het speciale van 12 uur eraf. Ik kan me van vervlogen tijden herinneren, dat er vanaf het eten een hele tijd een zekere rust in de tent was, tot het 12 uur was. Het gros wachtte op het 'grote moment'. Wij benutten die tijd om de katten nog even hun plasje te laten doen en de hond uit te laten. Dat ging altijd prima. Ik begrijp dus ook echt niet dat voor kleine kinderen om 7 uur al vuurwerk afgestoken moet worden. In die vervlogen tijd, nog toen mijn kinderen klein waren, kon je ze nog even in bed stoppen en om half 12 eruit plukken. Maar, bedenk ik mij nu, als de kinderen die om 7 uur al een privévoorstelling krijgen de rest van de avond en nacht lekker kunnen slapen, dan doen ze dat vast ook wel om 7 uur. Om dan om 12 uur naar het grote mensen vuurwerk te mogen kijken. Veel leuker.

Kaaskopje

Kaaskopje

Moedermop

De reden dat ik twijfel of ik de petitie zal tekenen heeft te maken met dat ze ook laten meespelen dat er voor zoveel miljoenen de lucht in gaat. Voor mij persoonlijk is al dat geld inderdaad te gek voor woorden. Maar ik ga niet over de keuzes van andere mensen. Het enige wat voor mij speelt is de veiligheid. Eventueel ongemak, zoals een angstig huisdier, heb ik altijd voor lief genomen en dat blijf ik ook doen zolang vuurwerk mag. Je moet wel tenslotte. Daar gaat het mij dus ook niet om. Het gaat mij puur om het gevoel wat ik dit jaar voor het eerst had: houden mijn ramen het? Zo hard als die bommen af en toe knallen. En dan wonen wij nog in een relatief rustige wijk. En ik vrees dat we zonder verbod in een stijgende lijn zitten qua heftigheid.

winterzonnetje

winterzonnetje

01-01-2014 om 15:01

kaaskopje e.a.

"En ik vrees dat we zonder verbod in een stijgende lijn zitten qua heftigheid.'

Waar baseer je dit op? Waarom zou het als maar heftiger worden? Ik heb gister inderdaad ook voor het eerst cobra's gehoord, vond het inderdaad heftige knallen.

Over Duitsland: ik begreep dat daar wel een vuurwerkshow was maar ook particulier vuurwerk, vergelijkbaar met Nederland. Dus wij zijn niet uniek met ons particulier vuurwerk. In omliggende landen gebeurt het ook. En ons illegaal vuurwerk is in omringende landen legaal vuurwerk.

Wij steken ook aan het begin van de avond vuurwerk af maar wel in onze eigen tuin. Dit doen we omdat het vuurwerk wat wij kopen in het niet valt bij het vuurwerk wat mensen om ons heen afsteken.

Ik hoop dat de Europese regelgeving wordt aangepast m.b.t. vuurwerknormen en dat het toch blijft.

winterzonnetje

winterzonnetje

01-01-2014 om 15:01

wat moeten we ook al weer verbieden?

gekopieerd van nu.nl:

"Het aantal feestgangers dat te veel drugs of drank had gebruikt lag bij de meeste ziekenhuizen hoger dan het aantal vuurwerkslachtoffers."

Om het vuurwerk verhaal weer even in perspectief te zetten.....

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2014 om 17:01

Winterzonnetje

Ik baseer dat op persoonlijke signalering. Waren die bommen vroeger nog het werk van een enkele 'halve gare', nu lopen er een stuk meer van die 'halve garen' rond. Dat jij ze gister pas hoorde ligt dan aan jouw omgeving. Hier is dat al een tijdje gaande.

Dit soort vuurwerkbommen kunnen zoveel druk tussen huizen in veroorzaken dat het echt gevaar op kan leveren. Los daarvan krijg je toch een hartverzakking van die dingen? Er stond gister een stukje in onze krant over carbid schieten. Carbid in een (melk)bus en knallen maar. Dat geeft ook een enorme knal. Dat is min of meer een plattelandsfenomeen. In het veld kan het niet zoveel kwaad. Zelfs de jongens/mannen die dat afschieten, die dus aardig wat gewend zijn met dat carbid, zijn van mening dat het afsteken van vuurwerkbommen in stedelijk gebied asociaal is.

Dat bepaald vuurwerk in andere landen legaal is, wil niet zeggen dat het dus veilig genoeg is.

Ik heb net een mooi stukje geschiedenisles gevonden. Daarin kun je lezen dat Nederland toch een andere voorgeschiedenis heeft qua oud en nieuwviering dan andere landen. Het is hier allemaal luidruchtiger, vandalismegevoeliger, zo haal ik uit het verhaal.

http://www.jefdejager.nl/oudennieuw.php

Dalarna

Dalarna

01-01-2014 om 18:01

Kaaskopje

'Het voordeel van een totaalverbod is dat álles wat op straat knalt en piept strafbaar is. Dat is wel duidelijk.'

En daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Al lang voor je vuurwerk mag kopen hoor ik al knallen etc. Ik geloof niet dat dat bewaard is van vorig jaar dus in het buitenland of illegaal gekocht. Het lukt de politie absoluut niet om al die mensen op te pakken en ik weet zeker dat dat erger wordt als particulier vuurwerk verboden wordt.

Dat jij vroeger gewend was om je hond nog uit te laten na het eten en dat het dan nog rustig was verbaasd mij. Ik weet niet anders dan dat je knallen hoort vanaf 10 uur en dat je juist als het donker is de hele tijd sierknallen etc hoort. Even voor 12 uur is het vaak wel rustig.

Verder verbaasd het me ook al dat het blijkbaar not done is om een kind een privévoorstelling te gunnen. Vorig jaar hadden wij en de familie waar we altijd logeren wel vuurwerk en toen leek het er op dat het flink zou regenen rond 12 uur. We hebben toen overwogen om het eerder op de avond af te steken maar nee hoor dat is blijkbaar ook al weer vreemd

Het is inderdaad zo dat je veel meer geniet van je eigen vuurwerk als je het voor 12 uur afsteekt, zeker in een drukke vuurwerkbuurt. Toen die familie nog in hun oude huis woonde aan de rand van een klein dorp maakte het niet uit en nu zitten ze ook in een rustig hofje maar bij ons in de straat heb je er weinig lol aan nog los van het feit dat je altijd op je hoede bent vanwege de mensen in de straat waarvan je niet zeker weet of ze wel veilig afsteken.

Dalarna

Dalarna

01-01-2014 om 19:01

jeugdjournaal

Net op het jeugdjournaal: het is wel degelijk zo dat juist het illegale vuurwerk voor de meeste slachtoffers zorgt en wel omdat het vaak te vroeg ontploft. Iets wat legaal goedgekeurd vuurwerk dus niet doet.

Dat je legaal vuurwerk ook in katten kunt steken en naar iemand kunt gooien heeft daar niets mee te maken.

Oja: 13 jaar geleden woonden we in een flat en toen al waren de knallen enorm hard.

Knurf

Knurf

01-01-2014 om 20:01

euh winterzonnetje

'Het aantal feestgangers dat te veel drugs of drank had gebruikt lag bij de meeste ziekenhuizen hoger dan het aantal vuurwerkslachtoffers.'

Er is echt meer op aarde dan alleen het aantal slachtoffers-door-eigen-toedoen. Drank of drugs veroorzaken geen milieuoverlast, vuurwerk wel. Van dronken of stoned personen heb ik lang niet zo veel geluidoverlast als van die knallen. Nog los van de (huis)dieren, mijn katten hebben geen enkel probleem met dronken personen (personen die aan de drugs zijn hebben ze, voor zover ik weet, nooit live ontmoet), maar zijn doodsbang van vuurwerk. En afgezien van dronken automobilisten (die al strafbaar zijn!) maakt vuurwerk ook slachtoffers onder buitenstaanders en niet alleen onder afstekers zelf.

winterzonnetje

winterzonnetje

01-01-2014 om 20:01

vuurwerk of drank

"Ik baseer dat op persoonlijke signalering. Waren die bommen vroeger nog het werk van een enkele 'halve gare', nu lopen er een stuk meer van die 'halve garen' rond. Dat jij ze gister pas hoorde ligt dan aan jouw omgeving. Hier is dat al een tijdje gaande. "

Maar het wil helemaal niet zeggen dat die bommen volgend jaar nog zwaarder zullen zijn, en daarna nog zwaarder. Daarbij is jou observatie net zo subjectief als de mijne. Jou vermoedens zijn nergens anders op gebaseerd als op een gevoel....

Het gaat niet om de geschiedenis, maar het gaat om nu. Hier wordt beweerd dat Nederlanders uniek zijn in hun manier van oud en nieuw vieren, met het particulier vuurwerk afsteken. Maar dat zijn we niet. Dat stond gister in de Trouw beschreven. In Duitsland, Belgie, Italie en de Scandinavische landen mogen mensen zelf vuurwerk afsteken. In sommige landen spelen dezelfde discussies.

Weet je wat het probleem is? Overmatig drankgebruik. Ik heb het citaat al gepost. Er waren meer gewonden door drank en drugsgebruik als door het gebruik van vuurwerk. Zullen we dan maar een drooglegging overwegen? Dan vallen er vast minder vuurwerk slachtoffers, minder slachtoffers in het verkeer, minder huiselijk geweld, minder vechtpartijen in het uitgaanscircuit, minder inbraken, minder slippertjes en daardoor minder echtscheidingen. Volgens mij zouden we daar veel leed en gemeenschapsgeld mee besparen.

winterzonnetje

winterzonnetje

01-01-2014 om 21:01

knurf

"Er is echt meer op aarde dan alleen het aantal slachtoffers-door-eigen-toedoen. Drank of drugs veroorzaken geen milieuoverlast, vuurwerk wel. Van dronken of stoned personen heb ik lang niet zo veel geluidoverlast als van die knallen. Nog los van de (huis)dieren, mijn katten hebben geen enkel probleem met dronken personen (personen die aan de drugs zijn hebben ze, voor zover ik weet, nooit live ontmoet), maar zijn doodsbang van vuurwerk. En afgezien van dronken automobilisten (die al strafbaar zijn!) maakt vuurwerk ook slachtoffers onder buitenstaanders en niet alleen onder afstekers zelf."

Ik vind je reactie redelijk kortzichtig. Denk je werkelijk dat drugs en drankgebruikers niet voor overlast zorgen? Wat dacht je van woninginbraken, auto inbraken? Hoe groot zou het percentage verslaafde zijn onder deze groep? En het aantal woninginbraken neemt alleen maar toe? Heb je dat zelf wel eens mee gemaakt? Wij wel vorig jaar en ik kan je zeggen dat ik liever een paar avonden flink wat knallen naast mijn huis heb dan de wetenschap dat vreemde mensen in je huis zijn geweest. Dat een paar criminelen je bed hebben doorzocht, de kamer van je dochter helemaal overhoop gehaald hebben. Nee hoor van drugsgebruik heb jij geen last.
En wat denk je van drank gebruik en misbruik? Misschien moet je eens met de politie praten? Hoeveel knokpartijen worden veroorzaakt door overmatig drankgebruik. En dan heb je het niet over een beperkte periode per jaar maar over het hele jaar door. En wat dacht je van huiselijk geweld? Pa heeft een kwade dronk en een kort lontje en timmert ma en kinderen in elkaar omdat hij op een feestje niet van het bier kon afblijven. Weet je als er dan toch tradities veranderd moeten worden, misschien eens na het vanzelfsprekende drankgebruik gaan kijken?

Hombre

Hombre

01-01-2014 om 21:01

Ach gossie

"daar was het heel druk met honden en kattenbezitters die valium af kwamen halen voor hun hond/kat. Arme beesten!"

Ach gossie, ja zeg die arme lieverds...

In ander nieuws:

"Het aantal ogen dat tijdens de nieuwjaarsnacht door vuurwerk blind is geraakt, is woensdag in de loop van de dag gestegen van acht naar 14. Het totale aantal oogletsels is nagenoeg verdubbeld: van 46 naar 90."

Maar die beesten zijn natuurlijk veel zieliger. Ja, met hun hysterische baasjes die ze psychomedicatie voeren als ze 'schrikken' van een knal.

Stenna

Stenna

01-01-2014 om 22:01

drooglegging?

hmm, niet eens zo n gek idee, met die 8400 incidenten weer en 40% meer geweld tegen hulpverleners dan vorig jaar.
Toch denk ook dat de controle bij een totaalverbod van particulier vuurwerk makkelijker is, inderdaad: iedere knal is dan fout, zonder dat je onderscheid moet maken tussen legaal en illegaal. Hier was het de dagen voorafgaand behoorlijk rustig dit jaar. En de meeste brave huisvaders zullen met hun gezin dan toch naar het gemeentevuurwerk gaan en niet meer zelf (kunnen) afsteken. Nog een aantrekkelijke jongerenactiviteit erbij (vreugdevuur en feest of band ) en klaar is de oplossing.
Dat verbieden geen zin heeft omdat mensen het dan elders illegaal gaan halen vind ikeen raar argument. Zullen we vuurwapenverbod dan ook maar opheffen, want die kun je ook prima illegaal in Belgie kopen? En verkeersregels, want daar houdt ook niet iedereen zich aan? Zo kan het toch ook niet langer doorgaan (zie journaal)?

Jaina

Jaina

01-01-2014 om 22:01

Gisteren

Gisteren hebben de kinderen met veel plezier een grote hoeveelheid vuurwerk de lucht in geknald. Ze hebben het leuk gehad. Sowieso heerste er in de buurt waar we waren een gezellige sfeer. Wel enorm veel vuurwerk geknal maar geen nare dingen verder.
Sier vuurwerk vind ik toch wel erg mooi; van rotjes en ander geknal ben ik minder gecharmeerd.

Als het gaat om wat het meeste ellende veroorzaakt dan lijkt me dat alcohol. Alcohol maakt mensen agressiever en onvoorzichtiger en zorgt niet alleen voor doden in het verkeer maar ook voor veel agressie in het uitgaansleven en veel geweld zowel binnen- als buitenhuis. Veel mensen kunnen helemaal niet goed met alcohol omgaan.

vanaf 18.00 afsteken dan?

Dan is het donker, en kunnen jonge kinderen toch nog een vuurwerkvoorstelling krijgen voor ze naar bed gaan. De meeste mensen zijn tegen die tijd toch wel thuis of op het feestadres van die avond, en mensen die willen knallen hebben daar een hele avond de tijd voor.

overlast van huisdieren dan!

En de huisdieren die hebben dan 2 dagen in het jaar even pech. Hier kan het halve blok het hele jaar door meegenieten van de hondjes van twee deuren verderop, die de hele dag door blaffen. En ik heb een prachtige groenstrook achter mijn tuin liggen, waar de kinderen geweldig hutten kunnen bouwen ware het niet dat die bij tijd en wijle vol ligt met kattenpoep. 's Zomers kunnen we van de stank vaak haast niet in de tuin zitten. Huisdieren veroorzaken dus ook (het hele jaar door) overlast.

Verder moet de belasting voor het milieu door honden en katten ook niet worden onderschat. Ik ben altijd erg verbaasd dat vegetariërs wel vleesetende huisdieren hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.