Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mimi
08-03-2013 om 14:03
Te dik kind en de ouders doen niks?
Een vriendin van mijn dochter van 6 is mollig. Van de week kwam ze spelen. Ik haalde de beide meisjes lopend uit school. Het is ongeveer anderhalve kilometer naar ons huis. Het vriendinnetje kon na 20 meter rennen niet meer. Ze wilde onderweg steeds zitten om te rusten, om de 50 meter alsof ze een oud omaatje was. We wandelden gewoon rustig. Het was zo zielig.
Ze at ook bij ons, maar ze liet haar brood staan en vroeg om de haverklap om lekkers. Ze zij ook dat ze thuis altijd zoveel snoep mocht als ze maar wil. En ik vroeg er niet eens naar. Ze zei letterlijk: "ik ben gewend om vaak snoep te eten, anders voel ik me niet fijn".
Ik snap dat niet. Waarom doen die ouders niks? Dat kind gaat kapot. Hoe kan ik haar moeder op een niet vervelende manier ertoe brengen er wat aan te doen? Haar ouders zijn zelf allebei ook erg dik.

skik
11-03-2013 om 10:03
Tsjor
Dat virus waar jij het over hebt, daarvan vinden ze bij 30% van de obese mensen antistoffen in het bloed, maar ook bij 11% van niet-obese mensen. Als het nou bij bijna alle obese mensen wel en bij niet-obese helemaal niet zouden vinden, maar dit verschil vind ik nou niet overtuigend.
Sommige mensen vallen af in de rouw of andere periodes van grote stress, anderen komen juist aan. Dan kan je de oorzaak in lichamelijke kenmerken zoeken (dat virus, verandering in hormoonhuishouding), maar ik denk dat het meer te maken heeft met het verschil in reageren op stress. De een gaat dan troosteten, de ander krijgt geen hap door zijn keel. Net zoals de een van ellende zijn bed nauwelijks uit kan komen en de ander juist als een stoomlocomotief gaat werken. Ik vind het dus niet zo gek dat de een juist dik wordt van ellende en de ander niet.
De andere door jouw genoemde oorzaken zoals hormonen in vlees, maiszetmeel of genetische aanleg zouden kunnen bijdragen aan gewichtstoename, maar die genetische aanleg was er altijd al en als je altijd al vlees met hormonen en producten met maiszetmeel eet en dik wordt na toename van voedselinname (al dan niet om te copen met stress of verdriet) dan lijkt me het meer eten de meest logische verklaring voor de gewichtstoename.
Helaas is het niet zo makkelijk om dan gewoon maar minder te eten. Ik ben 's winters zo 10 kilo zwaarder dan 's zomers. In de zomer fiets ik en ben ik veel in de tuin bezig en eet ik veel groenten en weinig koolhydraten. In de winter beweeg ik nauwelijks en heb ik een onstuitbare behoefte aan veel tosti's. En hoe meer ik eet, hoe meer trek ik krijg. En als je zwaarder bent heb je ook meer te onderhouden, dus heb je ook meer behoefte aan eten. En als die leuke jurk toch te strak is geworden en ik die tent weer aan moet, ben ik eerder geneigd nog wat lekkers te nemen (wat maakt het allemaal nog uit tenslotte).
Mijn op de milimeter nauwkeurig even lange tweeling scheelt altijd 10% in gewicht. Ze krijgen evenveel eten aangeboden, maar de zwaardere van de twee eet zijn bord leeg, de lichtere laat altijd wat liggen. De zwaardere neemt nog regelmatig een extra boterham, een toetje of een banaan als tussendoortje, de lichtere nooit. Ik vind het niet gek dat de een zwaarder en de ander lichter is.
Misschien zijn specifieke aandoeningen bij sommige mensen een (deel)verklaring voor ernstig overgewicht, maar ik denk dat het meestal gewoon meer calorieeninname dan calorieverbuik is.
skik

mirreke
11-03-2013 om 11:03
The men who made us fat
Een poos geleden was er idd ook een draad over voeding. Daar heb ik onder andere, deze documentaire genoemd, die destijds ook in Nederland op de tv was.
Inmiddels ook te kijken op youtube.
Punt daarin: de enorme toename van obese personen heeft (onder andere) te maken met een heel veranderd patroon van hoe voeding wordt geproduceerd, en de toevoegingen daarin. Dit is een heel korte samenvatting, het is echt erg interessant en uitgebreid. Niet alleen het pushen van mais(meel en olie) in onze voeding wordt belicht, maar ook de toevoeging van alternatieven voor suiker in de zogenaamde 'light' producten.
het gebruik van

mimi
11-03-2013 om 23:03
Veroordelen
Ik krijg toch de indruk dat jullie denken dat ik geen respect voor het meisje, of haar moeder heb. Dat is helemaal niet zo.
Pas toen ze buiten adem raakte en steeds even moest zitten viel het me op dat ze meer dan gewoon mollig was.
Ik heb niets gezegd of laten merken. Sterker nog, eigenlijk had ik tegen haar moeder moeten zeggen dat ze steeds buiten adem was. Maar dat durfde ik dus niet. Ik heb het meisje wel gevraagd of ze zich wel lekker voelde. Later ging het ook wel weer, maar toch...
Ik voel me helemaal geen betere moeder ofzoiets.
Ook in mijn familie zit obesitas, en de schaamte die daarmee gepaard gaat is zo enorm. Mijn nicht heeft morbide obesitas. Zij is een lichamelijk en psychisch wrak geworden. Ze komt bijna nooit buiten. Haar ouders zijn de liefste mensen die je je kunt voorstellen. Zij hebben haar niet "vetgemest", maar zagen het probleem niet, gewoon lieve mensen die het beste met haar voor hadden. Vroeger werd dat misschien ook minder als probleem gezien.
Maar het zou geholpen hebben als ze er wat meer aan gedaan zouden hebben. Natuurlijk is dat nu achteraf gepraat. En wanneer je het eenmaal hebt kom je er meestal niet meer vanaf. Mijn nicht kan er dus helemaal niets aan doen. Het enige dat ze nu kan proberen is het niet erger laten worden. Maar iedereen zegt inderdaad, eet nou eens wat minder, en sommige mensen zijn ronduit gemeen. Ze kan niet minder eten, en ja ze eet heel erg veel. Maar als je dat hebt kun je echt niet anders, dan heb je zo'n honger. Als uitgemergelde mensen honger hebben is dat erg, maar dikke mensen mogen dan niet zeuren als ze sterven van de honger.
Als ik naar haar ga op haar verjaardag neem ik altijd taart mee, echt een superlekkere van de beste banketbakker, omdat ze daar dol op is en omdat ze dat zelf niet durft te kopen.
Maar de laatste jaren is ze niet meer de intelligente scherpe vrouw die ze was. Ze gelijkwaardige gesprekken die we vroegen hadden zijn er niet meer.
Ik ben dus niet iemand die dat zomaar even lekker gaat veroordelen.

tsjor
12-03-2013 om 08:03
Exdikzak liegt
'Misschien zijn specifieke aandoeningen bij sommige mensen een (deel)verklaring voor ernstig overgewicht, maar ik denk dat het meestal gewoon meer calorieeninname dan calorieverbuik is. ' Dus exdikzak (en Moniek) liegen over wat ze eten.
Nogmaals: ik zeg niet dat er één oorzaak is, maar dat er diverse oorzaken kunnen zijn en dat je als buitenstaander je moet hoeden om oordelen te geven.
Ik heb het uitstekend gedaan! Ik ben een heel goede moeder. Ik heb drie dunne kinderen, terwijl vader behoorlijk stevig is. Ik kan er een goeroe mee worden. Mijn recept:
- geen weegschaal in huis;
- geen afwasmachine (zelf afwassen is toch een kwartiertje beweging na het eten;
- zoek een school op minstens 10 kilometer van je huis, zonder openbaar-vervoer-mogelijkheden;
- kook lekker en afwisselend;
- praat nooit over calorieën.
En als iemand zegt dat die dat allemaal al doet en toch te zwaar is, dan liegt die persoon. Want ik kan het weten, ik heb mijn bewijzen rondlopen.
Ik zie al een carriere voor me als afvalgoeroe. Nu nog even het boekje schrijven en de bijbehorende dure cursussen slim op de markt brengen.
Tsjor

tsjor
12-03-2013 om 09:03
Mimi
Wellicht een gouden regel als hulpmiddel: niet gaan vertellen wat andere mensen moeten doen, maar kijken wat je er zelf aan kunt doen. Bijvoorbeeld: ik weet niet of je het vriendinnetje vaker met je dochter kunt en wilt laten spelen, dan kun je in elk geval één keer peer week met haar lopen en die middag samen met je dochter iets actiefs doen, als jij denkt dat het belangrijk is voor het meisje.
Tsjor

Gerry D
12-03-2013 om 09:03
Collectief kop in het zand
We snoepen collectief te veel. We eten collectief te veel. Ja, het wordt ons heel makkelijk gemaakt. Dus ja, zelfbeheersing gaat een van de belangrijkste kwaliteiten die we collectief moeten leren worden.
En ja, die tussendoortjes op school zetten al heel jong een fout voorbeeld neer. Want als je dorst hebt, dan kun je ook water drinken, of thee zonder suiker. Gruiten zijn beter dan koek en snoep waar suiker in zit. Etc. etc.
Nog een serie die een paar jaar geleden op de BBC was: Honey, we're killing the kids. Die liet zien hoe een bepaald eetpatroon uitwerkte als kinderen op die manier bleven eten: slanke, gezonde spring-in-het-veld kinderen werden te dikke, uitgebluste veertigjarigen.
Maat leren houden is een van de belangrijkste dingen die je kinderen kunt leren. Ze hebben het heel hard nodig in deze maatschappij van suikerovervloed. Ze onderwijzen over hoe reclame werkt en waarom het werkt, hoe je gemanipuleerd wordt is een ander.

Algebra
12-03-2013 om 10:03
Even liberaal doen
>Mijn inhoudelijke reactie is dat je eerst een aantal dingen moet weten voor je kunt oordelen en ingrijpen. Een paar aannames is daarvoor onvoldoende. Zolang je niet weet hoe het zit, kun je niet meer dan neutraal informeren.
<
Je hoeft helemaal niet te weten hoe het zit. Je gaat ervan uit dat jij/iemand/ de overheid het recht hebt om je te bemoeien met een kind. Als jij dat nodig vindt. En dat lijkt mij slecht, heel slecht. Je gaat dan jouw normen en waarden opleggen aan anderen, en daar zou je verre van moeten blijven. Uit principe. Geen inmenging van anderen in een familieleven.
Iedere ouder heeft het recht zijn kind op te voeden zoals hij dat wil. Zelfs als dat is volgens principes die jou niet aanstaan. Op een manier die jou / de maatschappij niet bevalt. En ja, dat zou schadelijk kunnen zijn voor een kind. Toch kan je niet preventief alle ouderlijk onheil uit een kinderleven wegpoetsen. Een maatschappij waarin we elkaar controleren, rapporteren, lijkt mij persoonlijk vele malen erger.
Daarom: ouders zorgen voor hun kinderen zoals zij dat willen
En informatie geven mag altijd: dan kunnen ouders zichzelf informeren en bewuste keuzes maken.
Algebra

klant
12-03-2013 om 11:03
Mirreke heeft gelijk
The man who made us fat is een prachtige, glasheldere, zeer inzichtgevende documentaire. Ik raad ze iedereen aan. En het probleem is niet zo simpel als sommigen hier stellen. Er is een genetische component: de één komt 3 kilo aan van dezelfde hoeveelheid teveel eten, de andere 12. Wij leven in een "obese" omgeving omdat er goud geld te verdienen valt met de verkoop van kcal. Wij leven in een bewegingsarme omgeving omdat er eveneens goud geld te verdienen valt aan transportmogelijkheden. Tenslotte valt er goud geld te verdienen aan een wijziging van normen. Op straat in het openbaar eten is niet meer "not done", zoals vroeger. De porties worden steeds groter. Al deze factoren dragen bij aan veel te dikke mensen en aan eetstoornissen. Niet één factor, nee allemaal. Ik vind het altijd zo raar dat sommige mensen dan maar 1 factor willen aanpakken, namelijk het weigeren van mensen die genetisch ongunstig in elkaar zitten om dag in dag uit honger te lijden in een wereld die van overvloed aan elkaar hangt. Die weigering is maar 1 oorzaak. Je zou er beter aan doen om de complexiteit van het probleem te erkennen en daarnaar te handelen.

liora
12-03-2013 om 14:03
Tsjor
Jammer dat je niet serieus reageert. Als exdikzak van bijna niet eten 150 kilo ging wegeb, waarom dan een gb? En waarom is zedaarvan wel afgevallen? Vanwege meer eten?
En waarom wegen anorexiapatienten nooit 150 kilo als je van te weinig eten aankomt?
Nogmaals tuurlijk is er een genetische component maar die verklaart niet zulke grote verschillen.
Jammer dat je hier niet op ingaat.
Liora

Karin*
12-03-2013 om 15:03
Tussendoortjes
in januari was er een interessante uitzending van labyrinth op TV.
In het tweede deel gaat het over snacken:
"Mireille Serlie en Susanne la Fleur zetten jonge slanke mannen op een snackdieet van zes weken: de gewone maaltijd werd aangevuld met drankjes tussendoor die veel suiker en vet bevatten. Serlie en la Fleur zagen na deze korte periode al veranderingen in de hersenen, namelijk in de serotoninehuis-houding. De start- en stopknop op het eetgedrag werkte niet goed meer. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het ontstaan van obesitas. Dit is het eerste onderzoek dat niet alleen kijkt naar méér eten, maar vooral naar tussen de maaltijden door eten: snacken."
(ze noemden oa roze koeken, hier een favoriete koek bij de kinderen)
http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/labyrint-tv/2013/januari/Snacken.html

mama 5
12-03-2013 om 17:03
Tussendoortjes
Oh, maar tussendoortjes als roze koeken, liga en zo, dat krijgen ze hier niet.
Soms mogen ze popcorn maken, maar meestal is het een cracker of wortel, of zo.

Karin*
12-03-2013 om 17:03
Schoolkoeken
Veel kinderen krijgen schoolkoeken mee naar school en daar zit ( natuurlijk) vet en suiker in. Maar wortels zijn natuurlijk prima lijkt me. Bij crackers ligt het eraan wat erop zit? Dan kan je misschien net zo goed een boterham eten?
En dan nog snap ik niet op welke tijdstippen je dan 4 tussendoortjes neemt, ik kom maar tot 2 meestal?

mama 5
12-03-2013 om 19:03
Karin
Tussendoortjes zijn op school, om tien uur. Uit school om drie uur. En dan om een uur of half vijf/vijf uur eten ze meestal al wat voor het avondeten, worteltjes of zo. en dan nog iets bij de koffie. Maar goed, soms is het ook wel dat ze een keertje overslaat.

Merel
12-03-2013 om 20:03
Tussendoortjes
Tussendoortjes zijn van de laatste 20 jaar denk ik, want in mijn lagere schooltijd deden we amper aan tussendoortjes. Om 10 uur was het speelkwartier en het grootste deel van de kinderen had niets bij zich. Ik had heel soms een appel mee (als ik of mijn moeder er aan dacht, maar vaker niet dan wel, nog niet eens een keer in de week) Tussen de middag at ik twee boterhammen thuis, om 15.00 at ik ook niets, waarschijnlijk wel een glaasje ranje en dan speelden we buiten en ik mocht 2 snoepjes uit de snoepjes trommel, 2 per dag. En dan kookte mijn moeder (altijd aardappelen,groente,vlees, geen sausjes (mijn moeder hield niet van koken) en we mochten 2 schepjes appelmoes. Patat halen of naar de chinees, nou dat deden we misschien 4 keer per jaar.
Het was volgens mij allemaal veel soberder vroeger, want ook bij vriendjes en vriendinnetjes ging het ongeveer zo.
Ik merk het nu al hoe ons eetpatroon hier thuis is, veel vaker chips, frisdrank, eten halen enz. We eten gewoon meer dan vroeger. (we hebben gelukkig wel een normaal gewicht, maar ik hou het best in het gareel hier)

liora
12-03-2013 om 22:03
Nee hoor
Toen ik op de lagere school zat, en dat is veel meer dan 20 jaar geleden, hadden alle kindereb iets te eten in de pauze. Vervolgens boterhammen tijdens de overblijf of thuis. En na school aten wij altijd iets. En dan het avondeten natuurlijk.

Fiorucci
13-03-2013 om 07:03
Hier ook
Twee lagere scholen, met tussendoortjes, en mijn buurmeisje bijvoorbeeld kreeg als ze thuiskwam een halve grote grapefruit. Met twee scheppen suiker eroverheen...

tsjor
13-03-2013 om 08:03
Liora
'Jammer dat je niet serieus reageert. Als exdikzak van bijna niet eten 150 kilo ging wegeb, waarom dan een gb? En waarom is zedaarvan wel afgevallen? Vanwege meer eten?'
Als je goed gelezen hebt heeft exdikzak zelf al het antwoord gegeven:
' Ik kan nooit meer normaal eten, maar dat is niet erg, want dat kon ik toch al niet.' dus in die zin is er niets veranderd, behalve dan dit: 'Als ik uit eten ga, zeg ik discreet tegen de ober dat ik een maagkwaal heb en alleen een voorgerechtje hoef (en dan mogen de pijnboompitjes er gewoon in blijven).'
Ik geloof exdikzak.
Tsjor

tsjor
13-03-2013 om 08:03
Veel meer veranderd
Op school is er veel meer veranderd in vergelijking met mijn basisschooltijd:
- kinderen liepen (of fietsten) toen alleen, zonder ouders, naar school in hun eigen speelse tempo;
- geen tussendoortjes;
- geen schoolkantine op de middelbare school, alleen een bekertje melk kon je bestellen,
etc.
Maar ook toen waren er te dikke mensen. Ik heb ooit het cijfer van 5% gezien, voor obesitas, dat cijfer was gelijk gebleven in alle tijden. Alleen het gemiddelde gewicht van mensen is omhoog gegaan.
De grondtoon is dat het in Amerika fout gaat en dat ook ons dat hier te wachten staat. En dat het onze eigen schuld is.
Tsjor

Fiorucci
13-03-2013 om 09:03
Tsjor
Geen schoolkantine? Ik herinner me die wel degelijk, roze koeken, perzik-snoep,frisdrank. Ik denk overigens dat veel ouders nu ook scholen verder weg kiezen vanwege een bepaalde geloofsovertuiging of onderwijsstroming, of dat kinderen minder lopen/fietsen omdat ze in een grote stad wonen. Soms hebben ouders ook geen keuze, omdat de postcodeloting in hun nadeel beslist. Ik herinner me overigens wel dat maar weinig kinderen actief een sport beoefenden vroeger, in tegenstelling tot nu.

Merel
13-03-2013 om 09:03
Verschil in scholen
Wat een verschil in scholen zeg. Ik zat in 1985 op de middelbare school en wij hadden inderdaad géén kantine. Alleen een koelkast bij de congierge waar je bekertjes melk of bekertjes yokidrink kon kopen. En een automaat met koffie, thee, chocomelk en soep.
We mochten het plein niet af (ook niet in de oudere klassen) dus t/m mijn 16e mocht dat niet. Je kon dus niet zomaar even naar de AH gaan. Toen vond ik dat betuttelend als kind, maar we gingen niet, er was ook controle op en als ze er achter kwamen dat je toch het centrum in was gegaan volgde er straf, dus dat deed je niet.
Achteraf gezien vind ik dit heel goed van die school.
De school die daarna bezocht verkocht inderdaad wel roze koeken en gevulde koeken enzo, en ik denk ook wel melk en frisdrank. Alleen kocht ik dat nooit, alleen wel eens een gevulde koek als ik mijn brood was vergeten.

Sis
13-03-2013 om 10:03
Basisschool
Van de lagere school (jaren 70/80) kan ik me niet herinneren dat we tussendoortjes hadden. Wel schoolmelk, maar daar deed ik niet aan mee. Op de middelbare school hadden we een kantine waar o.a. snoep en sauzijcebroodjes verkocht werden. Mijn boterhammen verdwenen regelmatig in de vuilnisbak en dan gingen we naar het tankstation voor snoep of naar de snackbar in tussenuren. Ik werd pas dikker toen ik op mezelf ging wonen en elke avond lekker aan de toastjes en nootjes ging.

liora
13-03-2013 om 11:03
Tsjor
Over lezen gesproken: ik heb dezelfde operatie gehad. Ik vind dat ik heel normaal eet.
Zou het kunnen dat exdikzak een verstoord idee heeft van wat normaal cq weinig eten is?

Gerry D
13-03-2013 om 13:03
Tsjor
Tsjor, ik geloof niks van je bewering dat obesitas op dit moment maar 5% is en dat dat van alle tijden is. Ik denk dat daar of wat verkeerd bij je is blijven hangen, of dat er wat verkeerd opgeschreven is. Want 5% van alle tijden, leek mij alleen te kunnen kloppen als we de huidige tijd niet meetellen. Dus ik heb het even nagezocht. En bingo: de afgelopen 20 jaar is het aantal mensen met ernstig overgewicht in de OESO landen verdubbeld tot 17%. Nederland doet het relatief goed, daar is het 'slechts' gegroeid tot 12% (gegevens 2009, dus alweer 4 jaar geleden).
Dus ja, we zijn inderdaad op weg om Amerika achterna te gaan en ja, het lijkt mij moeilijk om de schuld hiervan op anderen te schuiven.

Gerry D
13-03-2013 om 14:03
Links
en iets uitgebreider:
http://www.convenantgezondgewicht.nl/cijfers
"Volgens zelfgerapporteerde gegevens van het CBS had in 1981 één op de drie volwassen Nederlanders (33,4%) overgewicht. Sindsdien is het aantal Nederlanders met overgewicht sterk gestegen tot bijna de helft van alle volwassenen (48,2%) in 2011. Het percentage mensen met ernstig overgewicht (obesitas) verdubbelde van 5,3% tot 11,4% (zie figuur 1). Deze stijging was zowel zichtbaar in zelfgerapporteerde als gemeten gegevens (CBS StatLine, 2012; Blokstra et al., 2011)."
Lijkt me duidelijk...