Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

drama
25-08-2010 om 22:08
Kortsluiting
Ik weet dat ik niet mag klagen omdat mijn zoon van 14 geen drugs gebruikt, niet rookt, niet drinkt, geen buitensporige dingen doe (hopelijk blijft dat zo)maar hij verpest wel behoorlijk de sfeer in huis met de vreselijkste woorden en scheldpartijen. Voorbeeld: Vanavond heeft mijn man (al 8 jaar zijn stiefvader) afgesproken dat hij Ajax mag kijken tot aan de rust om daarna naar bed te gaan, hij stemt toe. Als de tijd gekomen is lijkt het wel of er een knop omdraait in zijn hoofd en hij zegt het af te willen kijken..euh willen nee gewoon doen!!!Mijn man zegt dat ze een afspraak hebben en vraagt of hij naar bed wil gaan. NEE!! Mijn man word boos en zegt dat hij NU moet gaan, Nee maakt jij niet uit zo gaat dat een tijdje door totdat mijn man zijn geduld verliest en hem een kopstoot geeft (het lijkt heel vaak dat hij op zoiets uit is) Hij word woest en begint teschelden teringlijder, homo K.....lijder en begint zo hard als hij kan op mijn man in te beuken, ik blijf rustig en zeg dat hij direct naar boven moet TEEF!! krijg ik te horen, het spel gaat nog door hij pakt een stoel en dreigt hem op mijn man te slaan, ik ben inmiddels ook aardig woest en zeg hem (is niet goed maar ze halen het slechtste in je naar boven!)Je gaat maar naar je vader en je blijft daar maar!! Die woont een paar straten maar is niet echt een vaderfiguur een veertiger die twintig denkt te zijn alles van mijn zoon goed vind en nooooiiit problemen met hem heeft, NEE!!Uiteindelijk is de rust wedergekeerd en is hij toch naar boven gegaan. Wie herkent dit soort situatie's en hoe lossen jullie dit op? Ik vind het hartstikke vermoeiend, wil het gezellig houden in huis maar dit lijkt onmogelijk..

Poezie
27-08-2010 om 13:08
Pelle
Wat precies begrijp je niet? Ik bedoel het namelijk zoals het er staat.
Gr. Poezie.

Poezie
27-08-2010 om 15:08
? geen onderwerp!
Ik had een uitroepteken geplaatst, maar blijkbaar "pakt" ie 'm niet....
Gr. Poezie.

Vic
27-08-2010 om 15:08
Poezie
Een stiefvader is een man die als partner van de moeder een rol vervult als mede-opvoeder. Daar is hier toch sprake van?

pubermoeder
27-08-2010 om 18:08
Welk advies
Uit eigen ervaring sprekend, vind ik het advies van Onyx het allerbeste en zeer het opvolgen waard. Van poezie zou ik me niet te veel aantrekken, de discussie wat een stiefvader wel of niet mag zeggen, is natuurlijk heel ondermijnend in zo'n geval. Ik zou op dat soort "advies" verder geen acht slaan, het zou je narigheid maar verergeren.
Jouw puber moet gewoon samenleven met de rest van het gezin, ongeacht of die zijn stief- zijn bio-ouders of wat voor figuren dan ook zijn. De volwassenen in huis (jij en de partner dus) bepalen de regels. Daar is hij pas van af als hij of elders woont, of op zichzelf. Zowel Tinus als Onyx hebben zeer goede adviezen voor jouw geval, dergelijke maatregelen (ook dat rustig blijven) hebben hier ook heel goed gewerkt.

Kaaskopje
28-08-2010 om 01:08
Pelle
Ik gebruik stiefvader in dit draadje ook om aan te geven of ik het over de biologische of ´aangetrouwde´ vader heb, maar correct is dat niet. Naar mijn idee ben je alleen stiefouder als je trouwt met een weduwe of weduwnaar met kinderen. Mijn zus is bijvoorbeeld de stiefmoeder van de kinderen van haar man. Zijn eerste vrouw is dood. Haar man is niet de stiefvader van de kinderen van mijn zus. Zij hebben namelijk nog een levende vader. Dit is dus van hoe ik het zie, maar als ik er woordenboeken bij haal dan zie ik ´tweede vader´ of ´vader in betrekking tot een kind uit een voorgaand huwelijk van de moeder´. Ik denk dus dat het niet erg is om stiefvader te gebruiken als er niemand dood is, maar naar mijn gevoel is het woord oorspronkelijk niet zo bedoeld.

Tinus_p
28-08-2010 om 10:08
Pelle/andere rol bonus/stiefouder
Pelle:
"Ok ik snap het. Dat het woord stief oorspronkelijk alleen gebruikt werd als je echte vader of moeder overleden was. Vroeger werd er namelijk niet gescheiden."
Ja. Om twee redenen, ten eerste heeft 'stief' een negatieve klank (de boze stiefmoeder); ten tweede is de rol heel anders. Een bonusouder is vaak extra, dus bovenop de nog steeds aanwezige echte ouder, terwijl een stiefouder veel meer vervangt.

Ingrid
02-09-2010 om 12:09
Poeh, maar hier, mild het zelfde laken
Hoi,
Ik begrijp wel dat er gereageerd wordt in de trant: stiefvader en andere positie, maar... Dat gaat natuurlijk helemaal niet op. Je bent niet een stief gezin en vader stief of niet is wel vader, ook al heeft hij nog een andere vader. En je kan niet volgens diverse regieen een huishouden/gezin bestieren. Hier gebeurd heel mild wel hetzelfde, maar wij proberen, ook al is dat heel erg moeilijk 1 lijn te trekken. Hij kan niet tussen ons door, Wij bepalen welke regels er gelden en hij heeft zich eraan te houden. Wel heeft hij nu net ontdekt (13 jr) dat er na Je doet dit, hij: Nee, toch wel, Hij Nee. Niks is. Je kan en mag onder geen beding fysiek worden. Ook niet dreigen, dit gedrag neemt een kind over en zal hij implementeren in zijn verdere leven en gedrag. Je geeft hem een tool als het niet lukt dan maar zo. Nu is dit wel de beste stuurlui, ik zit in dezelfde situatie, en mij lukt het ook niet. Het is nog niet zo erg, maar wel fors. Het is moeilijk. Ik ga vanmiddag mw bellen voor een consult.