Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

drama

drama

25-08-2010 om 22:08

Kortsluiting

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pelle

Wat precies begrijp je niet? Ik bedoel het namelijk zoals het er staat.

Gr. Poezie.

Geen onderwerp

Heeft de man van Drama dit kind erkent dan?

Gr. Poezie.

? geen onderwerp!

Ik had een uitroepteken geplaatst, maar blijkbaar "pakt" ie 'm niet....

Gr. Poezie.

Vic

Vic

27-08-2010 om 15:08

Poezie

Een stiefvader is een man die als partner van de moeder een rol vervult als mede-opvoeder. Daar is hier toch sprake van?

pubermoeder

pubermoeder

27-08-2010 om 18:08

Welk advies

Uit eigen ervaring sprekend, vind ik het advies van Onyx het allerbeste en zeer het opvolgen waard. Van poezie zou ik me niet te veel aantrekken, de discussie wat een stiefvader wel of niet mag zeggen, is natuurlijk heel ondermijnend in zo'n geval. Ik zou op dat soort "advies" verder geen acht slaan, het zou je narigheid maar verergeren.
Jouw puber moet gewoon samenleven met de rest van het gezin, ongeacht of die zijn stief- zijn bio-ouders of wat voor figuren dan ook zijn. De volwassenen in huis (jij en de partner dus) bepalen de regels. Daar is hij pas van af als hij of elders woont, of op zichzelf. Zowel Tinus als Onyx hebben zeer goede adviezen voor jouw geval, dergelijke maatregelen (ook dat rustig blijven) hebben hier ook heel goed gewerkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2010 om 01:08

Pelle

Ik gebruik stiefvader in dit draadje ook om aan te geven of ik het over de biologische of ´aangetrouwde´ vader heb, maar correct is dat niet. Naar mijn idee ben je alleen stiefouder als je trouwt met een weduwe of weduwnaar met kinderen. Mijn zus is bijvoorbeeld de stiefmoeder van de kinderen van haar man. Zijn eerste vrouw is dood. Haar man is niet de stiefvader van de kinderen van mijn zus. Zij hebben namelijk nog een levende vader. Dit is dus van hoe ik het zie, maar als ik er woordenboeken bij haal dan zie ik ´tweede vader´ of ´vader in betrekking tot een kind uit een voorgaand huwelijk van de moeder´. Ik denk dus dat het niet erg is om stiefvader te gebruiken als er niemand dood is, maar naar mijn gevoel is het woord oorspronkelijk niet zo bedoeld.

Tinus_p

Tinus_p

28-08-2010 om 10:08

Pelle/andere rol bonus/stiefouder

Pelle:
"Ok ik snap het. Dat het woord stief oorspronkelijk alleen gebruikt werd als je echte vader of moeder overleden was. Vroeger werd er namelijk niet gescheiden."
Ja. Om twee redenen, ten eerste heeft 'stief' een negatieve klank (de boze stiefmoeder); ten tweede is de rol heel anders. Een bonusouder is vaak extra, dus bovenop de nog steeds aanwezige echte ouder, terwijl een stiefouder veel meer vervangt.

Ingrid

Ingrid

02-09-2010 om 12:09

Poeh, maar hier, mild het zelfde laken

Hoi,

Ik begrijp wel dat er gereageerd wordt in de trant: stiefvader en andere positie, maar... Dat gaat natuurlijk helemaal niet op. Je bent niet een stief gezin en vader stief of niet is wel vader, ook al heeft hij nog een andere vader. En je kan niet volgens diverse regieen een huishouden/gezin bestieren. Hier gebeurd heel mild wel hetzelfde, maar wij proberen, ook al is dat heel erg moeilijk 1 lijn te trekken. Hij kan niet tussen ons door, Wij bepalen welke regels er gelden en hij heeft zich eraan te houden. Wel heeft hij nu net ontdekt (13 jr) dat er na Je doet dit, hij: Nee, toch wel, Hij Nee. Niks is. Je kan en mag onder geen beding fysiek worden. Ook niet dreigen, dit gedrag neemt een kind over en zal hij implementeren in zijn verdere leven en gedrag. Je geeft hem een tool als het niet lukt dan maar zo. Nu is dit wel de beste stuurlui, ik zit in dezelfde situatie, en mij lukt het ook niet. Het is nog niet zo erg, maar wel fors. Het is moeilijk. Ik ga vanmiddag mw bellen voor een consult.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.