Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

zebra

zebra

12-07-2016 om 14:07

kledinggeld, tips gevraagd!

Nur

Nur

13-07-2016 om 17:07

Kleedgeld

Ik zou het niet erg vinden als mijn zoon een deel van zijn kleedgeld aan andere dingen uitgeeft. Je kan afspraken maken over wat er minimaal in de kast moet hangen en wat voor soort kleding. Als hij dat kan doen en dan geld overhoudt mag hij het aan andere dingen uitgeven. Dat vind ik geen enkel probleem.
Hier een zoon die veel geeft om kleding en sowieso al zijn kleedgeld aan kleding uitgeeft. Hij heeft in het verleden echter ook wel eens stomme keuzes gemaakt zoals heel veel geld uitgeven aan een shirt of extra schoenen kopen die niet nodig waren. Dan was het geld op en was er te weinig om andere dingen te kopen. Nu is hij daar slimmer in geworden. Hij combineert goedkope (vaak tweedehands) kleding met enkele dure stukken. Hij heeft ook veel kleding.
Zijn broer is heel anders. Die geeft niks om kleding. Hij heeft wel kleedgeld. Meestal bestellen we kleding online voor hem. Dan gaan we samen achter de computer zitten en dan wijst hij aan wat hij wil. Dan betalen we dat van zijn kleedgeld. Soms neem ik hem mee de stad in als het zo uitkomt. Dan halen we een basisvoorraad. Op zich zou het ook zonder kleedgeld kunnen maar vanwege de gelijkheid krijgen ze hetzelfde bedrag. Hij geeft niet al zijn kleedgeld uit aan kleding. Een deel blijft op zijn rekening staan. Hij voegt dat bij zijn zakgeld of spaart het.
Zolang hij genoeg heeft maakt mij dat niet zoveel uit. Zoon vindt het zelf ook onzin om meer te hebben want hij draagt toch 90% van de tijd hetzelfde (spijkerbroek en shirt) dus zijn kast is inderdaad een stuk leger dan die van zijn broer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-07-2016 om 17:07

Nou Triva

Het is meer dat ik vind dat ik me dat probleem niet meer hoef aan te trekken.

Oudste geeft niks om kleren en vindt winkelen zonde van zijn tijd. Voorheen was ik de enige die me daar druk om maakte. Nu ligt de bal bij hem. Wel zo duidelijk.

Geloof meteen dat hij nu meer geld overhoudt, maar ach het zijn geen kapitalen. Dus die paar tientjes op jaarbasis gun ik hem wel.

zebra

zebra

13-07-2016 om 21:07

ik heb juist geen zin meer

in dat steeds overboeken van geld als er iets nodig is. Het lijkt me juist handig om maandelijks een vast bedrag over te maken. En als het dan alsnog gebeurt dat we samen op pad gaan, dan kan hij toch zelf alles betalen.

Ik denk dat ik hierover best goede afspraken kan maken met onze zoon, dat hij wel ervoor zorgt dat hij voldoende kleding heeft. Hij mag ook zelf beslissen of hij voorlopig alleen bovenkleding koopt of ook zaken als ondergoed en schoenen en jassen. Daar wordt het bedrag dan uiteraard op aangepast. Hij maakt nu ook al bewuste keuzes en weet dat hij niet alles kan betalen van het salaris van zijn bijbaan.

Mussie

Mussie

13-07-2016 om 22:07

Betuttelende moeder?

Ik vind het wel degelijk ook mijn probleem als mijn kinderen niks schoons hebben om aan te trekken. Ook al zijn ze 16 en 14. Vind het een beetje onzin om alles los te laten zodra ze de puberteit bereikt hebben. Net of je dan klaar bent met verzorging enzo. Maar misschien ben ik te betuttelend hoor, dat kan heel goed zo zijn.
Hier krijg jongste kleedgeld. 55 euro per maand, sinds kort. Maar het is een compleet mislukt experiment want hij is sinds januari 4 cm gegroeid en 2 schoenmaten verder. Letterlijk helemaal niets van vorige zomer past nog. Geen sok, geen onderbroek, geen slipper, geen zwembroek. En m'n oudste van 16 zou rustig in kleding van z'n opa naar school gaan. Als het maar lekker zit. Ik denk dus dat advies lastig is. Het ligt heel erg aan het kind.

zebra

zebra

14-07-2016 om 00:07

Mussie

ook ik vind het vervelend als er geen schone kleren zijn hoor. Dus dan liever wat extra kleding aanschaffen zodat er voldoende in de kast hangt/ligt. Ik heb niet altijd evenveel tijd om tussendoor een paar shirts te wassen. De groeispurt is hier wel voorbij, al kan zoon misschien nog een paar centimeter groeien.

bieb63

bieb63

15-07-2016 om 21:07

ik vind kleedgeld toch wel iets om kleding voor te kopen, niet een verkapt zakgeld.
Ikzelf geef een gemiddeld kwartaalbedrag (150 euro). Soms gaat dat op, soms niet. Maar als het niet op gaat, dan is het wat mij betreft niet de bedoeling om er iets anders mee te doen (zolang kind nog financieel afhankelijk is van mij). Dan laat ze het maar lekker op haar rekening staan en wellicht ziet ze t.z.t mega dure sneakers o.i.d., dat kan ze dan mooi kopen (in principe dus zelf voor gespaard), zonder geen geld meer te hebben voor noodzakelijke shirts en broeken. Mocht ze tegen de tijd dat ze financieel onafhankelijk wordt nog een bedrag op haar kleedgeld rekening hebben, tja, dan mag ze daar mee doen wat ze wil. Maar gedurende de afhankelijke financiele situatie is kleedgeld voor mij ook gewoon kleedgeld, geen verkapt zakgeld.

Ernesta

Ernesta

16-07-2016 om 09:07

achteraf betalen

Rond hun 17e kregen mijn kinderen 60 euro kleedgeld. Ik maakte dat niet over, maar schreef het op. Als ze iets kochten, maakte ik geld over en ging dat van hun kleedgeld-potje af. Zo wist ik ook zeker dat het aan kleding besteed werd. Inmiddels zit dochter op kamers en stelde ik voor om het wel gewoon over te maken (ook met het idee dat ze dan wel als het nodig was iets anders -boodschappen?- met dat geld kon doen) maar nee, ze vindt het systeem wel prima zo.
Dochter maakt elke maand het geld bijna op en anders de maand daarna wel. Zoon liet het potje vaak flink oplopen en kocht dan in 1x zoveel dat potje ook weer bijna leeg was (jongens en shoppen is toch een wat mindere combinatie )

Lou

Lou

16-07-2016 om 10:07

vast bedrag

Ik vind een vast bedrag ook handiger dan per keer geld overmaken. Dan blijf je rekenen. Dochter (15) krijgt 65 euro per maand, inclusief zakgeld. Ooit was dat 45 kleedgeld en 20 zakgeld maar ze mag het op een hoop gooien en dat doet ze ook. Vanwege moeilijke voeten betalen wij haar winterschoenen en haar Birckenstock slippers in de zomer, en een winterjas krijgt ze ook elk jaar. Ze moet wel zelf opletten dat ze niet alleen maar hippe shirtjes koopt maar ook de saaie dingen, sokken en bh's en zo.

Van een aparte rekening zie ik het nut niet zo. In het begin kan dat handig zijn voor het budgetteren, hoewel je het ook gewoon ergens kan opschrijven. Zo houd je een beetje in de gaten of het bedrag klopt en wat je overhoudt of tekort komt en waar je het aan uitgegeven hebt. Wij geven het trouwens cash elke maand maar dat maakt niet uit, dat is gewoon wat zij zelf handiger vindt. Ze vindt het leuk om het vast te houden :-)

zebra

zebra

16-07-2016 om 10:07

duidelijkheid

ik wil wel dat het duidelijk is dat van het kleedgeld kleding gekocht wordt, op het moment dat hij dat nodig vindt uiteraard, en geen games, dat mag hij betalen van zijn salaris of zijn zakgeld.
Zijn zakgeld krijgt hij maandelijks, de helft contant en de rest wil hij gelijk op zijn spaarrekening gestort krijgen dus zo doen we dat ook.

dochter heeft wel kleedgeld zoon niet

Wel geprobeerd hoor,zoon gaat echt niet vrijwillig naar de stad haha, is net zijn vader. Hij vraagt wel eens of oudere zus of ik wat meebrengen. Als bv hij minder shirts heeft of zo, weten goed zijn smaak. Ik heb m wel een aantal x achter de zalandosite gezet en daar heeft ie dan wel wat uitgezocht, schoenen gaan ook zo.
Hij kan goed met geld omgaan, heeft een baantje en altijd wel geld op de bank.

Dochter kreeg al heel vroeg 25 euro in de maand daar moest ze shirtjes van kopen etc. Ik kocht broeken en jas/schoenen. Het kwam wel voor dat ze heel veel riemen,tasjes,haarspelden etc had en maar een paar shirts. Daar heeft ze wel van geleerd. Ik geef haar nog steeds maar 25 euro want met haar bijbaan maakt ze nog steeds veel geld op aan kleding, heeft graag veel keuze vrees ik. (Ze krijgt de rest op haar studierekening ) Toch heeft ze altijd nog wel wat geld op haar rekening staan, dus daar maak ik me geen zorgen over.

zebra

zebra

16-07-2016 om 11:07

aparte rekening?

hier heeft zoon een spaarrekening en een betaalrekening. Van zijn salaris zet hij elke maand een deel op de betaalrekening, extraatjes zoals verjaardagsgeld gaan daar vaak ook op. Zou het handig zijn om voor het kleedgeld een aparte rekening te openen of kan dat net zo goed gelijk op de betaalrekening of spaarrekening gestort worden? Ik wil dus wel duidelijk maken dat het kleedgeld voor kleding is!

zebra

zebra

16-07-2016 om 11:07

foutje

hij zet dus elke maand een deel van zijn salaris op de spaarrekening. Hij denkt wel goed na bij duurdere aankopen (heeft net grafische kaart aangeschaft), kijkt op diverse sites, overlegt eventueel met ons als hij twijfelt. Kortom, het is geen impulsieve puber. Wat dat betreft kan het kleedgeld wel op een van de bestaande rekeningen gestort worden. Maar het is misschien wel minder overzichtelijk.

Lou

Lou

16-07-2016 om 13:07

Merk je vanzelf

Je merkt het vanzelf of het handig is of niet. Overleg met zoon wat hij wil. Een aparte rekening, of bij elkaar en dan bijhouden wat hij waaraan uitgeeft, of elke maand contant.

Triva

Triva

16-07-2016 om 13:07

vraagje

Kan iemand uitleggen waarom er bij kleedgeld soms bepaalde kledingstukken niet gekocht hoeven te worden? Ik lees moeilijke maat bijv bij bh's, schoenen etc maar ook vallen vaak winterjassen er buiten of sportkleding. Al die producten kun je toch ook in het kleedgeld doen en juist door te zeggen dat als je kind goed bijhoudt (in excel of wat dan ook) waar de uitgaven aan geweest zijn kun je aanvullen als blijkt dat kind te weinig krijgt voor die sportkleding, de winterjas of die dure maat schoenen? Dat lijkt mij nou juist het grote voordeel: je kind leren bij te houden waar het geld naar toe gaat omdat dat nu een voordeel kan geven (aantonen dat het niet genoeg is) en meteen een goede leerschool voor later.

zebra

zebra

16-07-2016 om 14:07

Trivia

misschien is dat omdat het bedrag dan een stuk hoger moet zijn als echt alle kledingstukken ervan betaald moeten worden? Of omdat je van het ene kledingstuk meer nodig hebt dan van het andere? Of om te zien hoe het gaat en aan de hand ervan steeds het bedrag (en hetgene wat ervan gekocht moet worden) wat verhogen? Dit zijn redenen die ik kan bedenken maar misschien zijn er nog wel redenen?

De reden dat ik voorlopig zou kiezen om nog niet alles mee te nemen in het kleedgeld is omdat ik eerst wil zien of het hier goed werkt (of zoon het handiger vindt) en omdat sommige kledingstukken voorlopig nog niet vervangen moeten worden zoals de jassen.

Triva

Triva

16-07-2016 om 16:07

Zebra

Natuurlijk wordt het bedrag dan hoger, dat zei ik ook al.

Het gaat mij er om waarom mensen dat dan niet doen. Zijn ze bang dat kind het vergeet en niet spaart voor die dure uitgave? Dat vertel je toch net zo goed als dat het niet de bedoeling is dat het kind alleen bovenkleding koopt en de onderbroeken vergeet?

Het kan inderdaad dat het een begin is: de eerste twee jaar geen jassen en schoenen ofzo maar ik vind het dan nog steeds een beetje 'spek en bonen', waarom kies je daarvoor? Ik vermoed toch omdat het bedrag dan zo hoog wordt dat men bang is dat er geen goede schoenen of winterjas van gekocht wordt? Moet een kind dat dan niet leren?

Angela67

Angela67

triva

het is het risico dat je loopt omdat je groter wordt. Je hoeft daar niet van te leren, want straks als je volwassen bent heb je niet elk half of driekwart jaar nieuwe schoenen nodig.
Ik zou wel willen dat kindlief meedenkt hoe het zo slim mogelijk te plannen etc. maar groei kun je niet bepalen en hoef je wat mij betreft ook dus niet op te anticiperen op die manier
gr Angela

Triva

Triva

Angela

Groei dus, prima, nieuwe logica maar dat gaat ook op voor andere kleding, niet alleen voor schoenen. Was er in dit draadje niet iemand die zei dat kind maar 4 cm was gegroeid en opeens niets meer aan kon?

Dit is dus juist prima mee te werken als je kind maar goed bijhoudt waar het zijn geld aan heeft uitgegeven. Kind kan aantonen dat het te weinig was want al na 4 mnd uit schoenmaat 42 en dan kun je het kind meer geven toch?

Angela67

Angela67

triva

het is geen zakelijke opleiding die tot een perfecte baan moet leiden. Dus alle mensen die vertellen hoe zij het doen doen het gewoon zoals zij het doen. Niet alles is zo te beredeneren als jij wilt/denkt. Denk ik. . .
gr Angela

simone

simone

16-07-2016 om 17:07

bh's

Hier betaal ik inderdaad de bh's. Dat komt doordat oudste cupmaat E heeft. Doorgaans zijn die maat bh's en duurder en zijn ze lastiger te krijgen dan de B-cup die jongste heeft. Aangezien ik een goedzittende bh belangrijk vind (heb zelf ook een hekel aan geschommel, geschuur, uitpuilen etc en leijk zittende bh's onder kleding), ben ik dus en daarom en vanwege de kosten van een bh met cup E begonnen met het betalen van bh van oudste. Dat heb ik toen daarna, vanwege gelijkheid, ook voor zusje met cup B gedaan.
Verder moeten ze allemaal een behoorlijk eind naar school fietsen en vinden man en ik het daarom belangrijk dat ze een fatsoenlijke water- en winddichte jas hebben, dus betalen wij die, als wij het nodig vinden. Meestal is dat om het jaar maar er zijn ook winters van snelle groei geweest, dan maar 1 jaar met een jas. Schoenen idem, mijn zoon bijvoorbeeld is in 1 seizoen 3 maten schoenen vooruit gegaan. En dat niet alleen voor gewone schoenen maar dus ook voor voetbalschoenen. Ze zijn nu op maat 46 blijven steken. Hopelijk worden ze niet nog groter. Jongste dochter heeft een kleine maat schoenen en voeten die niet hard en snel groeiden. Zij heeft veel minder schoenen nodig gehad dan zoon. Dus weer vanwege het eerlijkheidsprincipe, betalen wij de schoenen, als wij het nodig vinden. En verder zou ik het niet fijn vinden als ze, vanwege besparingen op geld, op te slechte schoenen rondlopen. Eentje loopt al met de voeten naar binnen, die heeft een goed voetbed nodig.
Ja, dit zou in het kleedgeld kunnen maar deze bedragen schommelen nogal en gezien mijn opmerkingen hierboven hebben wij ervoor gekozen dit verder niet in het kleedgeld op te nemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2016 om 17:07

Omdat kleedgeld zoveel meer is dan leren sparen

Voot jou, Triva, is dat blijkbaar het hoofddoel.
Voor mij niet.

Voor mij is het mijn kinderen zelf wat regie geven. We zijn inderdaad klein begonnen, want ook voor mij was het wennen. Afgelopen jaar heb ik het bedrag opgehoogd van 20 euro per maand naar 27,50 euro per maand en is het de bedoeling dat ze zelf ook schoenen en jassen voor de helft betalen. Sokken en ondergoed is nog voor mijn rekening. Waarom? Geen idee?
Ik ben wat minder planmatig dan jij.

Triva

Triva

16-07-2016 om 18:07

Simone

Bedankt voor je uitleg (waar ik gewoon begrip voor heb Ginny en Angela), ik begrijp het nu beter omdat je het lastig vindt omdat je ene kind cup B heeft en het andere cup E. Het is dan dus moeilijk om 1 bedrag te geven en dat los je op door voor beide de BH's te betalen.

De schoenen is dus een ander voorbeeld, dat zijn hoge kosten als je kind zo snel van schoenmaat wisselt.

De winterjas is dus weer iets anders maar je hebt wel alle verschillende vormen op 1 rijtje gezet.

Je kunt het inderdaad aanpakken op mijn manier (iets wat ik helemaal niet doe, ik geef geen kleedgeld, Ginny en Angela dus ook daar hadden jullie geen opmerking over hoeven maken) maar ik begrijp ook wel jouw gedachtengang. Is in ieder geval minder ingewikkeld.

Angela67

Angela67

16-07-2016 om 19:07

ingewikkeld, Triva?

Wat een waardeoordeel. Jij vindt het misschien ingewikkeld, maar een ander niet misschien.
gr Angela

Triva

Triva

16-07-2016 om 19:07

Angela

Is het nu klaar? Ik zeg toch juist dat háár manier mínder ingewikkeld is dan de mijne? Hoe kun je dat weer tot iets negatiefs omdraaien? Zit je zo hard te zoeken dat je dingen leest in mijn tekst die er helemaal niet staan? Misschien wat minder obsessief zoeken in mijn reacties?

Ik heb hier netjes en rustig een vraag gesteld maar jij zit alles op te zoeken om het zo slecht mogelijk in te kleuren. Goed gedaan hoor... ik kan dus gewoon nooit meer een serieuze vraag stellen. Dank je wel!

bieb63

bieb63

16-07-2016 om 20:07

Nog aanvulling op Ginny: winterjassen

Ik vind het belangrijk dat kind een goede (lees warm genoeg c.q. waterbestendige) winterjas heeft. Dus ik wil niet dat (bijv 15 jarig) kind een winterjas kiest uit 'zuinigheid' (liever geld geven aan sneakers of shirts) of modegril als jas niet warm genoeg is. Dat hoeft helemaal niet persé een dure jas te zijn. De Wibra o.i.d. heeft prima warme jassen, maar wellicht vindt kind dat 'not done'. Prima, maar dan gaan we samen kijken wat een geschikte (en leuke en betaalbare) jas is en dat deden we samen en apart van het kleedgeld. Dat kind kiest voor 3 shirts die peperduur zijn of 12 shirts voor een lekker prijsje, ja dat moet ze dan lekker zelf weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.