Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

zebra
12-07-2016 om 14:07
kledinggeld, tips gevraagd!
onze 17 jarige zoon geeft weinig om kleding maar heeft natuurlijk wel zo af en toe iets nodig. Tot nu toe gingen we dan samen op pad en knoopten er nog een lunch aan vast. Was vooral ook voor de gezelligheid dat ik meeging.
Hij geeft sinds kort aan zijn kleding zelf te kunnen/willen kopen en daar ben ik het uiteraard mee eens. Kledinggeld geven lijkt me dan ook een goede oplossing en dit dan per maand op zijn rekening storten. We hebben het er ook al over gehad.
Voor de goede orde: hij heeft al 2 jaar een bijbaan waarvan hij een deel van het salaris spaart, ander deel is voor uitgaan, andere uitgaven die niet nodig zijn maar wel leuk (soms een boek), vakantie ed.
Mijn vraag is: hoeveel kledinggeld (of is het kleedgeld?) geven jullie per maand en wat moeten ze daarvan allemaal aanschaffen? En wordt er hiernaast ook nog zakgeld gegeven? Aan de hand daarvan komen we er vast wel uit.

Triva
12-07-2016 om 15:07
ander idee
Geef hem een kasboek en zeg dat als hij vanaf nu alles er in opschrijft en zo kan bewijzen dat hij normale uitgaven heeft gedaan en toch niet uitkomt met het kleedgeld jij extra gaat geven. Zo hoef je niet bang te zijn dat je teveel geeft, dat het teveel uitgegeven wordt aan andere zaken en hij leert het belang van in de gaten houden waar je geld naar toe gaat.
Als mijn zoon 18 is ga ik het ook zo doen, hij moet dan zelf zijn hobby's (sport etc) betalen, kleding betalen, zorgverzekering etc. Als hij kan aantonen dat hij te weinig heeft leg ik bij.

zebra
12-07-2016 om 15:07
Trivia
onze zoon heeft nu nog geen kledinggeld. Dat wil ik hem juist gaan geven zodat hij zelf zijn kleding kan kopen op een moment dat hem het best uitkomt. Maar het lijkt me fijn om eerst nog wat tips te krijgen hierover, worden schoenen, jassen en ondergoed ook van het kledinggeld betaald? Wordt dit geld op de betaalrekening gestort of op een speciale rekening, dit soort zaken.

Tihama
12-07-2016 om 16:07
Nibud
Ik hanteer voor mijn kinderen een beetje wat Nibud meet. Volgens Nibud krijgt een 17-jarige gemiddeld tussen de 50-65 van zijn ouders.
Onze zoon van 18 krijgt 100 euro zak + kleedgeld. We maken geen verschil tussen zakgeld en kleedgeld. We hebben dit bedrag in de afgelopen jaren steeds een klein stukje verhoogd.
Hij geeft vrijwel geen cent uit, dus van tijd tot tijd 'dwing' ik hem wel geld uit te geven aan kleding. Dat gaat wel gemoedelijk, want hij weet wel dat hij wat moet kopen. Hij vindt het alleen even belangrijk als zijn vader op die leeftijd...
Dochter is 15 en krijgt 90 euro zak + kleedgeld per maand. Het enige dat ik daarnaast betaal, zijn bh's, want dat is al groeiend een te grote aanslag voor haar portemonnaie. Dochter heeft er een baantje bij, maar haar wensenpalet is groter, dus ze moet goed nadenken over wat ze wel of niet koopt. Zij heeft sinds haar 12e al kleedgeld, waarbij ze steeds meer onderdelen zelf moest gaan kopen.
We storten het maandelijks op hun rekening. Als 1 bedrag.
Ze moeten er alles van kopen: schoenen, winterjassen etc.
Alleen speciale dingen zoals wintersportkleding en nu bergschoenen (ivm de vakantie) betalen wij apart.
Ik vraag geen verantwoording. Maar dat heeft er alles mee te maken, dat ze er goed mee omgaan. Onze pleegzoon (18) heeft die discipline niet, dus die kreeg het in porties en met veel controle. Anders had hij gewoon geen kleren of schoenen....Ik denk dat je goed moet kijken naar hoe je kind ermee om kan gaan.
Als hij het moeilijk vindt om te budgetteren, kun je daarmee helpen. Gebrek aan kennis of discipline om te budgetteren schijnt de meest voorkomende oorzaak te zijn van schulden in de toekomst. Met kleedgeld kun je prima oefenen.

Moeder
Pleegkind
Misschien heb je iets aan de regels die voor pleegkinderen gelden? Mijn pleegkind (17)moet verplicht zakgeld en kleedgeld krijgen. Aan zakgeld krijgt hij 8 euro per week en aan kleedgeld 50 euro per maand. Ik moet 25 euro per maand reserveren voor jassen en schoenen en als die nodig zijn moeten we daarvan elk de helft betalen.
Het zakgeld en kleedgeld stort ik op een rekening waar pleegkind gewoon aan kan. De reservering staat op een rekening waar hij niet aan kan.
Mij is door pleegzorg gezegd dat ik dit moet aanhouden en dat dit minimumbedragen zijn. Meer mag, minder niet.
Op de site van het Nibud staat ook nog het een en ander over kleedgeld.
Bij mijn eigen kinderen heb ik trouwens steeds de kinderbijslag gebruikt voor hun kleding. Mijn kinderen wilden nooit kleedgeld. Die hadden snel door dat je meer krijgt als je met je moeder gaat shoppen

zebra
nibud
op de site van het Nibud zie ik meestal bedragen van 50 tot 65 euro voorbij komen voor een 17 jarige.
Jassen hoeven voorlopig niet vervangen te worden dus die worden nog even buiten het kleedbudget gehouden. Sokken worden gedeeld met partner want ze hebben dezelfde maat dus die hoeft hij ook niet aan te schaffen van het kleedgeld.
Ondergoed, zwemshorts en schoenen, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik weet nog niet of er op de vervolgopleiding ook gym gegeven wordt maar dit valt dan weer onder schoolkosten en die betalen wij.
Zoon is niet merkbewust maar kleding moet wel lekker zitten. Aan spijkerbroeken heb ik vorig jaar nog 70 euro per broek uitgegeven. Verder is het geen modebewust type, draagt liefst shirts of overhemden met korte mouwen. Heel zelden iets met een lange mouw.
Hij is het type dat 1 paar schoenen meer dan genoeg vindt, dit vind ik eigenlijk te weinig. Dus de schoenen kan ik voorlopig beter nog buiten zijn budget laten vallen.
Ik weet ook nog niet of ik het kleedgeld op een aparte rekening ga storten of samen met zijn zakgeld op zijn betaalrekening. Hij doet al een paar jaar aan internetbankieren dus overboeken tussen rekeningen is geen probleem.

zebra
12-07-2016 om 17:07
het idee
dat mijn zoon zelf had, vind ik wel geschikt als hij online kleding koopt, geld storten op het moment dat hij het nodig heeft. Hij betaalt het eerst zelf en dan stort ik het terug op zijn rekening. Maar als hij in zijn eentje of met vrienden echt op pad gaat voor meerdere kledingstukken, dan lijkt maandelijks kleedgeld me juist handiger.

ijsvogeltje
70 euro
Hier 70 euro. En daarvan moet zoon gewoon alle kleding betalen, dus ook sportkleding etc. Wij wilden geen gedoe met 'jas voor de helft meebetalen' of 'wij betalen 1 x schoenen, mits goed merk ofzo' (dat lees ik hier nogal eens op OOL). Gewoon alle kleding.

Triva
ik bedoelde
dat je niet teveel moet geven omdat je bang bent dat het anders niet genoeg zou zijn. Veel pubers gaan dat extra geld dan voor andere zaken gebruiken (games bijv) en hebben ze op een gegeven moment te weinig kleding.
Ik ben niet zo'n voorstander van kleedgeld maar dat ligt aan mijn kinderen. Als we samen winkelen geef ik ze vooraf een budget en als ze alleen willen gaan betaal ik ze na inleveren van de bon het geld terug (maar dat gaat lastig als je kind altijd rood staat maar in dat geval geef je een voorschot).

ijsvogeltje
eigenlijk zeg ik het niet goed
Aanvulling. Eigenlijk zeg ik het niet goed. Zoon krijgt (eh... kreeg, inmiddels is hij 19) 95 euro per maand aan zak- en kleedgeld. Geen onderscheid dus tussen zak- en kleedgeld. Toen hij alleen zakgeld kreeg, kreeg hij 25 euro. Dat krijgt zoon van 14 ook. Toen er later kleedgeld bijkwam, hebben we het dus met 70 euro verhoogd. Eigenlijk zelfde verhaal als Tihama dus. Inclusief de bergschoenen voor de vakantie die wij betaald hebben:-)

Vesper Lynd
62,50
Mijn dochter (nu 17) krijgt al jaren 62,50 zak- en kleedgeld per maand en komt daarmee uit. Ondergoed en panty's neem ik geregeld mee, en sportkleding (school) hoeft er ook niet van.

Thursday Next
12-07-2016 om 18:07
hier
begon dochter met 55 euro zak- en kleedgeld (voor alles). In de praktijk blijkt dat toch te weinig, had ik eigenlijk wel verwacht.
Vooral nu ze niet veel kleding meer krijgt van vrienden.
Nu is het opgehoogd naar 70. Ze is nu 14.

zebra
12-07-2016 om 19:07
alvast dank
voor jullie reacties, al zijn nog meer reacties uiteraard nog steeds welkom.
Ik neig nu naar niet te hoog beginnen met kleedgeld, dit samen met zakgeld (70 euro in totaal). In het begin moet hij dan nog niet alles zelf betalen. Na verloop van tijd wil ik het bedrag geleidelijk aan ophogen en wordt het de bedoeling dat zoon steeds meer zelf gaat betalen van dat geld.

Vesper Lynd
12-07-2016 om 21:07
Beetje laat?
Is 17 niet wat laat om te beginnen met kleedgeld? In het ideale geval zijn ze met 18 helemaal zelf financieel verantwoordelijk. Een klein jaartje oefenen lijkt me wat kort.

Triva
12-07-2016 om 23:07
Vesper
Ik vind 'oefenen' voor heel veel kinderen helemaal niet eens nodig
Ik zou in dit geval ook helemaal niet meer beginnen maar gewoon een budget meegeven: 2 spijkerbroeken, 2 truien, 4 shirts, 10 paar sokken voor een x bedrag.

wil40
12-07-2016 om 23:07
Geen kleedgeld.
Mijn zoon krijgt alleen zakgeld en geen kleedgeld. Dat gaat er ook niet komen. Ik heb geen budget voor kleding, ook voor mezelf en man niet. Mijn zoon heeft een hekel aan winkelen, ik vermoed dat hij later, online, alleen het hoognodige zal aanschaffen.
Hij vindt het tot op heden prima om, sporadisch, met mij op pad te gaan, minimaal te passen en gezellig te eindigen bij de Mac. Dus leren budgetteren met kledinggeld is niet nodig. Hij weet wat sneakers en een t-shirt kosten.

Ginny Twijfelvuur
13-07-2016 om 09:07
27,50
Per maand en daar moet ze de helft van betalen. Feitelijk dus 55 euro per maand.
Ondergoed koop ik, maar de rest moeten ze met dit geld doen. Voor zoon (17) is dit meer dan voldoende en voor dochter (15) is het nooit genoeg.

zebra
13-07-2016 om 09:07
ligt aan het kind
of 17 jaar te laat is of niet. Tot nu toe ging ik mee als er kleren gekocht moesten worden. Maar soms komt het slecht uit omdat zoon vakantie of een vrije middag heeft en ik aan het werk ben. Dan zou hij het fijn vinden om zelf op pad te gaan voor kleding en daarom lijkt het me handig als er op zijn rekening al een budget beschikbaar is zodat het gedoe met voorschieten ook van de baan is.
Met geld omgaan kan hij prima, weet ook dat hij wel eens keuzes moet maken of even wachten met iets aan te schaffen totdat zijn salaris weer gestort is.

AnneJ
13-07-2016 om 12:07
Hier ook niet
In de tijd dat vader niet in beeld was gaf ik zoon op zijn verzoek wat geld mee en ik schaftte samen met hem benodigdheden aan.
Inmiddels gaat vader regelmatig met de kinderen winkelen en dat gaat goed. En als er echt wat mist los ik het op. Het is hier voor beiden ook een gezamenlijke activiteit waar ze meestal te druk zijn met hun eigen leven om het contact met hun vader te onderhouden.
Inmiddels schaffen ze ook weleens zelf wat aan van hun eigen geld of beurs.
Dochter heeft zich helemaal in het 18-jarigen geldgebeuren gestort, inclusief beurs aanvragen. We kijken regelmatig even samen, ook met zoon.
Dus dat geldgebeuren is al goed gekomen. Inclusief de zorgen. Waar ze ook mee om leren gaan.

Triva
13-07-2016 om 13:07
kleedgeld
Ik vind kleedgeld vooral iets voor kinderen die moeilijk doen over kleding en merkkleding willen enzo. Dan is het handig om wat te leren budgetteren.
Als je kind alleen inkopen wil doen vind ik dat nog niet eens een reden voor kleedgeld.
Ik had gehoopt dat mijn zoon samen met zijn vriendin voortaan kleding ging kopen maar zij heeft echt een grote hekel aan winkels en shoppen dus helaas...

zebra
13-07-2016 om 13:07
duurdere broeken
maar goedkope shirts. Onze zoon vindt bepaalde merken broeken erg lekker zitten en geeft daar dan ook de voorkeur aan. Dat zijn dan toch vaak de duurdere merken, qua shirts maakt het merk weinig uit, als hij het mooi vindt dan is het prima. Qua schoenen zijn we vaak ook wel een groot bedrag kwijt omdat hij vrij grote voeten heeft en er hier niet heel veel keuze is. Maar schoenen zou ik er voorlopig toch nog even buiten laten en jassen ook (jassen kunnen nog een hele tijd mee namelijk).
Het eventueel invoeren van kleedgeld is niet omdat het moet maar het lijkt me voor hemzelf fijn en duidelijk.

Ginny Twijfelvuur
13-07-2016 om 14:07
Ach nee Triva
Het is ook een vorm van verantwoordelijkheid overdragen.
Ik hoef me er niet meer druk om te maken dat ie voldoende kleren in zijn kast heeft. Mag ie lekker zelf doen. En ik hoor wel wat het gekost heeft. Das beter dan tegen heug en meug winkelen of zelf vanalles meenemen dat dan weer net niet goed is. Ben bij oudste begonnen met kleedgeld omdat ie geen enkele goeie broek meer had en alles wat ik kocht afkeurde of niet aantrok. Toen dacht ik: hier ben ik klaar mee.
Als ie straks 18 is krijgt ie de andere helft ook samen met wat leef-en studiegeld.

Triva
13-07-2016 om 17:07
Ginny
Veel jongens geven niet om kleding en besteden dat geld liever aan iets anders en dan heb jij opeens wel een probleem als kind niets schoons meer heeft om aan te trekken
Ik weet gewoon dat als ik kleedgeld ga geven ik meer kwijt ben dan dat ik nu ben en daar pas ik voor, zeker als het aan iets anders wordt besteedt.
Als ze alleen willen shoppen: prima, krijgen ze achteraf hun geld op de rekening. Als ze met mij willen shoppen, ook prima. Ik geef ze dus wel een budget op en daarmee leren ze prima wat het doel is in mijn ogen van kleedgeld.
Nogmaals: dit gaat op voor mijn kinderen, niet voor elk kind maar met 17 aan kleedgeld beginnen zou ik niet nodig vinden. Dan moeten ze al geleerd hebben om met geld om te gaan.

Taruh
Triva
waarom heb jij een probleem als je kind niets schoons heeft om aan te trekken?
Bij mij (dochter 10) heb ik dat probleem al een jaar geleden bij haar neergelegd. Zij moet er voor zorgen dat er genoeg kleding in haar kasten ligt bij papa en bij mij.
Betekend op tijd in de was, maar ook optijd aangeven dat er wat nodig is en zelf mee nemen van A naar B en andersom.

Triva
Taruh
Ik heb geen probleem, het gaat hier prima maar Ginny zei: 'Ik hoef me er niet meer druk om te maken dat ie voldoende kleren in zijn kast heeft. Mag ie lekker zelf doen. '
Eens komt dat probleem natuurlijk wel als je er niet met je kind over praat. Je kunt je kind wel waarschuwen, zoals jij deed een jaar geleden. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat kleedgeld geven geen garantie is dat je kind er zelf wel voor zorgt dat er voldoende kleren in de kast liggen. Juist niet. Ik ken er zat die hun kleedgeld liever aan iets anders uitgeven.

Vesper Lynd
Budget
Maakt het uit als je kind voor 150 euro schoenen koopt en dan nog maar 20 euro heeft voor een broek of shirts? Mijn dochter heeft door zo'n actie wel eens zonder truien gezeten in november. Gelukkig is het geen koukleum Het is daarna ook niet meer gebeurd, en inmiddels heeft ze zoveel paar schoenen dat ze wel even voort kan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.