Zorgenkinderen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Roblaunoud
14-02-2020 om 10:02
Omgang doofheid en slechthorendheid
Doofheid en slechthorendheid
Bij slechthorendheid is er sprake van verlies van het gehoor van 30 decibel of meer. Er is sprake van doofheid wanneer iemand zelfs met een gehoorapparaat een gesprek niet kan volgen.
Bij een baby merken ouders vaak dat hun kind niet goed kan horen. V.b. als hun kind schrikt als ze plotseling in beeld komen, de baby heeft ze dan niet aan horen komen. Er vaak alleen reactie als de baby iets ziet bewegen. Ook de ontwikkeling van het brabbelen verloopt anders. Dit verschilt per kind. Hierbij hangt het ook af of het kind doof of slechthorend is.
Slechthorendheid bij kinderen kan verschillende oorzaken hebben. Artsen maken onderscheid tussen twee verschillende soorten doofheid. Dit zijn:
• Geleidingsdoofheid
Hierbij wordt het geluid niet goed doorgegeven aan de gehoorzenuw in het binnenoor. Bekende oorzaken zijn vocht of een gaatje in het trommelvlies. Maar er kunnen meer redenen zijn waarom geluid niet goed doorkomt.
• Perceptiedoofheid
Hierbij komt geluid normaal binnen, maar wordt niet goed doorgegeven aan de hersenen. Perceptiedoofheid komt vaak door een afwijking in het binnenoor of aan de gehoorzenuw. Dit type is meestal erfelijk. Soms is een infectie tijdens de zwangerschap de oorzaak. Het kan ook een gevolg zijn van hersenvliesontsteking.
Gebarentaal:
Er is binnen de dovenwereld veel discussie over het wel of niet gebruiken van gebarentaal. Wat is gebarentaal? Dat is een taal waarin begrippen en handelingen door middel van gebaren met de handen en de mimiek weer worden gegeven. Voor sommige dove mensen is het erg belangrijk voor hun identiteit om gebarentaal te gebruiken. Anderen vinden dan dove mensen zoveel mogelijk in de maatschappij mee moeten doen. Zij vinden leren praten en liplezen belangrijker. Door in gebarentaal te communiceren laten ze zien dat ze deel uitmaken van de dovencultuur.
Nederlands heeft een officiële gebarentaal, de Nederlandse gebarentaal (NGT). Naast deze taal is er ook nog het Nederlands met gebaren (NgM). Dit is een combinatie van Nederlands en de Nederlandse gebarentaal. Ook is het mogelijk om de precieze schrijfwijze van een woord met gebaren aan te geven. Dit gebeurt door middel van vingerspelling. In het handalfabet heeft elke letter een handvorm.
5 tips voor doof- of slechthorendheid.
1. Indien een kind last heeft van slechthorendheid is het zaak dat de ouder/voogd met de KNO-arts bespreekt of een gehoortoestel deze problematiek kan verminderen of ervoor kan zorgen dat het kind er minder hinder door ondervindt.
2. Het is zaak dat u er vroeg bij bent wanneer u vermoed dat u kind last heeft van doof- of slechthorendheid. Dit kan namelijk de spraak van het kind aantasten.
3. Raak het kind aan als je tegen hem praat. Dan weet hij dat er tegen hem gepraat wordt.
4. Vertel de mensen op het KDV of de leerkracht op school dat het kind (tijdelijk) minder hoort en verwijs hen naar de huisarts.
5. Zorg dat uw kind aandacht heeft voor wat u zegt. Een slechthorend kind dat aan het gamen of spelen is, hoort niet wat u zegt.
Voor vragen, stel ze gerust in de reacties.

V@@s
18-02-2020 om 14:02
en ik had het ook goed
Al in mijn eerste reactie, duidelijk een schoolopdracht. En duidelijk dat er nog veel werk is voor deze leerlingen. Verdiep je bijvoorbeeld eens in waarom gebarentaal echt belangrijk is voor doven,

Pennestreek
18-02-2020 om 15:02
Samenvattend, probeer het eens opnieuw
Dus Robbin, Laura en Noud, jullie moeten een opdracht maken voor school en jullie willen daar feedback op. Lijkt het jullie niet handiger om dat dan vooraf kenbaar te maken? Wij kunnen niet ruiken wat jullie bedoeling is met een bericht, dus leg uit, stel een concrete vraag. Als dat in een korte inleiding had gestaan, dan had je hier zeker weten goede tips gekregen. Misschien moet je het gewoon opnieuw proberen? De meeste mensen hier zijn niet te beroerd om wat tijd en energie te stoppen in het beantwoorden van vragen van studenten. We hebben tenslotte zelf ook allemaal kinderen die voor school van alles moeten.

rode krullenbol
18-02-2020 om 16:02
Ho, ho, ho!
Ere wie ere toekomt, zou ik zeggen! Om die reden breng ik hier gaarne in herinnering wie degene was die op het lumineuze idee kwam dat Roblaunoud een samenvoeging zou kunnen zijn van afkortingen van voornamen: ik! Zie #9. Dat had ik toch maar juist aangevoeld. Op rationele grond.
Trivia had inderdaad de namen bijna goed, maar wie nog meer ook alweer? Juist ja! Niemand minder dan ... ik! Zie daarvoor eveneens #9.
En ik zou uiteraard ik niet zijn, als mijn gedachten niet ogenblikkelijk zouden zijn uitgegaan naar de vraag of in dezen wellicht een lied(je) van toepassing kon zijn. Maar voordat ik jullie op de hoogte stel van de uitkomst van het associatieve denkproces dat mijn hersenen onwillekeurig hebben ondergaan, even wat mededelingen van huishoudelijke aard vooraf.
In de tijd dat de Punkbeweging de amusementsmuziek dreigde te versjteren, maar – hoe in tegenstrijd daarmee! – het modebeeld verrijkte met rode Schotse ruitstoffen tegen een achtergrond van zwart, bezondigde ik mij aan een tamelijk onschuldig tijdverdrijf: het beluisteren van discomuziek. Nu moeten jullie weten dat in mijn kleine kringetje – ‘bubble’, zo je wilt – , waarin klassieke muziek zowel de ondertoon als de boventoon voerde, de verslavend lekkere vruchten van uiterst commercieel opererende muziekproducenten weliswaar niet officieel verboden waren, maar officieus wel degelijk. Verorberde ik ze des te gretiger? Goede kans van wel!
Wat dan ooit misschien als opstandig pubergedrag begon, groeide uit in een gewoonte die ik inmiddels al zo lang handhaaf, dat het inmiddels wel een traditie mag heten. Hoe chagrijnig ook ik eventueel aan mijn wakkere bestaan ben begonnen? Dag in dag uit weten de klanken mij meestal wel om te toveren in het onuitstaanbaar goedgemutste wicht dat automatisch veel negatieve kritiek oproept.
Compleet ‘high on life (itself)’ doen die zure op- en aanmerkingen mij natuurlijk bar weinig. Het enige wat er dan gebeurt, is dat ik me de hamvraag stel: “Is de kritiek daadwerkelijk opbouwend?” Indien dit het geval is, beland ik vanzelf in een staat van dankbaarheid. Hetgeen mij, extravert, doorgaans moeiteloos is aan te zien. En anders denk ik eenvoudig: “Dank je de koekoek! Dit laat ik bij jou”. Om daar al dan niet een of ander kordaat optreden op te laten volgen. Daar ben ik in de loop der jaren wel enigszins bedreven in geraakt. Al zeg ik het zelf.
Enfin; al was het maar om eveneens een steentje bij te dragen aan de absurditeit van het leven in het algemeen, die van dit forum in het bijzonder, volgt hier dan de beloofde vondst:
https://youtu.be/oUPdG4DA42g.Rode krullenbol

Klaartje
19-02-2020 om 13:02
Applaus voor Rode Krullenbol
Een beetje laat, maar zeker niet minder welgemeend, zet ik op mijn vrije woensdag een applaus voor jou in gang 😜👏🏻👏🏻👏🏻

rode krullenbol
19-02-2020 om 14:02
Dank je wel, Klaartje
Hopelijk is het een beloning voor het bijna goed hebben van de voornamen waaruit de nick name Roblaunoud is samengesteld en niet voor de dansprestaties van die ene rode krullenbol uit het filmpje. Dat zou namelijk betekenen dat jij me voor iemand aanziet die ik niet ben.
Rode krullenbol, nog altijd de enige echte; d.w.z. met een hoofdletter r!

Klaartje
19-02-2020 om 17:02
Tuurlijk voor je intellect
Van je intellect en je creativiteit ben ik al overtuigd, van je dansprestaties heb je nog geen blijk gegeven, dus ik vermoedde al dat jij de krullebol uit het filmpje niet was.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.