Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nog geen diagnose, wel veel problemen


bicyclette

bicyclette

22-01-2019 om 14:01

stel vooral vragen

Tip voor gesprekken op school: stel vooral vragen. Je hoeft niet te verdedigen, je hoeft niet te verklaren, je hoeft de oplossingen niet te bedenken. Het gaat erom dat de leerkracht de gebruiksaanwijzing van je kind gaat ontdekken. Natuurlijk kun je daarbij aangeven wat je thuis probeert en wat daar wel/niet werkt, maar school is gewoon een heel andere situatie dan thuis. En jij bent niet op school om jouw kind te begeleiden, dat ligt bij de leerkracht.

Stel verduidelijkende vragen. Wat bedoel je precies? Wat gebeurt er dan? Hoe reageert hij dan?
En stel steeds weer de vraag: wat doen jullie om hem daarbij te helpen?

Het is een jong kind. Kinderen willen graag goed doen. Ongewenst gedrag is geen keuze van een 7-jarige, dat is onmacht. Hij moet geen straf krijgen, hij moet hulp krijgen. Een kind dat niet goed kan rekenen, krijgt ook geen straf, maar krijgt extra begeleiding.

Daar zou ik op echt inzetten. Hij vindt bepaalde dingen moeilijk. Hoe helpt de leerkracht hem daarbij?

MamaJo

MamaJo

22-01-2019 om 14:01 Topicstarter

@bicyclette

"wat doen jullie om hem daarbij te helpen?"

Dat is inderdaad de rode draad die wij door het gesprek willen gaan laten lopen.
Ik wil wel eens inzichtelijk hebben wat school/leerkracht nou precies doet aan begeleiding.
Ben erg benieuwd naar het antwoord...

"Het is een jong kind. Kinderen willen graag goed doen. Ongewenst gedrag is geen keuze van een 7-jarige, dat is onmacht. Hij moet geen straf krijgen, hij moet hulp krijgen. Een kind dat niet goed kan rekenen, krijgt ook geen straf, maar krijgt extra begeleiding."

Mooi gezegd.. Ik ga dat ook zo tegen de directrice zeggen

En begrip.

Als de leerkracht het ook lastig vindt dan is het lastig.
Ik heb gemerkt in het verleden dat als ik niet in de verdediging ging maar soms wat begripvol knikte dat de leerkracht plotseling wel een andere aanpak wilde proberen. Meer geduld had voor mijn kind.

Dus bijvoorbeeld niet:
"Ja zeg, hij kruipt onder de tafel omdat de meester vaak boos doet".

Maar:
"Ooo, dat herken ik niet van hem, waarom zou hij dat doen? Is hij soms wat bang als hij dat doet?"
"

Een leerkracht die de oplossingen heeft bedacht, het doet wonderen.
Laat de stoom los gaan uit je oren, blijf kalm en probeer niet in de verdediging te gaan.
Het valt ook niet mee, zoveel kinderen in de klas en dan lopen sommigen ook niet recht mee in de stroom. Natuurlijk begrijp jij dat!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-01-2019 om 21:01

Gesprek met school

Geef school vooral het gevoel dat je samen met hen achter je zoon wil staan. Het is ook goed als je zoon dat gevoel heeft trouwens.

Ik las trouwens ook dat de directrice graag wil dat jouw zoon zich ook veilig voelt op school. Het is goed als je ook met die insteek het gesprek aangaat.

MamaJo

MamaJo

25-02-2019 om 10:02 Topicstarter

Inmiddels zijn we al weer een aardige tijd verder en is er ook één en ander gebeurd.
Het gesprek op school is alles meegevallen. Er is afgesproken dat er geen negatieve feedback op zoon meer gegeven gaat worden richting de ouders als hij erbij staat, aangezien het issue al tussen hem en de leerkracht is besproken en daarmee dus afgehandeld.
School gaat proactiever de leerkracht begeleiden en hem ook laten observeren. Dus dat is positief.
Inmiddels heeft zoon ook een aantal aanvullende onderzoeken gehad bij Lucertis.
Vanmiddag hebben papa en ik een evaluatie gesprek daar, met daarbij ook een voorlopige conclusie, voor zover die nu al te trekken is. Misschien komt daar al iets uit, misschien krijgen we nog meer onderzoeken. We hebben nu in ieder geval een behandelaar daar waarvan we het vertrouwen hebben dat ze echt haar best voor ons en zoon doet.
Ik ben enorm benieuwd naar vanmiddag...

Jo Hanna

Jo Hanna

03-03-2019 om 00:03

Hoe is het gegaan MamaJo?

Wat fijn dat jullie het gevoel hebben dat er goede stappen zijn gezet. Ik hoop dat het gesprek zinvolle informatie en aanknopingspunten voor positieve ontwikkeling heeft opgeleverd!

Groet,
Jo Hanna

MamaJo

MamaJo

03-03-2019 om 23:03 Topicstarter

Hoi Jo Hanna,

Lief dat je ernaar vraagt.
Het gesprek is heel goed gegaan. We hebben eindelijk een diagnose en handreikingen gekregen waar we wat mee kunnen. Het is nogal veel informatie die we echt nog even moeten laten inzinken. Ik zal proberen het hier beknopt neer te zetten.

De diagnose is ADHD.
Tests laten zien dat zijn concentratieproblemen voortkomen uit zijn voortdurende behoefte aan prikkels. Zijn deze prikkels niet van nature aanwezig in een activiteit, dan voegt hij ze zelf toe, door praten, bewegingen maken en het hebben van tics.
Door de ADHD heeft Zoon veel problemen met de regulatie van voornamelijk aandacht en emotie, wat erop neerkomt dat hij zich niet lang kan concentreren en door de drukte in zijn hoofd geen rust heeft om emoties van anderen te doorgronden of zelfs maar op te merken.
Ook kan hij zijn eigen emoties niet goed reguleren, wat kan resulteren in heel boze buien of diep verdriet.
Het inzicht over vraagstukken bij Zoon is groot, maar hij heeft moeite om dit met taal te verwoorden. Meestal komt dit andersom voor.
Doordat Zoon de dingen snel begrijpt, vindt hij het al snel saai en is hij snel afgeleid.
Hierdoor gaat hij andere dingen doen, zoals andere kinderen afleiden, wiebelen, geluiden maken. Er moeten voor school dus voorzieningen geregeld gaan worden, zoals een wiebelkussen, koptelefoon, schotten...
Doordat wij er als ouders op tijd bij zijn is dit alles nog goed te sturen.
De verwachting is, dat als de ADHD vermindert door bijvoorbeeld medicatie, of psycho-educatie, er meer rust in hem komt, waardoor hij meer inzicht en begrip zal gaan krijgen voor (het herkennen van) emoties bij anderen.
Voor nu is het belangrijk dat we weten waarom Zoon is en doet zoals hij is en doet. Dat hij niet gek is, zoals hij zelf denkt. We krijgen nu vanuit meerdere kanten begeleiding wat alleen maar fijn is in deze periode waarin we alles een plekje moeten geven en een modus moeten gaan vinden om met Zoon en de situaties om hem heen om te gaan. En om de mensen om ons heen, voor zover noodzakelijk, op de hoogte te stellen van de diagnose, zodat er op een andere, positievere manier met Zoon omgegaan wordt. Zodat hij weer de lieve jongen wordt, die lekker in zijn velletje zit, zoals wij hem als ouders kennen.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-03-2019 om 00:03

Klinkt goed

Fijn dat de diagnose inzicht heeft gegeven in de oorzaken van zijn gedrag. Dan heb je tenminste een aanwijzing waar je kunt ingrijpen om het leven wat gemakkelijker te maken voor hem. En ik hoop ook dat je zoon met de nieuwe aanpak het idee dat hij gek is kwijtraakt. Succes!

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.