Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stradie

Stradie

21-09-2018 om 11:09

Wat is jullie uurloon en wat voor werk doe je dan?

OND

OND

05-12-2018 om 12:12

"Die pakt echt niet beter koekjes in dan een jonger iemand."

U hebt nog nooit koekjes ingepakt hè? Ik zou het eens proberen. Dat zou nog weleens flink kunnen tegenvallen, voor wie niet de luxe heeft om vanaf de zijlijn te oreren hoe eenvoudig het allemaal wel is.

Toevallig wel

Toevallig wel OND. De hele zomer toen ik 16 was. En geloof me, moeilijk was het niet, gewoon de juiste hoeveelheid in een doosje stoppen, flappen goed doen en doorduwen.
Daarvoor hoeft de baas echt niet aan een dertigjarige meer te betalen dan aan een zestienjarige. Ik werkte wel met veel mensen met een laag IQ. Logisch, want je hoeft er niet slim voor te zijn. En dan merk je het verschil. Sommigen moesten wekenlang elke ochtend uitgelegd krijgen wat belangrijk was, waar ze op moesten letten, anderen, zoals ik schep ik maar even op, kregen het een keer uitgelegd en klaar. Heb zelfs nog na een paar weken het productieproces verbeterd.

Vanaf de zomer erna ben ik in een ijswinkel gaan werken en dat heb ik 9 zomers gedaan tot ik afgestudeerd was van de universiteit. Goed geld verdiend, handje contantje, winkel openen, winkel sluiten, bestellen, ik deed alles, behalve ijs maken. Daar was de baas voor.
Maar ik snap Kaaskopjes redenering. Ze heeft zelf geen opleiding gedaan en wil natuurlijk wel meer verdienen.

OND

OND

05-12-2018 om 16:12

Zo Sarah-Sarah

Die hele zomer toen u 16 was (in welk jaar was dat?) koekjes ingepakt, dan ook nog eens de tijd gehad om tussendoor onder standaardomstandigheden IQ-tests af te nemen van de collega's en bovendien ook nog eens het productieproces verbeterd...
Het verwondert me dat u het ijs ook niet even maakte, dat jaar daarna en de volgende jaren. Van een uiterst intelligent, goed georganiseerd, werklustig persoon verwacht je niet minder.

(verwijderd door forumbeheer)

OND

OND

05-12-2018 om 16:12

Ik wil van die ZZp'ers weleens een

gedetailleerde bruto-netto-berekening van hun salaris zien, een opsplitsing tussen hun loon en wat in hun vennootschap/eenmanszaak blijft en een overzicht van hoe het kapitaal in de vennootschap/eenmanszaak belast wordt, eens het uit de vennootschap/eenmanszaak gehaald wordt.
Pas dan is er een redelijke basis om enigszins te kunnen vergelijken met een salaris van een werknemer.

IQ-testen

Ik hoef van sommige mensen geen IQ-test af te nemen om te weten dat die onder de 100 is. Zo intelligent ben ik.
Het jaar dat ik 16 was is 1981 geweest en ik heb er zeven weken fulltime gewerkt en in de maanden mei en juni al de zaterdagen.
En dat productieproces verbeteren is hoogdravende taal voor de dozen op een betere plek leggen en andersom, zodat het minder tijd kostte om ze te pakken en open te klappen. Maar omdat ik al zolang voornamelijk tussen de mannen studeer en werk, kan ik heel goed kleine vaardigheden opblazen tot grote!

Het is inderdaad handig dat ik een werklustig, uiterst intelligent en goed georganiseerd persoon ben. Kwam me goed van pas in mijn zomerbaantjes, maar ook in mijn latere leven. Ben inmiddels gepromoveerd in een bètavak, heb een master in een ander vak en een uiterst aangename baan op de universiteit. Maar geen manager. Dat werk laat ik aan omhooggevallen mannen over.

OND

OND

05-12-2018 om 21:12

"Het is inderdaad handig

dat ik een werklustig, uiterst intelligent en goed georganiseerd persoon ben.".

Behept met veel zelfkennis en uiterst bescheiden.
Sinds haar zestiende al expert in de plaatsing van lege dozen, het IQ van arbeiders en het verkondigen van (verwijderd door forumbeheer)

Je ware aard is inmiddels weer naar boven gekomen he? Ik ben vergeten onder welke naam je ons een paar maanden geleden uitschold, maar inmiddels heeft OO een nieuwe eigenaar en ben je maar weer begonnen. Ook in het draadje over Nederlands eten was je weer heerlijk je oude zelf.

vrijwilligerswerk

Ik doe vrijwilligerswerk (2 halve dagen per week) en krijg daarvoor toch nog een netto bijdrage van ca. 3,50 euro per uur, die1x per jaar wordt uitgekeerd (vandaar het ca. het is namelijk een vast bedrag per jaar).
Daarnaast val ik in voor de vaste medewerkers als deze ziek of vrij zijn en dan krijg ik -zowaar- 4,50 (netto) euro per uur! Terwijl ik dan vaak alleen de tent run (dus ook overal voor verantwoordelijk ben) en feitelijk precies hetzelfde doe als de vaste medewerkers.

Mag dat wel, Jippox

Jippox, mag je wel onder het minimumuurloon betaald worden als je werkt? Die vrijwilligersvergoeding snap ik, maar als ze je vragen te werken als invaller moeten ze je toch betalen volgens de regels? Word je niet gewoon uitgebuit?

goede vraag

Ik weet eigenlijk niet of dat zo mag. Het is in ieder geval wel scheef natuurlijk... En voor een keer vind ik het niet zo erg, maar de laatste tijd val ik steeds vaker in. Er is wel een vage intentie om me 'ooit' een contract te geven, maar daarvoor is steeds geen budget...

OND

OND

06-12-2018 om 16:12

Sarah-Sarah.

Dat is nog niks, vergeleken bij (verwijderd door forumbeheer)
die u hier tentoonspreidt, Sarah-Sarah.
(Verwijderd door forumbeheer)
Voer voor psychopathologen...

IT-2

IT-2

06-12-2018 om 16:12

Ja OND

OND, jij bent ongetwijfeld bekend met zo'n therapeut?
Overigens, het lijkt me verstandig als je wat inbindt. Voor je het weet heb je weer een forumban te pakken. Nu onder deze naam.

OND

OND

06-12-2018 om 17:12

IT-2

Dank voor het advies. Altijd bereid tot een inhoudelijk gesprek, maar uw bijdrage biedt weinig aanknopingspunten daartoe.
Ik maak zelf wel uit wat ik verstandig vind, maar toch bedankt.
Ik heb hier nooit een ban gehad, maar wellicht weet u dat ook beter. Was er verder nog iets?

OND

OND

06-12-2018 om 18:12

De keizer(in) is naakt

hou het onder ons.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2018 om 23:12

Sarah-Sarah

Maar geen manager. Dat werk laat ik aan omhooggevallen mannen over.===

Het is wel jammer als weldenkende goed opgeleide vrouwen er allemaal zo over denken.

Boink

Boink

07-12-2018 om 00:12

Kaaskopje

Manager klinkt heel wat, maar is in veel beroepsgroepen nou niet echt een functie die te benijden is, naar mijn mening dan. Ook ik pas.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2018 om 01:12

Er zijn teveel managers

Vooral mannelijke 😊. Binnen het bedrijf van mijn dochter heeft ieder filiaal een manager. Dat geeft vooral aan dat zij verantwoordelijk zijn. Daar is niets op tegen. Het gaat er dus vooral om wat de inhoud van de functie is en of diegene wel iets toevoegt met waar hij mee bezig is. Niet elke manager is nuttig.

Leraar

Leraar

07-12-2018 om 05:12

Leuk draadje dit

Leuk ook om eens te horen hoeveel men verdient. Dat uurloon vragen aan iemand is toch wel een taboe hier. In de VS gaat dat in één moeite door als je jezelf aan iemand voorstelt.
Ook bijna klassiek en hilarisch weer hoe OND er doorheen fietst 😂😂

OND

OND

07-12-2018 om 15:12

Wat een achterlijk gedoe, daar bij jullie, Kaaskopje.

Hier heeft elk filiaal voor elke afdeling minstens een manager en dan zijn er nog de overkoepelende managers met een ronkende titel waarvan niemand precies weet waar die voor staat "operations manager", coordination manager", "production manager" enz.
Die zijn allemaal druk bezig met "het aansturen van hun team" en het in de gaten houden van de "general operations" en de "daily workflow". Maar zorgen voor voldoende papier en paperclips lukt wel vaker niet .
Af en toe verzinnen ze eens een nieuwe werkmethode (plaats van de dozen voor de koekjes en van die dingen). Dan wordt er een ad hoc "management of change" werkgroep opgericht die dat in "goede banen" moet leiden. Dan moet er een prototype van een nieuwe machine gebouwd worden door een externe firma en dat moet dan weer begeleid worden door een ander ad hoc team.

Eens de machine geleverd, aan een veelvoud van de voorspelde prijs, begint de miserie pas echt: de "reduction of labour" ("-95%") blijkt eerder een verdubbeling (onze mensen kunnen ook chronometreren) en of de vooropgestelde terugverdientijd ("0.94" year) gehaald wordt is niet na te gaan: die spullen hebben de neiging om plots te verdwijnen.
Als ernaar gevraagd wordt is het antwoord doorgaans dat men het niet weet, maar dat de promotor/manager ervan er "destijds al geen voorstander van was".
Zo kennen we ze wel, die, die altijd onverkort hun verantwoordelijkheid opnemen en daar fors voor betaald worden .

In een bedrijf dat ik redelijk goed ken van binnenuit waren de werknemers dagdagelijks op de baan. Er waren nooit noemenswaardige problemen geweest, maar toch besliste de general manager dat er dringend werk moest gemaakt worden van tijds- en plaatsregistratie. Ah ja natuurlijk: "om misbruiken te voorkomen"!
De plaatsing van die systemen in de bestelwagens bleek niet tegen te houden. Toen de mannen dan vroegen om een GPS-functie mee te nemen in de toestellen (wat makkelijk kon), om "hun leven wat makkelijker te maken" kon dat absoluut niet: "veeeeeel te duur!".

Toen de vakbonden die zaak wat begonnen uit te spitten, kwamen ze er al snel achter, dat de general manager een aanzienlijk belang had in de firma die die systemen leverde...
Toen dat gemeld werd aan de hoofdzetel was de reactie er een waarin "toeval", "geen oorzakelijk verband" en "boven elke twijfel verheven integriteit" nogal vaak voorkwamen.
Kort daarna koos de general manager voor een "nieuwe uitdaging"...

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2018 om 22:12

Ho ho OND

Wie is jullie? Ik heb een vóórbeeld gegeven aan de hand van het werk van mijn dochter. Daar zijn filiaalmanagers en inderdaad vallen die weer onder regiomanagers. Die dragen dan weer de verantwoordelijkheid voor meerdere filialen. Aan de top van de piramide staat het hoofdkantoor. Ik denk dat dit voor dit bedrijf en gelijkwaardig opgezette bedrijven, een terechte verdeling van taken is. Maar stel dat daar ook een onderverdeling zou plaatsvinden, dat je binnen het filiaal voor elke handeling een aparte manager zou benoemen, dan wordt het wat anders. Dat gebeurt ook. (Bij grote bedrijven.) En dan krijg je dat de een totaal niet meer snapt wat de ander doet en moet er veel vergaderd worden om het daarover te hebben.

Leraar

Leraar

09-12-2018 om 19:12

Hier net aan die 2000€ netto per maand

Als leraar

Leraar

Leraar

Overigens niet full-time

Maar 0,6 fte. Te lui om uit te rekenen wat het per uur wordt 😄
Leraar

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Leraar

Ruim 3300 netto dus op ft basis. Een flink salaris!

rohaan

rohaan

13-01-2019 om 13:01

uurloon

ik zit op 22 euro bruto uurloon en bijna 2500 netto p mnd, ,MBO functie leidinggevende afdeling in de technische sector ,

kan beter naar mijn idee ,maar vergeleken met andere sectoren ben ik best tevreden .

Bregje

Bregje

13-01-2019 om 19:01

mijn werk

Ik poest bij mensen thuis voor 10 euro per uur. Dat is gemiddeld 400 euro per 4 weken en daarnaast doe ik nog voor 100 euro per week aan thuiswerk via een chatsite, hier wordt ik per bericht betaald en dat is afhankelijk van de drukte maar ik ga door tot ik de 100 euro per week verdiend heb. Dus zit ik mooi op 800 euro per 4 weken en kan ik het allemaal doen als de kinderen op school zitten of op bed liggen en heb ik nog wat mooi geld elke maand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.