Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Pensioenakkoord | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mima

mima

14-06-2019 om 14:06

Pensioenakkoord

En van het NCR

'Straks hoeven de fondsen niets meer te beloven. Ze spreken alleen een ‘ambitie’ uit over de hoogte van het toekomstige pensioen. '

Geen enkele vorm van zekerheid dus.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 11:06

Knurf

Dat van de ambitie is niet echt iets nieuws. Waarom denk je dat er gekort wordt?
Alleen vroeger groeiden de bomen tot in hemel, dat schepte verwachtingen maar dat is al lang niet meer.

De genen die nu al jaren met pensioen zijn hebben gebruik gemaakt van een eindloonregeling, veruit de meesten van ons gaan nu op een middenloonregeling.

Aob is overigens 1 van de bonden van het FNV.

knurf

Vertrouw er maar op dat ik dit SER advies, de voorgaande SER rapportages, de brief van kabinet van 5 juni jl. van voor naar achter heb gelezen. Reken maar dat ik deze discussie beroepshalve al zo'n 14 jaar volg. Ik weet heel goed waar ik het over heb. En terzijde: het zou tamelijk haaks op mijn politieke overtuigingen staan als ik me door de VVD zou laten leiden.

Ik schrijf eerder dat in het voorstel de uitkeringen meer volatiel worden. Dat is hetzelfde als geen zekerheid. Maar geen zekerheid is niet hetzelfde als verlagen. Geen zekerheid wil zeggen dat je geen harde garanties meer afgeeft waarvoor je extra buffers moet aanhouden en die in the end toch niet haalbaar zijn.
In het voorstel zoals het er nu ligt worden schokken op de financiële markten, en dat kunnen zowel tegenvallers als meevallers zijn, sneller verwerkt in de opbouw van pensioenen en in de uitkeringen.
Dat is vervelend omdat het minder zekerheid geeft, maar het is prettig omdat zekerheid geld kost. Sociale partners en kabinet hebben dat laatste laten prevaleren boven het eerste. Dat is de kern van voorstel zoals het er nu ligt.

Dees

Ok, ik kan het niet voor de beroepsgroep accountants terugvinden omdat accountants geen eigen pensioenfonds hebben. Maar ik heb nog nooit gehoord dat grote kantoren als Deloitte of EY goedkoop uit zijn met hun pensioenregeling omdat de levensverwachting van hun werknemers lager is dan gemiddeld van hoogopgeleiden. Ik kan het binnenkort wel eens navragen.

Flavia

Flavia vat het goed samen. Tot op heden is er "zekerheid" en die wordt nu ingeruild voor een ambitie. De zekerheid bestaat er bij veel fondsen uit dat er afgelpoen 10 jaar niet of nauwelijks is geindexeerd en dat daarboven op een korting heeft plaatsgevonden. Een nieuwe korting dreigt eind 2019 of 2020. Het is maar wat je zekerheid noemt. Eigenlijk was die zekerheid al nooit meer dan een ambitie. Noem het dan ook zo.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2019 om 14:06

Accountants

Ik verkeer nogal eens in die kringen en heb niet het idee dat ze vroeger doodgaan. Wel wordt er vaak langer doorgewerkt. Een van mijn oud-collega’s is al geruime tijd met pensioen maar doet nog een aantal maanden per jaar lucratieve klusjes. Er is een enorm tekort aan accountants dus je komt op elke straathoek aan het werk.
Ja, er gaan er ook wel wat vroeg dood, maar niet vaker is dan verpleegkundigen of timmermannen, vermoed ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2019 om 16:06

Dees

Kantoorbanen zijn in fysiek opzicht niet zwaar, tenzij je de hele dag met dikke dossiers rondloopt. Ik zou er een karretje voor gebruiken 😉. Een bouwvakker is sneller versleten, vermoed ik zomaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 17:06

Ik was er tot voor kort nog niet zo mee bezig, maar dit is een handige site waar je met je DigID je totale pensioenaanspraken kunt raadplegen:

https://www.mijnpensioenoverzicht.nl

Zo te zien zou ik toch nog gewoon met m'n 60e met pensioen kunnen...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

Verslijten kan op allerlei manieren

Dat maakt het lastig. Allerlei mensen die dit vaststellen hebben zelf nog geen praktijkervaring met de combinatie leeftijd en hun baan. Niet alleen het werk zelf wordt zwaarder, ook het woon-werkverkeer. We zijn verslijtbaar.

En meer levensverwachting, waarmee wordt gerekend. War voor jaren zijn het ? Vitale jaren - of jaren waarin je heel veel wat je graag deed allang niet meer kunt?

We zijn in het verleden verleid met de zwitserlevenreclamespotjes - een soort lange vakantie. Zo ziet het leven er niet perse uit met een pensioen na 67.

Ander puntje: een hogere pensioenleeftijd zal effect hebben op vrijwilligerswerk. Mensen die rond de 60 met pensioen gingen, hebben meer energie beschikbaar om iets te betekenen, over het algemeen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Knurf

Dees: Al die lui die per se met 66 willen stoppen moeten eens wat realiteitszin krijgen, en anders betalen ze het zelf maar.===

Jij: Je doet aan framing. Zet de tegenstemmers weg als dromers die perse met 65 willen stoppen, dan hoef je niets met hun mening te doen.

Ik: Juist veel van de mensen die tegen gestemd hebben, lijken de realiteit uit het oog te verliezen. Ten eerste de mensen die aan 65 jaar blijven vasthouden en ten tweede die denken dat een nee tot een beter resultaat zal leiden. In het nieuwe akkoord is weer ruimte voor een soort VUT-regeling voor de zware beroepen. Iemand met een kantoorbaan zal de rit dus uit moeten zitten.

Waarom vind je niet dat Dees aan framing doet?

Ik lees veel meningen van o.a. SP'ers en daar word ik nogal depressief van (bws). Het is 65 jaar en niets anders. Of je met een blok beton onderhandelt. Ik ben inmiddels zover, dat ik geloof dat we niet meer standaard uit kunnen gaan van 65 jaar, maar wel dat dat per persoon kan wisselen. Daarom vind ik het al heel wat dat er weer een mogelijkheid voor vervroegd pensioen in het akkoord is opgenomen. Dat is meer dan de huidige situatie. Tenzij je een vervroegd pensioen zelf kunt bekostigen.

Er zijn nu boze mensen die vinden dat je je lidmaatschap van het FNV moet opzeggen, dat er gesjoemeld is met de uitslagen, dat de medeleden landverraders zijn omdat ze voor gestemd hebben en vinden dat de stemming voor veel mensen ingewikkeld was. Als je weet dat het met de intelligentie van FNV leden wel meevalt, norm ik dat smoesjes. Er was ook gelegenheid om meer uitleg te krijgen. Dat moet je dan wel doen. Deze mensen hebben gewoon wat moeite met een democratisch tot stand gekomen uitslag, maar geven de schuld liever niet aan mensen uit eigen "kamp", die niet gestemd hebben. Het woord dromers komt eigenlijk niet bij mij op voor deze groep.

Ad Hombre

Ad Hombre

Wilgenkatje

"We zijn in het verleden verleid met de zwitserlevenreclamespotjes - een soort lange vakantie. Zo ziet het leven er niet perse uit met een pensioen na 67. "

Ook als het je qua gezondheid minder voor de wind gaat koop je met extra inkomen en kapitaal nog steeds meer comfort en zorg in plaats van een sloep op de Vecht.

De vakbond

Zoon maar eens gevraagd of hij van plan was om lid te worden van een vakbond?

Voor nu heeft hij echter de LSVB. Daar hoef je niet lid van te worden, je wordt blijkbaar via locale studentenverenigingen en studieverenigingen vertegenwoordigd. En hij is net aangenomen in het bestuur van een overkoepelend orgaan van de studentencorpora.

Eigenlijk ook wel interessant onderwerp, studentenvertegenwoordiging. Voortkomend uit plaatselijke studentencorpora.

https://vssd.nl/vereniging/geschiedenis/

Tegenwoordig betalen universiteiten en DUO een bestuursbeurs.

https://duo.nl/zakelijk/hoger-onderwijs/bekostiging-en-subsidies/landelijke-bestuursbeurs.jsp

Ik ben benieuwd wat er daarna komt.

En of het lidmaatschap onder jongeren leeft of dat het anders wordt.

Jongerenlidmaatschap

https://www.fnv.nl/service-contact/contributie

En dochter overweegt om lid te worden na haar examen. Tot 23 jaar kost het 2,08 euro per maand.

Nou goed, dat dit onderwerp hier aan de orde is gekomen!

Kaaskopje

'Waarom vind je niet dat Dees aan framing doet?'

Die doet het ook, maar misschien voel ik me door haar standpunt minder aangesproken? Ik betrap mezelf er namelijk ook wel eens op dat ik mijn kantoorbaan heel zwaar vind (en niet alleen omdat zitten het nieuwe roken is). Na een burnout, 18 jaar geleden, heb ik er zelf voor gekozen om parttime te werken in dezelfde baan (dus zonder looncompensatie van het UWV), maar ik loop nog steeds regelmatig op mijn tandvlees en rol vaak uitgeput het weekend in.

'Ik lees veel meningen van o.a. SP'ers en daar word ik nogal depressief van (bws). Het is 65 jaar en niets anders. Of je met een blok beton onderhandelt.'

Ach, de SP is inmiddels zo klein dat ik me om hun standpunt geen zorgen meer maak ;-)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 20:06

De grijze/ zilveren toekomst

Het gevoel van een lange onbezorgde vakantie spreekt meer aan dan extra geld kunnen steken in zorg bij teruglopende vitaliteit. Maar ja, zo is dat. Het is dood gaan of oud worden, las ik pas ergens.

( sorry, ben zwartgallig. Nog lang niet hersteld na mijn operatie. Was er maar geduld te koop 😊)

Dees

Dees

Framing

Mijn kantoorbaan is niet heel zwaar. Maar er zijn er zijn een paar collega's met een flink zware. De meesten die stoppen na 10-20 jaar en gaan door in de rustigere baantjes als financieel directeur, controller of hoofd administratie. De mensen die het wel tot hun pensionering volhouden sterven vaak vroeg.

Bij mij is het maar zo'n 6 maanden in het jaar dat ik gemiddeld 10 uur in de week overwerk. De rest van het jaar red ik het gewoon met 32-36 uur op mij. 32 uur contract.

Flavia

Flavia

Dees

Dus geef je je werkgever elke week tot zo'n 4 uur onbetaalde arbeid kado!
Zou mij netto toch zo'n €350 per maand extra opleveren. Duur kadootje.

Ad Hombre

Ad Hombre

Wilgenkatje

Ja, de gedroomde toekomst kan zomaar ineens vet tegenvallen. Ik ben er inmiddels gelukkig weer nagenoeg bovenop. Ik hoop dat het bij jou uiteindelijk ook zo goed gaat.

Heb je al dat pensioen gespaard gaat een *ander* ervan genieten

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 21:06

Dankjewel Ad o.t.

Ja, herinner me nog wel wat van medische perikelen. Best een tijd geleden, Pfoe valt niet mee dat herstel zoveel tijd kost. Je schrijft ‘ nagenoeg er bovenop’ - waar haal je je geduld vandaan 😎

Dees

Dees

16-06-2019 om 21:06

Flavia

Wie had het erover dat het onbetaald is?

Ik maak die uren en krijg ze uiteindelijk uitbetaald.

Paasei

Paasei

17-06-2019 om 09:06

Overgangsregeling

Ik heb het RTL Nieuws gesprek met minister Koolmees gevolgd, over het pensioenakkoord. Hij zei genoeg waar ik me in kan vinden. Zoals dat een lijst met zware beroepen niet te maken valt: het is in de landen om ons heen vaak genoeg geprobeerd. En dat daarom is gekozen voor een 'iedereen 3 jaar eerder' regeling. Voor ons persoonlijk niet gunstig: mijn man heeft een (echt fysiek) zwaar beroep en werkt al ruim meer dan 40 jaar. Hij zou er dolgraag uit willen, maar moet nog zeker 5 jaar door. Volgens zijn pensioenfonds is er een overgangsregeling, minder werken met deels behoud van salaris -zodat de jeugd het vak kan leren- maar daar moet de werkgever mee instemmen. En aangezien er geen jeugd meer is die een vak wilt leren, ziet werkgever er niets in.

Ik vind dat de nieuwe pensioenregels veel te acuut komen. Ja, de jeugd van nu kan zich voorbereiden op het feit dat ze zelf moeten regelen. Maar de 50+er van nu? Die pas met 25 het pensioenfonds in ging (want dan kon je 40 jaar opbouwen en dat was de max)? Die valt tussen de wal en het schip. Ik vind dat er een overgangsregeling moet komen.

Dees

Dees

17-06-2019 om 10:06

De rekening

Ik weet het niet zo goed. Maar ben niet echt voorstander van een overgangsregeling want dan wordt er nog meer ellende op de generatie erna geschoven. Besef dat er er al heel veel is afgeschoven. De generatie die nu met pensioen gaat en net is heeft al zoveel ellende achtergelaten. Ik bedoel maar de lage zorgverzekeringen, studiefinanciering, hoge uitkeringen en toeslagen die zijn allemaal de laatste jaren afgeschaft en in die jaren ten laste van de staatsschuld gebracht (die de generatie na hen moet afbetalen).

Die generatie heeft door altijd rond gekomen zijn van veelal maar 1 inkomen per huishouden nu geen mogelijkheden in het afbetalen bij te dragen.....althans ze hebben het wel (flinke resultaten in onroerend goed enzo) maar dat hebben ze wel maar dat kun je niet weghalen daar zonder dat de leeftijdsdiscriminatie kaart getrokken wordt.

De generatie die de rekening betaald zijn nu 50 of jonger.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2019 om 12:06

Dees

Ik vind je woordkeus wat ongelukkig. De mensen die nu dichtbij hun pensioen zitten, hebben niet bewust allerlei ellende op nieuwe generaties geschoven. Men ging mee in wat voor ze besloten werd en wat mogelijk was. En stemde op de partij die ze daar het beste in tegemoet kwam. Iedereen rekent naar zichzelf toe, nog steeds, dus als je ergens voordeel in zag en ziet, deed en doe je dat. Ik ben vanuit mijn denken geneigd om ihkv fit onderwerp iets strenger naar VVD en CDA stemmers te kijken. Eerlijk delen zat (zit?) daar iets minder in het DNA volgens mij.

Generaties voor mij, zaten vast in sociale en arbeids-patronen, waar we nu eigenlijk niets meer van snappen, maar het was wel zo. Net als ik het onzin vind om te zeggen dat de ouderen van nu 80 jaar en ouder hard gewerkt hebben om ons land op te bouwen, vind ik het ook onzin om die generaties gebrek aan verantwoordelijkheid te verwijten. Ja, ze hebben het zwaar gehad na de oorlog, dat moesten ze ondergaan, dat was geen prestatie. Ja, ze hebben geprofiteerd van de economische bloei na die zware tijd, fijn voor ze! De sky was the limit. Het zijn zo. Nu moet het anders. Nieuwe inzichten en nieuwe noodzakelijkheden. Gewoon stoppen met jammeren over hoe we vroeger dachten dat het zou worden. Daar wordt het leven niet goedkoper van. En ik snap echt wel dat langer moeten doorwerken dan gedacht een grote tegenvaller is, maar je moet ergens beginnen. Daarom vind ik het akkoord een schappelijk compromis.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 13:06

Dees

"De generatie die nu met pensioen gaat en net is heeft al zoveel ellende achtergelaten. "

Hah, en toch voelen ze zich zwaar bekocht want de generatie voor hen ging gewoon doodluk met de VUT voordat ze de 60 haalden

(het behoeft geen betoog dat *zij* als jongere generatie daar toen aan mee mochten betalen)

Zolang het systeem gehandhaafd blijft dat de jongeren deels meebetalen voor de ouderen krijg je je investering op den duur natuurlijk terug. Pas als het systeem halverwege verandert wordt het pijnlijk. Wel destijds de lasten, niet straks de lusten.

"De generatie die de rekening betaald zijn nu 50 of jonger."

Laten we het vuurtje lekker opstoken!

Wat is er, Ad?

'"De generatie die de rekening betaald zijn nu 50 of jonger."

Laten we het vuurtje lekker opstoken!'

Kun je niet tegen een beetje concurrentie? 😁

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.