Relaties
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Franka
14-09-2020 om 14:09
raar gedrag van mezelf
Gene idee of dit hier goed staat hoor, maar ik loop tegen het volgende aan.
Sinds Corona moet ik 1 a 2 dagen thuis werken, dat bevalt me eigenlijk prima.
Nu heeft mijn man een zoon uit eerder huwelijk en hoewel hij niet bij ons woont/slaapt is hij 3 tot 4 avonden in de week bij ons. Meestal alleen eten, soms ook slapen. Verder dikke prima loopt ook goed hoor, is ook een aardige jongen (15) en erg rustig en sociaal behulpzaam en je hebt verder ook helemaal geen last van hem. Op de avonden dat hij bij ons komt eten blijkt dat hij dus vaak al uit school direct hier heen komt, dat wisten wij niet, maar daar zijn we sinds thuis werken achter gekomen. Hij vind het blijkbaar wel "chill" zo alleen bij ons thuis. Thuis moet hij het huis delen met mama en nog een stiefzus(met wie hij goed overweg kan hoor, maar ze is nogal een babbelbox) Wij vinden dit niet een heel groot probleem hij heeft nl ook een eigen sleutel. Niks aan de hand zou je zeggen toch... maar...
Nu komt mijn rare afwijking, sinds ik thuis werk merk ik dat ik het vervelend vind als er ineens al iemand om 13h thuis is (omdat er weer een uur is uitgevallen ) Hoe aardig ik deze persoon ook vind en/of hoe weinig ik ook last van iemand heb.Heb ik overigens ook als man lief ineens thuis komt terwijl ik 'm pas om 17h verwacht. Het voelt als een soort van inbreuk om mijn "rustige zelf in te delen werkdag" en geeft me het gevoel dat ik weer alert moet zijn en opletten en eventueel sociaal/zorgzaam moet zijn. De radio die ik dan beneden lekker aan heb (terwijl ik boven zit ;0 ) en dus net iets te hard staat gaat uit want de jongen wil in rust zijn huiswerk maken (ja echt ze bestaan) en tuurlijk kan ik boven dan muziek aan zetten, maar gek genoeg gaat mijn lekker flow van thuis werken dan wel een beetje eraf.
Uiteraard is dit geneuzel in de kantlijn, want hoe fijn is het wel niet dat het zo kan! Maar zijn er mensen die herkennen dat als je een dag alleen thuis denkt te zijn en halverwege blijkt dit niet zo te zijn, dan je dan stiekem wat teleurgesteld bent.

bieb63
18-11-2020 om 16:11
Precies Wilgenkatje
Volgens mij bedoel jij dat ieder zo z'n eigen redenen, omstandigheden, motivatie, afweging heeft enz. om te doen wat hij/zij het beste/prettigst enz. lijkt. En dat we in een tijd leven dat we die keuzes ook kúnnen maken, elkaar niet de maat moeten nemen én we ons niet moeten verschuilen achter van alles en nog wat. Niet nodig anno 2020. Leven en laten leven. En dat keuzes, welke dan ook, ook negatieve kanten (kunnen) hebben of later verkeerd (kunnen) uitpakken? Tja, c'est la vie.

Wilgenkatje
18-11-2020 om 19:11
Dat klopt bieb
Er kunnen altijd omstandigheden opduiken waarmee je niet had gerekend. Wat je keuze ook was.

Ely
18-11-2020 om 21:11
Echt Rode Krullenbol
Ik kan oprecht jouw manier van schrijven niet volgen, ik zie door de woorden het betoog niet meer zeg maar. Misschien omdat ik een beta ben? Ik heb het ook bij andere draadjes waar je schrijft, ik mis gewoon het ‘wat-is het-punt-van-rode-krullenbol-gen’. Is geen opzet.
Dus als je in twee zinnen kunt samenvatten wat je bedoelt, graag.

Ely
18-11-2020 om 22:11
Bieb
Geen idee wie dat waar zegt, dat van die vrouw die parttime gaat werken. Ik zeg het in ieder geval niet.
Wat ik wel zorgelijk vind is als iemand helemaal uit het arbeidsproces stapt, zoals ik eerder schreef. En natuurlijk kun je jezelf niet indekken tegen elk risico van het leven maar dat betekent toch niet dat je je helemaal niet indekt? Je bent toch verzekerd?
En ook hierin is het eigen keuze, tuurlijk. Maar ik denk dat dit probleem groter is dan alleen de individuele keuzes. Doordat het veel voorkomt en impact heeft. Dat is niet alleen mijn persoonlijke mening. Wist je dat ze bij de Sociale verzekeringsbank speciale teams hebben om weduwes te begeleiden wiens inkomen gaat terugvallen als de kinderen 18 worden en ze zelf geen betaald werk hebben? Om maar een voorbeeldje te noemen.
‘Maar ik mag toch aannemen dat als je als vrouw een hoge opleiding hebt genoten en een goede baan hebt weten te bemachtigen, je ook in staat bent om weloverwogen beslissingen te nemen op het moment dat er kinderen komen, dat je je bewust bent van de risico's.’
Ik heb begrepen dat op ool ‘assumption is the mother of all fuck-ups’ een gevleugelde uitdrukking is ...

rode krullenbol
18-11-2020 om 22:11
Tsja, Ely
Wat ik schrijf in #619 laat zich niet vangen in een wiskundige formule en ook niet in twee zinnen. Ik constateer dat wij verschillend denken en laat het hier bij.
Rode krullenbol

bieb63
19-11-2020 om 06:11
sorry rode krullenbol en wilgenkatje
ik haalde jullie namen doorelkaar.... Ik noemde wilgenkatje, maar reageerde op rode krullenbol.

Lou
19-11-2020 om 10:11
Rode Krullenbol
Toch zit er wel wat in het advies van Ely. Ik denk dat er maar weinig mensen jouw berichten precies zo opvatten zoals jij het wilt. Als je gelezen wilt worden, moet je leesbaar schrijven. Mijn tips:
1. Geef je eigen mening. Het doet er meestal niet zo veel toe wat allerlei zangers en schrijvers ervan vinden. Antwoord liever op de vraag: wat vindt Rode Krullenbol?
2. Gebruik gewone taal. Je eigen stijl ontwikkelen is altijd leuk, maar pas op voor ouderwetse taal en ingewikkelde zinsconstructies. Dat komt over als interessantdoenerij. Je mag gewoon opschrijven wat je denkt, in gewone woorden.
3. Houd het kort. Je punt komt pas echt goed over als je er niet te veel voor, na, bij en naast schrijft.

Flavia
Rode Krullenbol
De opmerkingen van Lou zijn al vaker gezegd, je hebt destijds ook je eigen draadje voor je lange epistels gekregen.
Ik moet heel eerlijk zeggen zodra een bericht van jou meer dan 2 regels heeft stop ik met lezen want dan is het voor mij over het algemeen onbegrijpelijk door de langdradigheid.

AnneJ
Eigen draadje
Als gast met een eigen draadje vanwege mijn monomane topic maak ik hier toch even bezwaar. RK heeft geen topic en reageert vanuit haar perspectief op diverse onderwerpen met een soort Kunstpoezieproza.
Niets mis mee. We zijn niet allemaal hetzelfde en je hoeft het niet te lezen.
Ik ga hier voor diversiteit .Er is al genoeg hokjesgeest in deze coronatijden.:-)

Lou
19-11-2020 om 11:11
AnneJ
Daar gaat het niet om. Natuurlijk hoef je het niet te lezen. Dat geldt voor alle bijdragen. Maar Rode Krullenbol wil zélf graag gelezen en begrepen worden. Logisch. Daarom geef ik tips voor haar. Heeft echt totaal niets met hokjesgeest te maken.

Marinet
ja is zo AnneJ
RK moet vooral haar bijdrages blijven leveren natuurlijk. Diversiteit is belangrijk. En áls ik haar bijdrages lees, ben ik verrast door de hoge graad van taalvaardigheid en frisse kijk op zaken.
Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat ik haar bijdrages ook oversla. Te lang en te ingewikkeld en dat kan helemaal aan mijn intellectuele onvermogen liggen. Ik vind het ook wel wat jammer dat ik oversla want ik merkte toen ik het nog las wel dat ze heel zinnige dingen zei.
Eloquentie is een mooi ding maar dingen simpel en to the point kunnen verwoorden is ook een teken van een zekere wijsheid. Of gewoon makkelijker voor de lezer...
Maar ik ben het met je eens AnneJ: ieder mag hier posten, en diversiteit is een groot goed. Ik weet dat er ook mensen zijn die erg genieten van RK´s postings en zo niet dan scroll je door.

Tine Winkel
AnneJ #635
volgens mij heeft RK (heel) lang geleden juist wel een eigen draad gekregen...
https://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/blog-van-rode-krullenbol
Ik probeer vaak wel de bijdrage te lezen, maar eerlijk gezegd snap ik het na 2 alinea's vaak ook al niet meer en geef het dan op. Als het echt belangrijk/waardevol/interessant is, zal ik nog wel eens ergens een samenvatting te lezen krijgen, hoop ik dan maar.

ElenaH
Ik beken dat ik de teksten van Rode Krullenbol ook niet lees. Nou ja, de eerste twee zinnen, en dan scroll ik door. Maar goed, er zullen ook mensen zijn die bij het zien van mijn naam snel wegklikken 😊. Zo is het leven op een forum.

Ely
Dank
Toch fijn om te weten dat ik niet de enige ben
Ik bedoelde het ook echt goed en mijn samenvatting was echt als check bedoeld. Helaas blijkt dus dat ik het echt niet snap.
Dat het niet samen te vatten zou zijn vind ik dan weer ingewikkeld, tuurlijk verlies je nuances als je samenvat maar je kan het toch proberen?

Ely
Idee
Bieb; jij schrijft dat je rode krullenbol haar bijdrage geweldig vindt, kan jij m misschien aan mij samenvatten of uitleggen?

bieb63
19-11-2020 om 14:11
Nou, allereerst hou ik wel van mooi taalgebruik waar uiteraard óók rake dingen in moeten staan. En dan vooral ook, omdat ze anders verwoord worden en/of een andere aanvliegroute of overweging.

Angela67
19-11-2020 om 17:11
Volkskrant
‘Waarom werken vrouwen niet?’ laat zien hoe hopeloos conservatief Nederland stiekem is
https://www.volkskrant.nl/a-bb874f47
Gr Angela

Zonne
19-11-2020 om 18:11
Leven en laten leven
Schrijven en vooral laten schrijven.
Ik vind het echt fantastisch hoe RK schrijft. (Wat is jouw achtergrond vroeg ik me af?) Jammer dat het niet bij iedereen binnenkomt, ga er eens voor zitten zou ik zeggen..

bieb63
19-11-2020 om 19:11
Inderdaad Zonne
Dat is een wat bredere invalshoek dan de (zo voorspelbare) journalistieke stukjes........

Ely
19-11-2020 om 19:11
Poëtisch dus
Leuk dat jullie, Zonne en Bieb zo blij worden van de schrijfstijl en invalshoek, vooral de schrijfstijl snap ik want het is zeer poëtisch geschreven allemaal. Maar ik heb met mijn plank-mis-samenvatting aangetoond dat ik het niet snap. Dus vandaar mijn vraag: wil één van jullie voor mij samenvatten of uitleggen wat Rode Krullenbol (inhoudelijk) bedoelt?

Magdalena
20-11-2020 om 00:11
Ik snap RK ook vaak niet en het is me echt te lang(dradig).
Maar ik moet altijd glimlachen als ik haar stukjes doorscroll, geeft me altijd een blij gevoel.
En soms neem ik wel de moeite goed te lezen en vind ik het mooi wat ze schrijft, of ik het nu begrijp of niet. Het is iig prikkelend, op een mooie manier.
En ooit ga ik vast de tijd vinden het aandachtig te lezen.

bieb63
20-11-2020 om 11:11
Wat er iig aangegeven wordt is dat e.e.a. uit een nogal elitaire hoek komt (of misschien nog beter gezegd: vrouwen met een hoge opleiding en baan), waarbij dus geen enkele besef is over de situatie in hele ruime zin van de 'gewone' man/vrouw. Dat het (deels) opgeven van een goede baan nogal wat fin. consequenties zou kunnen hebben bij bijv. scheiding voor de vrouw, is logisch en reden om daar tegen te ageren. Nog los van het feit, dat die vrouw dat wrs ook helemaal niet wil. Maar dus ook niet begrijpt, en daar gaat het om, dat de 'gewone' man/vrouw in een hele andere situatie zit. Dat betaald werk wellicht helemaal niet zoveel voldoening en energie geeft enz. Én dat bij een evt. scheiding er financieel gezien helemaal niet zoveel verandert in het besteedbaar inkomen van zowel de man als de vrouw. En dát zou wel eens kunnen betekenen dat er dan andere keuzes gemaakt worden, andere prioriteiten, Leven en laten leven dus.

Poms
20-11-2020 om 18:11
Bieb
Ik ben wel benieuwd wat je vindt van de kro/ncrv reeks ‘waarom werken vrouwen niet?’

Phryne Fisher
20-11-2020 om 18:11
Aflevering gisteren
Ik vond het wel leuk dat ze een stukje van Máxima hadden. Het gaat ook overal hetzelfde. Papa is gewoon thuis, maar belangrijke dingen moeten even met mama besproken worden.
Ik heb ook wel dingen meegemaakt. Zat ik 150 km verderop voor werk, telefoon uit, en zag in de pauze dat ik tien gemiste oproepen had van mijn schoonmoeder. Bleek dat mijn dochter oorontsteking had, opgehaald moest worden van het kdv en was inmiddels al bij de huisarts geweest. Volgens mijn schoonmoeder moest een moeder te allen tijde bereikbaar zijn. Vader had ze ook wel even geprobeerd, maar die kreeg niet de hele preek (terwijl hij in de buurt werkte).
Aan de meeste mannen heb je ook gewoon niets, dat is dan ook weer zo. Die gaan op hun deeltijddag sporten of een hek schilderen, en dan kan moeder ‘s avonds alsnog de was doen en 35 traktaties in elkaar knutselen.

Ely
20-11-2020 om 19:11
Phryne Fisher
Hier in de omgeving een standaard grap dat de meestgestelde vraag aan papa is... (tromgeroffel): waar is mama?
😂
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.