Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

even anno

even anno

28-06-2018 om 17:06

hoe uit elkaar in overspannen woningmarkt?

Waar?

Je kant toch de link wel geven Kaori?

Maar ik begrijp dat jij eigenlijk een heel andere strijd wilt voeren, namelijk de stelling aangaan dat het wel meeval met de ‘mindere buurten’.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor.
Ik heb zelf nog gelonkt met een flat in de Bijlmer.
Daar zijn ze heus goed en goed betaalbaar, in vergelijking tot de rest.....

Maar dat is niet het echte probleem van even zo.
Haar probleem gaat over geld.
Een huis in de buurt van de woning waar het gezin nu woont, betaalbaar voor iemand met een inkomen dat te laag is voor huren in de vrije sector, maar te hoog voor sociale huur. Kortom een bruto inkomen tussen de 32 en 40 duizend euro zonder eigen geld.

En dat is echt een problematische situatie om een huis te vinden. Niet alleen bij scheiden.

Je mist wat

Phryne, je mist het betalen van de overdrachtsbelasting. Op zijn minst. Misschien zit een 100% hypotheek er zelfs niet in.
Maar bovendien wil ik graag van jou een appartement zien binnen 15 km rond Bloemendaal dat aan jouw beschrijving voldoet. Vergeet er niet twee kinderkamers aan toe te voegen.
Ik ben benieuwd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-07-2018 om 09:07

Zoek op funda appartementen in een straal rond 15 km van Bloemdaal, max 175000, 3+ kamers, dan krijg je er 63. Een handjevol in Amsterdam en Zaandam, dus minstens 50 die passend zijn, waaronder ook 4-kamerappartementen. Mijn oude flatje was toen ik het kocht met 2 kamers (1 slaapkamer) maar ik heb het terug gebracht in de oorspronkelijke staat met drie slaapkamers.
Je gaat hier echt geen gelijk in krijgen, want dat heb je niet ;-)

Met welk geld

Je moet + 4 zoeken als je 3 slaapkamers wilt. Dan zijn het er 13 die dan nog steeds niet voldoen aan jouw beschrijvingen want met regelmaat zijn de sk te hoog.
Kies er nou eens één uit die wel voldoet. Wijs ‘m aan. Huisnummer erbij.
Het is fijn dat jij je flatje verbouwd hebt, maar je had dus geld kennelijk.
Als je geld hebt liggen is niks een probleem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-07-2018 om 10:07

Miriam

Veel van die flats kun je prima ombouwen naar een kamertje meer. Zo waren ze vroeger ook. Dat hoeft niet veel te kosten, een paar houten balken, latten en gipsplaat. Ik heb het zelfs zelf gedaan. Maar twee slaapkamers is ook geen ramp. Dat los je wel op.

Het is er maar 1

Juliana van Stolberglaan 50 in Hillegom.
Dat is geen flat maar een woning. Er zijn geen flats die voldoen aan jouw criteria.
Wie zonder eigen geld deze woning koopt, zal ‘m moeten accepteren zoals die is. Geen verbouwing dus.
De maandalasten worden wel wat hoger want de stookkosten zullen fors zijn. Maar je kunt natuurlijk ook een dikke trui aantrekken.

Wijs aan

Welke flat Phryne.
En van welk geld koop je die planken als je al niet eens geld voor de overdrachtsbelasting hebt?

Kaori

Kaori

muurtje zetten

Zo veel kost het niet om van een 3 kamer flat een 4 kamer flat te maken als dat oorspronkelijk een 4 kamer flat was.

Je kunt net als de vorige eigenaren van mijn flat gewoon een houten tussenwandje plaatsen OP het aanwezige laminaat.

Dat kost niet meer dan € 150 en 3 uurtjes werk met 2 personen. Doe het luxe en gun jezelf nog een vouwdeur kom je op € 200
Vouwdeur: € 40, vurenhouten palen 50*50*270 € 100, gipsplaten: (5x) € 25, vuller om de naden af te werken: € 10, totaal: € 175 en dan net als alle andere muren hup muurverf erop of behang maar die kosten heb je altijd als je gaat verhuizen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Diverse

Ingen Houszstraat in Heemskerk, Sandenburg in Haarlem, Jacob van Deventerstraat in Beverwijk, en nog een heel stel meer. Die Juliana van Stolberglaan is trouwens ook erg leuk.
Maar ik houd erover op. Jij bent nog erger dan ik in het je gelijk willen halen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Kaori

Dank voor je bijstand. Wij zijn de ervaringsdeskundigen, dus wie heeft er nou gelijk ;-)

Dat helpt niet

Kaori, je kunt niet maar blijven lenen van “best wel”
Het eerdere “het kan best wel” van Phryne kan helemaal niet. Puntje paaltje is er niet een flat die aan haar beschrijving voldoet.
Laat staan dat er geld gevonden is voor de overdracht, als de hypotheek al rond komt.

Dat wil niet zeggen dat er niks kan.
Maar het is waarschijnlijk dat wat TS in het eerste bericht schrijft, dat het in de huidige omgeving van scholen etc. niet kan, gewoon waar is.

Tja, dan moet het anders.
Toch Almere of de Zaanstreek.

Kaori

Kaori

en dan wonen we ook nog in de randstad.

Ja hoor

Ja, maar dan woon je niet meer in de buurt (op 15 km fietsbare afstand) van de scholen waar de kinderen nu zitten.
Dan moet er dus van school veranderd worden.

Ik zou zeggen als je dat dan toch doet: vertrek uit de randstad. Daar is nog veel meer moois te halen voor weinig.

Deze bewering van Phryne “Je kunt ook een appartement kopen in een goedkopere gemeente. Dan maar een kwartiertje rijden.” is ondertussen flauwekul.
Kunnen kopen kan alleen als je eigen geld hebt (overdrachtsbelasting, verhuizing, verbouwing/opknappen/muurtje zetten) en als je een hypotheek krijgt.

Triva

Triva

06-07-2018 om 11:07

het is toch ook zo

dat als je voor het eerst koopt je geen 100% hypotheek mag hebben? Dan heb je toch ook nog duizenden euro's eigen geld nodig?

FFZo

FFZo

06-07-2018 om 11:07

Nou nou

"Wij zijn de ervaringsdeskundigen, dus wie heeft er nou gelijk"

Het een volgt niet automatisch uit het ander. Kwestie van perspectief :)

Bo

Bo

06-07-2018 om 13:07

"Naar een 1 of 2 kamer woning in een impopulaire buurt is bijna enige optie. Maar ik zie daar zo enorm tegenop -ook voor onze kinderen."

Het lijkt er simpelweg op dat je jarenlang boven je stand hebt gewoond. Beetje zure wake-up call maar hopelijk ga je zien dat daar ook 'nette mensen' wonen. Met een vergelijkbaar inkomen.

Enne.. iedereen gaat hier los op de regio Haarlem, maar heeft TO überhaupt een regio genoemd?

Triva.

De hypotheek is maximaal 100% van de woningwaarde.
Dus bijkomende kosten moet je zelf betalen als de woningwaarde wordt overschreden.

Overschrijdende kosten kunnen de kosten koper zijn of de verbouwing enz.
Maar ook als je meer wilt betalen voor een gewild huis.
Met genoeg eigen geld blijft dat haalbaar.

Altijd eigen geld

Maximale hypotheken vind je hier https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/voorbeeldhuishoudens-verschillen-hypotheek-2017-en-2018.pdf
Voor een inkomen van 35.770 € is dat maximaal 156.985,-€
(er zijn meer rekenvoorbeelden bij andere inkomens)

Triva heeft dus een punt: Je krijgt niet meer zomaar de hypotheek die bij het huis past.

Daarnaast geldt ook de regel dat de hypotheek niet meer dan 100% van de waarde van het huis mag zijn. Je kunt dus niet meer de overdrachtsbelasting en of verbouwing meefinancieren in de hypotheek.

Kort gezegd: wie een huis wil kopen moet eigen geld meenemen.

Niks wijst daar op

Bo "Het lijkt er simpelweg op dat je jarenlang boven je stand hebt gewoond. "
Niets wijst daar op. De woning die nu bewond wordt door het gezin kan door een van de twee overgenomen en betaald worden. Ze verwonen maar 1 inkomen, niet 2.
Nog zo'n woning vinden in dezelfde buurt is niet eenvoudig.

Er is namelijk woningmarktgekte en doodgewone buurten met doodgewone huizen voor doodgewone mensen, zijn schreeuwend duur geworden.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-07-2018 om 15:07

Lavell

De belangrijkste reden daarvoor is dat andere doodgewone mensen bereid zijn schreeuwend veel geld uit te geven om die doodgewone huizen te kopen. Nog niet lang geleden waren ze er niet toe bereid en toen lagen de prijzen een stuk lager.

Achteraf was dat een goed moment om te scheiden!

Iets minder gewoon

Nou nee. Die andere mensen die bereid zijn schreeuwend veel geld neer te leggen, zijn wat minder gewoon. Ze hebben ongewoon meer geld. Het zijn investeerders (vakantiehuisjes)melkers. Het zijn expats.
Maar inderdaad, in 2011 was iets anders vinden een stuk makkelijker.

2 is meer dan 1

Als je met twee mensen en twee inkomens een huishouding voert bespaar je meer geld: electricteit, gas, boodschappen, hypotheek... het ligt allemaal in verhouding een stuk lager per persoon.
Nu moet je van dit zelfde bedrag 2 volkomen gescheiden huishoudens voeren. Er is dus gewoon minder te besteden.
Dat is nu eenmaal zo.

Maar gelukkig kan je in een flatje in een minder goede buurt ook goed leven. Of heel drastisch inderdaad allebei verhuizen naar een goedkoper deel van het land (maar dan zul je misschien ook nieuw werk moeten vinden dus dat is praktisch wat lastiger). Het is nu eenmaal zo.

Minder goede buurt

Gelukkig hoefde ik niet terug naar mijn achterstandswijk. Zoveel jaar later worden daar alleen nog mensen geplaatst die uit de maatschappelijke opvang komen, statushouders en andere maatschappelijk zwakke groepen. Patienten en studenten. Vroeger woonde iedereen in de sociale woningbouw. Bovendien geeft het je ook een stigma als je in aanvaring komt met de hulpverlening.
Daar heb ik veel minder last van sinds ik in een betere buurt een appartement gekocht heb. Blijkbaar maakt dat een sociaal betere indruk.
Inderdaad heb ik mijn appartement in een goede tijd gekocht. Het is inmiddels, zie ik op funda zon 50.000 euro meer waard geworden!
Nou ja, ik kan natuurlijk dan wel zelf geen ander huis vinden dat betaalbaar is en terug naar mijn achterstandswijk ga ik uit principe niet meer. Veel te eng, toch nog steeds.

Scheiden doet lijden

Zo is dat Kyana.
Scheiden doet nu eenmaal lijden.

Denk

Denk

06-07-2018 om 17:07

Bouwdepot

"Vanaf 1 januari 2018 mag uw hypotheek inclusief bouwdepot maximaal 100% van de waarde van uw woning na verbouwing zijn.
Uw hypotheek mag maximaal 106% van de waarde van uw woning zijn, als u het bedrag boven 100% van de waarde besteedt aan energiebesparende voorzieningen voor uw woning.
De taxateur stelt de waarde van uw woning na verbouwing vast.
De verbouwing moet uw huis verbeteren zodat het echt meer waard wordt.
Zaken die aan het huis vastzitten, zoals een keuken, badkamer of een nieuwe vloer mogen uit het bouwdepot betaald worden, uw inboedel niet.
Kosten die u maakt voor bijvoorbeeld de aannemer en elektricien mogen ook uit het bouwdepot betaald worden.
Het aanvragen van een bouwdepot zou ook zonder advies kunnen.
De looptijd van het bouwdepot is 1,5 jaar."

Grappige is dat toevallig mijn dochter net een huis kocht en door omstandigheden 2 taxaties uit liet voeren.
Bij de 2e bleek het huis ineens 15.000 euro meer waard dan wat de eerste taxateur berekend had. En na verbouwing zou daar nog eens 9.000 euro bijkomen. Dus 100/106% is nog wel wat rekbaar en zo kon er meer het bouwdepot in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.