Relaties
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

moederziel
21-12-2016 om 13:12
Hel, deel 3 - vervolg Help, zit muurvast!
Pfoeh, wat een lange draadjes zijn het geworden. Maar we zijn nog niet aan het einde, vrees ik...
Mijn OP was deze:
Help, zit muurvast! ik wil deze hel uit
Ik kan wel wat objectief advies gebruiken...
Situatieschets: man en ik zijn meer dan 20 jaar samen. Hechte relatie, groot gezin, meerdere opgroeiende kinderen tussen 6 en 16 jaar. Man dropt 4 maanden geleden de bom: hij is verliefd geworden op (zal maar zeggen) Truus. Is daar op dat moment ook al een (afstands)relatie mee gestart. Mijn wereld stort in, het is de donderslag bij heldere hemel. Relatie was niet meer vol hartstochtelijke passie, maar wel warm, veilig en liefdevol. Intimiteit was er tot het laatst.
De hel breekt los. Man gaat uit huis. Heel veel heftige emoties en verschillende diepe gesprekken volgen, we belanden in alle verwarring nog een keer in bed. Man geeft aan dat gevoel weg is, dat hij al veel langer onvrede en onrust voelt. Hij heeft dat in het laatste jaar weleens benoemd, maar ik heb totaal niet doorgehad hoe ernstig dat blijkbaar voor hem was. Over Truus wil hij niets kwijt, dat staat los van ons, zegt hij. Ik zie vooral dat Truus in de weg staat van ons.
Man wil geen 'overhaaste beslissingen', maar geeft intussen Truus niet op. Ik ben verbijsterd dat hij niet wil vechten voor ons mooie gezin, voor alles waar we samen met zoveel liefde aan hebben gebouwd.
Na 3 maanden elders woont man inmiddels apart in ons gezamenlijke huis. Geld voor een extra huurhuis is er niet. Ongelooflijk moeilijk voor mij. Man beweegt zich regelmatig 'gewoon' binnen het gezin, maar trekt zich ook vaak terug en is dan opeens een nacht verdwenen naar Truus. Dat zien de kinderen trouwens ook.
Ik ben emotioneel gesloopt inmiddels. Weet totaal niet meer wat ik zelf wil. Ben in de war van zijn gedrag en dubbele signalen, en intussen woedend over zoveel verraad. Man is dan weer zorgzaam en schuldbewust naar mij en op andere momenten emotioneel totaal onbereikbaar. Trouwringen zijn nog om. Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet. Ik mis mijn maatje en geliefde, en kan gewoon niet geloven dat dit echt gebeurt. Ik ben intens verdrietig en woest tegelijk. Maar ik krijg het niet voor elkaar om hem eruit te donderen, voel alleen maar pijn.
Ik zou zo graag horen hoe anderen hier naar kijken... Ik wil deze hel uit, maar hoe zonder nog meer schade aan te richten? Wat moet ik hier nou in vredesnaam mee??
UPDATE

mirreke
16-03-2017 om 14:03
Uitleggen
Ik denk dat je het niet kunt uitleggen, en dat hoef je ook helemaal niet.
Je kunt het niet uitleggen, hooguit er zijn voor ze. Je kunt ze opvangen, vragen stellen, en telkens weer proberen ze weerbaar te maken. Voorkom dat ze zich machteloos voelen hierin.
Als ik heel eerlijk was zou ik proberen het zo weinig dramatisch mogelijk voor ze te maken, maar dan wel zo dat ze niet het gevoel krijgen dat ze zich groot hoeven te voelen. Dus wel ruimte voor emoties, maar niet zinken in wanhoop, onvermogen, onbegrip.
Het is (hoe erg ook) niet het eind van de wereld.

Li
16-03-2017 om 14:03
dat laatste
is een waar woord! Maar dat is gelukkig niet jouw probleem. Jij hebt dit niet gedaan, jij dealt alleen met de consequenties. Iemand kan ook doodgaan en dan moet je ook met de consequenties dealen. Dealen met consequenties van iets dat je niet wilde is rot, maar minder erg dan te moeten denken "ik heb iets moois / belangrijks verziekt".
Bijna iedereen heeft wel eens zoiets van "help, wat ben ik begonnen, kunnen die kinderen en/of partner even weg?" Maar gelukkig komen de meesten van ons weer razendsnel bij zinnen. Sommigen helaas niet...niks aan te doen. Man, Truus en haar kinderen zijn jouw probleem niet.

moederziel
17-03-2017 om 09:03
Nieuw draadje
Lieve allemaal, zoveel reacties, zoveel inzichten, ik ben er vaak beduusd van. Soms zit ik in de trein en bedenk me dat die ene vrouw daar verderop misschien wel de goede raadgever hier op het forum is ;-)
Het is hartverwarmend hoe jullie me steunen, tegengas geven, zorgzaam zijn en me af en toe een gepaste schop onder m'n achterwerk geven. Dankjulliewel.
Ik ga graag met jullie verder in een nieuw draadje, Hel deel 4 alweer
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.