Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hel, deel 3 - vervolg Help, zit muurvast!

mirreke

mirreke

06-03-2017 om 15:03

En daarna, hopelijk

de opbouw. Maar daar zal hij hard voor moeten werken. En wie weet lukt hem dat niet, kan hij dat niet, durft hij dat niet... Dat kan...

Wat ik eigenlijk bedoel is dat diepe liefde, diepe waarachtige liefde niet onder voorbehoud is. Je houdt niet van iemand omdat hij van jou houdt. Het moet niet zo zijn dat jouw liefde een ander verplicht om op een bepaalde manier te leven. Je houdt van iemand omdat hij/zij er ís.

En tegelijk natuurlijk heb je een verplichting naar jezelf en naar je kinderen, om hen en jezelf niet tekort te doen, ook zelf te streven naar een vruchtbaar en heilzaam en goeddoend leven. En soms lukt dat samen, en soms niet. Maar stel dat dat niet samen lukt, dan is dat (naar mijn mening) geen reden om te stoppen met houden van, om boos te worden, elkaar af te branden.

Enfin, zoiets...

mirreke

mirreke

Flanagan :-)

heerlijk, drop! Lastig afblijven hoor...

leuke vergelijking :-)

mirreke

mirreke

floor

dat stuk hierboven geeft een beetje weer hoe ik het bedoel...

Angela67

Angela67

je eigen therapie?

kun je in voorbereiding op morgen contact zoeken met de therapeut waar je volgens mij voor jezelf heen gaat? Want het is heel waardevol dat je dit nú opschrijft:
"En om daar ten overstaan van de mediator de emoties uit te wisselen, daar ben ik ook bang voor. Bang voor de confronterende dingen die daar op tafel kunnen komen, bang dat ik wéér het gevoel krijg dat ik tekortgeschoten ben. De onvolkomen vrouw, de geliefde die niet langer voldeed. Dat vind ik het moeilijkst om mee om te gaan, dat gevoel dat dit allemaal niet was gebeurd als ik hem had gegeven wat hij nodig had. Ik weet dat het niet waar is, maar hij geeft me dat gevoel heel sterk en ik ben er erg gevoelig voor (wat is kip, wat is ei hier )"

Het zou misschien fijn zijn als je even kunt sparren met jouw eigen therapeut hoe je hier morgen tijdens het mediatorgesprek rekening mee kunt houden, hoe je mild kunt zijn tegen over je zelf omdát het nu eenmaal zo is dat je die tekortschietende emotie soms voelt. Maar je wilt wel het gevoel hebben dat er 'iets' constructiefs morgen gebeurt, hoe klein dan ook.

Even 'voorbespreken' dus?

gr Angela

Pennestreek

Pennestreek

Snap ik

Krom he, dat je eerst meer schulden moet maken voor je puin kunt gaan ruimen. Maar dat is wel zoals het vaker gaat. Lastig om een besluit te nemen. Hopelijk kun je met de hulp van de mensen om je heen daar uit komen.

Zo vreselijk moeilijk, dat jij het initiatief moet nemen voor een traject dat je helemaal niet wil. Bah.

Waarom denk je dat je het met/bij die mediator emoties uit moet wisselen? Dat is bij ons totaal niet gebeurd. De momenten dat er even over emoties (de mijne) gesproken werd waren tijdens sanitaire stops van man. Daar gaat het niet om de emoties, juist niet. Probeer er zelf ook uit te blijven, dat gaat namelijk niet helpen. En als moederzielman wel die kant op wil, geef aan dat je daar (nu, op deze plek) geen behoefte aan hebt.

En als man je het gevoel geeft dat je tekortgeschoten bent, ja, jeetje, als hij dat niet doet ligt het dus aan hem, en die confrontatie kan hij niet aan, dat is wat aan dit hele gedoe ten grondslag ligt. Dus hoe moeilijk ook, daar moet je je niet door laten raken. Jij doet het goed, jij bent de vuurtoren, voor je kinderen en zelfs ook in a way nog voor je man. Kies een mantra uit dat je voor jezelf kunt zeggen en hou daaraan vast.

Wat je wel helder moet maken naar je man en naar de mediator is dat je man nu toch echt verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn eigen leven en financiën. Jij kunt de kinderen wel handelen, daar hoeft hij zich niet echt druk om te maken (liever wel, maar is niet noodzakelijk). Maar hij moet echt echt echt gaan inzien dat hij de broekriem moet aanhalen, dat hij zich geen uitstapjes meer kan permiteren. Niet met jou, niet alleen, en zeker niet met truus. Nog los van de morele kant daarvan. Ik hoop dat de mediator dat ook duidelijk kan maken. Heb je deze persoon al gesproken?

moederziel

moederziel

06-03-2017 om 15:03 Topicstarter

waardevolle tips

Dank voor de tips en adviezen, Pennestreek. Ik zal er rustig in gaan. Voorbespreken (goede tip, Angela67!) gebeurt vanavond nog.

@Mirreke, je beschrijft mijn gedachtengang en gevoelens heel erg raak. Ik voel het precies zo. Je schrijft: 'Ik denk dat moederziel zo worstelt, juist omdat ze donders goed weet dat ze los van hem moet en tegelijkertijd ook voelt wat er óók is.'
Ja, ja, ja, ja! Het is die spagaat die zo hels is. Wat ik ook kies, het klopt voor mijn gevoel nooit.

Over truus wil ik het morgen helemaal niet hebben. Man moet een eigen budget hebben met bijbehorende privacy, ik ook. Ik wil het gewoon niet hoeven zien. De kosten waren uiteindelijk misschien 25 euro, maar de emotionele kosten waren groot.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

06-03-2017 om 16:03

jouw schuld?

"Bang voor de confronterende dingen die daar op tafel kunnen komen, bang dat ik wéér het gevoel krijg dat ik tekortgeschoten ben. De onvolkomen vrouw, de geliefde die niet langer voldeed. Dat vind ik het moeilijkst om mee om te gaan, dat gevoel dat dit allemaal niet was gebeurd als ik hem had gegeven wat hij nodig had. Ik weet dat het niet waar is, maar hij geeft me dat gevoel heel sterk en ik ben er erg gevoelig voor (wat is kip, wat is ei hier )"

Is dat een excuus voor hem om er een financiële puinhoop van te maken, er een Truus op na te houden en met haar naar een emotioneel gevoelige lokatie te gaan die ook nog eens uit het gezamenlijk budget wordt betaald?

Iets anders. Waarom zit het in je om de schuld op deze manier bij jezelf te zoeken, jezelf in te wrijven dat jij tekort schoot, onvolkomen bent en niet langer voldeed?

Wie heeft die gedachten in jouw hoofd gezet? Een relatie is namelijk werken voor twee en ik zie sinds jouw eerste topic toch voornamelijk één die er continu aan trekt.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

06-03-2017 om 18:03

Moederziel toch

Bij een mediation voor echtscheiding gaat het nooit over de schuldvraag. Degene die daar met wijzende vinger zit bedekt zijn eigen handelen. Mocht je iets om je oren gesmeten krijgen, zwijg dan en kijk naar de mediator. Met modder smijten zijn ze daar niet van gediend.

moederziel

moederziel

06-03-2017 om 22:03 Topicstarter

Schuldvraag

Nee, ik verwacht ook niet dat de schuldvraag op tafel komt. Die is ook niet relevant verder. Ik bezie de hele toestand ook niet in termen van schuld. Het gevoel van tekortschieten zit diep in mij. Gevoed door verlating door belangrijke mannen in mijn vroegere leven. Tijdens onze relatie heb ik vaak het gevoel gehad niet 100% te voldoen. Man is een mooie en charmante man, ik voelde me ontzettend rijk met zo'n leuke man. Ik droeg hem op handen, en hij mij, maar ik raakte soms ook onzeker en gefrustreerd. Als ik te veel de controle wilde houden, als ik me te onaantrekkelijk voelde naast hem, te lomp. Man heeft dat nooit geweten, zou het zelfs absurd en grappig hebben gevonden. Vaak wist hij me gerust te stellen. Wij tegen de rest van de wereld. Hoe vaak hij dat niet heeft gezegd, als een mantra. Wij, ons, ons gezin, wijzigen familie en dat gaat boven alles. Een van de kinderen begon er laatst over. Dat dit toch uiteindelijk wel raar was dat papa dat altijd zo zei en nu zelf de familie verliet.
Toen man steeds meer afstand nam van mij en ons gezin, sloeg de onzekerheid bij mij ook steeds meer toe. En de angst.
Uiteindelijk heb ik op sommige donkere dagen het gevoel dat ik het over mezelf heb afgeroepen.

floor

floor

06-03-2017 om 23:03

mooi Moederziel

Sorry, maar juist jouw pijn is goed, denk ik. Moet er zijn. Maar laat je nog lang niet (voldoende) toe.
Natuurlijk voel je je afgewezen, want je BENT afgewezen. Niets kan daar iets aan veranderen. Ook geen rationalisaties over oorzaken bij jeugd van man.
Eerst hier doorheen! Eerst ervaren/aanvaarden van wat is. Dan pas kom je verder.
En dan pas kun je gaan loslaten. Hoef je niet hard voor te werken, gebeurt gewoon! Loslaten, niet zozeer man of je gevoelens voor hem, wel je eigen veronderstellingen/verwachtingen/behoeftes.
En weet je dat kun je want je behoeftes zijn veranderd of zullen veranderen. Hij gaf je een goed gevoel en je zult ervaren dat je dat leert jezelf te gaan geven.
Maar eerst de pijn. De pijn van verlies, verraad, bedrog. Ga dat aan!
Mirreke, duidelijk, dank voor je uitleg.
Ik denk dat veel vd 'band' ongezonde vervlechting is, die nu hoe dan ook uit elkaar moet. Ik denk ook dat de liefde van Moederziel (nu nog) niet onbaatzuchtig genoeg is.
Enfin, nu in mijn optiek sowieso geen ruimte voor, eerst los, los, los. Daarna zie je wel weer.
(oke, los kan zeker in liefde, theoretisch, maar nogmaals in dit geval lijkt me de 'liefde' gif)

floor

floor

06-03-2017 om 23:03

en trouwens

lees je eigen postings, je vindt er veel antwoorden.
Jij voelde je al soms onzeker en gefrustreerd, of hij gaf je dat gevoel.
Dat is niet ok in een veilige relatie!
Ook schrijf je bijv dat hij altijd op zoek was naar iets nieuws/beters. Op zoek naar een nieuwe relatie lijkt dan een heel voordehandliggende stap....

moederziel

moederziel

07-03-2017 om 00:03 Topicstarter

Mooi ook Floor

Ongezonde vervlechting. Misschien was het eerst niet ongezond, want nodig om beiden verder te komen. Nu we beiden op eigen benen verder moeten, wringt het. Strijd russen het vertrouwde, veilige en de hang naar autonomie. Nieuwe balans vinden tussen verbondenheid en autonomie.
Ik las in de Voorjaarsvakantie Blijf bij mij van Rika Ponnet. Die beschrijft dat mooi.
Zij schrijft ook over hechtingsstijlen en duurzame relaties aangaan. Ik ben een angstige vermijder, moederzielman is een vermijder. Intense complexe relaties. Symbiose was er zeker, maar ik voel die niet meer zo sterk. Verbondenheid nog wel.
En gemis. Ik voel het sterkst dat ik nog van hem hou in het missen. Zijn grapjes, zijn gewoontes, zijn eigenheid. Niks bijzonders, maar ik mis het nog iedere dag. Zeker nu in het algemeen de boosheid en afstandelijkheid wat is gaan liggen (oprispingen daargelaten), merk ik hoe ik hem heb gemist. Ook in de 2 jaar voor onze breuk, toen hij alleen maar boos op me kon zijn. Dat is nu in elk geval weg.
Zou hij mij nou nooit missen? Kinderlijke vraag, maar toch.

moederziel

moederziel

07-03-2017 om 00:03 Topicstarter

En die pijn

Die ga ik zeker aan. Droom erover of lig er van wakker. Iedere nacht weer. Houdt dat ooit op?

floor

floor

07-03-2017 om 00:03

weet ik niet

Dat ligt toch denk ik aan je keuzes. Want hoe dan ook kun je hier eindeloos mee doorgaan..
Ik heb al eens benoemd dat ik ook gestopt ben (geworden) met een zeer intense relatie.
Een enorm moeilijke tijd gehad, maar gelijk een hoop afstand en duidelijkheid. Ik heb heftig en intens gerouwd, en toen was het klaar. En voelde ik me beter dan ooit, echt...
Pas daarna ook zelf bedacht dat ik ECHT NOOIT meer terug zou willen.
Een klein stukje pijn blijft, zeker, het is een litteken. Maar ik kan het plaatsen en ben meestal juist dankbaar voor de ervaringen van toen. Maar eigenlijk ben ik er meestal nooit mee bezig meer. Maar ik herinner me nog goed dat heftige begin. Zo ontzettend pijnlijk. Ook geen geschikte periode om inzichten oid op te doen. Gewoon overleven, uitzieken, aansterken.

moederziel

moederziel

07-03-2017 om 07:03 Topicstarter

Keuzes

Dat klinkt alsof het maakbaar is, alsof er een keuze is om wel/geen verdriet en gemis te voelen. Nou, zover ben ik zeker (nog) niet. Wel kom ik steeds een stapje verder. Maar na 20+ jaar en samen 4 kinderen en een man die afwisselend veel en dan weer geen afstand neemt, gaat het langzaam. Ik vind het loodzwaar.

mirreke

mirreke

07-03-2017 om 10:03

Keuzes

Daar geloof ik wel in. Je 'kiest' ervoor om in een situatie te blijven die ongezond voor je is (ik bedoel dit in het algemeen, ik praat niet in 'je' tegen jou, moederziel). Alleen denk ik ook dat die keuze bepaald wordt door patronen die vaak diep ingebakken zijn. Dus het is dan misschien wel een keuze, maar niet altijd eentje waar je (meteen) stappen in kunt zetten.
Je laat je dingen overkomen, zeg maar...

Ik ben het heel erg eens met Floor, moederziel. Lees je eigen bijdragen eens terug, er staan heel veel antwoorden in.
Je schrijft nu ook dat ook jij toch nog de gevolgen van je jeugd met je meesleept of sleepte. Ik denk dat achteraf gezien bij jullie beiden scheurtjes ontstonden in het jullie leven, in jullie samenzijn, in het beeld dat jullie van julliezelf hadden opgebouwd. Ook jullie relatie was niet echt evenwichtig, en misschien zelfs niet echt gelijkwaardig.

Moederziel: ik denk het wel, jouw man mist jou ook. Maar in zijn destructieve gedrevenheid denk ik dat dat ondergesneeuwd wordt. Wat ik zelf vooral denk is dat je moet proberen wellicht minder bezig te zijn met wat hem beweegt. Hoewel ik het juist ook wel weer begrijp. Je hoopt vrede te kunnen krijgen met deze ontwikkelingen, als je het maar begrijpt.

Weet je, ik denk ook dat het hebben van een relatie soms moet ophouden. Misschien is het nu ook voor jou tijd om deze relatie echt los te laten, het kan zijn dat het goede wat jullie voor elkaar betekenden is geëindigd, dat het nu voor beiden destructief wordt, dat je verder moet, andere wegen moet inslaan om jezelf weer op te bouwen, te helen. Dat is ook wat ik denk. Je kunt een diepe band hebben, iemand kan een hele bijzondere plek in je hart hebben, maar die invulling hoeft niet perse een relatie te zijn. Of in ieder geval geen standaardrelatie.

Ik denk ook dat jouw moeite om hem los te laten, om hem te laten gaan, natuurlijk ook weer samenhangt met jouw jeugd (zoals je zelf ook ziet). Ja, als allerlei belangrijke mannen uit jouw kindheid jou hebben laten zitten, dan is dit extra moeilijk. Aan de andere kant, nu kun je wellicht ook gaan inzien en doorvoelen dat het verlaten worden door hem, in wezen toch jouw kern niet raakt, of niet hoeft te raken. Jij bent ook iemand zonder hem. Misschien ben je zelfs wel een completer, heler (in de zin van whole) mens zonder hem dan met hem, omdat ook in jullie relatie weer patronen zaten, die ook weer gevestigd waren in jullie beider verledens...

Die vertrouwdheid waar je naar verlangt, die je zo mist, zijn aanwezigheid, zijn er zíjn, kan ook het verlangen naar geborgenheid in je vroege jeugd weerspiegelen....
Voer voor psychologen...

mirreke

mirreke

07-03-2017 om 10:03

Pennestreek

Hoe is het nu bij jullie? Wat zegt je man nu? Is zijn insteek nog hetzelfde (scheiding 'on hold'), hebben jullie hierover gepraat?

rode krullenbol

rode krullenbol

07-03-2017 om 11:03

rode krullenbol

rode krullenbol

07-03-2017 om 12:03

Florida

Florida

07-03-2017 om 14:03

RK, goed filmpje

Ik heb het eerste filmpje bekeken en denk dat dit voor zowel Moederziel als Pennestreek veel herkenning zal opleveren. De vele posts in deze draad en daarin het alsmaar terugvallen in oude denkpatronen (zoals de dwingende behoefte het 'waarom' te weten), worden hier goed in verklaard. Hoop dat jullie ze bekijken dames.

moederziel

moederziel

07-03-2017 om 19:03 Topicstarter

Oude denkpatronen?

Ja, filmpjes bekeken. Inderdaad interessant, maar ook voor de hand liggend. En zoals altijd met patronen vanuit de psychologie, is er een heel dun lijntje tussen wat functioneel is - en dus nog 'gezond', en wat dysfunctioneel en dus 'ongezond'. Duidelijk mag zijn dat ik momenteel in een erg dysfunctionele situatie zit Maar dat is laten we zeggen in 90% van de relatie niet zo geweest. En dan tel ik het laatste jaar voor het gemak maar mee.

'Die vertrouwdheid waar je naar verlangt, die je zo mist, zijn aanwezigheid, zijn er zíjn, kan ook het verlangen naar geborgenheid in je vroege jeugd weerspiegelen....' schrijft Mirreke. Jazeker! En dat is bij heel erg veel liefdesrelaties bewust of onbewust het geval.

Wat ik wil zeggen: ja, ik zit in een ontzettend ongezonde, chaotische situatie. Ja, daar moet ik uit, maar hoe zonder mezelf en de ander nog verder te beschadigen en zonder dat wat nog altijd wél waardevol is geweld aan te doen? Daar gaat mijn worsteling over. Plus het gevoel dat waar we nu mee bezig zijn geen echte oplossing is. Straks is de scheiding een feit, de financien geregeld, maar de emotionele chaos zal blijven. Omdat die inherent is aan het deel dat niet klopt: de vereiste afstand versus de aanwezige verbondenheid. Het losmaken versus het verweven zijn. (En de bijna filosofische vraag: wat is dan eigenlijk ongezonder: het losmaken of het verweven zijn?)
Begrijp me goed, mijn verstand zegt wel degelijk losmaken, maar het gevoel juist niet. En dan is er ook nog het geweten en het moederhart dat klopt voor 4 kinderen voor wie ik ook de morele plicht voel om te vechten voor wat ze/we waard zijn.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

07-03-2017 om 19:03

Wat ik zie

Moederziel, wat ik zie is dat je al meer dan 1000 berichten lang probeert duidelijk te maken dat je man je niet wil verlaten. Het kan niet, het is niet, want dit want dat. Accepteer het nou eens. Er is geen reden. Je man wil weg bij je. Alles wat hij laat zien om de zaken te regelen vertaal je naar ' zie je wel, hij wil me niet verlaten.
Ik zou t bijna naar je willen schreeuwen. Je man wil je niet meer!!!! En ja dat is verschrikkelijk.
Mijn man heeft me proberen te wurgen. Denk je dat ik huppelend de scheiding doorging? Ik vond t afschuwelijk. Ik wil zoiets nooit meer meemaken. Ik haatte hem en toch huilde ik omdat ik t verdriet in zijn ogen zag. Mijn hart kromp ineen als ik zag hoe wanhopig hij werd. Ik troostte hem. Kun je je voorstellen? Ik troostte de man die mij wilde vermoorden. Snap je nu dat alles wat jij ziet bij je man nu, alleen maar een manier is voor je man is om in goede harmonie uit elkaar te gaan? Accepteer het nu gewoon. Pas dan kun je door. Accepteer de scheidingsboodschap. Hij wil niet meer.

moederziel

moederziel

07-03-2017 om 20:03 Topicstarter

Verhuiswagen

Ja, zo kort door de bocht kan natuurlijk ook ;-)
Eén ding wil ik wel (nogmaals misschien) graag uitlegen: ik aanvaard de situatie zoals deze is. Geloof me. Ik heb een hele flinke dosis realiteitszin. En ik heb mijn ogen niet in mijn achterzak zitten. Ik sta erbij en ik kijk ernaar. En ik ga niet dood zonder man, kan prima voor mezelf zorgen en voel me ook niet emotioneel afhankelijk van hem. Wel emotioneel verbonden, dat wel.
De situatie is niet chaotisch omdat ik niet wil/kan te accepteren dat man weg wil/is, de situatie is chaotisch omdat deze chaotisch IS. De hele toestand is aan alle kanten ambivalent. Beweeglijk en rommelig.

beste moederziel

Lees je eigen bijdragen nou toch eens terug. Dan zie je dat je steeds weer en weer van de ene kant naar de andere kant schiet: het ene moment zeg je: ik ben sterk, ik red me wel, ik ben niet afhankelijk etc. En meteen daarna weid je weer eindeloos uit over wat je man precies zegt en wat hij daar mee bedoelt en hoe hij dit zus en dat zo enz. enz. Eindeloos ga je door met invullen hoe het wel met hem zal gaan en wat dingen al dan niet voor hem betekenen en hoe hij het bedoelt. En vervolgens zeg je weer dat jij echt wel los laat hoor...

Wie houd je nu voor de gek?

Als je man pas met een gepaste reactie komt als jij iets 3x uitlegt en boos en emotioneel wordt (zoals met die afschrijving nadat hij met zijn -inmiddels allang niet meer zo nieuwe- vriendin op een plek was geweest die voor jou belangrijk was) dan is dat dus niet vanuit een gevoel van hem, maar zegt hij alleen maar wat hij denkt dat jij wilt horen.

Wacht niet tot hij zich los maakt, of tot hij nòg duidelijker wordt, maar kies nou toch zelf! Uiteindelijk zal je dat een beter gevoel geven dan dit.

Anno

Anno

07-03-2017 om 21:03

moederziel

Inmiddels al weer tig berichten verder maar toch nog een reactie op jouw vraag hoe mijn man omgaat met de situatie. Mijn man is opgegroeid in een heel gewelddadig gezin, zowel verbaal als fysiek. (Mede) daardoor heeft hij eigenlijk geen vertrouwen in 'de liefde'. Eigenlijk heb ik daar al die jaren tegen gevochten, tegen dat wantrouwen, de negativiteit, het niet geloven dat ik iets oprecht meende enz. enz. Tel daarbij flink wat verbaal geweld op en het resultaat is nu dus dat er uitkomt wat hij 'altijd al gedacht heeft', ik ga hem verlaten. Het is overigens een man met veel humor, creativiteit, en eigenlijk ook liefde in zich. Ik heb hem ook tig keer voorgesteld samen met iemand te gaan praten, of dat hij zelf iets zou gaan doen aan de demonen in zich. En eigenlijk knap ik daar nog het meest op af, het wegwuiven van alles wat ik voel, alles wat ik voorstel, het is allemaal onzin en ik moet niet zo moeilijk doen. Dat heeft bij mij alle luikjes van m'n hart 1 voor 1 doen sluiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.