Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Hel, deel 2 - vervolg Help, zit muurvast! | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hel, deel 2 - vervolg Help, zit muurvast!

moederziel

moederziel

06-10-2016 om 22:10 Topicstarter

bodem in zicht

Ja, Stip, dat is ook mijn gevoel. De weg gaat steeds dieper naar de afgrond. Maar het kan nog best een hele tijd duren voor de durf er ook is om zaken in de ogen te zien. Wie weet, lukt het hem het tij te keren en de zaken op te lossen. Maar ook nu gaat hij het conflict op het werk niet aan of lost hij de problemen op, maar gaat solliciteren. Weer weglopen, weer vluchten.
truus zal van dit alles geen notie hebben, stel ik me zo voor. Hij wil zn ideeen over de sollicitaties wel met mij delen, maar ik voel daar niks voor.

Normaal gesproken stond ik altijd pal achter hem, ik ben nooit teleurgesteld geweest maar heb altijd heilig in hem geloofd. Tot nu. Doet zeer. Mijn respect voor hem brokkelt snel af. Verschrikkelijk.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-10-2016 om 22:10

Peter K. Gerlach

Peter K. Gerlach, een Amerikaanse gezinstherapeut, pleitte ervoor om een onderscheid te maken tussen gedrag en persoon. Wangedrag keur je uiteraard af; voor personen breng je maar beter compassie op (hoe slecht hun gedrag ook is).

Wie geïnteresseerd is in zijn ideeën en aanpak, kan zijn website raadplegen: http://sfhelp.org/site/intro.htm

En/of zijn filmpjes op YouTube.

Rode krullenbol

Pennestreek

Pennestreek

07-10-2016 om 07:10

Volgens mij is moederziel bij uitstek iemand die die theorie in praktijk brengt. Heeft ze de inzichten van dhr Gerlach niet voor nodig...
Moederziel, ik geef je alvast weer een knuffel voor deze dag. Onze forum-vrienden hebben mij door heel wat dalen en dalletjes geholpen (en nog hoir, al meelezend) en eentje in het bijzonder. Mooi he. Dat forum is zoveel waard, is er altijd, altijd geduldig 'luisterend', altijd inzichten paraat. Fantastisch.
Sterkte weer vandaag.

moederziel

moederziel

07-10-2016 om 14:10 Topicstarter

dankjewel!

Hoe het komt weet ik niet, maar juist vandaag voel ik me lichter dan anders. Er valt steeds meer van mijn schouders af. Ja, ik maak me zorgen over man en nee, ik heb geen idee hoe en wanneer we uit deze donkere periode komen. Maar ik voel me sterk en stabiel en dat voelt fijn voor nu.

Mede dankzij de lieve, mooie en waardevolle inzichten hier :-)

Miertje

Miertje

07-10-2016 om 15:10

cyclus (bij mij dan)

Oooh, goed om te horen Moederziel!

Misschien werkt het helemaal niet bij jullie zo hoor, maar ik vind het nogal opmerkelijk hoe het voor mij werkt (denk ik en ik hou me er heel graag aan vast):

Ik hobbel ontzettend mee op mijn maandelijkse cyclus, wat gemoedstoestanden en relativering betreft.
Vroeger kon ik mij natuurlijk ook wel eens wiebelig voelen en verdrietig 'om niks', maar sinds 'mijn situatie' komt deze extra heftig en scherp binnen als ik óf rond de ovulatie zit óf ongesteld moet worden.
Dan kan alles echt inktzwart zijn en denk ik dat ik er nooooit overheen zal komen.
Je mist dan (denk ik, bij mij dan) totaal het relativeringsstofje in je hersenen.
Maar eenmaal weer in de oestrogeen lift is het --pats-- weer allemaal crystal clear: "Ja, ik zít op de goede weg"... en elke nieuwe periode voelt steeds beter en elke dip periode voelt steeds zwakker.
In de goede periode is de situatie "out of focus" op de achtergrond en elke dip periode is de situatie messcherp aanwezig en staat alles op de voorgrond in mijn gedachten.

Dus heb ik voor mezelf verzonnen dat de goede periodes mijn echte waarheid zijn en niet die vreselijke dips.
Het is dan zo moeilijk om je te bedenken dat dat ook maar tijdelijk is.

Whaaa, wat een gedoe allemaal hè!

Doei, fijn weekend allemaal!

Pennestreek

Pennestreek

07-10-2016 om 15:10

Dat klopt Miertje

Nou ja, in zoverre, ik ben door Mirena-spiraal meestal niet meer ongesteld, dus of het echt gelijk opgaat met mijn cyclus weet ik niet, maar ik heb wel ervaren dat de dips steeds minder diep en steeds korter worden. Hoewel, de laatste paar weken geldt dat niet, maar ik heb wel heel sterk het gevoel dat het nu gewoon echt bepaald is door mijn enorme vermoeidheid, dat mijn lijf letterlijk op de rem is gaan staan en dat daardoor mijn hoofd en emoties ook niet meer zo willen. In plaats van andersom zoals voorheen.
Maar ik hou me hoe dan ook vast aan de gedachte dat het altijd weer beter wordt, dat die dip echt wel weer over gaat en dat ik dan weer wat sterker ben geworden. Dat helpt ook de dip bestrijden .

En moederziel, ik ben heel blij dat je je zo voelt. Hou vast!

Tops

Tops

07-10-2016 om 17:10

Het is

Het is ook eigenlijk een natuurlijke reactie van je lichaam. Alle processen gaan langzamer als er roofbouw gepleegd wordt. Je lijf gaat spaarzaam om met alles zodat er ergens anders iets beschermd wordt.
Hier spelen hormonen zeker ook een rol. Kwetsbaarder, sneller somber en meer tranen.
En dan ineens weer vol kracht vooruit en alles aankunnen.

Hier sinds maart een dip en merk die schommelingen extra op omdat ik schrijf. Jankdag? Kijk maar in je agenda

Hou je taai weer!

moederziel

moederziel

09-10-2016 om 11:10 Topicstarter

Jankdagen

Tsja, kan de cyclus zijn, kan ook de volgende fase in de verwerking zijn. Ik realiseer me steeds vaker dat hoe langer dit duurt, hoe meer er bij mij stuk is. Ik mis man verschrikkelijk. Ik vind het vreselijk dat hij mijn leven in en uit gaat, zo vriendelijke en zorgzaam is, en tegelijk mij afwijst. Ik vind het verschrikkelijk en voel zo vaak ongeloof over wat er gebeurt. Ondanks dat het in mijn hoofd steeds rustiger is. Ik begrijp gewoon een groot deel nog steeds niet.

Gisteren was ik overdag weg. Bij thuiskomst trof ik onverwacht man in huis. Onaangekondigd. Dat irriteerde me, maar ik wilde geen ruzie maken. Wel wilde ik dat hij wegging, maar ik heb niets gezegd. Ik kon het niet, want tegelijk schreeuwt elke vezel in me dat hij moet blijven.
We hebben even bijgepraat, ik wilde vooral dat hij snel wegging. Ik was niet voorbereid en voelde de open zenuw van de hartenpijn aan alle kanten. We hebben gesproken over praktische zaken, alles wat neigde naar gevoel heb ik vermeden. Staand, ik de keuken. Hij aan het ene einde van het aanrecht, ik aan het andere. Ter plekke voel ik dan zo sterk het absurd verdrietige van de situatie. Dit is de man met wie ik meer dan 20 jaar letterlijk alles heb gedeeld. Mijn hart, mijn ziel, mijn lijf, mijn dromen, ons gezin, ons verdriet en geluk. En nu staat er 5 meter tussen ons in. Ik haat het. En ik snap het niet.

Ik ben zogenaamd iets anders gaan doen om zijn vertrek niet te hoeven zien. En daarna knapt er dan iets. Ik heb ontzettend gehuild. Waarom, waarom, waarom, wil hij dit?
Ik heb hem later een berichtje gestuurd dat ik dit te moeilijk vind, zo'n onaagekondigd bezoek. En me verontschuldigd dat ik zo'n zeur ben. nee, schreef hij terug, je bent geen zeur. Ik zal het de volgende keer vragen. En ik voel de hele avond en nacht alleen maar een gat in mijn hart. Hou van mij, dat is alles. Alleen maar van me houden. Eitje, toch?

Tops

Tops

09-10-2016 om 12:10

Meisje

Ik blijf wel een zeur al weet ik niet of het doorkomt...stop met willen begrijpen want het antwoord komt niet, je snapt het antwoord waarschijnlijk niet, het is onbevredigend, een leugen, een antwoord om er vanaf te zijn, hij weet het zelf niet.
Probeer het als feit te zien en als zijn onvermogen tot praktisch oplossen en open communicatie.
Weet daarnaast dat het niet aan jou ligt. Niet aan jouw imperfectie, niet aan jou als mens en vrouw. Laat het bij hem liggen en neem jullie twee niet op je schouders. Hij ontwikkelt zichzelf momenteel achterstevoren. Van volwassenheid af.

Mijn gekregen antwoord was te bizar om te snappen en tot op de dag van vandaag begrijp ik het niet en het heeft me kleiner gemaakt dan nodig. Als je hem begrijpt, zo was mijn redenering, betekent dat dat je er begrip voor hebt. Dat weiger ik, want het was niet eerlijk.

moederziel

moederziel

09-10-2016 om 12:10 Topicstarter

Maar Tops

Rationeel wéét ik wat je schrijft, ook al hoop ik nog steeds op antwoorden, verklaringen, een doorbraak. Vooral omdat man zelf steeds aangeeft dat hij er idd een chaos van heeft gemaakt en dat hij aan het werk wil met zichzelf. En toch gaat hij door op de ingeslagen weg. Onnadenkend, levend van dag tot dag, maar ondertussen nog steeds destructief.

Weten is nog geen voelen. Ik weet dat ik het moet laten rusten, maar mijn gevoel is zo tegenovergesteld. Ik krijg het niet uitgeschakeld. Ik hou gewoon te veel van hem.
Ik fantaseer inmiddels weer over een brief schrijven naar truus, smeken hem met rust te laten en tot zichzelf te laten komen tot hij weer is wie hij is. En ik fantaseer over een leven ver weg van hier, ver weg van man. Om de pijn maar niet meer te hoeven voelen.

Tops

Tops

09-10-2016 om 13:10

Ik snap je

Ik wil je alleen "waarschuwen" dat het zo tegen kan vallen.
Ik kreeg te horen dat ik beter verdiende, hij fout was. Maar dat helpt niet. Het echte waarom zat vast van binnen bij hem en hij is waarschijnlijk nooit in staat dat onder woorden te brengen. Onvermogen.

Ook ik wilde antwoorden en vond dat ik er recht op had. Zijn antwoord was nog iets erger dan ik verwachtte en ik begreep er niets van. Maar verder dan dit kwam het niet en daarna ben ik zelf beslissingen gaan nemen. Het grote waarom-gevoel heb ik nog steeds maar ook het besef dat verstand het hier van mij als gevoelsmens moet winnen.

moederziel

moederziel

09-10-2016 om 15:10 Topicstarter

Tops

wat was het antwoord? of wil je dat niet delen?

Tops

Tops

09-10-2016 om 16:10

Email?

Ivm herkenning wil ik het je wel vertellen maar dan liever achter de schermen.
Ik heb een ongebruikt emailadres dat ik hierna weer Verwijder dat je kunt gebruiken. [verwijderd door forumbeheer]

moederziel

moederziel

10-10-2016 om 14:10 Topicstarter

acceptatie

Iemand schreef hierboven dat alle vragen die ik stel een teken zijn van nog niet accepteren wat er gaande is. Dat klopt helemaal, natuurlijk. De vragen blijven, het ongeloof ook, maar zoals Tops ook schrijft: misschien zal het heel erg lang duren voor de antwoorden komen. Als ze al komen.

Ik heb het moeilijk. Na een periode waarin ik krachtig voor mezelf kon opkomen, en man op afstand wist te houden, is er nu rust en stilte. Maar die begint oorverdovend te worden. Ik heb pijn, letterlijk en figuurlijk. De gedachte aan man die intussen zijn relatie met truus gezellig aan het voortzetten is, maakt me misselijk. De kinderen missen hem, ik mis hem. Gisteren zei mijn oudste tegen me dat het eigenlijk begint te wennen dat oudste papa zo weinig ziet. Breekt mijn hart.

Ik heb dit weekeinde weer gelezen over MLC. Sjonge wat een herkenning. Tegelijk maakt het me bang. Lees ik wat ik wil lezen? Nee, ik herken het echt. Eén op één. En hoe langer de situatie voortduurt, hoe meer ik herken. Bizar.
Het enige dat mijn man niet meer heeft, is dat voortdurende boze. Hij is soms op het zorgzame, lieve af. En juist dat verwart me dan weer zo. Waarom wil hij met alle geweld weg? Ben ik zo erg.
Pffff..... 2 stappen vooruit en weer een hele grote terug...

Pennestreek

Pennestreek

10-10-2016 om 14:10

{{{berehug}}}

Ik wou dat ik iets voor je kon doen. Wat vreselijk moeilijk. Ik zou hem wel even voor je door elkaar willen rammelen. Hem aan zijn oren naar een goede therapeut willen slepen voor je. Of Truus een dreigbrief sturen ....

En ja, heel herkenbaar, 2 stappen vooruit en een bijna net zo grote terug. Hier ook op dit moment. Het weekendje weg in mijn eentje was heerlijk, maar tijd om na te denken is niet altijd goed heb ik gemerkt. Of eigenlijk, als je al wiebelig bent is alleen zijn niet verstandig omdat je jezelf heel goed de put in kunt praten/denken... Maar ja, dit weekendje had ik al gepland. En het was ook zeker lekker om goed te kunnen slapen en me niet druk te hoeven/kunnen maken over huiselijke zaken.

moederziel

moederziel

10-10-2016 om 14:10 Topicstarter

hug terug, Pennestreek!

Ik lees bij jou ook nog altijd veel twijfel en verdriet. Gaat het wel zoals je diep in je hart echt wilt? Wees eens heel, heel eerlijk tegen jezelf?

Op het zorgzame en lieve af,

Speelt dat bij jou niet ook zo. Ik bedoel dat je hem niet wenst te laten gaan omdat je je misschien afvraagt of die andere voruw wel in staat is hem op te vangen. Je lijkt mi ook bezorgd want de gedachte 'helemaal naar de bodem gaan', is een vreselijke gedachte en roept ook vragen op of hij wel in staat is terug te keren naar wie hij altijd is geweest; een zorgzame en lieve man. Je houdt zoveel nog van hem dat de gedachte dat de man van je kinderen en je vroegere maatje psychisch in elkaar stort, niet te verdragen is. Een heel menselijke reactie.

Stel dat je in een gesprek met de andere vrouw, te horen zou krijgen dat zij weet wat hij doormaakt omdat hij dat ook met haar bespreekt. Of dat ze weet van zijn baan en dat dat voor haar geen probleem is omdat hij bij haar net zo welkom is , als bij jou. Natuurlijk niet leuk om te horen of te lezen. Maar als zij jou kan overtuigen dat zij hem niet zal laten vallen, uit liefde voor hem zoals jij ook uit liefde doet. Geeft dat jou geen geruststelling...

Je kan de situatie beschouwen als een zorgbehoevende patiënt; elke verpleegster voldoet als er maar verzorgd wordt.

Je moet er niet eens aan denken of de andere vrouw in staat is om hem op te vangen, die gedachte al.
Maar als je haar wel zou leren kennen, zou je weten wat je moet doen. Dan zou je weten of je hem kan loslaten of je zou voor hem kunnen klaar staan omdat de andere vrouw deze informatie wel of juist niet trekt. Nu zit je in een onwetendheid en dat giert door het lijf.

Ik zou bijna zeggen, bel haar...

Ter aanvulling

Als Truus weet hoe de zaak ervoor staat en ze hem niet kan opvangen, moet ze hem ook loslaten ook.
Dat is eerlijker naar jullie allebei.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-10-2016 om 15:10

Truus hoeft niets

Misschien wil Truus wel de lusten en niet de lasten. Of ze maakt het uit als hij te lastig wordt en stuurt hem geblesseerd terug naar zijn vrouw. Wanneer is Truus trouwens ineens een partij geworden om rekening mee te houden?

moederziel

moederziel

10-10-2016 om 15:10 Topicstarter

geen truus in mijn leven

Geloof me, ik brand van nieuwsgierigheid naar wat voor iemand zij is. Ik weet hoe ze eruit ziet en dat vielTegelijk veracht ik haar. Welke vrouw doet zoiets? En ja, ik weet dat er hele volksstammen zijn, maar ik kan het me gelukkig niet voorstellen dat ik dit zou doen.

Uit de woorden én de daden van man naar mij kan ik niet opmaken dat zij een gelijkwaardige invulling is van wat wij samen hadden. 'Zoveel herinneringen en gevoelens, dat zal nooit meer iemand kunnen invullen', schreef man aan mij. En: 'Ik wilde niet weggooien wat we hadden'. 'Ik heb je zeer liefgehad'. Eerder zei hij dat hij op dit moment niets voelt. Toch wel bij haar, vroeg ik toen? Ja, zei hij. 'Maar dat is maar een klein stukje.'
Precies daar zit mijn ongeloof, het obstakel om te aanvaarden. Als het je zo dierbaar was, als we zo hecht waren, zoveel liefde, wat bezielt je dan?
Ik weet dat man zijn emoties verdrukt, en bikkelhard is voor zichzelf. Hij heeft het gevoel dat hij gefaald heeft, zei iemand die ons goed kent dit weekeinde tegen mij. En: hij kon niet tegen je op. Toen zijn loopbaan in het slop raakte, werd ik in alles zijn meerdere. Ik heb dat zelf niet zo ervaren, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen er zo naar kijken.

Wat is nu verstandig? Ik wil truus niet in mijn leven halen, dus nee, geen contact. Ik wil niet moederen over man, niet zeggen wat hij moet doen. Ik wil hem wel laten weten dat ik hem mis, maar wat kan hij ermee? Ik durf het dus niet en hou kunstmatig afstand.

moederziel

moederziel

10-10-2016 om 15:10 Topicstarter

dat viel dus tegen

stukje weggevallen ;-)

Vesper Lynd,

Lees het eens anders; het gaat er om of Moederziel hem kan loslaten met rust in haar lijf. (Het gaat niet om Truus).

Miertje

Miertje

alle recht

Je hebt eigenlijk alle recht om haar te spreken vind ik.
Dit gaat zo veel verder dan alleen maar even vreemdgaan.
Al is het alleen al om die vragen van dat gedeelte beantwoord te krijgen.
Of ze bevredigend zijn of niet, het zou duidelijkheid kunnen scheppen. Het niets weten is ook zo slopend...
Ik weet eigenlijk niet wat 'normaal' is in zo'n situatie, maar er zou op zijn minst een vorm van communicatie moeten zijn.
Om 'gewoon' ook praktische zaken door te nemen met Truus, zonder in een bitch fight te belanden

Zettumopmop x

Miertje

Miertje

sorry

Oh, sorry had deze gepost voor ik je laatste post las :-(

Geen Truus?

Als je man voor Truus gaat, zul je vroeg of laat via je kinderen wel te maken krijgen met Truus. Dat is het gevolg van de keuzes die je man in zijn leven maakt.
Als hij toch voor Truus kiest, is het prettiger verder leven als je weet of zij een vriendelijke vrouw is die voor je man kan klaar staan of niet. Dat geeft jou meer rust en de gelegenheid om verder te gaan. Zo kan jij zelf ook misschien eerder verliefd worden om een lieve man omdat je je man gemakkelijker los kan laten dan als je blijft piekeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.