Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wilgenkatje
19-12-2017 om 18:12
Welke 'franje' mag de school laten vallen ?
Vraagje naar aanleiding van de verzuchting van een basisschoolmoeder in mijn familie die ineens op verzoek van school nog wat kerstleuks uit de hoge hoed moest toveren.
Welke 'franje' mag school laten vallen?
Welke leuke dingen zijn ( tot een bepaalde leeftijd ?) onmisbaar op school, ,en wat kan met een gerust hart worden geschrapt ?

tsjor
26-12-2017 om 10:12
didaktisch probleem
Ik zie ook een vakinhoudelijk didaktisch probleem. In mijn sector heb je met extreem gedifferentieerde groepen te maken. Zeg maar: alsof je in een groep mensen hebt die 1 VMBO basis doen tot en met mensen die 6 gymnasium doen; en dan ook nog met verschillende instroommomenten (er kunnen elke dag nieuwe cursisten starten) en verschillende uitstroommomenten (de examens kunnen elke dag plaatsvinden).
Wat mij opvalt is dat alle didaktische 'inzichten' nog uitgaan van een standaard, homogene groep: wat is je lesdoel, Hoe geef je je instructies, wat is je tijdsschema, hoe geef je feedback etc. Met mooie werkvormen. Maar het past niet, als je zoveel verschillende niveaus in één groep hebt. Ik kan niet per groep 5 verschillende lesdoelen opzetten etc. Dat red ik fysiek niet in de tijd, maakt niet uit hoeveel uren je daarvoor krijgt. en ik red het niet om op basis daarvan een verantwoorde les te geven.
Differentiëren vraagt om andere didaktische opvattingen en werkwijzen. en die worden nog te weinig ontwikkeld.
Ik kan me voorstellen dat mensen die opgeleid zijn vanuit het klassieke, klassikale concept moeite hebben om gedifferentieerd te werken. Het kost zeker meer tijd aan voorbereiding. Maar het vraagt vooral een andere insteek in didaktische opvattingen.
Nu zal het op de basisscholen niet zo extreem zijn als bij mij; bovendien is er niet zo'n keihard afrekenmoment in de vorm van examens zoals ik heb. Maar het onderliggende didaktische probleem zou wel eens hetzelfde kunnen zijn.
Tsjor

Ginny Twijfelvuur
26-12-2017 om 11:12
Inderdaad Bieb
Zeg maar niets meer... bijzonder zeg zoals deze discussie verloopt. En hoe snel dat soort feitelijkheden uit het geheugen zakken.
Overigens houden de leerkrachten op de school van mijn kind zich niet bezig met in welk voertuig Sinterklaas dit jaar nu weer aankomt. Of wat het thema van de Kerstviering wordt. Dat regelen ouders. De ouders van de Ouderraad doen dit. En daarnaast heeft iedere klas twee klassenouders, die vervoer en aanverwante zaken bij uitstapjes regelen.
Ik geloof overigens ook best wel dat franje werkdrukverhogend werkt. Maar weet je, dat daarom afschaffen is toch een beetje zo alsof mijn baas aankondigt dat er dit jaar geen Kerstborrel komt omdat er nog teveel werk ligt. Terwijl ie eigenlijk zelf de fout ingaat door te weinig mensen voor de klus aan te nemen. Ik heb het idee dat de gemiddelde leerkracht het ook wel leuk vindt om eens een keertje wat anders te doen met de kinderen. En dan juist dat soort zaken gaan afschaffen zou ik als leerkracht niet kunnen waarderen.
Belangrijkste voor mij is overigens dat mijn kinderen het gewoon heel erg leuk vinden om een Kerstdiner, een Carnavalsmiddag, een uitje naar het bos, Sinterklaas op bezoek, het jaarlijkse schoolreisje, etc. etc. te hebben. En daarom help ik graag mee. Als ik kan. En als ik niet kan, dan niet. Simpeler dan dat wordt het niet. Je hebt ouders die altijd helpen en je hebt ouders die nooit helpen. En ik ga er maar vanuit dat beiden doen wat ze graag willen.

Triva
26-12-2017 om 11:12
marsy
'Over pt/ft: ik heb collega's die werken 3 dagen + minstens nog een sag thuis, die thuis dag is vrije tijd, ze zijn op school van 8 tot 5. Een ft kan niet een dag thuis werken, werkt ook van 8 tot 5 en werkt niet in het weekend, ergo: ft heeft meer lessen maar ook meer tijd om op school na te kijken dus minder werkdruk, want vrij is echt vrij'
Ik geloof niet dat ptcollega's een hele extra dag thuis werken en dat ft collega's alleen maar hun 8-5 uren maken. Hoe komen die ftcollega's dan aan hun 7 wk extra (zie Tsjor)?
Nogmaals: een ptcollega die 3 hele dagen werkt heeft toch na school evenveel uren als een ptcollega die 5 hele dagen werkt? Die ptcollega gaat toch niet opeens wel om 3 uur naar huis?

MarSy
26-12-2017 om 14:12
Triva
Tja, je kan het niet geloven, maar ik zie het toch echt gebeuren!
Vaak is de rede: mijn werk is niet af na 3 dagen werken dus ik werk extra thuis. Terwijl de ft collega ook zijn werk niet af heeft, maar niet thuis een extra dag kan werken en dus andere manieren zoekt om het af te krijgen. Ook heb ik als pt meer werkdruk van mijn mail, ik kijk noet elke dag, dus moet achterstallige mail lezen als ik wel werk wat veel tijd kost aangezien ik tussen de 100 en 150 per week krijg. Gelukkig hoef ik niet mrt alles wat, want veel is cc maar ik moet het wel lezen.

Triva
26-12-2017 om 15:12
marsy
Maar waarom zouden die ftmensen minder tijd kwijt zijn aan die mail, aan voorbereidingen, aan nakijken etc?

MarSy
26-12-2017 om 16:12
Omdat
Als je ft werkt je vaker dezelfde lessen geeft en dus maar 1 keer hoeft voor te bereiden en als je elke dag een uur mail doet, hou je het bij en is het dus makkelijker

Triva
26-12-2017 om 17:12
marsy
We hebben het hier over de basisschool, daar geef je niet meermaals dezelfde lessen. Verder kan een ft ook niet in het weekend de mail lezen (of wel, volgens mij doen die dat ook gewoon) en ik geloof niet dat een ft basisschoolleerkracht de tijd heeft om vijf dagen per week ergens tussen 8 en 16 uur een uur mail te lezen.

Kyana
26-12-2017 om 18:12
pt v ft
In het onderwijs is pt werken in verhouding veel onvoordeliger dan in sommige andere beroepen.
Veel taken kosten (bijna) evenveel tijd of je nu fulltime of parttime werkt: rapporten schrijven, rapportages maken, mails beantwoorden en bijhouden, vergaderen, ouderavonden bijwonen, gesprekken voeren met ouders...
Je staat minder dagen voor de klas en je hoeft dus inderdaad minder lessen voor te bereiden en minder na te kijken maar veel van de administratieve taken worden niet significant zwaarder als je fulltime werkt.

MarSy
26-12-2017 om 19:12
Precies Kyana
En dan maakt het dus niet uit of je op het basisonderwijs of op ander soort onderwijs werkt

Dees
27-12-2017 om 00:12
Werkdruk
Peter Tangel en FR geeft in het onderwijs wel een enorm verschil. Je hebt te maken met de overdracht van de klas en behandelde stof, maar ook gazemelijke vergaderingen die je moet bijwonen, rapporten schrijf je dan ook samen en ouderavonden doen ze vaak ook samen daarnaast jaarplanmem en dergelijken. Als je dat allemaal alleen doet kost dat 1x een x aantal uren maar met zijn 2en kost dat al snel 2x een aantal uren + een zooi extra tijd omdat je het wellicht niet overal mee eens bent.
Iedere docent moet extra activiteiten doen en daar geldt soms dat ze dat helemaal niet handig plannen. Zoals bij onze school, daar zitten dan 2 docenten in de organisatie die op ma di en woe werken en 1 docent die op do en vrij werkt, in het bedrijfsleven zal zoiets niet tot nauwelijks gebeuren maar juist in het onderwijs gebeuren dat soort dingen.
De werkdruk verhogen en verlagen hebben ze dus zelf grotendeels in de hand. Overigens zien docenten niet dat ze voor die extra 7 weken elke week flink wat overuren moeten maken dus dat betekend dat als ze om 8 uur op school zijn en ze vaak pas om 17:30 naar huis gaan ze niet teveel hebben gewerkt maar gewoon de norm.

Kaaskopje
27-12-2017 om 10:12
Samengevat
Zouden pt onderwijzers dus niet 'mogen' klagen over de administratieve kant van hun werk, omdat het een keus is om pt te werken en ze niet sneuer zijn dat ft-werkende collega's. Daar zit wat in. Maar in het algemeen is al die administratie natuurlijk wel een tijdverslindende bezigheid. De suggestie wordt in reacties gewekt, alsof leerkrachten tijdens hun werk tijd hebben om na te kijken en administratie bij te werken, maar is dat wenselijk? Als ik op de computer zit te lezen en te reageren, kan ik me niet concentreren op wat er op de televisie gezegd wordt, dat verdwijnt dus uit mijn gehoor. Hoe kan een onderwijzer in de gaten houden of de kinderen ergens behoefte aan hebben of bijgestuurd moeten worden als de aandacht bij nakijkwerk ligt? Onze buurschool heeft nu een continurooster. Ze zijn twee uur klaar. Dat heeft voordelen voor de onderwijzers. Eerder de handen vrij om de andere taken te doen. Nadeel blijkt te zijn dat de voorbereidingen niet meer per dagdeel gedaan kunnen worden, dus moet op dag 1 alles voorbereid worden voor dag 2. Het lijkt mij ook best vermoeiend zo'n continurooster. Er was voorheen in de praktijk ook maar een half uur voor eigen tijd, maar je was wel meer tijd even vrij van de klas.
Ik vind het best 'gevaarlijk', dat mensen waarvan ik de indruk heb dat zij zelf in het onderwijs zitten, of er dichtbij staan, hun collega's die actie voeren in de steek laten door ze te bekritiseren. Meedenken, in opbouwende vorm, over hoe het beter kan is uitstekend, vooral mee doorgaan, maar wat ik zie gebeuren, is 'de zaak' benadelen door een groot deel van de schuld bij de onderwijzers zelf te leggen. Er zijn diverse oorzaken. Het onpraktisch indelen van de taken, teveel tijd steken in vergaderen, zijn ongetwijfeld mede-oorzaken, maar daar blijft het niet bij.
Mijn, zeer persoonlijke, mening is dat ik het onsympathiek vind om te klagen over de franje. Kinderen brengen een groot deel van hun leven op school door. De franje zorgt voor de krenten in de schoolpap. Dat de hulp-koks van die pap soms vervelende eigenschappen hebben, zoals ouders die denken dat ze heel wat zijn door in de OR plaats te nemen, of klassenouders die er kleine despootjes door worden, is een vervelende bijwerking van het systeem. Spreek die mensen daarop aan. Dat aan ouders gevraagd wordt om een steentje bij te dragen, kan 'niet uitkomen'. Daar heb ik ook mee te maken gehad. Als je werkt, dan kun je niet op school zijn voor een uurtje knutselen of lezen. Ik vind ook niet dat het geëist kan worden. Graag of niet. Zodra het een moeten wordt, gaan de hakken in het zand. Maar dit alles wil niet zeggen dat het verkeerd is om ouders erbij te betrekken. Ouders wensen volledig inspraak richting school, waarom zouden ze dan niet ook aanwezig mogen zijn binnen de school? Wel de lusten van een goed opgeleid kind, maar graag zo onopgesmukt mogelijk, want dat scheelt hulpvragen.
Als scholen (nog) meer geld krijgen om het onderwijs beter aan te kunnen bieden, scheelt dat ook bij wat er vrijwillig gedaan moet worden. Een onderwijsassistent bijvoorbeeld kan apart zitten met kinderen die minder vlot lezen, kan het een en ander klaarzetten, administratie doen, e.d.. Zo hoort het eigenlijk. Nu wordt 'echt' werk, gratis gedaan door vrijwilligers, dat vind ik eigenlijk zeer ongepast, hoe graag ik het ook heb gedaan en daar ook totaal niets voor hoefde te hebben. Daar gaat het ook niet om. Maar echt werk, moet ook echt betaald worden. Laat de overheid daar eens meer in investeren en zoeken naar talent wat (betaald) opgeleid kan worden, in plaats van mensen in de bijstand steeds verder uit te knijpen en ze een tegenprestatie op te leggen zonder (of amper) hen boven het bijstandsniveau uit te laten komen.
En los van dat een hoger inkomen voor onderwijzers misschien het gevoel van onrechtvaardigheid hierover zal wegnemen, kan een iets aantrekkelijker salaris meer mannen dit beroep in trekken, waarom zou je het onderwijs ingaan als je binnen een ander vakgebied meer kunt krijgen? Als men wil dat het onderwijs weer een aantrekkelijker werkgever wordt dus vooral ook voor fulltime, moet daarin geïnvesteerd worden. Afgunst in de vorm van 'waarom zouden zij meer moeten verdienen dan wij' zou best eens misplaatst kunnen zijn. Als mensen in bijvoorbeeld de zorg zich daardoor benadeeld voelen, of de eisen van onderwijzers daarom belachelijk vinden, moeten die hun eigen strijd gaan voeren, maar de lat van onderwijzers niet naast hun eigen misschien ook te lage inkomen t.o.v. hun eigen hoge werkdruk leggen. Dat is de omgekeerde wereld.

bieb63
27-12-2017 om 11:12
idd, die onderwijsasistenten
Die zijn de afgelopen jaren wegbezuinigd! En ja, dat geeft veel meer werkdruk. Die onderwijsassistenten hadden een belangrijke rol. Niet zozeer voor de 'franjes', maar om de kinderen die om wat voor reden meer aandacht nodig hadden, die te geven.
En nog erger: de onderwijsassistenten die er nu nog zijn, staan gewoon voor de klas, vaak als vervanging. Lekker goedkoop, maar het mag niet eens. Ze zijn nl onbevoegd, dus mogen nooit alleen voor de klas. Maar het gebeurt.

tsjor
27-12-2017 om 12:12
Trivia
Het hele verhaal: http://www.dijkgraafadvocaten.nl/nieuws/vervanging-het-onderwijs-%E2%80%9Cschoolbesturen-doen-er-goed-aan-niet-af-te-wachten%E2%80%9D
Je hebt gelijk, het minimum is niet 0 urn, maar 8 uren. En het onderwijs heeft veel uitzonderingsmogelijkheden voor de CAO.
Tsjor

Yvan
27-12-2017 om 17:12
De zoveelste oproep
om "gul te doneren" voor het zoveelste, mistige, goede doel...

Hangkous
28-12-2017 om 13:12
oproepen om te doneren
Kennelijk is dat Yvans frustratie dat er op de school van zijn kinderen wordt opgeroepen om gul te doneren voor. ......
Hier ook wel eens meegemaakt rond st Maarten. Kinderen moesten dingen meenemen die dag voedselbank kon gebruiken. Of de vastenaktie waarbij schoolkinderen een bedeldoosje meekregen om bij allerlei familie te vragen om geld voor een goed kerkelijk doel.
Volgens mij werd er dan door een organisatie kant en klaar materiaal aangeleverd aan de scholen. Juffen deden daar niks aan. Alleen de krat een plekje geven in dit klas

Tango
28-12-2017 om 21:12
Denk het ook
Dat Yvan dat bedoelt. En ik moet zeggen, ik heb daar ook een hekel aan. Sponsorlopen etc. voor goede doelen. Bij dochter presteerden ze het om op de middelbare school nog zoiets te organiseren. Ik heb geloof ik een bedrag gegeven maar ze hoefde van mij echt niet meer langs de deuren te gaan. Zoon deed dit al nooit. Die verkoopt ook nooit Grote Clubactie loten en dat soort dingen. Kinderpostzegels heb ik hem destijds ook over laten slaan. Gelukkig was dat vrijwillig bij ons op de basisschool.
Met geld inzamelen voor goede doelen vind ik verder niet veel mis. Maar er hoeven van mij geen sponsortoestanden aan vast te zitten. Ik gooi liever gewoon wat geld in een pot. Of ik draag wat etenswaren bij voor de voedselbank die ik toch in de kast heb staan. Geen probleem.

Yvan
28-12-2017 om 23:12
Mijn "frustraties" zijn divers en velerlei
maar daar gaat het hier niet om.
Waar het wel om gaat, is dat er geen maand voorbij gaat, zonder enkele oproepen vanwege scholen om wat centen te doneren, een pak kleffe pannenkoeken te kopen, een setje viltstiften te kopen, een plantje, wat stickers, ...
Daar heb ik op zich geen probleem mee: horen bij de mondiale 1% brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee. Waar ik wel een probleem mee heb is, dat ik er geen flauw idee van heb hoe dat geld besteed wordt.
Dat vind ik erg vreemd.
Je kan niet zomaar onder de paraplu van een school geld gaan inzamelen: de school moet daar toestemming voor geven. Dat geldt dan weer als een soort van kwaliteitsgarantie: "de school heeft het nagekeken, ze staan erachter, het zal dus wel in orde zijn". Maar of dat ook zo is? Ik betwijfel het sterk. In elk geval heb ik het nog nooit meegemaakt dat een schooldirecteur of een leraar me gedegen detailinformatie kon geven over de doelstelling, het budget en de besteding ervan door deze of gene organisatie, die even onder de vleugels genomen werd...
Ik veronderstel dat veel van die organisaties bonafide zijn. En veel iets minder. De verhalen over wanbeheer en incompetentie in die sector zijn legio. En dan heb ik het niet over geroddel of ideologisch geïnspireerde vuilspuiterij, maar wel degelijk over goed onderzochte "gevalletjes": bijna een half miljard voor zes huizen, cursussen rond "het wassen van de handen met stromend water en zeep". In regio's waar noch stromend water, noch zeep voorhanden waren, nederige "projectcoördinators" aan een bescheiden $ 140 000/maand (die er dan ook nog eens niks van bakten...), opslagplaatsen vol rottende voedselhulp, enzovoort, enzoverder.
Niet in mijn naam en niet via "mijn" school, alstublieft.

tsjor
08-01-2018 om 11:01
Licht aan de horizon
Scholen kunnen 8000 euro krijgen voor initiatieven om de werkdruk te verminderen. Als tip werd gegeven: een cursus effectief vergaderen.
Ik zou daar nog een tip aan toe willen voegen: onderzoek naar werkdrukverhogende aspecten van parttime werken en van alle franjes, op lokatie uit te voeren, of een aantal scholen tegelijk (8000 bij elkaar leggen).
Tsjor

AnneJ
08-01-2018 om 15:01
Geen cursus
Ik zou het geld rechtstreeks uitgeven aan handen. Bijvoorbeeld extra schoonmaak. Het is ook een bedrag van niets.

tsjor
09-01-2018 om 22:01
Hoe dan?
Helpt dat om de werkdruk van leerkrachten te verminderen? Die gaan echt niet schoonmaken.
Tsjor

Kaaskopje
10-01-2018 om 09:01
8000 euro per school maar?
Nou, daar kun je amper een deuk mee in een pakje boter slaan. En dat geld dan vervolgens uitgeven aan een training? De overheid zou die training gewoon gratis aan moeten bieden. Neem zo'n thuisstudie-organisatie bij de arm, ontwikkel een thuisstudie vergaderen in het onderwijs, zonder examenverplichting, wel met toetsen om de kennis te peilen en kijk of dat werkt. Misschien kun je leerlingen zelfs mee laten profiteren van die lesstof, want hoe nuttig is het als leerlingen leren om effectief te vergaderen?! Maar goed, nu draaf ik wat door.
Tsjor, hoe onpraktisch parttime werken voor onderwijzers ook is, dat blijft zo. Als je scholen gaat verplichten alleen fulltime leerkrachten in dienst te nemen, wordt het nóg moeilijker om voldoende personeel te vinden. Dus a. gooi geen geld weg door iedere leerkracht naar een cursus te sturen, maar biedt gratis thuisstudies aan en b. zet naast iedere onderwijzer/duoplek een onderwijsassistent die werk uit handen kan nemen. Deels kan dat ingevuld worden door stagiaires als het op een koopje moet. De overheid, wij dus, moet accepteren dat je alleen een stabiel en hoog niveau kunt bereiken als je er niet op beknibbelt.

Kaaskopje
10-01-2018 om 09:01
Aanvulling
Tsjor, hoe onpraktisch parttime werken voor onderwijzers ook is, dat blijft zo. --- dus geld morsen door daar onderzoek naar te doen, is niet handig.

Pabo moeder
10-01-2018 om 13:01
franje = hobby = zelfopgelegde werkdruk
Ik ben Pabo gaan doen en heb nu een paar scholen van binnen gezien als stagiair, en ik kan niet anders dan beamen dat franje een hoop werkdruk met zich meebrengt. Op een school was het al te bont: een prachtige (zeer populaire) school met leuke activiteiten, uitjes, prachtig versierd met Sint en Kerst, maar juffen die op hun tandvlees liepen. Ik hou verschrikkelijk van knutselen, maar ik zou een prachtig versierde klas liever als hobby willen zien dan iets dat persé moet. En daar heb je het probleem: de juffen bieden tegen elkaar op met leuke ideeën en leuke extra's worden de norm ipv de kers op de taart.
Ik zal even opnoemen wat ik in een school ben tegengekomen in slechts 3 maanden tijd (en dan was ik er maar 1-2 dagen in de week):
-elke week excursie naar het bos, met interessante gastlessen, picknickkleedjes, thee en koekjes voor alle kinderen. Ouders moeten geregeld worden als begeleiding/gastspreker, juf moet extra vroeg naar school om 5 potten thee te zetten.
-pepernoten bakken met ouders, zorgen dat alle kinderen een keer aan de beurt komen, 3 kinderen per keer dus ca. 10x ouders laten opdraven
-kerstkoekjes bakken met ouders, zelfde verhaal.
-kerstmarkt op school, én kerstmusical en kerstkerkbezoek.
-potluckdinner bij ouders en juffen thuis.
-feestweek ter gelegenheid van afscheid teamlid.
En dan is de juf ook nog druk met het maken voor kraamkadootjes voor een kind in de klas dat broertje/zusje heeft gehad, het bijhouden van een klasseapp met leuke foto's van de kinderen voor de ouders, etc.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.