Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!

Caesar

Dus voor een onderpresterende dyslect hoef je niet alleen maar naar de harde cijfers te kijken, zoals jij bepleitte?

Tsjor

Tsjor

Voor het schooladvies wel. Problemen moeten aangepakt worden vóór het schooladvies.

Pluk

Pluk

15-06-2019 om 13:06

Wat?

En wat zou dit kind dan kunnen laten zien in groep 8 om de juf te overtuigen? Dat zijn alleen maar zeer subjectieve dingen, waarvan de oorzaak heel anders kan liggen dan de leerkracht denkt. Zo heel goed heeft zij niet gekeken, want ze is verbaasd door de scores. En dat geeft ze ook aan en dan geeft ze toch een veel te laag advies.

Dan maar hopen dat de leerkracht in groep acht het wel ziet en het advies drie niveaus ophoogt? Zeer onwaarschijnlijk.

voor het schooladvies moeten de leerkrachten van alles vinden, maar dat moeten ze vergeten met het schooladvies. \Je maakt het spannend Caesar

grasspriet1980

grasspriet1980

15-06-2019 om 17:06 Topicstarter

veel

Wat is er veel geschreven.
De stress die juf benoemt ervaren wij thuis nauwelijks. Ja, hij wil alles graag goed doen en ja, als hij iets niet meteen lukt is hij gefrustreerd,maar voor de rest?
Ik denk dat het geen reden is om 2 of 3 niveaus te zakken. En wat sommigen al schreven: waar komt de stress vandaan, wat heeft school gedaan en wat gaat school nog doen en wat kunnen wij als ouders eventueel doen?
Ik las op het rapport ook, en dat vind ik heel kwalijk, dat kind de laatste maanden in zichzelf is gekeerd en stil en teruggetrokken is. Waarom moet ik zoiets in een rapport lezen en heb ik daar verder nooit iets over gehoord? En over die stress ook nooit iets gehoord, ja 1x in november bij ons eerste en enige oudergesprekje.

Tsjor

Nee, problemen moeten worden opgelost. Schooladvies moet gebaseerd zijn op harde feiten.
Veel makkelijker kan ik het niet maken.

Sandra68

Sandra68

15-06-2019 om 23:06

Onderhandelen

Grasspriet, je bent pislink

"Ik ben woest. Ga inzetten op HAVO/VWO inderdaad, om in elk geval uit te komen op minimaal havo". Maar eerder wilde je Havo/VWO toch? En je kind scoort VWO!

Heb je nou alle adviezen (de overgrote meerderheid volgens mij) gelezen, die zeggen: als je HAVO oke vindt, dan moet je nu in de onderhandeling (met deze VWO-scores) inzetten op VWO!

Je gaat steeds niet in op de adviezen om in de onderhandeling gewoon voor VWO te gaan. Zou je dat eens willen toelichten waarom je niet gewoon voor VWO wilt gaan?

Onderhandelen gaat vaak zo. De ene wil 0, de andere wil 100. Dan wordt het …..50.

Als de juf VMBO-T/Havo zegt en jij zegt Havo/VWO, dan kom je met zo'n juf zeer waarschijnlijk niet hoger dan Havo uit. Misschien houdt ze zelfs aan VMBO-T/Havo vast!

Dan wordt het volgend jaar moeilijker om VWO te krijgen, ja, wel erg veel stappen hoger!

Dus: zet nou in op VWO. Hij heeft gewoon VWO-score, wwspelling telt helemaal niet mee! Dan moet ze echt wat uitleggen als ze niet verder komt dan Havo.

Als zoon stressig is (volgens haar) en hij scoort nu al VWO, dan gaat hij toch helemaal goed scoren als hij wel gewoon oke klikt met docenten, dus dan zit hij met Havo gewoon veel te laag!

En stel vooral de vragen die hierboven eerder genoemd waren. Laat het haar maar uitleggen, hoe ze erbij komt om iemand die zo duidelijk VWO scoort, zo'n laag advies te geven.

En vraag haar vooral ook of ze van laatbloeiers gehoord heeft, mocht ze opeens over de scores in groep 6 beginnen om niet hoger advies te willen geven.

Zet hoog in, VWO-advies gaat ze toch niet geven, maar hoe hoger, hoe beter voor zijn zelfvertrouwen en hoe makkelijker om in groep 8 een hoger advies te krijgen.

Stelle

Stelle

16-06-2019 om 01:06

Als het niet meteen lukt

Frustratie als dingen niet meteen lukken kan ook met flink onderpresteren te maken hebben.
Kinderen die een aanbod flink onder hun kunnen krijgen kunnen er gewend aan raken alles 'meteen te kunnen'. En als dat dan eens niet lukt, is er paniek. Want ze hebben daar niet mee leren omgaan, hebben niet leren leren.

Kan zijn dat dat niet speelt bij je kind.
Toch krijg ik bij je postings steeds weer een beeld van een kind dat door zijn omgeving zwaar onderschat wordt (door school, maar ook, in mindere mate, door jou!) en van daaruit in de problemen komt.

grasspriet1980

grasspriet1980

16-06-2019 om 08:06 Topicstarter

reactie

Waarom ik niet meteen in wil zetten op VWO heeft te maken met het feit dat hij in groep 6 niet alleen maar vwo scores had en ik vind het prima om in groep 7 een beetje voorzichtig te zijn; liever in groep 8 een trapje omhoog dan omlaag voor het zelfvertrouwen.
Havo/Vwo is wat ik passend vind; ik ga uiteraard wel aankaarten dat huidige scores in groep 7 vwo niveau zijn; neem ook een plaatsingswijzer mee waarin dit staat.

Over de klik met de leerkracht: die ontbreekt dit jaar volledig. Leerkracht denkt dat die klik er is; kind voelt 0,0 klik. Dus het argument van; als er op het VO geen klik is met een docent gaat kind stressen, gaat niet op. Ondanks dat er dit jaar geen klik is scoort kind vwo niveau. Leerkracht ziet en kent kind niet, ben ik echt van overtuigd. Leerkracht denkt dat klik er nu is....

Floria

Floria

16-06-2019 om 08:06

Voorzichtig

Ja maar als de leerkracht voorzichtig wil zijn vind je dat niet prima.

Is het wel goed voor zijn zelfvertrrouwen als hij vwo-scores heeft en geen vwo-advies krijgt? Een kind weet toch ook wat waarbij hoort. En wat vriendjes hebben. "Ik heb wel I-en maar blijkbaar denkt niemand dat ik vwo kan." Ik vraag me af of hij dan volgend schooljaar wel overtuigd is van zichzelf.

Ook denk ik dat als de school denkt dat ze hem nu al iets ophogen (in hun optiek), ze niet volgend jaar nog een schepje erbij gaan doen. De scores kunnen niet hoger, dus waar zouden ze dat op baseren? Niet op zijn zelfvertrouwen, want hij krijgt ook wel mee dat iedereen denkt dat die scores toeval zijn en niet echt bij hem.passen.

Met nu vwo en eventueel volgend jaar aangepast naar havo/vwo kun je in dezelfde brugklas terecht. Met nu vmbot/havo en een leerkracht die bv zegt "ach, dat wordt wel havo" en jij denkt okee, en het advies wordt havo volgend jaar, kun je niet op hetzelfde niveau inschrijven. Mocht de eindtoets vwo aangeven, loop je de kans dat als ze het advies al willen ophogen in de tweede ronde, de havo/vwo-brugklassen vol zitten.

De school waar mijn kind heen gaat zit zelfs helemaal vol: ook voor kinderen die opgehoogd zijn naar havo.

grasspriet1980

grasspriet1980

16-06-2019 om 09:06 Topicstarter

lastig

Ja, ik vind het echt lastig. Ik vind het ok als een leerkracht in groep 7 voorzichtig is en dus nu zou komen met havo/vwo. Ik vind vmbo-t/havo NIET ok.
En precies wat je zegt; kind twijfelt enorm aan zichzelf nu; want I scores maar leerkracht zegt dat VMBO T voor mij het beste is. Kind is al het hele weekend boos en gefrustreerd. Ik snap het wel.
En ik snap jullie reaties met; inzetten op VWO. Maar ze gaan natuurlijk nooit van T/Havo naar VWO....maar ik ga uiteraard wel op tafel leggen dat hij vwo scores heeft; ook vragen waar de IB'er is in dit verhaal; zo'n verschil tussen scores en advies lijkt me voer voor een IB'er. En ben ook nog steeds woest dat ik sinds november NIKS hoor en nu dit op tafel wordt gegooid.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 09:06

Grasspriet

Een goede docent gaat wel van vmbo-t/havo naar VWO als dat overduidelijk uit de resultaten blijkt.

grasspriet1980

grasspriet1980

16-06-2019 om 10:06 Topicstarter

goede docent

Tja; Als leerkracht van vmbo-t/havo naar vwo gaat naar aanleiding van een gesprek met ouders; hoe serieus kan ik die leerkracht dan nog nemen? Je mag toch aannemen dat zo'n advies weloverwogen gegeven is. Wat er ook uit het gesprek komt; het vertrouwen in deze docent is 0,0

Herkenbaar

Mijn dochter, ik heb het in dit draadje eerder over haar gehad, is het type dat je begeleid uit haar comfortzone moet trekken. Ze is heel goed in het bedenken van waarom iets niet kan en schiet door in een fixed mindset. Met haar intelligentie trekt ze er van alles en nog wat bij en dat remt haar. Ze wil niet falen of fouten maken. Opmerkingen, emoties etc. neemt ze letterlijk en serieus. Inmiddels weet bijna iedereen die met haar werkt dat ze daar mee moeten oppassen en haar positief moeten benaderen.

Voorbeeld... Ze zit op muziekles en als ze een nieuw stuk met nieuwe dingen krijgt, hoop commentaar dat ze het niet kan etc. De muziekjuf laat het een paar minuten gaan en zegt dan droog; ik ga je toch helpen daarvoor ben je op les en begint het voor te spelen. Ze kapt dus vriendelijk maar kordaat het onzekere, faalangstige af en geeft vervolgens een compliment als dochter werkt met het stuk over iets wat dochter al wel beheerst (houding, tellen, klank etc.) om dan te helpen met waar de les/stuk voor dochter omdraait, waar de uitdaging zit en wat er nog niet goed is (nog niet goed, klinkt ook al positiever dan fout). Juf en kind werken dus van nature prima samen en op die manier is ze te sturen, te motiveren en zit ze goed op het schema voor het examen. Aan de andere kant heeft ze een trainster voor haar sport die, net als de juf op jullie school uitgaat van wat onvoldoende is. Waardoor ze te voorzichtig is in wat ze dochter laat doen, waardoor dochter minimaal vooruit gaat. Zo zei ze gisteren letterlijk waar dochter bij staat dat het de laatste tijd zo goed vooruit gaat dat ze na de zomer het volgende groepje mag proberen en anders weer terugkomt in deze groep. De trainster bedoelde het positief, maar de twijfel die ze uitsprak bleef bij dochter hangen. Dat zag ik bij de training die volgde en ik heb moeten praten als brugman op de weg naar huis voor een positief beeld in mijn dochters hoofd. De huidige trainster is heel lief en aardig, maar haar benadering werkt dus niet optimaal voor dochter. In dat volgende groepje werkt ze met een andere trainster, meer een type als de muziekjuf, ik ben er van overtuigd dat ze daardoor meer progressie maakt als het afgelopen jaar.

Ik zou het dus niet hebben over de klik. Dat is te vaag maar wel over hoe hij nu benadert moet worden. Dit zijn resultaten die prima zijn voor vwo en daar hoort nu ook een passend voorlopig advies en passend onderwijs in groep 8 bij. Dat juf en jullie nog punten van zorg hebben, hoeft hij niet te weten. Vraag anders de ib'r bij het gesprek. Het gat tussen advies en rapporten is nu echt te groot. Hoe kan dit en hoe lossen we dit voor nu en volgend jaar op dat zijn vervolg recht doet aan de cijfers die hij, ondanks stress en onzekerheid, laat zien. Hij heeft immers nog een half jaar tot het advies en een jaar voor een aanpassing verder naar boven. Als jullie opteren voor een havo/vwo-klas heeft hij zelfs nog 2 jaar om te groeien qua executieve vaardigheden en mindset voor er een keuze gemaakt moet worden. De ib'r of iemand extern kan hem daar prima bij coachen. Ik zou los van school dat traject wel gaan opstarten, maar dat heb ik je al eerder gezegd.

stress

Ik ken je kind niet, maar ik kan me voorstellen dat de eerder genoemde ritueeltjes voor hem een manier zijn om om te gaan met de stress. Thuis zijn het wellicht voorspelbare situaties die hij kan beheersen (op die manier), maar op school kunnen onverwachte situaties wellicht ertoe leiden dat hij geen goede manier heeft om met de stress om te gaan.
In je eerste bericht schreef je: 'Kind is onzeker, vraagt veel ter bevestiging, maar kind is ook jong (kort gekleuterd); moet je als juf toch door heen prikken?' Nou ja, dat laatste is dan weer zo'n opmerking. Kijk even naar wat je zelf schrijft als beschrijving van je kind. Ik haal alleen maar dingen aan die je zelf beschrijft.
Ik zou een open mind over 'stress' houden. En dus vooral vragen stellen: wat ziet juf, waarop baseert ze haar conclusies.

Tsjor

Goede juf in groep 8

Ik neem aan dat Flavia de goede juf in groep 8 bedoelde. Dan die alsnog naar VWO advies kan gaan op basis van de resultaten.

onderhandelen

'Onderhandelen gaat vaak zo. De ene wil 0, de andere wil 100. Dan wordt het …..50.' Nou ja, zo gaat het met het kopen van een huis, een auto of een tweedehands kooktoestelletje. Maar als het over je kind gaat wil je toch niet zomaar een midden eruit onderhandelen? Dan wil je weten wat het beste is, niet wat het gemiddelde is.

Eerder beschreef iemand al, dat een gesprek over een voorlopige uitslag neerkomt op het ondertekenen van het advies. Dat ondertekenen kun je altijd weigeren. Dat is de sterkste troef die je hebt. Niet als boosheid, maar als realistische vraag die op tafel ligt: willen jullie dit advies ondertekenen? Nee, dat willen we nu niet, want we begrijpen het niet en op basis van de cijfers zijn we het er niet mee eens. Dat is in feite je uitgangspunt. Dan is het niet 50, maar 0. Als het gesprek goed gaat kom je wellicht tot 100: je tekent een mogelijk aangepast voorlopig advies.
En als je er in het eerste gesprek niet uitkomt teken je niet, vraag je om een tweede gesprek, met IB-er erebij bijvoorbeeld.

De bepleitte verandering is een advies van VMBOT/HAVO naar HAVO/VWO. Grasspriet heeft zelf al veel argumenten aangedragen voor haar pleidooi voor HAVO. In principe is dit met beide adviezen mogelijk.

De uitspraak van de juf (jij bent beter af op het VMBO) is een grote hindernis, evenals haar niet-bereid-zijn tot eerdere gesprekken.

W4ellicht kun je bij de voorbereiding van het gesprek de punten opdelen:
1. met betrekking tot de juf zelf (geen gesprek willen, uitspraak ten opzichte van kind, wel of geen klik, communicatie met ouders)
2. kind: beschrijving van kind door juf, wat is wel en wat niet herkenbaar (wees daar realistisch in, ook in de pijnlijkere punten); jullie ervaringen en gedachten;
3. het advies, waarde van het advies, hoe is het tot stand gekomen, op basis waarvan,w at zijn de gevolgen, wat betekent dit in relatie tot het eindadvies, tot het leerlingvolgsysteem en tot de aanmeldingsmogelijkheden voor de middelbare scholen.

Zet het op een briefje. Ga niet alle punten door elkaar halen. Bespreek het rustig.|Bedenk wat je het eerste wil zeggen (bijvoorbeeld meteen aangeven, dat je het voorlopige advies niet zult ondertekenen, omdat je een HAVO/VWO advies had verwacht, maar dat je daarom het gesprek aan wil gaan. Ga ervan uit dat je er samen uit moet komen in een beter zicht op wat het beste is voor je kind. Want daar zal het altijd om blijven gaan.

Je lijkt nu vooral boosheid te verzamelen tegenover de juf. die onderhuidse agressie \9zo noem mik het maar even) neem je dan mee in het gesprek. Dat zal de juf voelen. Maar ga ervan uit dat zij niet je vijand is en dat zij, op haar manier, denkt het beste voor te hebben met je kind. Vijanden versla je door ze kapot te maken. Dat kan. Weer een jonge leerkracht weg. Als je haar kunt zien als iemand die, net als jij, zoekt naar het beste voor je kind kun je wellicht meer tot samenwerking komen. De winst is dan vooral: over en weer betere inzichten in wat je kind nodig heeft.

Tsjor

Optimisme

Het optimisme van Caesar: 'Nee, problemen moeten worden opgelost. Schooladvies moet gebaseerd zijn op harde feiten. Veel makkelijker kan ik het niet maken.
'Ah. School moet problemen oplossen! Dyslectie, dyscalculatie, dyspraxie, faalangst, onzekerheid, te jong, te oud, ADHD, PDD NOS, onderpresteerder, hoogbegaafdheid, laag IQ. Allemaal oplosbaar door school.
Inderdaad, eenvoudiger kun je het niet maken.

Tsjor

En vooral

Het optimisme dat dergelijke problemen geen rol meer zullen spelen op de middelbare school: alleen maar rationeel presterende kinderen.

Geweldig vind ik het.

Tsjor

anoniem

anoniem

16-06-2019 om 11:06

leerkracht groep 8 belangrijker

Eens met bovenstaande.

Daarnaast was, iig bij ons uiteindelijk de leerkracht van groep 8 belangrijker dan de leerkracht van groep 7.

Wij zaten in een vergelijkbare situatie, hebben uiteindelijk zelf een dyslexie toets laten uitvoeren (WW wel een I, spelling een IV) eind groep 7. Resultaten begin van het schooljaar met leerkracht groep 8 en IBer besproken en mn ddoor e uitslag van de bijbehorende IQ test was voor beiden direct duidelijk dat VWO eigenlijk het beste paste. Daar waar eerst door leerkacht groep 7 werd gezegd : spelling is te laag, dus kind kan geen vreemde talen leren, maar we gaan er verder ook niks aan doen, maar maximaal HAVO. Was het nu : spelling past niet in zijn beeld, kind is echt een VWO kind.

Mocht je geen vertrouwen hebben in school, zou je ook nog zelf een IQ test of NIO test kunnen laten doen en deze begin van het schooljaar, mocht dit jullie standpunt ondersteunen, met groep 8 leerkracht bespreken. Zeker als je dit zelf regelt, heb je ook zelf meer in de hand wat er wel/niet in het rapport komt voor school.

mijk

mijk

16-06-2019 om 11:06

Onze dochter kreeg

Uiteindelijk vwo advies maar mocht geen pluswerk maken omdat ze niet altijd alles goed heeft. Nu zit ze mwt dusdanige faalangst dat het haar in 2 vwo amper meer lukt ok toetsen te maken. Al haar vwo docenten zijn het er over eens dat ze niveau aan kan enige dje daar over twijfelt is zij zelf en dan begijt ze altijd weer over de basisschiil. Geef dat kind vertrouwen en werk dat zijn fruatratiegrens een beetje oprekt! Hij hoort in een VWO klas..

Marianne

Marianne

16-06-2019 om 12:06

Je schrijft zelff dat jullie vinden dat een HAVO/VWO brugklas ok zou zijn. Maar hoe denk je dat te krijgen als dat jullie maximale inzet is? Dan doet school het stapje VMBO-t/HAVO en dan zijn ze toch echt aan jullie tegemoedgekomen.

Maar ik begrijp dus ook niet waarom jullie een kind met deze scores geen VWO-advies gunnen. Hij heeft het toch laten zien? Wat kan hij in vredesnaam meer doen om te laten zien wat hij kan? Iemand zei al dat dit niet gezond voor zijn zelfvertrouwen moet zijn, als niemand, ook zijn ouders niet, in hem gelooft. Ik sluit me daar helemaa lbij aan. Hij is niet zijn broer, hij is zichzelf. En hij haalt VWO scores. Dus heeft hij recht op een passend advies.

Marianne

Marianne

16-06-2019 om 12:06

mijk

Hier ook een kind met faalangst en een basisschool . Wij hebben goede en snelle ervaringen met emdr.

Floria

Floria

16-06-2019 om 13:06

Tsjor

"De bepleitte verandering is een advies van VMBOT/HAVO naar HAVO/VWO. Grasspriet heeft zelf al veel argumenten aangedragen voor haar pleidooi voor HAVO. In principe is dit met beide adviezen mogelijk."

Niet bij alle scholen. Bij meerdere h/v-scholen in de stad hier is een havo-advies nodig voor de havo-brugklas. Aangezien er voor de vwo-brugklas een vwo- OF havo/vwo-advies nodig is, doen ze wel aan dubbele adviezen, maar dus NIET voor de havo-brugklas, anders had er daar ook wel vmbo/havo bij gestaan.

Met vmbo/havo kun je dan alleen terecht op een grote scholengemeenschap in een vmbo/havo-brugklas

Mia9

Mia9

16-06-2019 om 13:06

Ik sluit me aan bij de meesten hiervoor, dit zijn gewoon vwo-scores.
Wat ik niet helemaal begrijp van dat Vmbo-t/havo, is dat een officieel voorlopig voorlopig advies? Komt volgens mij niet vaak voor dat scholen vóór het voorlopig advies al iets loslaten. Als het gewoon iets is wat juf gezegd heeft, zou ik zeggen dat jullie dat heel anders zien.
Wij hebben in groep 5 een leerkracht gehad die dacht dat kind op de middelbare school het best af zou zijn op een Vmbo-t school, waar we op tijd een dossier voor zouden moeten gaan aanleggen, wij hebben toen gezegd dat we even rustig de volgende 3 jaren wilde afwachten. Eerste gesprek in groep 6 herhaalde de nieuwe juf wat ze in het dossier las, hebben we weer aangegeven dat we dit niet zo zagen. Gelukkig zijn ze toen met iets openere blik naar ons kind gaan kijken, hij is uiteindelijk met Vwo-advies en 549 van school gegaan, blij dat we niet meegegaan zijnin de zienswijze van de leerkracht van groep 5 en aanvankelijk groep 6.
Succee met je gesprek!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.