Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:03

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 19:10

hartelijk dank

Dank, Misha Lavell, voor je bijdrage. Ik denk dat het voor velen hier nog geen oud nieuws is. Laten we hopen dat ze het artikel lezen.

oud artikel

Meneer zonder naam, als je mijn naam niet weet zeg je maar "mevrouw'.
Voor het overige: zie de datum van het artikel.

Een artikel dat inhoudelijk bovendien aan alle kanten rammelt.

Anoniem

Anoniem

31-10-2020 om 20:10

u kletst

Ook dat is oud nieuws

Bosbes

Bosbes

31-10-2020 om 21:10

haha Anoniem

Grappig mevrouw/meneer/onzijdig Anoniem, M. Lavell schrijft al tientallen jaren op Ouders Online en heet geen Misha hoor! Check anders het zoekveld even, vroeger schreef ze haar naam er meestal onder. Er zit 2x een i in (hoewel velen dan antwoorden met 1x een i en 1x een j)

vlinder72

vlinder72

31-10-2020 om 23:10

Anoniem

Wat heeft dat laatste artikel nou weer te maken met het onderwijs op het SPVO?

De andere links zijn ook niet heel boeiend. Een klagende leraar omdat het op deze school anders gaat dan op andere scholen. Klopt dat staat ook overal. Als ik tenminste wat ik kan vinden over het SPVO kan geloven.

Steeds dezelfde zeurende ouders die een hetze zijn begonnen tegen de school. Er zijn ook ouders die wel tevreden zijn.

En ouder materiaal. Dat vind ik niet zo boeiend. In de economie boeken van mijn zoon stonden ook nog oude percentages. Het gaat erom dat je leert toepassen. Tegen de tijd dat ze afgestudeerd zijn, is toch alles weer anders. Frans maakt al helemaal niet uit. Frans is Frans.

Gelukkig ben je in Nederland vrij om een school te kiezen. Dus bevalt het je niet dan schrijf je je kind in op een andere school.

Anoniem

Anoniem

Mooi patroon.

De meest recente reacties vallen precies in het patroon van het in 'in diskrediet brengen'-strategie van het SvPO-bestuur ('dat was een arbeidsconflict!'). Ik hoop maar dat mensen daar niet in trappen en voor de zekerheid hun kinderen plaatsen op reguliere middelbare scholen. Dat gun ik elk kind van harte.

vlinder72

vlinder72

Anoniem

Ik schrijf hier al jaren. Ik ben geen leraar. Ik werk ook niet in het onderwijs en ik woon in een plaats waar geen spvo school is.

Dus nee, geen lid van het bestuur maar ik heb wel een hekel aan dit soort negatieve, hetze-achtige berichten op het moment dat iemand iets positievers over de school schrijft.

Dat er ontevreden ouders zijn dat weet iedereen nu wel.

Anoniem

Anoniem

U doet er wat te makkelijk over.

Het probleem van uw reacties (als vlinder72) is dat ze de problematiek van SvPO als veel te gewoonlijk verhullen. "Och ja, elke school heeft problemen." "Och ja, elke school heeft klagende ouders." Het punt is nu dat bij SvPO dit buitenproportioneel is. Dat er juist heel er veel mis is, en dat mensen in Nederland nog maar slecht kunnen gelovigen in serieuze misstanden. En dat binnen deze organisatie de Onderwijsinspectie met enige regelmaat openlijk in vertrouwen wordt geschaad.

Dit laatste is geen grap: docenten van SvPO ontvangen regelmatig mails waarin de Inspectie van het Onderwijs negatief afgeschilderd wordt. Los van of dit terecht of onterecht is, je mag je zeker afvragen of het wenselijk is om je personeel op dergelijke wijze te instrueren.

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 06:11

Anoniem

Volgens mij is het effectiever om je linkjes en ervaringen naar de Onderwijsinspectie te sturen. Die kunnen dat dan meenemen bij hun beoordeling.

rancune

"Volgens mij is het effectiever om je linkjes en ervaringen naar de Onderwijsinspectie te sturen. "
Er is een klein fanatiek clubje teleurgestelde ouders, geleid door een boze leerkracht. Die hebben het al voor elkaar gekregen dat de Inspectie diepgravend onderzoek deed, terwijl daar eigenlijk geen indicatoren voor waren.

Dit heeft alles te maken met waar we het in het draadje over hoogbegaafdheid ook over hadden: het verzet van het onderwijs tegen nieuwe en vooral wetenschappelijke inzichten.

Het onderwijsmodel van de SVPO is een bedreiging voor alle scholen, omdat het laat zien dat leerlingen overwegend wél in staat zijn meer te doen dan waarvoor ze zijn ingeschat door de basisschool.

Dat zet de traditionele onderwijsmodellen te kakken.

Maar dat niet alleen: er zijn natuurlijk ook leerlingen die het toch niet redden. Niets werkt 100%, dit dus ook niet. Maar dat is voor die gevallen wel extra zuur.
Daar krijg je rancune van.

Inhoudelijk wordt er niks nieuws gemeld.
- De school doet iets met de ouderbijdrage wat niet helemaal in de haak is, zoals duizenden scholen dat doen.
- De school wekte (is aangepast) wellicht wat verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden.
- Er heerst een top-down hierarchies

De school laat ook zien hoe het nou komt dat er zoveel geld in het onderwijs wegvloeit zonder dat dat bij de leerlingen komt.
Dat verdwijnt in ouderwetse - maar helaas wettelijk vastgelegde - modellen voor inspraak en overleg. Er moet veel vergaderd worden. Er moet veel geld naar de overlegmodellen en extra salaris naar de leerkracht die inspraak taken op zich heeft.
Het is het AOB (onderwijsbond) dat zich voor die werkwijze heeft hard gemaakt. Vandaar ook de tendentieuze berichtgeving in het AOB blad.

Maar goed, zoals elk gedoe op elke school gaat dat weer over. Al zal dat kleine clubje fanatiekelingen tot in den eeuwigheid amen willen blijven beweren dat het allemaal Heus Heel Erg is.

Ook tevreden

Mijn dochter gaat naar Tjalling Koopmanscollege in Hurdegaryp en het bevalt prima.
Wij hebben duidelijk gekeken naar een school wat past bij ons kind.
School is duidelijk over wat je wel en niet van hun mag verwachten. Geen vage midden gebied.
Duidelijke structuur, niet te veel poespas.

Mijntje

Mijntje

01-11-2020 om 10:11

zeer zwak

Maar ik denk dat veel ouders niet snel hun kind op een school willen die als zeer zwak bekend staat. Wat de oorzaak ook is.
Volgens mij vindt oa Lavell het soort onderwijs ok: kleine klasjes etc. Dat vind ik ook. Maar een nieuwe school heeft net als een nieuwe woonvoorziening voor gehandicapten (zeg ik uit ervaring) wel een risico: oa los zand teams, nog niet goed op elkaar (en de visie etc) ingespeeld. Je weet waar je aan begint, als ouder en anders kies je een andere school.

Oefening baart kunst

"Maar ik denk dat veel ouders niet snel hun kind op een school willen die als zeer zwak bekend staat. "
Je moet vooral (en niet alleen in dit geval) het Inspectierapport lezen en de context begrijpen.
Deze school heeft dat stempel niet omdat de resultaten slecht zijn (die zijn juist goed), maar omdat er naar het oordeel van de Inspectie te weinig gedaan wordt voor leerlingen die het tempo niet bij kunnen houden.

Alsof er ook maar één school is die daarvoor iets anders in huis heeft dan de leerling af laten stromen. Kennelijk is dat dus wat de Inspectie wil. Selectie, selectie, selectie naar het 'wie valt doet niet meer mee' model.

Alsof er ook maar één andere school is die binnen een jaar na melding van ouders (school past het onderwijs niet aan aan mijn kind), straf van de Inspectie kreeg.

"Volgens mij vindt oa Lavell het soort onderwijs ok: kleine klasjes etc. "
Matig. Vooral die kleine klasjes kunnen me gestolen worden. Ik geloof niet dat dat de kern van het noodzakelijke verschil is.

Het gaat om iets heel anders en veel belangrijkers.
De meeste scholen passen hun werkwijze niet aan. Niet een beetje en niet als het moet, zie het fiasco van passend onderwijs en dit draadje.
De meeste scholen laten wetenschappelijke inzichten angstvallig buiten.
Het argument om dat te doen gaat niet over het belang van het onderwijs, maar over de autonomie van de school: Wij hebben het recht om het te doen zoals wij willen, als u een ander soort school wilt dan zoekt u die maar, of u sticht er maar een.

En dat is waar, zo is ons bestel bedoeld: wie het op de eigen manier wil, sticht een eigen school.

Maar zo werkt het allang niet meer, want de overige schoolbesturen hebben het recht dat stichten tegen te houden, als je qua denominatie in hun vijver vist. Dan gaat het dus ineens niet meer over vakinhoudelijke argumenten, maar over marktcijfers en religie. Het is een systematiek van uitsluiting geworden. Niet alleen van individuele leerlingen (afstromen), maar ook van nieuw onderwijs dat zich juist zou kunnen richten op die afstromende leerlingen.

De stichter van de SVPO scholen heeft juist daar wat op gevonden. Een handigheidje dat desondanks jaren in beslag heeft genomen om dan toch eindelijk zijn rechtmatige recht toegekend te krijgen dat hij een school mocht stichten. Hij is van het allereerste begin tegen gewerkt puur en alleen omdat de bestaande schoolbesturen zijn concurrentie niet zien zitten.

Inhoudelijk komt zijn school overeen met de manier waarop particulier onderwijs (vooral twee jaar in een) werkt. Er is maar één principe en dat is oefening baart kunst.
Dat betekent dat het belangrijkste waarin leerlingen van elkaar kunnen verschillen niet in het eindniveau zit, maar in de hoeveelheid oefentijd die ze nodig hebben om daar te komen.

Wie klaar is mag naar huis, wie nog niet klaar is moet nog even blijven of zelfs terugkomen.

Ik vind dat een hoopvolle werkwijze, al heb ik op de particuliere school van mijn kinderen gezien dat het niet voor iedereen werkt. Niet omdat oefenen niet helpt, maar omdat leerlingen en ouders zich tegen dat werken kunnen verzetten. Dat is ook een van de klachten geweest op deze school (mijn kind moest zelfs in de vakantie.... Of, mijn kind wordt depressief van al dat geoefen)

Ik vind dat sneu, maar ook begrijpelijk. Het schoolwerk een beetje makkelijker maken als de voortgang niet vanzelf gaat, is al zo lang de norm in ons onderwijs dat niet alleen de leerlingen daar een hele basisschool van achter de rug hebben, maar ook hun ouders. Er zijn er die heilig in die systematiek geloven en van scholen en leerkrachten verwachten dat zij om meer mystieke wijze de kennis alsnog naar binnen gieten.

Voor hen kan dit schooltype alleen maar een teleurstelling zijn. Er is geen mystiek. Er is alleen maar oefening baart kunst, tot in den treuren en tot vervelens toe.
Hoe taai dat ook lijkt, het geeft wel de invloed op het schoolwerk terug aan de leerling. Een schoolrapport of een beoordeling is niet langer een vage indicatie van de mening van een leerkracht, maar het directe resultaat van je eigen inspanning.

Ik vind het vooral ook fijn dat dit schooltype zich nu juist eens niet richt op hoogbegaafden of anders getalenteerden, maar op de groep die net onvoldoende gevonden wordt voor een vol havo advies.
Ik vind het principe dat je leerlingen instrueert boven hun niveau ook goed. Daar leren ze altijd meer van (blijkt al jaren uit wetenschappelijk onderzoek).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.