Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Iemand

Iemand

12-03-2018 om 17:03

SVPO UTRECHT

Heeft iemand ervaring met het SVPO Utrecht?

Niet tevreden

Mijn dochter zit hier nu (utrecht) in het tweede jaar. Wij waren tevreden het eerste jaar. Nu zij van klas is veranderd loopt het helemaal mis. Ze zit nu hoger, maar helaas niet meer bij haar vertrouwde vrienden.
Het lijkt een enorm ideale school maar dat is dus voor ons niet meer. 
Het klimaat is onveilig, er wordt van alles gestolen. Het regime van de schoolleider is ronduit harteloos. Deze man heeft de empathie van een garnaal. Is totaal niet betrokken en zijn (schools wil) is wet. Totaal géén flexibiliteit dus. Als je enige zorg nodig hebt, vragen etc realiseer dan dat je altijd een nee krijgt en een nutteloos antwoord. Bv. Extra tijd bij dyslexie, krijgt u de reactie, de leerlingen krijgen allen genoeg tijd bij alle toetsen, uw dochter is gewoon extreem langzaam. "Dank u wel voor het begrip..."
Is jouw kind snel, zelfstandig, geen uitdaging of zorgbehoeftig, minimaal havo dan is dit misschien wél een goede school.
Verder faalt deze school op alle vlakken en zouden wij zeker voor een andere school hebben gekozen nu we dit meemaken! 

Aaltsje

Aaltsje

05-01-2019 om 23:01

Vreselijke school SVPO Utrecht

Ik beaam wat KarinHar schrijft. Spijt van deze keuze. Deze school is te afhankelijk van 1 schoolleider. Ze hebben idd kleine klassen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is totaal niet persoonlijk.

Meer ontevreden ouders

Ook wij zijn zeer teleurgesteld in de verkooppraatjes van de school, die niet worden waargemaakt. Het draait alleen maar om geld en prestatie. Nikst persoonlijks aan.

Via via werden wij gewezen op een open brief die een groep ontevreden ouders aan de schoolleider en het bestuur heeft gestuurd. Deze groep is bereikbaar via het mailadres [email protected].

Wij hebben via dit mailadres de open brief ontvangen. Die liegt er niet om en beschrijft veel misstanden op school, die wij herkennen. We zijn nu opgenomen in de maillijst en krijgen dus alle berichten over dit onderwerp.

Misschien een goed idee om die brief ook op te vragen?

SVPO regelmatig voor de rechter

Op de website www.rechtspraak.nl kom je SVPO in de periode 2003 t/m 2018 een aantal keren tegen:

Stichting TKC (Tjalling Koopman College): 5 x
SVPO: 2x
IBA: 6x

De vonnissen gaan over arbeidsrecht (docent vs. de school), toekennen van bekostiging (de school vs. de staatssecretaris), tegenhouden van publicatie van rapporten van de onderwijsinspectie (school vs. de onderwijsinspectie). In het laatste geval wordt publicatie van rapporten van de onderwijsinspectie tegen gehouden. Hierin staan heel wat kritiekpunten die je uit het vonnis kunt halen.

Deze school is vooral bezig met procederen (=het verspillen van onderwijsgeld) en met het regelmatig wijzigen van juridische organisatiestructuren en niet met het geven van goed onderwijs aan kinderen. Pas dus op en verdiep je goed, voordat je in de charmante verkooppraatjes van Misha van Denderen trapt.

SvPO Amsterdam

Een paar weken geleden klonk zeer veel kritiek van een ouder over SvPO Amsterdam op het forum van Stichting Vrihe Schoolkeuze Amsterdam (VSA). Een overstap naar een andere middelbare school is lastig omdat er te weinig aansluiting is.
http://stichtingvsa.nl/guestbook.php

svpo ouder

svpo ouder

15-05-2019 om 22:05

Fijne school SVPO Utrecht

Mijn jongste zit voor het tweede jaar op de SVPO Utrecht en ik heb een vriendin met kinderen op een andere svpo school. Wij zijn allebei heel tevreden over de SVPO. De klassen zijn klein (14 tot 16 leerlingen!) en docenten hebben veel tijd voor de leerlingen. Een verademing in vergelijking met de school waar mijn oudste op zit!
Ik lees hierboven berichten die van een paar ouders lijken te komen met kinderen die volgens mij beter op het speciaal onderwijs terecht zouden kunnen. Die hebben waarschijnlijk gedacht dat de SVPO met de kleine klassen ook wel speciaal onderwijs zou geven, maar dat is natuurlijk niet zo. Nu proberen ze de school onder druk te zetten om nog meer tijd en aandacht aan hun kind te besteden.
De brief die deze ouders hebben geschreven en waar Bart Boos (alleen die naam al) het over heeft heb ik ook gekregen. Volgens Bart Boos zouden er misstanden over de school in staan. Dat is helemaal niet zo. De ouders zijn het er bijvoorbeeld niet mee eens dat er geen ouderavonden zijn. Dat is zo, maar je kunt de mentor van je kind altijd makkelijk spreken en verder staat alle informatie op de schoolwebsite. Dat is niet echt een misstand.
Bart Boos heeft het ook over de rechtszaken. Ik heb daarover in de pers gelezen dat het vooral ging om tegenwerking van ministerie en gemeentes. De SVPO heeft de meeste zaken gewonnen. Anders konden ze nooit starten met de scholen. De rechtszaak tegen de inspectie ging zo te lezen over wat de SVPO biedt en dat volgens inspectie niet mag. De rechter gaf de SVPO gelijk en dus mag inspectie het rapport niet publiceren. Dat lijkt me terecht.
De SVPO is geen school voor speciaal onderwijs. Het is een school met niet teveel toeters en bellen zoals ouderavonden enzo. Als je die dingen belangrijk vindt of als je kind speciaal onderwijs nodig heeft, moet je niet voor deze school kiezen. Anders is het een heel fijne school met betrokken docenten die alle tijd hebben om je kind goed les te geven.

Aartjan

Aartjan

16-05-2019 om 19:05

Herken dit niet

Helaas is het zo dat de misstanden die er zijn niets van doen hebben met hoe kinderen funtioneren. De ouders die ontevreden zijn hebben geen “speciaal onderwijs” kinderen en hebben bewust gekozen voor rechttoe rechtaan onderwijs. Helaas zitten er aan deze “gedroomde school” nogal wat haken en ogen en is t niet wat t lijkt. Ik herken helaas ook alle negatieve berichten over deze school.

Koosje

Koosje

16-05-2019 om 20:05

SVPO Utrecht

Helaas deel ik het enthousiasme over het SVPO van sommige ouders niet. Ik heb ook een kind op SVPO Utrecht. Hieronder vind je een aantal van mijn bezwaren.

Het systeem 'workbook' is leidend op de school. Een eenmaal ingelopen achterstand loop je niet meer in. De toetsen gaan gewoon door. De schade wordt zo nog groter. Leerlingen met een achterstand worden opgejaagd om de achterstand in te halen. Wij gingen ervan uit dat het een huiswerkarme school is. Maar mijn kind moet 's avonds, op de vrije dag, in het weekend en vakanties doorwerken om bij te blijven.

De schoolboeken zijn gekopieerd en verouderd. De lessen Spaans/Duits zijn zwaar onder de maat. Er is voor deze vakken geen docent en elke begeleiding ontbreekt.

SvPO Utrecht

ik ben een van de ouders van het SvPO Utrecht, en mijn kind zou zeer zeker niet beter af zijn geweest op speciaal onderwijs. Ik was zeer zeker niet in de veronderstelling dat in de kleine klassen speciaal onderwijs zou worden gegeven. Die aanname van SvPO ouder is werkelijk nergens op gebaseerd.
'We' proberen de school ook helemaal niet onder druk te zetten, maar willen ze er wel op wijzen dat ze waar maken wat ze in de schoolgids en op de open dagen beloven.
Op papier is het inderdaad de ideale school. En een doorsnee kind dat zich in niets onderscheid van het gemiddelde zal er zeker prima op de plaats zijn. En ja, ook ik wist van te voren dat er geen zorg in huis was. En ja, ook Ik rekende op de extra aandacht die er zou zijn door de kleine klassen. Helaas werkt dit niet in de praktijk. De docenten beschikken niet over de competenties om die extra aandacht effectief te geven. Daar zijn ze niet ervaren en flexibel genoeg voor. Ook kinderen die niet op het speciaal onderwijs thuishoren leren toch niet allemaal op de zelfde manier. En hebben dus op verschillende manieren aandacht en uitleg nodig (tenzij je dus zon doorsnee kind hebt.
En dan nog even over de zorg. Dat ze die niet in huis hebben, ontslaat ze nog niet van de zorgplicht. Dat ligt gewoon wettelijk vast. Maar het SvPO doet er alles aan om instanties die hulp/zorg kunnen bieden buiten de deur te houden.
Dus raad ik het alle ouders echt met klem af om voor het SvPO te kiezen zodra hun kind maar enigsinds anders is dan het gemiddelde. Denk daarbij aan alles wat een kind bijzonder kan maken maar waarvoor speciaal onderwijs niet aan de orde is zoals Dyslexie, dyscalculie, milde vormen van ass, (hoog) begaafdheid, lage verwerkingssnelheid, beelddenkend of auditief lerend. Die kinderen zijn echt niet op hun plaats op het SvPO

Angela U

Angela U

16-05-2019 om 22:05

Inval inspecteurs onderwijs SVPO Utrecht

Hierbij wil ik reageren op het bericht van gisteren van' SVPO Ouder'.

Een doorsnee ouder heeft het niet snel over "speciaal onderwijs" en zal het mij niet verbazen als het bericht is gepost door het bestuur zelf gezien de samenstelling van het bestuur met een marketing bureau in portefeuille.

Mijn dochter zit ook in het tweede schooljaar en doet het prima qua resultaten. Dit is niet dankzij maar ondanks het onderwijsklimaat van het SVPO Utrecht.

Wij hebben het SVPO Utrecht afgelopen anderhalf jaar leren kennen als een rigide geleide organisatie. In Utrecht en Amsterdam zit een harteloze lokale schoolleider, aangestuurd een ijskoude directrice en als opperhoofd een megalomane bestuursvoorzitter getrouwd met de directrice.

Het gerucht gaat in Amsterdam-Noord dat het echtpaar [naam verwijderd], dagelijks bestuurder [naam verwijderd] en Toezicht houdend bestuurder [naam verwijderd] een lucratieve business hebben opgezet waar ze streven een enorme grijp te doen in de buidel met miljarden die omgaan in het onderwijs (zie artikel inde Groene Amsterdammer) middels het SVPO.

Dat in de breedste zin van het woord het kwaliteit van onderwijs in gedrang is op het SVPO Utrecht blijkt uit het onverwachte bezoek van Onderwijs Inspectie. Half april is er een team van inspecteurs binnengevallen en ik heb van mijn dochter begrepen dat er afgelopen dinsdag weer bezoek was.
Dit zijn geen geplande bezoeken en navraag leert dat dit zeer ongebruikelijk is en het duidt op een serieuze twijfels vanuit Ministerie van Onderwijs richting SVPO.

Een aantal zaken die we zelf constateren zijn onder andere de verouderde leermiddelen. Kopie van boeken waar geen auteurs rechten meer op zitten, verouderde leermidelen waar je kind rekent met 19% BTW en een dagelijks gehacked IT systeem (broddelwerk van een outdated programmeur) en tot voor kort veel onduidelijkheid over de overgangsnormering.

Wat nog meer zorgen baart is het enorme verloop van docenten waarbij de continuiteit van onderwijs in gedrang komt en het inzetten van 'remote' docenten Duits (ook Spaans) die je kind niet kennen en vice versa met als gevolg slechte taal ontwikkeling.
Het een en ander is aan de kaak gesteld door een grote groep bezorgde ouders en wat je terug krijgt is een enorm badinerende connotatie in de zeldzame communicatie vanuit de bestuursvoorzitter naar de ouders wat bij ons niet goed is gevallen.

De school claimt efficient te zijn met geld maar de cijfers (zoek de jaarcijfers SVPO Geldermalsen) leren dat er enorm veel wordt gereserveerd wat besteed kan worden aan verbetering van leermiddelen.
Het vergt niet veel Google tijd om te leren dat de voorzitter iedereen die dwars ligt bestookt met zijn advocaten team. SVPO procedeert tegen Onderwijs Inspectie tegen publicatie 2018, vecht gemeente Deventer aan omdat SVPO zich verslikt in verbouwing school enzovoort.

Er is een enorm verschil in beleving van wat het SVPO beloofde te zijn voor ons ten tijde van school orientatie en wat ze leveren in de harde werkelijkheid. We zijn enorm teleurgesteld en net als verscheidene ouders zijn wij ook bezig om te kijken of we ons kind kunnen overplaatsten naar een echte school. Echter moet je oppassen voor lock-in daar het lesaanbod sterk verschilt met de andere HAVO/VWO's in Utrecht en ons kind met een achterstand zal starten in derde jaar.

Voor wie meer informatie wilt is er een nuttig platform van ouders. Te bereiken op [email protected] . Wij hebben daar waardevolle informatie gekregen en tips.

Wij leven nu al mee met de ouders van de brugklassers in komend schooljaar in Utrecht en de nieuwe scholen in Hoorn, Hengelo en Deventer.

Elizabeth

Elizabeth

17-05-2019 om 15:05

Is geen passend onderwijs bieden en schoolboeken kopiëren niet gewoon in strijd met de wet?

Schrik hiervan

Ik schrik best van de reacties hier. Zijn 2 jaar geleden ook op de open dag in Utrecht geweest. Op papier heeft de school echt heel goede dingen. Ik ben ontzettend blij, dat mijn dochter toen toch voor een andere school heeft gekozen.

Elizabeth

Elizabeth

18-05-2019 om 08:05

Achterstand

Een nadeel van een overstap van SVPO naar een reguliere school is dat leerlingen vaak een achterstand hebben omdat ze geen Duits hebben gehad.

Nynke Lely

Nynke Lely

18-05-2019 om 14:05

lastercampagne op dit forum

beste allemaal,
Uit naam van Nynke L is er een negatieve post gezet op dit forum t.a.v. het svpo. Er is maar 1 Nynke L met een dochter in de tweede en dat ben ik. Ik heb aangifte gedaan bij de politie naar degene die deze post heeft geplaatst en een mail gestuurd naar de beheerder van dit forum voor verwijdering van deze post. De posts op dit forum zijn een vreselijke manier om een school en personen binnen de school te beschadigen. In deze lastercampagne wordt daarbij bewust misbruik gemaakt van mijn naam.

Wij zijn zeer tevreden over het Svpo en onze dochter is opgebloeid op deze school. Wij ervaren een veilig klimaat, er is prima contact met docenten en daar waar nodig schoolleiding, belangrijker: onze dochter heeft het er naar haar zin en doet het goed.
Het kan best zo zijn dat een school niet bij de wensen van ouders past of dat een bepaald systeem onderwijs niet goed bij een kind past. Dit hebben wij ook ervaren en zodoende hebben wij ervoor gekozen om onze dochter van een grote reguliere middelbareschool af te halen en over te plaatsen naar het svpo. Overigens zonder de betreffende school door het slijk te halen en te willen beschadigen.

Bosbes

Bosbes

18-05-2019 om 16:05

tsjonge Nynke Lely

Tikkeltje overdreven mevrouw Lely. Het lijkt mij juist een goede zaak dat er op dit forum meningen worden gegeven over een school. Waar anders? Juist op een middelbare school spreek je als ouder vaak weinig andere ouders.
Een lastercampagne gebeurt als je rancuneus bent / erg slechte ervaringen hebt en wat andere ouders mobiliseert. Ik weet niet of dat hier aan de hand is geweest. Voor mij zien deze reacties eruit alsof er meerdere ervaringen zijn, maar wel vaker dan gemiddeld negatief.
Dat iemand zich Nynke L. noemt met een kind uit de tweede, terwijl jij weet dat dat er maar één is, terwijl je zelf die post niet geschreven hebt, lijkt mij ook erg vervelend en deugt absoluut niet.
Dit op het forum melden (zowel in een reactie, als aan forumbeheer) lijkt me dan een goede zaak. Aan de politie melden vind ik persoonlijk ook weer erg zwaar aangezet en weinig zin hebben.

Anoniempje

Anoniempje

18-05-2019 om 18:05

Vraag

Weet iemand hoe het zit met de normering op deze school?
Volgens mij krijgen all kids ongeacht het niveau dezelfde toetsen, toch?

maar is het zo dat de toetsen van de kinderen uit 1a (vwo) strenger nagekeken worden dan dezelfde toets van kids uit 1e (mavo/havo)?
En wat bepaalt naar welke klas een kind volgend jaar gaat? Dus 1a, 1b, 1c, 1d?

Wat bepaalt of je uiteindelijk mavo, havo of vwo gaat doen?

V@@s

V@@s

19-05-2019 om 09:05

hoe klein is die school?

Als je blijkbaar alle voornamen kent van ouders van kinderen uit de tweede? Dat lijkt me heel erg onrealistisch voor de meeste middelbare scholen. Verder is dit een forum, dus schrijft vrijwel iedereen niet onder zijn of haar eigen naam.

Overigens verbaas ik me wel dat zwartmaken van een bepaalde school hier zomaar kan. Er zijn ook fora waar scholen juist niet met naam en toenaam mogen worden genoemd vanwege eventuele juridische implicaties.

Mijntje

Mijntje

19-05-2019 om 10:05

zwartmaken

Ik denk dat mensen op internet meer de neiging hebben negatieve meningen te uiten, dan als ze tevreden zijn over iets.
Dus/en/maar: als je ontevreden bent mag je dit niet schrijven omdat het zwartmaken is?
Ik heb geen kind op deze school, ik ken er wel een. Mij is dit indertijd ten sterkste afgeraden.
Om aangifte te doen te doen bij de politie als iemand (expres of niet expres) een nick aanmaakt die op jouw naam lijkt op een forum (een van de velen) vind ik wel erg overdreven.

Meinona

Meinona

24-05-2019 om 15:05

Andere mening

Ook mijn kind zit op de SvPO Utrecht en ik herken het beeld dat in sommige postings geschetst wordt niet. Kind doet het redelijk goed op deze school. Werkhouding is sterk verbeterd, zelfstandigheid ook. Maar wij hebben daar thuis ook gesprekken over en, als de chaos te veel wordt, zorgen we dat kind contact zoekt met de ergo ten tijde van de basisschool. Is kind doorsnee? Niet echt, vind ik. En toen tijdens de informatiedag duidelijk werd gesteld dat dit geen ideale school is voor kinderen met hulpvraag, heb ik ook wel echt even nagedacht of dit een goede school zou zijn. De grote pré aan deze school voor ons kind vind ik de overzichtelijkheid en de structuur.

Het beeld dat ik van de school had na de informatiedag was dat ze een bepaalde basis regelden en de rest, eventuele extra zorg, dus niet. Voor ons op zich geen probleem omdat wij dat altijd al hebben gedaan (ergo, fysio, bijspijkerlessen indien nodig etc), buiten basisschool om (de eerste basisschool zei altijd ja maar er kwam nooit iets van de grond).

Het enige wat wij aan de mentor hebben gevraagd hoe de agenda van kind, wat huiswerk betreft, up to date gemaakt (dwz gecontroleerd) kan worden. Kind is op dat vlak nogal chaotisch. We waren blij verrast dat de mentor dit uit zichzelf oppakt en tijdens de pauze met kind de agenda doorneemt. Daarbij is er ook een whatsapp groep, waar de mentor ook in zit, met alle leerlingen. En eerlijk is eerlijk, ik vraag mij af of je dat op elke VO school ziet.

“Wat nog meer zorgen baart is [...] docenten Duits (ook Spaans) die je kind niet kennen en vice versa met als gevolg slechte taal ontwikkeling.”

Ehh, maar dit wist je van te voren, toch? De kinderen kiezen uit Duits of Spaans en dat doe je thuis (vocabulaire) en zelfstandig op school (taaloefeningen ed). De voortgang ervan kan je op het ouderportaal van de schoolwebsite vinden. En ik heb gemerkt dat ik daar veel voor achter aan moet zitten. Achter die andere vakken niet of nauwelijks. Dat kan betekenen dat op die ene schoolloze weekdag, kind toch naar school moet om wat extra te doen aan de keuzetaal, als dat niet is gelukt tijdens de tussenuren (wanneer je geacht wordt je huiswerk, met een beetje begeleiding te maken).

Ik zie dat als een onderdeel(tje) van zelfstandig plannen, de juiste leerhouding leren, verantwoordelijkheid leren nemen etc.. hoewel ik ook besef dat dat best lastig kan zijn voor sommige leerlingen. De stok achter de deur moet meer van thuis komen, denk ik, vwb keuzetaal.

En toch zie ik dat als een voordeel. Ik denk namelijk dat ik op een willekeurige andere VO school, elke dag achter kinds agenda, en huiswerk, etc zou moeten zonder dat ik veel overzicht zou hebben gehad over de stand van zaken (zoals je die er is bij het ouderportaal).

De ‘lock-in’ vind ik wat flauw gesteld want ook dat is tijdens de informatiedag ruim aan bod gekomen: overstappen is lastig.

Repeltje

Repeltje

14-06-2019 om 20:06

Svpo ervaringen

Nog geen ervaring maar oriënteer mij en wat opvalt is dat ze met jonge onervaren leerkrachten lijken te werken, op zich niets mis mee in de 1e klas maar in de vacatureteksten worden voor de bovenbouw geen 1e graads docenten vereist maar 2e graads of leraren in opleiding. Ik vraag mij af hoe ze kwaliteit van onderwijs borgen door zulke lage toetredingseisen te stellen zelfs voor exacte vakken die zeer belangrijk zijn voor vervolgstudie. Ook is je kind verplicht vakken te volgen waar ze mogelijk geen feeling mee hebben, geen keuze maar vast vakkenpakket volgens mij.

Elizabeth

Elizabeth

15-06-2019 om 18:06

Tweedegraders

Tweedegraders mogen slechts beperkt lesgeven in de bovenbouw. Dat is wettelijk geregeld.

Mia9

Mia9

16-06-2019 om 00:06

School (vestiging Utrecht) bestaat nog niet zolang

"Tweedegraders mogen slechts beperkt lesgeven in de bovenbouw. Dat is wettelijk geregeld."

Volgens mij is er dus nog geen bovenbouw in Utrecht.

Repeltje

Repeltje

20-06-2019 om 12:06

Tweedegraads in bovenbouw of leraren in opleiding

Ik weet niet of er al een 4e jaar in Utrecht is maar in Kapelle en Geldermalsen wel en daar vragen ze voor de bovenbouw 1e, 2e of leraar in opleiding en dat voor alle vakken! Zie onderstaande links. Bizar als wettelijk 1e graad verplicht is. Ik heb inmiddels andere school gevonden.

https://www.meesterbaan.nl/106733-vacatures-docent-wiskunde-bovenbouw-geldermalsen-svpo-geldermalsen---ida-gerhardt-academie.aspx

https://www.meesterbaan.nl/106844-vacatures-docent-natuurkunde-bovenbouw-kapelle-svpo-kapelle---isaac-beeckman-academie.aspx

https://www.meesterbaan.nl/vacatures/svpo/2795/school.aspx

Inderdaad nog geen bovenbouw

In Utrecht is er inderdaad nog geen bovenbouw. Op het moment, alleen 1ste en 2de jaar.

Elizabeth

Elizabeth

25-07-2019 om 12:07

Het gaat niet goed bij SVPO Utrecht

https://www.aob.nl/nieuws/mr-utrechtse-school-zegt-vertrouwen-op-in-bestuur/

Mr Utrechtse school zegt vertrouwen op in bestuur
De medezeggenschapsraad (mr) van de School voor persoonlijk onderwijs in Utrecht heeft het vertrouwen opgezegd in het schoolbestuur. De Onderwijsinspectie onderzoekt onder andere signalen die over de school zijn binnengekomen.
18 juli 2019 • TEKST Arno Kersten - Redactie Onderwijsblad

In een laatste, ingelaste vergadering in de huidige samenstelling besloot de medezeggenschapsraad vorige week vrijdag tot deze stap. ‘De mr heeft door de bejegening van het bestuur geen vertrouwen kunnen opbouwen in het bevoegd gezag’, zo staat in een mr-verslag dat afgelopen maandag met de achterban werd gedeeld.

De Utrechtse school is een van de vijf middelbare scholen voor persoonlijk onderwijs die zijn opgericht door filosoof en econoom Micha van Denderen. De Utrechtse instelling is samen met het Amsterdamse ‘zusje’ de jongste loot aan de stam: ze zijn in augustus 2017 geopend, delen dezelfde schoolleider en starten na deze zomer met het derde leerjaar.
Geen mededelingen

De medezeggenschapsraad van de Utrechtse school voor persoonlijk onderwijs (Svpo), in maart van start gegaan met één ouder, twee medewerkers en een leerling, heeft de Onderwijsinspectie op de hoogte gesteld. Ook is de inspectie op de hoogte van het verloop binnen het lerarenteam. Deze zomer vertrekken in Utrecht zeker zeven van de circa zestien medewerkers, waaronder twee mr-leden.

De inspectie doet momenteel onderzoek naar de school, zoals gebruikelijk bij nieuwe scholen. In het onderzoek betrekt de inspectie ook signalen en zorgen die ze van een aantal ouders heeft ontvangen over het sociaal-pedagogische klimaat op school. De afgelopen maanden bezochten inspecteurs de school drie keer.

Ook over de school in Amsterdam heeft de inspectie signalen ontvangen. “Over de aard daarvan doen we geen mededelingen”, aldus een inspectie-woordvoerder. Volgens hem wordt de Amsterdamse school op dit moment niet onderzocht, maar staat een regulier onderzoek wel op de rol.
Frisse start

De Utrechtse mr stelde onder meer een risico-inventarisatie op met vijftien signalen over de sociale veiligheid en het werk- en leerklimaat op school. De raad schrijft dat ze zich niet serieus genomen voelt in de manier waarop het bestuur met die signalen is omgegaan.

Bestuursvoorzitter Van Denderen wijst in een reactie per e-mail aan het Onderwijsblad de kritiek van de hand. Volgens hem blijkt nergens uit dat het schort aan het werk- en leerklimaat. ‘We balen ervan dat de net aangetreden mr vooral is gebruikt om persoonlijke kwesties aan de orde te stellen. Het opzeggen van het vertrouwen lijkt als actie vergelijkbaar met het boos wegbenen en de deur hard achter je dichtslaan.’

Mr-voorzitter Kersten Meijnen reageert desgevraagd: “Als mr vertegenwoordigen we de leerlingen, docenten en ouders van SvPO Utrecht. Wanneer er vanuit hen signalen komen, willen we daar natuurlijk iets mee. Het bestuur doet het vervolgens af als ‘klachten van de mr’ en stelt zo onze positie ter discussie. Zo kunnen we onze rol niet vervullen.”

Over het verloop binnen het team reageert Van Denderen dat dit groter is bij een startende school. ‘Dat is ook bij onze andere scholen bij de opstart het geval geweest en het komt mede omdat een startende school relatief meer jonge docenten trekt.’ Hij spreekt de hoop uit dat volgend schooljaar de medezeggenschapsraad in een nieuwe bezetting een frisse start kan maken ‘op basis van wederzijds vertrouwen’.

De scholen voor persoonlijk onderwijs verwierven bekendheid vanwege het concept van kleine klassen van zestien leerlingen. Naast de scholen in Utrecht en Amsterdam staan er scholen in het Zeeuwse Kapelle, het Friese Hurdegeryp en het Gelderse Geldermalsen. Er komen nieuwe scholen bij in Hoorn, Deventer en Hengelo.

Bron: https://www.aob.nl/nieuws/mr-utrechtse-school-zegt-vertrouwen-op-in-bestuur

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.