Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.

Dees

Dees

15-04-2020 om 21:04

Met 10 kids in de klas is dat lerarentekort er niet meer hoor, dan ineens willen er heel veel leraar worden. Zeker met het hoge salaris wat ze zullen blijven behouden.

Maar goed betekend voor de klas van mijn zoon dat er 3 docenten nodig zijn.

Dees

Duurt toch nog effe 4 jaar voor ze opgeleid zijn maar inderdaad, met 10 kinderen per klas denk ik dat het beroep een stuk aantrekkelijker is!

Dees

'Zeker met het hoge salaris wat ze zullen blijven behouden.'

Dat hoge salaris vind ik nog wel mee vallen (ik zou er flink op achteruit gaan als ik zou overstappen), maar het beroep wordt er zeker aantrekkelijker van.

Klassen van 10 leerlingen

Ik denk niet dat de werkdrukbeleving naar beneden gaat met klassen van 10 leerlingen omdat je dan onbewust de lat hoger legt. Met zo weinig leerlingen kan je ze allemaal heel veel aandacht geven, onderwijs op maat, altijd bij zijn met je planning, nakijken en innoveren, samenwerken met je vakgroep, leg je jezelf op. En dan heb je het weer heel druk.

skik

Skik

Serieus? Ik denk dat veel leerkrachten zichzelf nu al al die dingen opleggen voor 30 leerlingen, en gefrustreerd raken omdat dat niet kan. Die lat ligt al hoog. Met 10 kinderen wordt de lat niet hoger, de kans op voldoening wordt groter. En dat levert juist energie op.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 08:04

10 kinderen

Als dat de oplossing zou worden zul je zien dat het samengaat met deeltijdonderwijs. Zoveel onderwijzeres zijn er ehelmaal niet. Dus ‘s ochtends het ene deel van de klas en ‘s middags het andere o.i.d. En de rest thuis doen.

Dees

Dees

16-04-2020 om 08:04

Splitsen

En het derde deel van de klas dan? Ik denk inderdaad dat ze klassen gaan splitsen en wellicht bij grote groepen de klassen in groepen van 15 verdelen en dan de sportzaal.gebruiken ofzo.

Wat ik nu merk is dat docenten het zich erg makkelijk maken bij ons op school. Ze hebben een werkschema opgesteld, dat is letterlijk dagelijks een opvolgende opdracht in het boek doen, met andere woorden ze hoeven er niet echt iets voor te bedenken, schema van de week kan dus in een uurtje klaar zijn. Deze week zijn er 6 filmpjes geupload van uitleg door de docenten dat zijn 2 filmpjes per docent van onze groepen. En dan nog mailen ze de uitwerkingen van opdrachten naar de ouders om na te kijken.

Maar je snapt wel dat als ze de halve klas lesgeven dat ze er vanuit gaan dat ze helemaal niets meer hoeven met de andere helft van de klas dat moeten ouders thuis maar uitzoeken.

Klopt, daar hebben we de capaciteit niet voor, niet qua ruimte en niet qua personeel. Een mogelijk scenario is dat elke klas van elk vak een fysieke les per week krijgt in een kleine groep. Een docent geeft dus drie keer dezelfde les. De rest van het onderwijs blijft op afstand. Als je schuift met roosters kan dat. Leerlingen blijven in hetzelfde lokaal, leraren niet. Alle ramen open maar dat heb ik normaal ook, anders vallen we flauw van zuurstofgebrek.
“Mevrouw het is hier koud!”
Ik mis mijn leerlingen heel erg!

Basisschool

Over het vo heb ik geen mening. Maar wel over de basisscholen. Want wat is kwetsbaar of een leerling met extra zorg/eerbehoefte. Mijn dochter is enigkind, we wonen buiten het dorp en ze zit niet voor niets in de plusklas voor meer/hoogbegaafde. Qua reguliere stof zal een eventuele stilstand of zelfs achterstand geen groot probleem vormen tov de algemene leerdoelen. Ze loopt immers voor en heeft in theorie dus een marge. Maar voor haar sociaal-emotionele ontwikkeling en haar persoonlijke leerdoelen is het beter als ze zo snel mogelijk weer breder schoolwerk krijgt en klasgenootjes ziet.

Dees

Jouw kinderen zitten volgens mij op een slechte school - of in ieder geval op een school die dit niet goed doet. Ik herken wat je schrijft helemaal niet, niet van mijn eigen school en ook niet van andere scholen waar ik contact mee heb.
Heb je al eens een formele klacht ingediend over de kwaliteit van het afstandsonderwijs?
Bij ons hoeven de ouders niks te doen behalve zorgen dat het kind op tijd wakker is voor de online lessen. Mijn eigen zoon krijgt online onderwijs en huiswerk waarvan hij bewijs moet leveren. Het enige wat ik doe, omdat hij een chaoot is, is elke avond even met hem kijken of hij alles wat ingeleverd moest worden heeft ingeleverd.
Als we straks weer deels starten verwacht ik dat de niet-kwetsbare, niet-angstige docenten het onderwijs op school gaan verzorgen terwijl de andere helft het thuisonderwijs blijft doen. Wel een dingetje dat niet iedereen bevoegd is voor 4 havo en 4 en 5 Vwo maar daar vinden we ook wel wat op. Trouwens, omgekeerd geldt ook - de laatste keer dat ik Vmbo heb gedaan is ook 10 jaar geleden dus daar moet ik ook echt weer inkomen.
Komt goed maar is wel wennen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2020 om 09:04

AnnaNiem

Hier hetzelfde verhaal. Zoon loopt ruim voor. Breder schoolwerk krijgt hij nu, al ligt de prioriteit van school logisch niet bij hem. Hij vermaakt zich wel. Dus geen zorgen over zijn schoolwerk.
Maar ik wil hem ook terug op school. Terug in het sociale bestaan. Voor zijn ontwikkeling zo belangrijk. Want hij zit mij iets te comfortabel in zijn eigen bubbel. Kan nu heerlijk autonoom zijn eigen gangetje gaan. Praat als een volwassene.
Ik denk echt dat wij een probleem krijgen met terug in de klas als dit te lang gaat duren.

Flavia

Flavia

Dees

hoe stel je voor dat die gymzaal gebruikt wordt dan? Niet alle scholen hebben een eigen gymlokaal. De basisschool hier deelt die met 4 andere scholen. Ze hebben 'm elk een dag. 1 school 16x 30+ leerlingen, waar ga je al die halve klassen laten?

Dees

Dees

AllisonH

Dit is niet anders als bij andere basisscholen waarvan ik hoor.

Ad Hombre

Ad Hombre

Over het belang van ventilatie

Micro droplets en ventilatie:

https://youtu.be/vBvFkQizTT4

Een Japans onderzoek, misschien handig voor de juffen en meesters onder ons.

Dees

Ik heb totaal geen zicht op basisscholen, mijn kinderen zijn die leeftijd al ruim te boven en zelf werk ik ook in het VO. Maar ik snap je frustratie als werk over de schutting gooien het enige is wat er gebeurt. Waar ik moeite mee heb is dat er dan meteen allerlei uitspraken worden gedaan over "het onderwijs". Want ik ben er trots op dat wij het goed doen, ik zie hoe hard wij werken en als je dan de ene sneer na de andere krijgt is dat ook frustrerend.
Donderdag is mijn vrije dag normaal, en dit is de eerste dag in weken dat ik ook echt NIET ga werken. De zon schijnt, ik ga in de tuin zitten. En ik hoop dat we heel snel weer normaal gaan doen want als ik de hele dag achter die rot-laptop had willen zitten was ik geen leraar geworden! Been there, done that (12 jaar geleden gestart als zij-instromer vanuit het bedrijfsleven, waar ik schoon genoeg had van die computer de hele dag).

Doe ik het toch niet zo slecht met mijn open ramen! Ik zal er de leerlingen voortaan regelmatig aan herinneren dat het verstandig is ;-)
Ik moest trouwens wel lachen om jouw "Juf". Dat is in het VO echt een no-go om die term tegen je docent te gebruiken en als een brugklasser het per ongeluk toch doet zit de hele klas hem misprijzend aan te kijken. Het kan nog erger, ze kunnen je ook nog per ongeluk mama noemen. Gebeurt ook regelmatig. Had ik al gezegd dat ik ze mis? Ja dat had ik al gezegd.

Juffie

Juffie

16-04-2020 om 10:04

Basisonderwijs

Afhankelijk van de school, moeten de meeste leerkrachten toch gewoon kinderen opvangen? Op de school van de kinderen van de buren zijn alle lokalen bezet, met 4-5 leerlingen per klas.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 10:04

Alison

Maar goed dat ik geen leraar (beter?) ben. Ik zou nu waarschijnlijk alle ramen en de deur open zetten en iedereen met z'n jas aan laten zitten.

Volgens mij heb je ook openluchtscholen, ik kwam er laatst een tegen op Google maps. Die zijn ideaal nu, natuurlijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Openluchtschool

Openluchtschool!

Wat lijkt me dat heerlijk! Ik zou er direct solliciteren.
Ik ben zo'n irritante docent die als er iemand klaagt over kou zegt dat ze zich dan behoorlijk aan moeten kleden. Al die t-shirtjes en bloesjes in januari.... Style over comfort!

specht

specht

16-04-2020 om 11:04

Juffie school als opvang

Ik denk dat net zoals er scholen zijn die het onderwijs goed geregeld hebben en scholen die dat minder goed geregeld hebben er ook scholen zijn die de opvang niet zo goed geregeld hebben, en andere wel. Onze kleinkinderen waren echt niet welkom op de opvang omdat moeder op de IC werkt, wel welkom toen ze dachten dat alleen vader een niet medisch vitaal beroep had. Nu vangen wij en andere opa en oma , ook rond de 60 ze om de buurt een paar dagen en nachten op. Wetende dat er nog maanden Corona patiënten op de IC zullen liggen baart mij dat zorgen. Zelfde soort verhaal vertelde onze buurman wiens alleenstaande dochter doktersassistente is. Zijn dochter heeft moeten smeken om een opvangplaats op school, pijnlijk omdat iedereen logischerwijs wel geholpen wil worden als hij/zij ziek wordt.

Ad Hombre

Ad Hombre

specht

Er zijn IC medewerkers die zichzelf isoleren in een vakantiehuis o.i.d. zolang ze dat soort diensten draaien. Zelf besmet worden is misschien nog te overzien, maar ik zou persoonlijk het risico niet willen nemen om mijn kinderen en ouders te besmetten met mogelijk dodelijke gevolgen. Dan maar een tijdje apart.

In feite geldt hetzelfde m.b.t. die opvang. Ik kan me voorstellen dat die medewerkers daar bang zijn. Bij die doktersassistente lijkt me het gevaar minder.

Dees

Dees

Hier

Hier wordt de opvang niet door school gedaan maar door de opvang organisatie. Zelfde gebouw maar wel in het opvang lokaal. Wat de wel goed doen is de kinderen aan het schoolwerk zeggen althans dat zag ik gebeuren.

Pluk

Pluk

16-04-2020 om 12:04

Toetsen

Hier had zoon voor het eerst (vijfde week!) live contact met de mentor. Hij staat er niet goed voor een was juist begonnen aan zijn jaarlijkse eindspurt om toch over te gaan toen de scholen dicht gingen. Op zijn vraag of er nog een keertje toetsen komen of opdrachten voor een cijfer was het antwoord dat de scholen vast nog wel open gaan voor de zomervakantie en dat er dan nog wel toetsen komen.

Ik snap dat niet helemaal. Waarom geen vervangende opdrachten, filmpjes voor talen, werkstukken? Het huiswerk wordt hier wel steeds meer en contactmomenten ook. Nu zo'n 20 minuten per dag. Maar daar blijft het bij. Geen huiswerkcheck, geen toetsen.

Maar is bang

Dan een graadmeter? Want als de opvang die kinderen niet wil opvangen, krijgt niemand zorg. Eigenlijk hadden opa en oma uit principe nee moeten zeggen, de opvang moet het regelen, niet opa en oma.

Dus de leidinggevende van de ic mevrouw had dan moeten bellen met de directeur van de kinderopvang, gewoon uit principe. En nee daar heeft niemand tijd voor, maar anders veranderd er toch niks?

Want als bang een graadmeter is, kunnen er straks nog steeds heel veel kinderen niet naar school of opvang!!

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2020 om 12:04

MarSy

Als de soldaten weglopen omdat ze bang zijn verlies je de oorlog. Als je een part time baantje in het onderwijs hebt kan ik me zo maar voorstellen dat je ontslag neemt. Er is toch genoeg werk te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.