Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen | Pagina 27 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:07

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen

Zomer

Zomer

30-05-2019 om 15:05

Tango en @nnemoon

Tango, wat leuk een jong katje!!!! Fijn voor je zoon dat hij daar niet allergies voor is! Jammer dat het zo moeizaam loopt met de mentor. Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek gaat zijn. Zet zoveel mogelijk punten op papier wat je wil bespreken zodat je niks vergeet. Hopelijk komen jullie tot een goed plan! En weer voetballen, bij een kleine club. Wie weet welke contacten hij hier op doet! Kent hij er al wat jongens?

@nnemoon, super dat je zoon KB blijft doen! Geweldig hoe verbaal sterk jouw zoon is! En inderdaad wat je zegt, hij blijft beleefd en dat is heel belangrijk. Kunnen ze daar niet over zeuren. Wat een stomme opmerkingen trouwens van die mentor. Beter je best doen, pfffff, zeg dan niks.

Zomer

Zomer

30-05-2019 om 15:05

Ook advies binnen

Maar dat wisten wel al. Dochter blijft BB doen! We kregen het officieel op papier thuis + cijferlijst (geen enkel vak staat ze onvoldoende!) en de laatste Cito uitslagen. Ze was ten opzichte van de vorige keer wat gezakt met een paar taalonderdelen en Engels, rekenen en wiskunde was enorm omhoog.gegaan!!!! Op naar de derde! (al moet ze nog een aantal weken school haha). Maar het gaat nu snel. Dochter had 2 cijfers voor Nask. Een 5.2 en een 6.1. Nu zag ik net dat ze het cijfer komende maandag kan ophalen door de toets opnieuw te doen maar dochter is net vandaag vertrokken voor een paar dagen vakantie bij een vriendinnetje en komt zondag pas laat thuis Hmmm, dat gaat hem niet worden ben ik bang. Zag het ook net pas staan trouwens. Verder had ze ee 9.7 op Engels en een 7.1 op wiskunde. Ze wacht nog op een cijfer van Engels en van een werkstuk van MM.

Verder gaat het heel goed met dochter. De fase 2 van de beugel is ingegaan. Volgende week komt er nog een onderdeel aan beugel 2. Hopelijk hoeft ze dit maar een paar maanden in te hebben. We gaan het zien. Ik vind dochter echt een bikkel met die beugel!
Ze zit ook goed in haar vel en op school gaat het zijn gangetje! Wanneer is het bij jullie zomervakantie? Wij zijn dit jaar midden en zijn vanaf maandag 15 julli vrij. Al zal het de weken daarvoor ook al veel minder zijn met school. Maar de officiële vakantie is maandag 15 juli. Ik ben dan zelf ook meteen vrij! We weten nog niet of we op vakantie gaan. Gaan sowieso leuke dingen doen maar echt weg weten we nog niet. We zijn in mei ook al geweest en dat was best duur. Het hangt ook van het weer af trouwens. We gaan het zien! Nu ook lekker 4 dagen vrij. Ben druk aan de schoonmaak in huis. Ben nu alleen thuis en ik ga als een speer Hebben jullie vakantieplannen? Ok pauze voorbij. Ga weer verder hier!

Triva

Triva

30-05-2019 om 16:05

Tango

Ik zou het wat positiever in zien, hij is over. Dat betekent dat hij qua niveau daar dus past.

Tango

Tango

04-06-2019 om 11:06

Gesprek

Vanmorgen het gesprek gehad. Het was toch nog wel heftig. Zoon gaat inderdaad wel over naar de derde klas. Op school maken ze zich echter behoorlijk zorgen of hij het gaat redden. Met name omdat hij zo weinig voor zichzelf opkomt en een laag werktempo heeft. Zowel de mentor als RT-mevrouw gaven aan dat de leerstof in de derde sneller gaat en er meer zelfstandigheid wordt gevraagd van hem. Ik schrok daar eerlijk gezegd wel van. Ze noemden bijvoorbeeld ook dat er bij CKV (kunst en cultuur) vooral verslagen geschreven moeten worden. Iets wat zoon dus echt helemaal nog niet kan.
Waar het dus in grote lijnen op neer kwam is dat we eigenlijk vanuit thuis veel teveel hebben geholpen Daardoor staat zoon wel overal voldoende, maar kwam hij dus nooit in aanmerking voor begeleidingsuur Engels. Ik vond dit eerlijk gezegd een beetje een rare reden. Want hij heeft die begeleiding juist nodig. Maar blijkbaar pikken ze daar dus vooral de leerlingen met 4-en op het rapport voor uit.
De RT mevrouw wil nu in gaan zetten op werken met Kurzweil. Wat dus blijkbaar kan met alle leerboeken. Hadden wij ons natuurlijk ook veel eerder in moeten verdiepen, maar op school is hier dus ook nooit iets mee gedaan. Vandaar dat ik hem altijd nog alles voorlees.
Dat we een stap moeten gaan maken was mij al lang duidelijk. De vraag was echter hoe.
We hebben nu dus afgesproken meer werken met Kurzweil. Man wil zich hier gelukkig in gaan verdiepen Op school extra begeleiding voor Engels, vooral begrijpend lezen en wij gaan op zoek naar begeleiding in leren van werkstukken en verslagen maken.
En daarnaast blijven we zoon stimuleren meer te vragen op school. Mentor wil hierin veel te veel vinden wij. Hij wil bijvoorbeeld dat zoon in de klas tijdens de les vragen stelt. De wiskundedocent zag dit beter. Die zei: laat zoon een briefje meenemen van thuis en hem zelf de vraag formuleren, voor of na de les. Zoon kan niet in 1 keer van 0 naar 10 lijkt mij. Zo is hij gewoon niet. Dat gaf hij zelf in het eerste deel van het gesprek ook aan, toen hij er nog bij zat.

Ik vind het lastig. Ik had gehoopt dat de derde klas juist makkelijker zou worden, maar het tegendeel lijkt waar.

Rixt

Rixt

04-06-2019 om 11:06

Tango

Ik lees altijd mee, maar heb geen kind op vmbo, vandaar nog niet eerder gereageerd. Heftig inderdaad. Kun je voor het werkstukken en verslagen maken geen oudere puber kunnen vragen? Mijn zeventienjarige helpt/ hielp zijn jongere broer en zusjes hier vaak mee, twee van de drie kunnen het nu helemaal zelf, maar wel door zijn rustige hulp en uitleg. Moet je wel zo'n puber in de buurt hebben natuurlijk, maar het is maar een idee.

Zomer

Zomer

04-06-2019 om 15:06

tango

Mooi dat het gesprek is geweest en er nu concrete stappen worden gezet. Dat kurzweil ken ik niet. Ik hoor daar positieve en minder positieve verhalen over. Hopelijk is dit een uitkomst voor je zoon! Persoonlijk zou ik het begeleiden van werkstukken in eigen hand houden (tenzij je daar geen zin meer in hebt) maar om daar nu externe begeleiding voor te gaan zoeken zou ik zelf niet zo snel doen. Ik zou dan meer begeleiding zoeken in het 'meer voor jezelf opkomen'. Mits je zoon daar voor open staat. Ik vind het wel jammer dat men vind dat hij dan maar 'meer vragen moet gaan stellen in de klas'. Dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Inderdaad, je als het zo makkelijk was, dan deed zoon het wel. Dat moet groeien en is een proces. Daar zou ik eens naar kijken, of je daar externe hulp bij kan krijgen. Ik zou mij nog niet te druk maken om de derde. Je zoon is dan ook weer ouder. Dat komt vast goed! Ik hoop echt dat Kurzweil iets is voor je zoon. Dan ben je meteen al een hele stap verder!

Claudia

Claudia

04-06-2019 om 15:06

Vragen stellen

Vragen stellen oefenen kan al in het klein. Als je huiswerk maakt van een vak is er altijd wel iets dat niet helemaal duidelijk is. Bedenk dan een vraag over wat je wilt weten. ‘Ik snap het niet’ is geen vraag. De vraag HOEFT niet gesteld te worden maar je kan wel nadenken over waarom je juist dat wil weten.
Pas als je een vraag kunt formuleren, kun je hem ook stellen. En de vraag stellen lukt pas als je geoefend hebt.

Triva

Triva

04-06-2019 om 20:06

Tango

Wij zijn juist gestopt met kurzweil na twee jaar en het werd juist makkelijker. Gewoon blijven helpen, er komt veel minder theorie. Zeker ook met die werkstukken, dat compenseert de lage werksnelheid op school.

Voor jezelf moeten opkomen? Wat een rare school, dit zit in zijn karakter!

Zomer

Zomer

05-06-2019 om 15:06

Warm

Zo hee, tis best warm (jaja altijd wat te klagen, ik geniet er wel van hoor, beter dan regen) Dochter heeft veel mazzel de laatste weken. Eerst veel uitval ivm de examens, daarna gingen alle eerste klassen op kamp, weer uitval. En dan niet alleen een paar uurtjes maar zelfs af en toe een hele dag. Vandaag ook weer eerste 2 uur vrij. Morgen hoeft ze pas om 13.00 uur te beginnen maar ze moet ook naar de Ortho rond 14.00 dus morgen ook geen school voor haar. Dochter vindt het helemaal prima! Maandag nog Pinksteren en dan schiet het al echt op richting zomervakantie. Dochter heeft volgende week dinsdag bio toets. Daar gaan we maar even voor aan de slag. Ze had nog een 6.6. Op haar verslag voor MM. Die had ze voor een deel al zelf gemaakt. Ik heb er nog een slag over heen gedaan maar het was al s avonds 21.00 uur toen ze er mee kwam. Dus had ook weinig puf meer. Maar we zijn blij met de 6.6.!

Ooooh ze komt net binnen, alweer eerder vrij

Flavia

Flavia

05-06-2019 om 19:06

Tango

Lekker dan zo'n school. Het is toch hun core business om kinderen dingen te leren. Daar horen vaardigheden wat mij betreft ook bij.

Hier hoor je ook dat de derde moeilijker wordt, maar dat vertellen ze al in de 1e. Alleen hebben jullie daar niets aan.

Voorlopig gaat ie toch maar mooi naar de derde.

Flavia

Flavia

05-06-2019 om 19:06

Bespreekgeval

Hier staat dochter nu op bespreekgeval na een dikke onvoldoende voor Engels.
Ze haalde daarna wel weer een 7 voor biologie.
Het wachten is nog op cijfers voor geschiedenis en wiskunde.
Vandaag heeft ze een toets Frans gemist omdat ze gisterochtend een hersenschudding opgelopen heeft.
Onhandige Tinus lette wel op de openstaande deur van de vaatwasser maar niet op de open kastdeur. (Daar zette ik de spullen uit de vaatwasser in) en loopt er zo keihard tegen aan. Gister nog naar school geweest maar dat was geen succes. Vandaag thuis en naar de vervangende huisarts. Dat was nogal een vaag persoon, ik ga het ook melden bij onze eigen huisarts, want hier wil je niet door vervangen worden.
Morgen weer een halve dag naar school.
Nog 3 weken echt les, dan 1 week persoonlijkrooster en een toetsweek en dan is de brugklas al weer gedaan. Gaat echt heel snel.

Op mijn werk is weer van alles aan de hand. Nieuwe manager is top, is echt heel hard aan het werk om het tekort aan handen op te lossen.
Nieuwe directe manager is ook aangenomen.
Vandaag is de vervanger begonnen en dat lijkt een leuke dame.
Om meer lucht te creëren hebben mijn collega en ik aangeboden om 1 dag per week meer te gaan werken tot eind van het jaar. Doen we nu meestal ook al maar dan betaalt.
De sfeer in de afdeling is wel goed al lopen we over maar zo redden we het wel.

@nnemoon

@nnemoon

05-06-2019 om 20:06

Tango

Even een reactie op jullie gesprek op school. Ik weet niet of de derde klas moeilijker is of dat de stof dan sneller gaat als in de tweede klas. Bij zoon vallen er 5 vakken af in de derde, mij lijkt dan dat hij meer tijd overhoudt voor die andere vakken maar dat is misschien te simpel gedacht.

Dat hij te weinig voor zichzelf opkomt lijkt mij alleen belangrijk als hij niet goed in zijn vel zit, hij geen vrienden heeft of als hij gepest zou worden. Als deze drie dingen niet van toepassing zijn dan is het gewoon iets wat bij hem hoort, maar niet negatief hoeft te zijn.

CKV zegt me helemaal niets. Zoon heeft in de onderbouw geen handenarbeid, tekenen enz. pas in de vierde krijgt hij KV1 ik neem aan dat dat het zelfde is. Als ze daar pas in de vierde mee beginnen lijkt me dat niet zo moeilijk om te leren. Jij zegt dat hij verslagen moet maken bij dat vak. Zoon hier kan dat ook beslist niet, maar ik mag aannemen dat school uitlegt hoe je zoiets aan moet pakken.

De reden dat hij geen begeleiding krijgt voor Engels slaat echt nergens op. Hier nemen ze de cito scores vanaf de brugklas als uitgangspunt voor de extra begeleiding en niet de rapportcijfers.

Zoon hier is best gebekt maar vindt het ook moeilijk om vragen te stellen als hij iets niet begrijpt omdat hij niet precies uit kan leggen wat hij niet begrijpt.

Ik vind juist dat ze trots moeten zijn op jullie zoon. Zonder tekorten over naar de tweede en binnenkort waarschijnlijk zonder tekorten naar de derde. Hij doet het toch maar mooi. Het is natuurlijk prima om te kijken waar school hem bij zou kunnen helpen, maar iets positiever hadden ze het wel mogen bekijken.

@nnemoon

@nnemoon

05-06-2019 om 20:06

Flavia

Beterschap met je dochter!

Annemoon en Tango

@ Annemoon Beterschap met je dochter. Wel vervelend dat de huisarts zo vaag is. Succes op je werk ook de komende dagen.

@ Tango Wat vervelend dat het gesprek zo is gelopen. Ik ben het wat dat betreft wel een met Flavia. Het is toch ook de bedoeling dat de school bepaalde studievaardigheden aanleert.

Cito, musical en kamp

Hier hebben ze inmiddels de cito binnen. Dochter heeft het netjes gedaan. Ze zit op het randje van kader/tl dat heeft ze altijd al gezeten. Ze gaat volgend jaar naar een kader/tl brugklas. Dus ze zit goed op haar plek. Dat is toch wel fijn om te weten.

Op het moment zijn ze hier druk aan het oefenen voor de musical. Dochter heeft een rol en zit ook in het decorbouw team. Dus ze mag veel timmeren en schilderen. Dat heeft ze toch liever dan leren.

Aanstaande dinsdag gaat groep 8 op kamp. Dochter vind het toch wel spannend. Ook al is ze al vaker op Kamp geweest.

Tango

Tango

06-06-2019 om 20:06

Reactie

Flavia, sterkte voor je dochter! Wat balen zeg voor haar.

Het gesprek is inmiddels een beetje gezakt. We zijn wat aan het oefenen op wat zoon kan vragen op school en hoe hij dat niet vergeet. Gisteren had hij in zijn biologieboek een briefje gedaan omdat hij wilde vragen wanneer hij een SO mag herkansen. Dat had hij dus toen keurig gevraagd. Verder leg ik er niet teveel nadruk op. Het is inderdaad iets dat bij hem hoort. Hij wordt (even als reactie op @nnemoon) niet gepest, heeft een paar vrienden en zit redelijk in zijn vel. Ik merkte wel dat het gesprek zijn weerslag had op hem. Buikpijn en vandaag wilde hij niet naar school, was misselijk en had slecht geslapen. Ik heb hem zonder gedoe thuis gehouden.
Ik vond het gesprek erg negatief. Ze benoemden wel dat het goed was dat hij overal voldoende voor staat, maar er lag erg de nadruk op wat niet goed gaat...
Verder hoop ik heel erg op een fijnere mentor volgend schooljaar. Gaat volgens mij al een eind helpen.

Zomer

Zomer

07-06-2019 om 12:06

Tango

Wat vervelend dat het zo'n weerslag op je zoon heeft. Hij voelt dat natuurlijk heel goed aan. Wel knap dat hij vervolgens er wel actief mee bezig gaat om vragen te stellen. Inderdaad wat je zegt. Niet te veel mee bezig zijn want dat werkt averechts. Nog even doorbijten tot aan de zomervakantie en hopelijk volgend schooljaar een mentor die hem wat beter begrijpt. Voor alles een voldoende staan en dan zo'n negatief gesprek. Heel raar dit. Ik zou het wat los laten en de komende weken nog uitzingen. Na de zomervakantie weer met frisse moed gaan beginnen!

Triva

Triva

07-06-2019 om 13:06

Tango

Hoe zit het nu met de vakken en uren volgend jaar (moet op de site/schoolgids staan). Hoeveel praktijkuren en hoeveel theorieuren? Het moet toch zo zijn dat er minder theorie is en dus veel minder huiswerk? Ik snap die zwaarte niet zo. Ja per vak gaat het sneller maar je hebt minder vakken. Echt de meeste leerlingen leven op in de derde vanwege de praktijkuren maar wellicht trappen ze in de valkuil door net zoveel energie te steken in de overgebleven theorievakken per vak als wat ze vroeger deden. Nee je hebt MINDER vakken maar dat kleinere aantal gaat wel sneller. Als je net zoveel uur steekt in leren dan moet het net zo goed of zelfs beter gaan.

Ga gewoon door zoals wat je deed, kurzweil is handig in voorlezen waar nodig maar blijf gewoon helpen, controleren en overhoren en help met werkstukken. Inderdaad: gele briefjes in het boek plakken waar hij vragen moet stellen (en laat hem het antwoord op het gele briefje schrijven).

Zomer

Zomer

07-06-2019 om 14:06

Flavia

Hoe gaat het inmiddels met je dochter? Dat is idd heel pijnlijk. Heb het ook wel eens gehad. Pak ik iets uit het onderste kastje/la en vergeet dat het deurtje daarboven openstaat en dan is het echt vol knal. Ben er ook wel eens duizelig van geworden. Hopelijk gaat het al beter met haar.

Jammer dat ze nu een twijfel geval is. Misschien krijgt ze een kans, met hakken over de sloot ofzoiets. En dan weer een frisse start in klas 2 Havo. Het is ook lastig om voor de zomervakantie nog even vol gas te geven. Dan ben je al min of meer klaar met het jaar.

Flavia

Flavia

07-06-2019 om 15:06

Beter

het gaat gelukkig stukken beter.
Nog wat hoofdpijn als ze een halve dag op school is geweest maar met een uurtje slapen is dat ook weer weg.

Ik denk dat ze wel een kans krijgt want ze zien wel dat ze het niveau heeft. Gelukkig komt er nog een hele toetsweek aan.
Het lukt haar aardig om nog even vol gas te geven want dat moet ze ook nog met haar sport.

Zomer

Zomer

07-06-2019 om 16:06

Flavia

Mooi dat het al beter gaat. Ook fijn dat ze nog een toetsweek heeft om nog even te knallen!

Zomer

Zomer

Lekker lang weekend!

Zo, weer 3 dagen vrij! Dochter heeft trouwens haar 2e beugel (fase 2) er in en het valt (thank God) reuze mee. Ik zag er zo tegen op maar dochter vind het reuze meevallen en het is best een flexibel ding. Het is wel een vaste. Vorig jaar had ze een losse en dat werd 3x niks. Toen zij hij al, het alternatief is vastzetten. Dat is dus deze beugel maar het valt in de praktijk heel erg mee. Eigenlijk had ze deze meteen moeten hebben. Dan was ze nu al bijna klaar geweest. Maar goed, met een beetje mazzel is deze er dit jaar alweer uit. Dan nog een blokjesbeugel en dan is het klaar. Alleen deze fase is het lastigste, alles hierna valt alleen maar mee!

Dochter had een 7.6 op de laatste toets van Engels! Dinsdag een toets bio waar we nog niet veel voor hebben gedaan. Komend weekend heeft dochter veel sociale afspraken waaronder een logeerpartijtje. Dat ga ik haar ook zeker niet ontzeggen. We gaan i.i.g. vanavond even leren. Zondagmiddag of avond nog even. We doen ons best en gaan voor een 6

Zomer

Zomer

Zonnestraal

Wat mooi dat het advies hetzelfde is als de citouitslag. Heeft ze nog een kennismakingsdag of heeft ze die al gehad. Leuk dat ze zo actief is met de musical! En dan op kamp. Hopelijk mooi weer. Gaan ze ver weg van huis?

Kamp

Ze gaan naar Ameland. Dat is best een eindje weg. Eerst bijna 2 uur met de auto en dan nog met de pond.

@Flavia fijn dat het wat beter gaat met je dochter.

@Zomer fijn dat de beugel meevalt. En wat een mooie cijfers!

Zomer

Zomer

07-06-2019 om 21:06

Oeps

‘ toen zij hij al” moet natuurlijk zijn, toen ZEI hij al, Sorry

Fijn weekend allemaal! Of moet jij werken @nnemoon?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.