Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Lwoo of praktijk? | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lwoo of praktijk?

BO

BO

22-06-2018 om 08:06

Volgens mij

doelen ze dan op leerachterstanden in het algemeen. Kind zonder leerachterstand maar met alleen belemmerende sociaal emotionele problematiek dus

Grimm

Grimm

22-06-2018 om 08:06 Topicstarter

Leerachterstanden

Ja er zijn idd leerachterstanden. Voor rekenen valt deze idd in pro maar de andere 3 zijn minder dan 0,250 en te goed voor lwoo en dus helemaal te goed voor pro. Voor pro en lwoo moet je achterstanden hebben op 2 van de 4. (Lwoo 0,250 - 0,500 en pro > 0,500)

Grimm

Grimm

25-06-2018 om 15:06 Topicstarter

Gesprek Cta commissie

Nou het ging zoals verwacht! Ze schuilen zich achter hun beleid... alsof ik niet weet dat het landelijke wettelijke criteria zijn. Verder probeerde ze mij te overtuigen met cijfertjes dat kinderen die met een tlv pro die toch op een vmbo basis zijn gestart 90% gewoon een diploma halen. Dan kan je die kids toch net zo goed een lwoo beschikking geven?! Ik ga nog even goed de voors en tegens afwegen maar ik denk wel dat ik bezwaar indien. Ik heb eigenlijk niets te verliezen toch?

Grimm

Grimm

26-09-2018 om 18:09 Topicstarter

Het wachten is voorbij

In het kort: we hebben gelijk gekregen! De tlv pro had niet afgegeven mogen worden! Het samenwerkingsverband heeft zich niet aan de wet gehouden en heeft in de procedure verschillende steken laten vallen. Niet alleen voldoet het kind niet aan de criteria maar er had ook een schriftelijke zienswijze van ouders bij de aanvraag gemoeten. Verder hadden ze binnen 10 dagen na afgifte een onderbouwing moeten sturen en iets met dat een kind die op vmbo basis met lwoo geen tlv pro hoort te krijgen? Dat stuk moet ik nog even goed nalezen! Ik ben iig heel blij!

Addmoeder

Addmoeder

26-09-2018 om 23:09

Grimm

Wat heerlijk om te lezen, goed gedaan! Aanhouder wint! )

Grimm

Grimm

27-09-2018 om 10:09 Topicstarter

Alle punten

@ addmoeder, de aanhouder heeft idd gewonnen! Voor ons als ouders is het heel fijn om gelijk te krijgen en dat instanties niet zomaar een loopje met je kunnen nemen!

1. Met de toelating tot het vmbo is onverenigbaar de gelijktijdige beoordeling dat de leerling toelaatbaar is tot het praktijkonderwijs.
2. Het ontbreken van een op schrift gestelde zienswijze van de ouders bij de aanvraag tlv pro. Een handtekening op (in dit geval verkeerde document) is niet voldoende.
3. De leerling voldoet niet aan de praktijkonderwijs geldende wettelijke criteria leerachterstanden.
4. Niet duidelijk is welke deskundigen zijn geraadpleegd en hoe hun advies inhoudelijk luidt.
5. Deskundigenadvies dient te zijn vervat in de onderbouwing van het tlv besluit.
6. Onderbouwing moet aan ouders worden verstrekt, binnen 1 week na afgifte tlv pro.

Dit zijn alle punten waar het samenwerkingsverband steken heeft laten valken.

Zomer

Zomer

27-09-2018 om 11:09

Goed zeg!

Ik heb dit draadje meegelezen en gefeliciteerd Grimm. Heel goed dit!

Grimm

Grimm

27-09-2018 om 19:09 Topicstarter

Bedankt

Bedankt Zomer!

Ik heb het samenwerkingsverband vandaag gelijk gemaild:

26 september jl. heeft de landelijke bezwaaradviescommissie toelaatbaarheidsverklaring advies uitgebracht inzake ons bezwaarschrift tlv pro. De commissie adviseert het bestreden besluit in te trekken. Wij gaan er van uit dat u dit advies gaat opvolgen en horen graag van u in welk tijdsbestek de tlv pro zal worden omgezet in een toewijzing lwoo.

Jammer genoeg is het een advies wat gegeven wordt. Hopelijk gaat het samenwerkingsverband meewerken. Anders zullen we ook nog naar de rechter moeten denk ik...

Zwanske

Zwanske

05-06-2019 om 21:06

Wat als..

Maar wat als het kind een iq heeft van 88 en begrijpend lezen meer dan 3 jaar achterstand? Rekenen is e6 niveau.
Al jaren zeggen ze dat zoon naar Pro moet maar nu blijkt zijn iq wrs te hoog.
Ik begrijp dat niet want het schoolse niveau blijft toch hetzelfde? Zoon zit nu in groep 7 en ben erg benieuwd wat ze nu hiermee doen. Iemand hier ervaring mee?

Triva

Triva

06-06-2019 om 08:06

Ze kijken naar drie dingen: achterstan bg, achterstand rekenen en iq. Stuur eens een mailtje naar de pro en vmbo basis en vraag het ze? Jouw kind valt maar op 1 vd drie punten uit. Getest op dyslexie? Elke dag 15 min taalhuiswerk?

Triva

Triva

06-06-2019 om 08:06

Hij loopt maar 1 jaar achter op rekenen he? Dat is echt niet genoeg voor pro.

Ik zou echt inzetten op elke dag thuis wat doen met squla of ambrasoft.

Zwanske

Zwanske

06-06-2019 om 09:06

Hij zit al vanaf begin op sbo. Hij is 3x getest op iq. 1e x 76 2e x 78 en nu 88. Vandaar dat ze altijd hebben gezegd pro.
Avi is e5 maar begrijpend lezen m4 dus heel laag. Rekenen is het probleem niet nee..
Hij krijgt al heel veel hulp omdat hij op het sbo zit dus heel veel meer kunnen we er niet uithalen. Hij heeft ook sociaal verbaal communicatiestoornis(vroeger pddnos)
Ik vind pro prima maar nu met dit iq twijfel ik of hij niet gewoon vmbo met lwoo kan.

Zwanske

Zwanske

06-06-2019 om 10:06

Dyslexie

En nee hij is niet getest op dyslexie want zijn iq was er te laag voor aldus de leerkracht. Nu niet meer dus maar ik herken hem er niet in.

Triva

Triva

06-06-2019 om 12:06

stel je niet

teveel voor van die extra hulp op het SBO.

Kom op, je kunt echt zelf ook van alles doen hoor door te oefenen. Dat had ook gemoeten als hij wel dyslexie had gehad.

Nogmaals; mail PRO en een vmbobasisschool eens.

Uitzoeken

Het IQ biedt geen verklaring voor de slechte leerresultaten.

Als er geen verklaring is voor de slechte leerresultaten, dan wordt het heel moeilijk om een prognose voor de toekomst te geven. En dus kun je er ook geen goed advies bij geven.

De sbo-school moet dus gaan uitzoeken waar de slechte leerresultaten op begrijpend lezen door komen. Hoe gaat begrijpend luisteren? Hoe gaan woordenschat-toetsen? Ligt het aan de mondelinge taalvaardigheid, aan het technisch lezen (E5 lukt wel, maar het kost zo veel concentratie/werkgeheugen, dat er niets overblijft om de tekst nog te begrijpen), of aan allebei?

Een behandeling proberen kan ook een manier zijn om tot diagnostiek te komen. Remedial teachers kunnen doorgaans in 3 maanden (met wekelijkse sessies en huiswerk) goed zeggen of een behandeling aanslaat of niet. Als een dyslexie-behandeling aanslaat, dan zal dyslexie een belangrijke factor geweest zijn in de problematiek. Als een visualisatie-training aanslaat, dan zal daar wel een tekort hebben gezeten. Etc.

Zwanske

Zwanske

06-06-2019 om 14:06

Oefenen

Geloof me we hebben veel geprobeerd te oefenen maar dat hebben we nu opgegeven. Het gaf alleen maar frustratie en drama.
Het is een combinatie van dingen. Hij heeft een lage woordenschat, hij heeft faalangst, hij neemt alles letterlijk en hij heeft ook geen motivatie.
Begrijpend luisteren testen ze daar niet maar simpele opdrachten begrijpt hij wel als ik ze voorlees maar als hij het zelf leest soms niet.

Syboor: ik heb meerdere malen aan school gevraagd wat ik nog meer kon doen of wie of wat ik kon inschakelen maar ze wisten het niet, het was ook niet nodig want ze oefenen daar al zoveel en daarmee ging hij ook niet vooruit. Nu met deze iq uitslag lijken ze ineens wakker geschud.

Over een paar weken hebben we weer oudergesprek en dan gaan we het bespreken en dan wil ik niet met een kluitje in het riet gestuurd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.