Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Initiatiefwetsvoorstel ouderbijdrage

Donna

Donna

20-10-2019 om 20:10

Dees

Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je:
“Want op het moment dat wij een schoolreis organiseren verwachten ze dag hun kind mee gaat en raken ze van slag als er een alternatief wordt aangeboden voor de niet betalende kinderen. Maw dan moeten de andere ouders de schoolreis ophoesten.”

Daarna beweer je dat iedereen mee mag en kinderen niet het slachtoffer mogen worden. Wat is het nou? Jullie zijn in ieder geval ergens in aanloop naar het schoolreisje toe op het idee gekomen dat het wel prima zou zijn kinderen thuis te houden van een schoolreisje. Nogmaals, jullie zijn niet de enige ouders, ik maak het met de stichting vaker mee. En de stichting komt in dergelijke zaken altijd over de brug. Maar wat een verschrikkelijke armoede dat je het als OR niet zelf voor elkaar krijgt zeg.

Vervolgens zeg je:
“Mensen kunnen de OR wel mailen als er betaalproblemen zijn en dan is het naganoeg standaard antwoord dat wij het oplossen.”

Jullie zouden helemaal niet gemaild mogen worden over betaalproblemen van andere ouders en dat al helemaal niet als mogelijkheid communiceren. Nogmaals, ik zou maar eens uit gaan zoeken of dit überhaupt wel mag. En ik herhaal: ik vind het onprofessioneel. De school zou hierop in moeten grijpen, net als in het geval zoals door Alkes beschreven.

Dees

Dees

20-10-2019 om 20:10

Donn

In het verleden zijn er alternatieven geboden, or regelde het schoolreis en de school het alternatief.

Op een later moment (toen ik bij de OR kwam) heb ik ervoor gekozen om iedereen mee te laten gaan. Maar dat was nog niet algemeen bekend want er kwamen al de eerste klachten over het niet mee kunnen van de kinderen en dat terwijl iedereen gewoon uitgenodigd is voor de schoolreis.

Als ouders ons mailen over betaalproblemen kiezen de daar zelf voor. En ja dat is uitgezocht dat mag gewoon.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2019 om 21:10

Ik vind het laakbaar

wanneer een professionele instantie als een school de schoolreis en de betaling daarvoor uitbesteedt aan de ouders. Dan is privé-informatie over/van leerlingen/ ouders dus bekend bij andere ouders.

Hmmm, tegelijkertijd: waarom verbaast me dit soort onprofessioneel gedrag me nu niet van een basisschool.....!?

Donna

Donna

20-10-2019 om 22:10

Aagje en juridische vragen

Ja, maar dat geldt niet alleen voor de schoolreis, maar voor de hele ouderbijdrage. Vreemd ook dat een enkele ouder kan / enkele ouders kunnen bepalen of leerlingen uitgesloten worden van een schoolreis, kerstviering,
Sinterklaascadeautje. Daar zou de school toch een visie over moeten hebben? Ouders die in de OR zitten doen wat simpel vrijwilligerswerk en zijn geen gekozen vertegenwoordigers. Zij zouden helemaal niet zoveel zeggenschap moeten hebben. Ik ben wat informatie gaan zoeken over de AVG in het onderwijs en ik denk dat de ruimte van een OR wat betreft de inning van de ouderbijdrage niet nog kleiner is dan ik dacht. Leest hier een jurist mee die hier meer over kan zeggen? In hoeverre kun je als school een vrijwilliger die toegang heeft tot privacygevoelige informatie bijvoorbeeld geheimhoudingsplicht opleggen? En gebeurt dat in alle gevallen? Volgens mij is de school verantwoordelijk als een vrijwilliger privacygevoelige informatie met derden deelt. Is het voor een school dan niet veel verstandiger de hele inning van ouderbijdrages over te nemen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2019 om 22:10

Donna

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Dees

Dees

21-10-2019 om 06:10

Toestemming

Als ouders toestemming geven tot het verstrekken van informatie aan de penningmeester van de OR dan zie ik er totaal geen probleem in, en die toestemming wordt hier jaarlijks gevraagd en in de meeste gevallen ook gegeven.

Yfke

Yfke

21-10-2019 om 08:10

Dees

Hoe wordt die toestemming gevraagd aan de ouders?
Soort van automatisch, onopvallend (in een soort algemene voorwaarden) of heel expliciet?
En ze kunnen dus wel makkelijk toestemming onthouden zonder dat ze het gevoel hebben dat hun kind of zijzelf problemen krijgen.

Veel oudere zullen er overigens niet eens over nadenken hoe raar het is dat dit gebeurt.

Dees

Dees

Helemaal vrij

Iedere ouder krijgt aan het begin van het schooljaar tijdens een gesprek ook een formulier en daar kunnen ze zelf invullen welke toestemmingen ze geven. Al dan niet foto op de website al dan niet deelnemen aan de groepsapp info verstrekken aan de or staat daar dus ook op.

voormalig secretaris OR

voormalig secretaris OR

Even voor Dees opnemen

Om te weten dat er ouders zijn die niet willen betalen hoef je echt de boeken niet in te zien. Bij ons waren die ouders daar een soort van "trots"op, die stonden dat bij het hek luid en duidelijk voor iedereen te verkondigen.
Ouders met een te krappe beurs betaalden in termijnen en soms niet helemaal volledig (vaak contant, iedere vergadering kwamen er envelopjes met geld op tafel)
Ja dan wist iedereen van de Or wie dat waren, omdat iedereen wel envelopjes ontving. Daar werd verder niet over gepraat.
Een gedeelte van de "niet kunnen betalen" ouders bleef onder de radar. Zij betaalden niet en niemand wist wie dat waren.
Wij werkten meestal met een geschat budget van 70% van de leerlingen waarvoor betaald werd. Bleek het aan het eind van het jaar meer te zijn dan kon er bij het eindfeest iets extra gedaan worden of we trakteerden op de laatste schooldag op ijsjes.

Kinderen uitsluiten hebben wij nooit gedaan, met tegenvallende inkomsten werd er veel geschooid bij lokale odernemers, die soms ook uit zichzelf dingen aanboden. Spullen die overbleven van bepaalde acties bijvoorbeeld. Kreeg ik 150 bidons (werden gratis uitgedeeld bij aankoop van 3 flessen sportdrank, maar nemand nam ze mee) Hadden wij een leuke verrassing tijdens de avondvierdaagse.
Opvallend was dan wel dat de niet willen betalen ouders dan commentaar hadden dat hun kind geen bidon kreeg, wat op zich wel logisch was , want hun kind nam niet deel aan de avondvierdaagse.
Deelname aan de avondvierdaagse was het enige dat bij ons echt betaald moest worden. Niet betaald was geen deelname. Iets uit het plaatselijke comité, betalen voor het aantal leerlingen per school en daar dan medailles voor krijgen.

Dus ook

geeft u wel of geen toestemming over het al dan niet betalen van acitiviteiten?

Tsjor

Donna

Donna

21-10-2019 om 09:10

School

Dan moet de school de toestemming aan de OR van het formulier afhalen. Dat past helemaal niet in het rijtje en de school kan de privacy van de ouders op deze manier niet borgen. De betreffende ouders zullen de wijze waarop de penningmeester met de gevoelige informatie omgaat echt niet op prijs stellen in dit geval. Onprofessionele toestanden inderdaad, en dus tijd voor een professionaliseringsslag op school!

skik

skik

21-10-2019 om 10:10 Topicstarter

Dat gedoe voor die paar tientjes

Ik heb de ouderbijdrage op de basisschool altijd betaald. Niet omdat ik het een goede besteding van het geld vond maar om geen gezeur te krijgen. Ik denk dat scholen zich een hoop gedoe kunnen besparen door die paar tientjes niet in rekening te brengen en de activiteiten te beperken. Ik ontplofte bijna toen een juf vertelde geen tijd te hebben om schriftjes na te kijken omdat ze het te druk had met de paascommissie. Je hebt op zo'n basisschool niet zoveel te kiezen, alle scholen vragen een ouderbijdrage van een paar tientjes, als je niet betaalt krijg je toch scheve ogen. Ouders die echt moeite hebben om dat geld bij elkaar te krijgen voelen zich schuldig en gaan vaak above en beyond om het toch bij elkaar te schrapen. Afschaffen die handel.

skik

Dees

Dees

21-10-2019 om 10:10

Donna

Donna,

Als de betreffende leden een AVR overeenkomst tekenen kan de school dat wel waarboregen. Er is bij de or maar 1 iemand die weet wie wat betaald heefr
Onprofessioneel is het als je dat niet beseft.

Donna

Donna

Skik

Ja, helemaal eens. Een OR is prima, maar dan wel alleen als activiteitencommissie.

Donna

Donna

Dees

Het is een oordeel over de professionaliteit van de school, niet over jou. Ik geloof best dat je de beste intenties hebt. Het is tegelijkertijd ontzettend vreemd dat mede-ouders met betaalproblemen zich tot jou wenden. Dat de school dit wel een prima gebruik vindt, zegt echt wel iets over professionaliteit. Nogmaals, ik zou bedanken voor deze rol, die de jouwe nooit had mogen zijn.

Flavia

Flavia

skik

ouderbijdragen varieren van een paar tientjes tot enkele honderden euro's.
Ik kan je het voorbeeld van een school geven: € 695 per kind bij een gezamelijk inkomen van € 50.000 (dat is een ft+pt inkomen) , voor de laagste inkomens groep € 495.

Omdat ze de bekostiging vanuit het rijk niet voldoende vinden kopen ze daar extra leerkrachten van maar ook extra schoonmaak, RT etc.

Ze hebben dat juridisch dicht getimmerd door er een vereniging van te maken. Gesubsidieerd particulier onderwijs dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 11:10

Flavia

830/jaar hier, ongeacht ouderinkomen. Ook een schoolvereniging, zo werken die dingen blijkbaar.

830 euro?

Dat is toch werkelijk absurd. Een school die publiek gefinancierd wordt en door een hoge ouderbijdrage lekker selecteert op draagkrachtige ouders.

Ouderraad basisschool

Ik ben ook penningmeester van de Ouderraad. De Ouderraad is hier een echte officiële vereniging, alle vergaderingen zijn openbaar. Via de school krijg ik de lijst met de gegevens van de kinderen en dit staat ook benoemt in de avg. Ik plaats een mededeling op de besloten site over de ouderbijdrage. Ik hou bij wie betalen en wie niet. In februari/maart plaats ik een algemene herinnering en gooi ik twee weken later nog persoonlijke herinneringen bij de betreffende ouders in de bus (zodat niemand, behalve ik, weet wie dat er nog niet betaald heeft). Na die laatste ronde weet ik hoeveel er in kas is voor de schoolreis. Mocht het echt de spuigaten uitlopen dan overleg ik met de directeur of er een alternatief programma, potje etc. is voor de schoolreis. Onze ouderraad regelt alle activiteiten inclusief sinterklaaskado en de schoolreis voor 25 euro per kind. Dus extreem duur zijn we niet. We krijgen aanvullend en in overleg vanuit school de beschikking over een deel van cultuur- en gemeentepotjes. Ik denk dat de ouderbijdrage hier op 95% zit en die niet betalen zijn toch wel mensen waar je het van verwacht omdat het vaak dezelfde zijn, ze in scheiding liggen etc.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 14:10

Alkes

Schandelijk genoeg zijn de cito-scores ook nog de hoogste van de regio (50% van de leerlingen gaat naar het vwo) en is het verder een hele leuke kleinschalige school.

Lekker overzichtelijk: 1 klas per groep.

Je zou het ieder kind gunnen

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 14:10

Oh ja

Uitjes moeten apart betaald worden!

vlinder72

vlinder72

21-10-2019 om 18:10

Ach ad

Bij ons ook een school met 1 groep per klas. Geen idee wat de cito uitslagen zijn. Totaal niet boeiend namelijk.

Ik woon ook in een stad.

Mijn kinderen gingen van de basisschool af met een havo advies, een vwo advies en nog een vwo advies. Ik verwacht dat mijn jongste ook vwo advies krijgt.

En dat voor maar 25 euro per jaar (schoolreisje wel apart betalen maar dat is niet jaarlijks).

Belachelijk van een school om 830 euro per jaar te vragen (eisen). Dat zou per direct verboden moeten worden. Wil je persé elitair privéonderwijs dan betaal je daar maar voor maar niet op deze manier kinderen buitensluiten. Dus bij jou op school mag een kind van bijstandsouders niet datrdie school want dat kunnen ze niet betalen? Schandalig. Nederlands onderwijs hoort voor iedereen beschibaar te zijn. Vrije keuze en niet met drempels door middel van een enorm hoog bedrag aan ouderbijdrage.

Anoniem

Anoniem

21-10-2019 om 19:10

Verplichte ouderbijdrage bij verenigingen

Ook bij verenigingen is een verplichte ouderbijdrage niet toegestaan. Net inspectierapporten van een aantal verenigingen gezocht, maar kijk bijvoorbeeld in het rapport van de Capelse schoolvereniging bij ‘Wat moet beter’

Donna

Donna

21-10-2019 om 19:10

Ach Ad Hombre

De keuze voor een schoolvereniging kan ik op een aantal redenen best begrijpen. Maar uit het argument dat ze zulke hoge schooladviezen uitbrengen en de Cito-scores hoog zijn, vind ik eerlijk gezegd wat triestigs uitgaan. Je begrijpt toch wel dat deze gegevens niets zeggen over de kwaliteit van het onderwijs? Sterker nog, gezien de leerlingpopulatie op de gemiddelde schoolvereniging ben ik van de door jou genoemde cijfers niet zo onder de indruk. In onze woonplaats is geen vereniging, maar de school met vergelijkbare kenmerken (zonder hoge ouderbijdrage overigens) scoort aanzienlijk beter. De beste voorspellende waarde voor het schooladvies is immers het opleidingsniveau van de ouders. Als je dat meeneemt zijn er scholen die het nog een stuk beter doen. Financieel is een ouderbijdrage van rond de 1000 euro geen handige keuze. Anders dan in de VS bijvoorbeeld heeft de keuze voor zo een type basisschool bijvoorbeeld geen invloed op de doorstroom naar beter voortgezet onderwijs. En dat vind ik heel goed!

Bo

Bo

21-10-2019 om 20:10

vlinder

"Er zijn basisscholen die een heel hoge ouderbijdrage vragen en op die manier kleine klassen, extra leraren, betere lessen en begeleiding etc financieren.
Je moet betalen anders hoef je niet komen. Ik vind dat raar. Dan heb je eigenlijk een soort privéschool maar dan gesubsidieerd. Dat kan toch niet de bedoeling zijn."

Nee vind ik niet. Zo is het hele Nederlandse onderwijssysteem georganiseerd. Er zijn scholen die een doopbewijs eisen, anders hoef je niet te komen. En niet alleen in de bible belt. Dat vind ik minstens net zo'n selectiecriterium. Daar hoor ik je dan niet over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.