Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Hoger cijfer als je buitenlander bent | Pagina 9 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hoger cijfer als je buitenlander bent

Lou

Lou

21-01-2020 om 19:01

Hier ook vreselijk

Mijn dochter had dat ook vreselijk gevonden. Het enige leuke aan groep 8 was dat ze weg mocht van de basisschool en dat had zeker ook te maken met de postcode-ratjetoe aan niveaus door elkaar.

Triva

Triva

21-01-2020 om 20:01

Floria

"Niet zoveel waarde hechten, zeg je maar aan de andere kant lijk je het wel helemaal goed te vinden dat je eigen zoon op een andere manier getoetst wordt zodat hij een hoger cijfer haalt."

Lekker dan, ik geef aan dat ik niet gelukkig ben met die cijfers omdát mijn zoon zich te pletter leerde maar nooit hoger haalde dan een 6 op topo omdat spelling meetelde. Toen ze hem mondeling gingen overhoren haalde hij 9 en 10. Dat is best leuk voor hem als iedereen met een beetje moeite 8 of hoger kan halen terwijl hij echt uren en uren er in stak en nog thuis kwam met een zesje.

Triva

Triva

21-01-2020 om 20:01

mijn beide zonen hadden drie jaar bij elkaar op het VO ook verschrikkelijk gevonden en ik geef vooral jongste gelijk nadat ik een stukje Jeugdjournaal heb gezien....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2020 om 22:01

Dat werkt alleen voor de middenmoot

Dus ik hoop ook dat het voorlopig alleen nog maar bij een plan blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-01-2020 om 23:01

Ratjetoe

de postcode-ratjetoe aan niveaus door elkaar.===

Voor ik verkeerde conclusies trek...wat bedoel je hier precies?

Arda

Arda

22-01-2020 om 00:01

Fijn

Ik heb zelf op een soort van middenschool gezeten en ik vond het heel fijn. Geen enkel probleem om met andere niveaus door elkaar te zitten. Daarna heb ik gewoon vwo gedaan terwijl klasgenoten havo of mavo gingen doen.

Voor veel kinderen zou het een goede oplossing zijn maar niet voor alle kinderen. Het zou wel goed zijn als er meer verschillende oplossingen zijn. Dus voor kinderen die wat meer laatbloeiers zijn is de middenschool of een verlengde brugklas heel goed. Voor andere kinderen is het beter dat ze meteen gymnasium of vbo gaan doen.

Triva

Triva

22-01-2020 om 01:01

Arda

Dus jij was een laatbloeier? En die klasgenoten dan die mavo gingen doen?

Maar het is voor mij ook duidelijk: dit is voor sommige leerlingen fijn, vooral de middenmoot. Maar niet voor iedereen. Ik denk juist dat je al eerder op de basisschool moet schiften. Geef rekenen en taal op niveau ipv op leeftijd! Behandel zaakvakken en gym op leeftijd!

Als ik zie hoe bang men elkaar hier al maakt met een havo/vwo brugklas als men denkt dat een kind vwo aan moet kunnen (hell no die havisten trekken het niveau omlaavg en jouw kind doet niks meer, of: nu moet het gemiddeld veel hogere cijfers halen terwijl op alleen vwo ook onvoldoendes mogen) dan denk ik dat heel veel ouders het ook helemaal niet willen.

Ouders willen vooral dat hun kind op het laagste niveau zit van een combiklas en beseffen niet wie dan de klasgenoten van hun kind moeten worden ,:)

@nnemoon

@nnemoon

22-01-2020 om 07:01

Vreselijk!

Het lijkt mij vreselijk. Mijn zoon heeft jarenlang op zijn tenen moeten lopen om het niveau in de groep op de basisschool bij te kunnen houden. Heel fijn voor je zelfvertrouwen. Hij deed vreslijk zijn best maar er zat gewoon niet meer in. Het was voor hem een verademing om naar het voortgezet onderwijs te gaan. Eindelijk met gelijkgestemden in een klas. Ik denk ook dat het alleen voor de middenmoot een goed idee is, niet voor kinderen aan de onder- of bovenkant. Of misschien makkelijker opstromen voor laatbloeiers?

@nnemoon

'Of misschien makkelijker opstromen voor laatbloeiers?'

Dan kunnen ze beter het opstromen normaler maken.

Meer opties ....

Ik den ook dat dit alleen voor de middenmoot goed werkt. Mijn dochter zit nu ook in een verlengde brugklas (heel de school heeft 3 jaar brugklas Havo/Vwo). In de praktijk gaat ongeveer 90% naar het niveau wat ze meer dan 3 jaar geleden op de basisschool hebben gekregen. Dus blijkbaar zijn er toch niet zoveel laatbloeiers en ook weinig kinderen, die zich naar beneden laten trekken door een lager niveau van de klasgenoten. Hoewel de ‘VWO’ ouders daar bang voor waren en de ‘Havo’ ouders over het algemeen dachten dat hun kind een laatbloeier was .

Er zij hier ook scholen die een verlengde brugklas hadden van 3 jaar en nu zelfs in de eerste al op niveau indelen, omdat het systeem bij hun niet werkte.

Ik woon in een grote stad, maar hier maar 1 scholengemeenschap met zowel VMBO als Havo (en daar moet nog vaak geloot worden). Dus als je kind qua niveau daar tussen zit heb je weinig keus.
Opstromen en afstromen zou ook makkelijker gemaakt moeten worden (tussendoor, maar ook na je eindexamen ).

Triva

Triva

22-01-2020 om 08:01

Maak opstrimen makkelijker (afstromen is toch niet zo moeilijk?) door les te geven op het eigen niveau. Dus wiskunde op vwo en Nederlands op vmbot. Daarvoor hoef je niet drie jaar bij elkaar in de klas te zitten, je moet de vmbo, havo en vwo docent tegelijk inroosteren!

Afstromen

Afstromen kan voor de kinderen moeilijk zijn als ze naar een andere school zouden moeten.
En je kan bijv. niet afstromen van 4 VWO naar 5 Havo ( in ieder geval op onze school niet).

Triva

Triva

22-01-2020 om 08:01

Zonnebloempje

Ja dus je wilt meer scholengemeenschappen? Afstromen is niet moeilijk of wordt tegengewerkt maar is voor de leerling vervelend als het een andere school moet worden, dat is overigens precies hetzelfde als met opstromen.

Van VWO4 naar HAVO5 kan gewoon niet, in VWO5 worden ook examenonderdelen gedaan, net zoals in HAVO4. Na VWO3 moet er goed gekeken worden of het HAVO4 of VWO4 wordt. Later is inderdaad lastig maar of je dat moet willen veranderen?

Lou

Lou

22-01-2020 om 09:01

Kaaskopje

Wat ik bedoelde is dat op de basisschool van alles door elkaar zit, omdat de kinderen niet op niveau bij elkaar in de klas zitten maar op basis van wijk of dorp. Logisch dat je dan alle niveaus door elkaar hebt. Veel kinderen zijn blij als ze daar vanaf zijn, dat ze na de basisschool eindelijk worden ingedeeld op niveau.

(Ik bedoelde dus niet dat het speciaal in mijn postcodegebied een ratjetoe is of zo.)

Niet perse meer scholengemeenschappen ....

Niet zozeer meer scholengemeenschappen, maar meer verschillende combi’s. Hier heb je voornamelijk havo/atheneum of VMBO. Combi VMBO/Havo zou ook erg gewaardeerd worden.

Waarom zou het niet willen veranderen, dat het ook mogelijk wordt van 4 VWO naar 5 Havo ?

Trivs

Trivs

22-01-2020 om 09:01

Zonnebloempje

Omdat je dan vd havisten vraagt om alles in 1 jaar af te ronden wellicht? Dat doen ze op VWO toch ook niet? Er worden tentamens afgenomen in Havo4, prettig voor de verdeling van alle stof die anders tussen begin sept en eind maart zou moeten.

Enna M.

Enna M.

22-01-2020 om 10:01

wel een goed idee

In het grote buitenland gebeurt het al en in Nederland is de kansenongelijkheid echt een ding waar al jarenlang kritiek op is. Afgezien van dat vroege selectie voor een deel van de kinderen nadelig is, wordt keer op keer vergeten dat egalitaire samenlevingen het welvarendst zijn en de best draaiende economieën hebben. Scholen die nu al pas differentiëren in de 3e of 4e klas scoren relatief goed (o.a. Vrije scholen).

Vooral geschikt voor de middenmoot misschien, maar de middenmoot is heel groot. De helft van de 30-35 jarigen in Nederland is hoogopgeleid. Daar zit een groot deel van de middenmoot, durf ik wel te stellen. Daarnaast is bekend dat zwakkere leerlingen zich wel optrekken aan sterkere leerlingen, maar dat er voor het tegenstelde (sterke leerlingen worden neergehaald door zwakke leerlingen) geen aanwijzingen zijn. Sterker nog, een sterke leerling die een zwakke leerling helpt, ondervindt daar juist voordeel van. Hij ontwikkelt zijn sociale vaardigheden, inlevingsvermogen etc.

Ik vind het wel weer opvallend dat hier gelijk geroepen wordt door mensen dat hun kind toch zeker geen middenmoot is....of dat er gemixt wordt met andere postcodegebieden...? (klinkt dubieus).

Verder:
"Dus wiskunde op vwo en Nederlands op vmbot. Daarvoor hoef je niet drie jaar bij elkaar in de klas te zitten, je moet de vmbo, havo en vwo docent tegelijk inroosteren!"
Juist voor dit is het toch handig, zo'n middenschool? Wat Triva voorstelt betekent dus dat je voor elk vak 3 à 4 docenten tegelijk paraat moet hebben.... volgens mij zijn die er niet eens in die aantallen voor alle vakken op de school van mijn zoon. Afgezien van dat je dan meer docenten met een kleine aanstelling moet aantrekken.

Floria

Floria

22-01-2020 om 10:01

praktijk?

Hoe gaat dat dan in de praktijk? Kind A gaat het eerste uur naar wiskunde op het hoogste niveau, kind B naar het middelste niveau, kind C naar het laagste niveau. Hier kan ik me een voorstelling bij maken.

Ik kan me alleen niet voorstellen hoe je dan na 3 jaar een niveauindeling uitgesteld hebt. De klas van A zal veel sneller gaan en meer behandelen dan de klas van C. Wanneer kan er dan gewisseld worden? En zelfs voor een dergelijke indeling moet je al een niveau bepaald hebben vooraf. (Dan krijg je dat weer: mensen die hun kind uit/niet in dat laagste niveau willen.)

Ook zal de meerderheid zijn vakken gewoon allemaal op hetzelfde niveau volgen en zal kind A misschien helemaal nergens bij kind C in de klas zitten.

Waar zitten de kansen dan?

EnnaM

'Daarnaast is bekend dat zwakkere leerlingen zich wel optrekken aan sterkere leerlingen, maar dat er voor het tegenstelde (sterke leerlingen worden neergehaald door zwakke leerlingen)'

Tuurlijk wel. Slimme kinderen raken depressief en ongemotiveerd als ze voor de 4e keer klassikale uitleg over rekenen of spelling moeten uitzitten. Waarom denk je dat zo veel basisscholen plusklassen, kienlessen en andere verdieping en verbreding aanbieden?

Enna M.

Enna M.

22-01-2020 om 11:01

inderdaad

Afgezien van de roostertechnische moeilijkheden is er geen sprake van kansengelijkheid als je de kinderen voor verschillende lessen opsplitst. Dat zie je nu al op de basisschool gebeuren met plusklassen natuurlijk.

Ik kan mij herinneren dat ik vroeger toen ik op het gymnasium zat in het eerste jaar boeken had voor mavo/havo/vwo, bijvoorbeeld voor wiskunde. Vooral bij de opgaven werd er gedifferentieerd op niveau. Het biologieboek van mijn zoon (zit op vwo+) is ook voor mavo/havo/vwo. Voor vwo zijn er extra teksten en andere opgaven (werkboek is wel havo/vwo of alleen vwo), de basis is voor alle niveaus gelijk.

Als je met zulk lesmateriaal werkt kun je betrekkelijk eenvoudig verschillende niveau's tegelijk lesgeven. Ze leren allemaal over hetzelfde onderwerp - bijvoorbeeld de bloedsomloop - dus dat kun je klassikaal uitleggen. Een vwo'er kun je meer verdieping geven en om meer inzicht, van een mavist vraag je alleen het basisbegrip. In het begin vraag je iedereen alle opgaven te maken en daar ga je vanzelf een schifting merken; de kinderen die echt het vwo-niveau niet aankunnen haken af en het gemotiveerde kind met een vermeend mavo-havo advies die de vwo-opgaven wel snapt, heeft een succeservaring en stroomt makkelijker op. Bovendien raakt hij niet gedemotiveerd omdat op de mavo net niet genoeg uitgedaagd wordt.

Enna M.

Enna M.

Sydney

"Tuurlijk wel. Slimme kinderen raken depressief en ongemotiveerd als ze voor de 4e keer klassiekale uitleg over rekenen of spelling moeten uitzitten. Waarom denk je dat zo veel basisscholen plusklassen, kienlessen en andere verdieping en verbreding aanbieden?"

1) slimme kinderen hoeven tegenwoordig alláng niet meer 4x dezelfde klassikale uitleg uit te zitten maar mogen vaak al zonder instructie aan de slag en er wordt al gedifferentieerd in het werk in de vorm van routeboekjes, rekentijgers etc.

2) plusklassen zijn veelal een manier om (hoogopgeleide) ouders over te halen om voor de school te kiezen. In praktijk valt of staat de plusklas met degene die die lessen geeft. Ze zijn vaak te vrijblijvend, of nog steeds te makkelijk voor de echt hoogbegaafde leerling.

Slimme kinderen die depressief raken op de basisschool worden niet depressief van enkel te makkelijke uitleg. Dat heeft ook nog te maken weinig aansluiting hebben in de klas, onbegrip van de leerkracht, persoonlijke omstandigheden etc.

Floria

Floria

"Slimme kinderen die depressief raken op de basisschool worden niet depressief van enkel te makkelijke uitleg. Dat heeft ook nog te maken weinig aansluiting hebben in de klas,"

Dan is het dus geen goed idee om ze op de middelbare school nog langer in zo'n gevarieerde klas te houden.

Arda

Arda

22-01-2020 om 12:01

Trivia

Ik heb geen idee eigenlijk of ik een laatbloeier was. Mijn ouders hadden de school niet daarop uitgezocht maar we verhuisden rond die periode naar een nieuwe stad en iemand raadde deze school aan omdat de sfeer goed was. Dus toen koos mijn moeder daarvoor. Het was een goede keuze omdat het een vrij turbulente periode was met veel problemen thuis dus mijn schoolprestaties waren in die periode vrij grillig. Op zich dus heel goed dat ik niet direct hoefde te kiezen. Ik kan me ook niet herinneren dat ik het niveau in de eerste jaren hoog of laag vond. In elk geval werkte het voor mij prima en ik kan me bij mijn klasgenoten ook geen problemen herinneren.

Er zijn natuurlijk ook genoeg landen waar niet gedifferentieerd wordt tot latere leeftijd dus het is niet iets wat perse noodzakelijk is.

Ik zou overigens niet alle scholen zo willen want er zijn ook duidelijk kinderen die beter gelijk naar een bepaald niveau kunnen gaan.

bieb63

bieb63

22-01-2020 om 13:01

"Wat ik bedoelde is dat op de basisschool van alles door elkaar zit, omdat de kinderen niet op niveau bij elkaar in de klas zitten maar op basis van wijk of dorp. Logisch dat je dan alle niveaus door elkaar hebt. Veel kinderen zijn blij als ze daar vanaf zijn, dat ze na de basisschool eindelijk worden ingedeeld op niveau."

Wat bedoel je daarmee? Dat is toch altijd zo en zo geweest? Of vind je dat 4-jarigen al 'op niveau' naar de bs moeten? Tegenwoordig is het wel zo, of zou het zo moeten zijn, dan snellere leerlingen extra werk krijgen, en langzamere leerlingen extra/meer instructie. En zo zal het ook gaat op een VO met een langere 'brug'periode.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2020 om 14:01

Gevarieerde klas

Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat pas met de lesstof van het VO naar buiten komt wat een leerling daarmee kán.

Mijn dochter is bijvoorbeeld geadviseerd naar vmbo basis te gaan. Eenmaal daar bleek ze het vak wiskunde te snappen itt tot rekenen op de basisschool. Verrassend, dat wel. Dit was dé hoofdreden voor het advies. Door van alles en nog wat is het haar niet gelukt om op te stromen. Ik acht de kans groot dat als er méér ruimte was geweest om te laten zien wat haar algemene niveau was (havo), het anders had kunnen gaan. Ze was intelligent genoeg voor havo, dus op zijn minst ook voor vmbo-gemengd of -tl. Aangezien het grootste deel van de middenmoot naar vmbo gaat, kan het zomaar zijn dat dit bij meer leerlingen blijkt. Ook bij kinderen die door aannames, gebaseerd op de ouders, lagere adviezen krijgen dan zonder die aannames. Tariq naar vmbo en Laurens havo bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.