Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Hoger cijfer als je buitenlander bent | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hoger cijfer als je buitenlander bent

Klaasj

Klaasj

09-01-2020 om 13:01

Meer?

Is er inmiddels meer dan één universiteit die functies de eerste zes maanden alleen aan vrouwen aanbiedt? Ik heb een zoon, maar ik heb niet het gevoel dat hij benadeeld wordt door deze actie. Als er in de toekomst gemengde teams zijn, is dat voor iedereen beter.
De gedachte dat discriminatie alleen speelde ten tijde van de generatie van onze moeders, en niet voor onze generatie en die van onze dochters lijkt me wat optimistisch.

En later

Met al mijn ervaringen en inmiddels diploma's gesolliciteerd bij een groot IT-bedrijf. Waar ik al de assessments glorieus doorstond met een speciale aantekening voor mijn koelbloedigheid. Maar toch volgens de recruiter: ik heb niet het idee dat je hier voor gemotiveerd bent. Maar ja, jonge moeder en vrouwelijk. Misschien had ik mijn tuinbroek aan moeten doen.
Inmiddels diverse IT-diploma's behaald maar toch bij een grote reorganisatie als eerste eruit, want: ja, projectenwerk was het eerste waar de grote zorginstelling, waar ik op de IT-afdeling op werkte, op bezuinigde.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 13:01

Hanne

"Waarom zou ik het accepteren dat mijn dochter, als gevolg van vooroordelen en van de besluiten van vorige generaties, nog altijd slechtere kansen op de arbeidsmarkt heeft?"

Dat is een leugen. Als vrouwen in een bepaalde branche ondervertegenwoordigd zijn is dat afdoende te verklaren door hun eigen keuzes. Het simpelste voorbeeld daarvan is de medische wereld, waar vrouwen zich wel toe aangetrokken voelen met als resultaat een oververtegenwoordiging in de medische studies.

Mijn huisarts is ook een vrouw (wilde mijn vriendin graag vanwege vrouwendingen). Ik ken ook de nodige vrouwelijke artsen, maar gek genoeg werkt een behoorlijk deel daarvan niet als arts, maar in een gerelateerde functie, of iets totaal anders. Teveel stress vonden ze. Dat *bewijst*

Ik begrijp dat best, ik heb ook geen behoefte aan een 80u+ baan, maar hoe vreemd is het dat de mannen die wel dat soort zware banen ambieren ook de topfuncties krijgen? Niet heel vreemd.

In de meeste gevallen en *zeker* in mijn omgeving worden vrouwen juist voorgetrokken en in de watten gelegd.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 14:01

Sydney

"Of is Adje van na 2018?"

Die 'bij gelijke geschiktheid' regels heb ik geen groot bezwaar tegen, maar dat is niet genoeg voor de linkse meutes. Gewoon schaamteloos een berufsverbot voor mannelijke hoogleraren.

Vrouwenberoepen

De 'vrouwenberoepen' waar ik op solliciteerde kwam ik wel zo binnen. Dan vroeg ik waarom ik aangenomen was, in vergelijking met al die andere kanjers, en dan zei iemand gewoon: nou, ik vond jou de leukste!:-)
Alsof die criteria zo helder zijn waarop je aangenomen wordt.

Ik snap het wel

Mannen en jongens zijn natuurlijk toch gewoon verwende prinsjes. Eeuwenlang hebben ze banen gekregen en promotie gemaakt op basis van alléén hun geslacht. Nu moeten ze ineens echt concurreren, iets laten zien. Dat is hartstikke moeilijk. Maar als ze echt willen, en hard werken, goed hun best doen, lukt het mannen wel om een eerlijke boterham te verdienen. En anders hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken. Dan willen ze gewoon niet graag genoeg.

Die 'bij gelijke geschiktheid' regels heb ik geen groot bezwaar tegen, maar dat is niet genoeg voor de linkse meutes'.

Dus de top van Schiphol was links?

Ad Hombre

Ad Hombre

Klaasj

"De gedachte dat discriminatie alleen speelde ten tijde van de generatie van onze moeders, en niet voor onze generatie en die van onze dochters lijkt me wat optimistisch."

Ik heb de afgelopen jaren in mijn omgeving 3 IT managers zien vertrekken die alle drie werden vervangen door vrouwen. Helaas heb ik van geen van allen een hoge pet op, niet omdat ze vrouw zijn, want ik ken genoeg vrouwen waar ik *wel* een hoge pet van op heb.

Het interessante is dat de gewone werknemers, consultants en architecten nagenoeg allemaal mannen zijn. Het is dus heel onlogisch dat de managers ineens in meerderheid vrouw zouden moeten zijn. De enige logische conclusie is dat er op dat niveau wel degelijk gediscrimineerd wordt maar dan in het voordeel van vrouwen. Of ik moet me natuurlijk vergissen en het zijn allemaal supertalenten, maar daar zie ik weinig tekenen van. Ik zie wel zwalkend beleid en abrupte beslissingen.

Ik wil daarmee niet beweren dat vrouwen ongeschikt zijn voor IT management, maar het geeft wel aan dat er hier absoluut niet wordt gediscrimineerd in het voordeel van mannen.

Over vrouwen in IT gesproken, kennen jullie de avonturen van 'cyberexpert' Rianne van Rijbroek?

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/24/financieel-directeur-centric-al-na-zes-maanden-weg-a3984909

Om je gerust te stellen, die Centric directeur (man) is zelf natuurlijk ook zo gek als een deur.

Ad Hombre

Ad Hombre

Sydney

"Mannen en jongens zijn natuurlijk toch gewoon verwende prinsjes. Eeuwenlang hebben ze banen gekregen en promotie gemaakt op basis van alléén hun geslacht."

Mijn jongste is 10.

Klaasj

Klaasj

de wetenschappelijk medewerkers die al in dienst zijn worden niet ontslagen. En, zoals gezegd, alleen de eerste zes maanden worden functies (ook ud en uhd overigens) alleen aan mannen aangeboden. Er is trouwens ook gewoon een Nederlands woord voor een beroepsverbod.

Zelfdiscriminatie

Dochter heeft een leuke baan, helaas maar voor een beperkt aantal uren, hoewel ze af en toe extra mag werken. Maar ze zou er dit jaar toch nog graag iets extra bij willen doen. Ze overweegt volgend jaar te gaan studeren.
Maar dan krijgt ze een vacature en ze screent meteen de zwakke punten, de eisen waar ze (nog) niet aan voldoet en denkt dan dat ze toch niet aangenomen wordt.
Dan leg ik nog maar eens uit dat dit een 'vrouwendingetje' kan zijn. Mannen, ja generaliserend dus, zien wat ze wel kunnen en waar ze mee binnen kunnen komen, de rest is onderhandelbaar of leerbaar, dus zetten ze zich goed neer met hun passende kwaliteiten.
Goede oefening. Hoewel de vacature waar je een rijbewijs nodig had het niet is geworden, want die heeft ze nog niet, maar het had gekund. Voor hetzelfde geld kon ze tijdelijk meerijden of op de fiets of zo. Soms is er echt wel een mouw aan te passen als je nog niet precies in het plaatje past. En het is maar net wie er verder nog solliciteren en wat die al dan niet kunnen. Probeer het gewoon. Die aanmoediging dus.

Dees

Dees

Discriminatie geslacht

Ach toen ik in 2004 mijn stageplek heel.vroeg had geregeld merkte ik al snel hoe discriminatie op basis van geslacht werkte.

Ik had mijn stageplaats snel geregeld want ik wilde het geregeld hebben. Bij een gerenommeerd accountantskantoor en de directeur leek onder de indruk van mijn werkhouding! Hoge cijfers op school en een gemiddelde werkweek van 30 uur ernaast dat gaf wel aan dat ik van aanpakken wist!

Een week voor de stage hadden we het met een groep studenten erover we overlegden waar we stage zouden lopen en wat we ervan verwachtten en hoe het sollicitatiegesprek ging enzo. 1 klasgenoot haakte ook aan en gaf aan nog geen plek te hebben, iets wat we niet vreemd vonden overigens hij toonde zelden inzet en kwam regelmatig weken achter elkaar niet op school.

Keurig om 8:25 stond ik bij de receptie van mijn stage adres, ik werd binnengelaten en er werd aangegeven dat we even zouden wachten op de andere stagiair. Je begrijpt al dat toen om 9:15 die klasgenoot binnen kwam stappen ik wel erg verbaasd was. Kort werd de procedure uitgelegd en ons uitgelegd hoe de laptop werkte. We kregen te horen dat ze daar in 2 teams werkten en we zaten ieder in een ander team. 10:30 vertrok mijn klasgenoot met een controlleider van het andere team toen hij 4 weken later weer eens op kantoor kwam bleek dat hij elke keer op sleeptouw werd genomen en boventallig controlewerk (waar we voor opgeleid werden) mocht doen. Ik mocht niet mee met mijn team want mijn team vond boventallig inzetten onzin en ik kon mezelf op kantoor nuttig maken met onzinklussen.

Ik was zo pissed en ik wist ook de oorzaak wel.

Hanne.

Hanne.

jammer

Jammer Ad, ik heb je over het algemeen hoog zitten, maar dat je op geen enkele manier ook maar de suggestie lijkt te willen overwegen dat er in het opleiding/werving/selectie proces een al dan niet onbewuste bias is die in het nadeel van vrouwen uitpakt vind ik wil jammer.

Ja vrouwen maken keuzes die niet altijd leiden tot een glansrijke cariere.

Maar ja vrouwen moeten óók vechten tegen (onbewuste)vooroordelen die niet in hun voordeel werken. Vooroordelen die (deels)zijn gevormd door de beslissingen die generaties voor hen hebben genomen.

'Gelijke geschiktheid' is niet zo simpel. Tijdens een sollicitatie worden mensen op véél meer dan alleen het papiertje beoordeeld. Zaken die je niet objectief kan meten, maar waarbij de subjectieve mening van HR/management een rol speelt.

Ik vind het heel naief om te denken dat allerlei vormen van bias daarbij geen enkele rol (meer)spelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

Heerlijk als je een vrouw of allochtoon bent

Je hoeft nooit de schuld van je mislukte carriere bij jezelf te zoeken. Want de man, het patriarchaat!

Hier lees dit aardige stuk eens over een vrouwelijke filosoof die daar minder last van heeft. En leer er wat van.

https://www.trouw.nl/nieuws/filosofe-griet-vandermassen-baudet-heeft-een-punt-er-zijn-ambitieverschillen-tussen-mannen-en-vrouwen~b28d7d60/

(even in een private session openen vanwege de paywall)

Niet alle vrouwen zijn verbitterd en zuur. Verfrissend!

Ad Hombre

Ad Hombre

Hanne

"Jammer Ad, ik heb je over het algemeen hoog zitten,"

Dat is aardig van je.

"maar dat je op geen enkele manier ook maar de suggestie lijkt te willen overwegen dat er in het opleiding/werving/selectie proces een al dan niet onbewuste bias is die in het nadeel van vrouwen uitpakt vind ik wil jammer."

Die vraag is me niet gesteld. Natuurlijk heeft iedereen last van biassen, maar dat dat de schuld van mannelijke discriminatie zou zijn en dat mijn (en andermans) volstrekt onschuldige jongens daarom zouden moeten worden gediscrimineerd, dat gaat nog wel heel wat verder dan erkennen dat er biassen zijn.

"Ja vrouwen maken keuzes die niet altijd leiden tot een glansrijke cariere."

Niet alleen dat. Een groot deel van die bias waar jij het over hebt is *juist* afkomstig van andere vrouwen, moeders, zussen, vriendinnen, collega's. Ik heb zo het vermoeden dat je dat heel goed weet.

Dat maakt het alleen maar extra onredelijk dat mannen daarvoor moeten worden gediscrimineerd.

Ik durf te stellen dat voor een capabele ambitieuze vrouw de baantjes meer voor het oprapen liggen dan voor een vergelijkbare man, maar op een of andere manier heb ik met dat soort vrouwen (ik ken er een paar!) ook nooit dit soort discussies.

Inclusiviteit

Als je constateert dat er sprake is van bevoordeling van mannen dan ben je bitter en zuur. En als je de verantwoordelijkheid voor die discriminatie bij jezelf legt dan ben je 'verfrissend'.
Natuurlijk vraagt het extra inzet om mee te doen als je een sociale minderheid bent. Het is niet anders. Maar het werkt toch echt prettiger, en uiteindelijk profijtelijker, als je het systeem begrijpt en meer ruimte geeft voor diversiteit.

https://www.socialevraagstukken.nl/diversiteit-op-de-werkvloer-heeft-pas-meerwaarde-als-verschil-er-mag-zijn/

"Uit al deze onderzoeken blijkt dus dat de meerwaarde van diversiteit niet zit in het feit dat mensen een andere achtergrond hebben of er anders uitzien. Wanneer mensen zich proberen aan te passen bij de meerderheid functioneren ze meestal slechter in plaats van beter.

Pas als de omgeving inclusief is, in de zin dat verschillen tussen mensen worden erkend en gewaardeerd, is het mogelijk problemen van diversiteit te vermijden, en de meerwaarde ervan te benutten. Het gaat dus niet om diversiteit, maar om inclusiviteit."

https://www.glassdoor.com/blog/20-best-companies-for-diversity-inclusion/
Grote internationale organisaties, die hun werknemers recruiteren in een internationale omgeving zijn overtuigd.

Nu wij provincialen nog.:-)

Hanne.

Hanne.

zuur en bitter of realistisch?

Vraag is of de geluiden die je hier hoort zuur en verbitterd of realistisch zijn?

Zoals gezegd, ja vrouwen maken keuzes die niet altijd in hun voordeel zijn, maar ja, vrouwen moeten (ook) vechten tegen bewuste dan wel onbewuste vooroordelen.

De filosofe die je aanhaalt gaat daarbij tav de loonkloof overigens de fout in. “Dat is geen loonkloof, maar een keuzekloof. Vrouwen werken nu eenmaal liever in verzorgende beroepen, een sector die vaak minder betaalt.”

ehm... ook na correctie voor sector, functie, en en een hele boel andere factoren is er nog altijd een verschil van 5 (overheid) tot 7(bedrijfsleven) verschil in beloning tussen mannen en vrouwen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2018/47/monitor-loonverschillen-mannen-en-vrouwen-2016

Klaasj

Klaasj

dacht trouwens dat de relatie met mevrouw Hombre nogal goed was, maar nu blijk je er toch hier pas achter te komen dat niet alle vrouwen verbitterd en zuur zijn. Sneu voor je!

Ad Hombre

Ad Hombre

Hanne

"ehm... ook na correctie voor sector, functie, en en een hele boel andere factoren is er nog altijd een verschil van 5 (overheid) tot 7(bedrijfsleven) verschil in beloning tussen mannen en vrouwen."

Denk je? Wacht even af...

https://www.ocwincijfers.nl/emancipatie/participatie-van-vrouwen/loonkloof-tussen-man-en-vrouw

"Zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid zijn de loonverschillen tussen jonge vrouwen en mannen tot 40 jaar relatief klein. Bij de overheid verdienen vrouwelijke werknemers tot 36 jaar meer dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. In het bedrijfsleven is dat tot 26 jaar het geval."

Dus om te beginnen verdienen ze meer...
Daan gaan ze keuzes maken:

"Daarna lopen in beide sectoren mannen steeds meer uit op vrouwen. De verschillen zijn het grootst bij 55-plussers. Vrouwen verdienen dan per uur in het bedrijfsleven 26% tot 30% minder en bij de overheid 11% tot 20% minder dan mannen. Dit komt onder meer doordat vrouwen vaker in deeltijd werken en daardoor minder werkervaring opbouwen. Dit verkleint de carrièrekansen van vrouwen, met op langere termijn een lager uurloon als gevolg."

De enige redelijke verklaring is hier dat dat door keuzes komt.

"Ook speelt mee dat in de oudere generaties vrouwen doorgaans lager opgeleid zijn dan mannen."

Oh, ja, natuurlijk. Dat is *ook* een verklaring. Maar als dat waar is is er dus nu al een loonkloof ten faveure van vrouwen alleen met een vertraging van een paar decennia!

Dus dan hebben de vrouwen de mannen nu al ingehaald! Positieve discriminatie is dan dus niet op zijn plaats (of het zou omgekeerd moeten zijn - ben ik ook niet voor)

Die discriminatie is door de bank genomen allang opgeheven, overigens met instemming van de meeste mannen. De huidige roep om quota en loonmaatregelen zijn acties van 'feministen' die zwelgen in hun slachtofferrol en niet van ophouden weten tot ze met tuinbroek en al alle raden van bestuur hebben overgenomen.

Pirata

Pirata

Het gaat hier al lang niet meer over hogere cijfers zie ik... :-)
Ik heb het hier al vaker gezegd op dit forum, ik ben nog nooit gediscrimineerd op mijn geslacht. Heb me nooit een klap aangetrokken van het feit dat mijn rolmodellen in mijn jeugd meestal mannelijk waren. Simpelweg omdat ik zelf ook geen onderscheid maak naar geslacht (behalve in de liefde).
Begin jaren 90 ben ik gewoon aangenomen voor een IT-functie, met slechts weinig relevante ervaring (maar wel interesse).
Ik ben nu nog steeds daar werkzaam en op mijn functie zie ik behoorlijk wat vrouwen. Dat ik nooit een grote topper ben geworden heeft meer met mijn eigen keuzes en levensloop te maken dan met mijn geslacht. Ik vermaak me uitstekend op mijn mediumniveau-IT-baan. Ik ben ook gewoon een beetje lui.
Dus ik begrijp een groot deel van wat Ad zegt best. Maar dat kan zijn omdat ik altijd verschoond ben gebleven van elke vorm van discriminatie.

Behalve die ene keer toen een vader van school me vroeg "of ik nog iets anders deed behalve de kinderen". Daarna heeft hij die vraag ongetwijfeld aan geen enkele vrouw meer gesteld. En hij bedoelde het ongetwijfeld goed, de arme man. Overigens stond ik bij het team op de basisschool op de een of andere manier bekend als "carrièrevrouw en bijna nooit thuis" (hoe kwamen ze er op, wat een colbertje al niet teweeg brengt).

Ad Hombre

Ad Hombre

AnneJ

"En als je de verantwoordelijkheid voor die discriminatie bij jezelf legt dan ben je 'verfrissend'."

Heb je dat artikel gelezen? Want dat doet ze niet. Ik denk wel dat ze de verantwoordelijkheid voor haar carriere bij zichzelf legt, net als jij liever klaagt over boze IT mannen die je maar niet serieus willen nemen.

Vrouwen die verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen carriere, ja, dat vind ik verfrissend. Inderdaad. Klagers die alleen om zich heen wijzen hebben we al genoeg.

Jordan Peterson

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/20/jordan-peterson-slavoj-zizek-happiness-capitalism-marxism

Tegenwoordig moet ik me ook maar in 'de vijand' verdiepen. Zoon slaat me regelmatig om de oren met de plattitudes van Jordan Peterson, een inspiratie voor veel mannen die zich verongelijkt voelen over de 'identiteitspolitiek'.

"And that was the great irony of the debate: what it comes down to is that they believe they are the victims of a culture of victimization. They play the victim as much as their enemies. It’s all anyone can do at this point."

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 15:01

Pirata

Jij ook verfrissend dan (behalve dan dat je toch iets af te reageren had op die arme man).

"Dat ik nooit een grote topper ben geworden heeft meer met mijn eigen keuzes en levensloop te maken dan met mijn geslacht. Ik vermaak me uitstekend op mijn mediumniveau-IT-baan. Ik ben ook gewoon een beetje lui."

Voor hoeveel mannen denk je dat precies datzelfde geldt? (luiheid is een belangrijke eigenschap van IT-ers)

De meeste mensen zijn gewoon niet zo ambitieus en daar is helemaal niets mis mee. Gelukkig kun je in NL met een medium baantje of anderhalf heel goed je gezin verzorgen.

Maar voor de statistieken was het beter geweest als je meer ambitie had getoond, dat wel. Dat had mijn verhaal wat sterker gemaakt.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2020 om 15:01

AnneJ

Platitude - 7 definities - Encyclo

"Platte of banale zinsnede die domheid of beperktheid van de gebruiker ervan verraadt."

Zal je zoon leuk vinden dat je hem zo karakteriseert op een publiek forum.

Jijbakken Ad

Maar dat is een ander draadje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.