Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Hoger cijfer als je buitenlander bent | Pagina 2 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hoger cijfer als je buitenlander bent

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2020 om 09:01

Josien

"Wij (een paar moeders met kinderen in dezelfde klas) kwamen er inderdaad achter dat er op een aparte manier wordt omgegaan met het geven van cijfers."

Het viel mij ook op dat kinderen die het op de basisschool goed leken te doen (beter dan mijn oudste), ineens toch naar het VMBO gingen terwijl hij een VWO advies kreeg. Dat zal hetzelfde mechanisme zijn geweest.

Eerlijk gezegd meen ik me ook ziets te herinneren uit mijn basisschooltijd, dus best mogelijk dat dat toen ook al speelde.

Emmawee

Emmawee

Flauwekul

Ik vind cijfers op de basisschool sowieso flauwekul. Juist vanwege het niveauverschil binnen de klassen. Er zijn de cito's die niveauverschillen meten. Dat is genoeg.
Verder zouden kinderen op de basisschool niet moeten leren voor proefwerken (en dus cijfers), maar leren omdat ze dingen willen (en moeten) weten en kunnen. En dan heb ik het echt niet over democratisch onderwijs, maar gewoon over degelijk onderwijs waarbinnen voldoende ruimte is voor persoonlijke interesses.

Te groot

Ik vind het nogal wat dat je school daarover zo gaat aanspreken. Ik zou me niet bemoeien met de cijfers van een ander kind, kom nou.
Als je thuis twee kinderen hebt, dan zul je ook wel gemerkt hebben dat je twee kinderen niet op exact dezelfde wijze kunt behandelen.
Er zal een compromis zijn tussen enerzijds kinderen niet negatief willen benaderen en anderzijds wel kind en ouders een realistisch beeld willen geven van hun vaardigheden. Pleegdochter had mooie cijfers op haar niveau, maar om te zien welk niveau dat was had je een leeswijzer bij het rapport nodig. Daardoor schatte ze haar eigen capaciteiten niet goed in, wat leidde tot teleurstellingen in haar vervolgtraject.
Maar als ik naar het schriftje kijk dat mijn moeder had bijgehouden, waarin alle rapporten stonden, dan lijkt het alsof elk kind ongeveer even goed scoorde, terwijl de adviezen en feitelijke loopbanen daarna uiteen vielen van huishoudschool, mavo, havo (2 maal) en vwo (ondanks cito-mavo-advies, puur op basis van het advies van de leerkrachten).
Het kan zijn dat je kind jaloers is. Wellicht is het goed om het daarover te hebben met je kind. Mocht ze niets begrijpen van andere taalachtergrond etc., dat is het wellicht goed om met haar je te gaan verdiepen in Arabisch en de geschiedenis van Syrie. Op www.50languages.com vind je toetsen, ook voor geografie bijvoorbeeld.

Tsjor

Chinezen

Ad Hombre, wellicht is het goed om er eens cijfers bij te halen over immigratie en zo: https://www.trouw.nl/binnenland/wie-zijn-die-migranten-die-cda-minister-de-jonge-aan-banden-wil-leggen~ba92a1fcd/
Relatief veel kennismigranten, arbeidsmigranten en buitenlandse studenten die hier aan de universiteit dus hun diploma willen halen. En dat blijkbaar ook kunnen.

Tsjor

Mijntje

Mijntje

eerlijk

Heeft je kind al eens bij zo'n Servisch klasgenootje thuis gespeeld?
Tijd om je kind te leren dat het leven niet eerlijk is.
Het is ook niet eerlijk dat je niks te zeggen hebt op waar je geboren bent.

@Emma

@Emma

Taalontwikkeling

Het filmpje uit mijn post#9 is niet alleen hilarisch maar het toont ook verschillen in taalontwikkeling. Het taalniveau van deze Rocky is dusdanig laag dat hij blijft zitten en al die buitenlanders door mogen naar het nieuwe jaar. Het taalniveau bij "al die buitenlanders" (in welke taal dan ook) ligt dan blijkbaar een stuk hoger dan bij die arme Rocky. Ze zullen het beter doen in het onderwijs omdat ze al woorden hebben voor abstracties en concepten. Een kind van een hoogleraar uit Syrië maakt een andere taalontwikkeling door dan Rocky. Er zijn grote verschillen onder "die buitenlanders".
Nederlandse scholen beginnen nu oog te krijgen voor leerlingen met een anderstalige achtergrond. Er moet echter ook veel meer aandacht komen voor taal- en leesontwikkeling voor iedereen. Cijfers geven helpt daar niet bij.

cijfers en gym

Ik ben het met Emmawee eens dat cijfers op basisschool onzin zijn. Verder vind ik cijfers voor gym ook bijzonder demotiverend. Beloon de inspanning (of in de hogere klassen VO het enkele feit dat leerlingen überhaupt komen). Ik vind gym sowieso niet nodig op VO, hooguit als ontspanning, maar zolang het verplicht is, waardeer dan in ieder geval de inzet.

Ingewikkeld

"Er zijn zoveel Nederlandse kinderen die ook moeite hebben met begrijpend lezen en ook geen punt extra krijgen daarom. Of een kind met dyslexie."
Wel degelijk.

Het nivelleren van cijfers, leerlingen meer beoordelen in relatie tot hun achterstand op het gemiddelde dan op hun feitelijke positie, is al stokoud en gebeurt vanaf groep 1.

Jouw kind heeft het ongetwijfeld ook al eens meegemaakt (maar toen niet gemerkt natuurlijk)

Leerkrachten vindende zielig om een leerling feitelijk te beoordelen.
Zelf als er min of meer objectieve testen worden afgenomen, dan beïnvloeden de leerkrachten de resultaten daarvan ten gunste van de leerling met achterstand.
Zie ook deze discussie https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/interessant-over-de-voorspellende-waarde-van-cito-kleuter-toetsen

Een andere strategie is om leerlingen werk te laten doen van een iets makkelijker niveau. Zo bestaat zelfs de onafhankelijke eindtoets van de basisschool uit twee niveau's.

Het is schadelijk voor deze leerlingen omdat er minder van ze gevraagd wordt, waardoor ze ook de kans niet krijgen naar een hoger niveau te streven. Kinderen doen wat er van ze verwacht wordt. Als er minder verwacht wordt, doen ze dus minder.

Dat het voor jouw dochter verwarrend is, begrijp ik wel.
Mijn zoon vond het als kleuter als lastig als de juf een kind uitgebreid prees als er een hakkelende zin uit kwam. (wat nou 'goed zo' er klopt niks van die zin)

Maar goed, als je weet dat de beoordeling niet is wat het lijkt, dus niet een cijferoordeel op een schaal van 1 - 10, dan kun je er wellicht mee leven.
Tenzij dat je dan weer aan het twijfelen brengt over jezelf.

En soms is dat terecht. Het komt nog wel eens voor dat een leerling een schoolleven lang bij de besten van de klas hoort, om aan het eind te horen dat er toch niet meer in zit dan een vmbo advies.
Dat is ingewikkeld.

Autimam

Autimam

08-01-2020 om 11:01

M Lavell

"Het komt nog wel eens voor dat een leerling een schoolleven lang bij de besten van de klas hoort, om aan het eind te horen dat er toch niet meer in zit dan een vmbo advies.Dat is ingewikkeld."
Dat lijkt me dus echt niet de bedoeling. Ik was zo'n stuntel die niet kon gymmen, vooral turnen was een drama. Mijn kind heeft naast ASS o.a. ook een diagnose DCD, maar ik ben onhandiger. Ik kreeg meestal een 6, soms zelfs een 7 op gym omdat ik me keihard inzette en nooit opgaf, maar dat stond er dan ook bij op het rapport. Ik wist donders goed dat mijn prestaties ondermaats waren. Mijn kind krijgt soms ook geflatteerde cijfers op school wegens leerstoornissen, maar ook dan staat dat erbij. Hij weet heel goed waar hij goed en slecht in is. Het moet wel realistisch blijven.

Dees

Dees

Inzet van niveau

Hier in rapporten staan cijfers van school toetsen maar ook altijd de cito scores van die periode.

Aan de cito score kun je prima zien op welk niveau een kind hoort dan kunnen de cijfers een mooie indicatie van de inzet van je kind zijn. De cito heeft het niveau aan.

alles is relatief

Dees "Aan de cito score kun je prima zien op welk niveau een kind hoort "
Tenzij je te maken hebt met een leerkracht/leerkrachten die niet van onder gemiddelde scores houden. Zie: https://www.scienceguide.nl/2019/10/ondergemiddeld-is-niet-hetzelfde-als-onvoldoende/

Ik vind het Cito volgsysteem armoedig omdat het een relatieve positie meet.
Ik ben meer voor het meten ten opzichte van de lesstof/het vaardigheidsniveau.

Dees

Dees

M lavell

Maar dat zegt ook weinig hé?

Genoeg

Dat zegt volgens mij precies wat je wil weten.

Floria

Floria

08-01-2020 om 12:01

als bij Dees

"Hier in rapporten staan cijfers van school toetsen maar ook altijd de cito scores van die periode."

Ik kijk eigenlijk niet zo goed naar de rapportcijfers. Dat is allemaal veel te subjectief. De een geeft een 9 bij 1 fout, de ander een 9,8.
En spreekbeurten zijn al helemaal niet te meten. Als de klas niet zo slim is en je onderwerp niet snapt, krijg je maar een voldoende en geen goed. Als je een simpel onderwerp neemt, krijg je ook een voldoende en geen goed, want met een vwo-advies zou je een moeilijker onderwerp moeten nemen.
Ik zeg altijd maar 'je bent er vanaf voor dit jaar, wees blij'.

Ik kijk vooral naar de grafiekjes achterin.

Gelijke criteria

Typisch een stelling van iemand die het over het algemeen meezit en vanuit een leuke startpositie komt.

https://tinyurl.com/yxh9ddne

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

08-01-2020 om 14:01

skik

"Typisch een stelling van iemand die het over het algemeen meezit en vanuit een leuke startpositie komt."

Het is een keuze tussen een maatschappij waarin kwaliteit wordt beloond en de dictatuur van de middelmatigheid.

Tekst verwijderd, zie forumregels.

Kurt Vonnegut over de waanzin van een egalitaire maatschappij:

"In the year 2081, the 211th, 212th, and 213th amendments to the Constitution dictate that all Americans are fully equal and not allowed to be smarter, better-looking, or more physically able than anyone else. The Handicapper General's agents enforce the equality laws, forcing citizens to wear "handicaps": masks for those who are too beautiful, loud radios that disrupt thoughts inside the ears of intelligent people, and heavy weights for the strong or athletic.

One April, 14-year-old Harrison Bergeron, an intelligent, athletic, and good-looking teenager, is taken away from his parents, George and Hazel Bergeron, by the government. They are barely aware of the tragedy, as Hazel has "average" intelligence (a euphemism for stupidity), and George has a handicap radio installed by the government to regulate his above-average intelligence.

Hazel and George watch ballet on television. They comment on the dancers, who are weighed down to counteract their gracefulness and masked to hide their attractiveness. George's thoughts are continually interrupted by the different noises emitted by his handicap radio, which piques Hazel's curiosity and imagination regarding handicaps. Noticing his exhaustion, Hazel urges George to lie down and rest his "handicap bag", 47 pounds (21 kg) of weights locked around George's neck. She suggests taking a few of the weights out of the bag, but George resists, aware of the illegality of such an action.

On television, a news reporter struggles to read the bulletin and hands it to the ballerina wearing the most grotesque mask and heaviest weights. She begins reading in her unacceptably natural, beautiful voice, then apologizes before switching to a more unpleasant voice. Harrison's escape from prison is announced, and a full-body photograph of Harrison is shown, indicating that he is seven feet (2.1 m) tall and burdened by three hundred pounds (140 kg) of handicaps.

George recognizes his son for a moment, before having the thought eliminated by his radio. Harrison himself then storms the television studio in an attempt to overthrow the government. He calls himself the Emperor and rips off all of his handicaps, along with the handicaps of a ballerina, whom he proclaims his "Empress". He orders the musicians to play, promising them nobility if they do their best. Unhappy with their initial attempt, Harrison takes control for a short while, and the music improves. After listening and being moved by the music, Harrison and his Empress dance while flying to the ceiling, then pause in mid-air to kiss.

Diana Moon Glampers, the Handicapper General, enters the studio and kills Harrison and the Empress with a ten-gauge double-barreled shotgun. She forces the musicians to put on their handicaps, and the television goes dark. George, unaware of the televised incident, returns from the kitchen and asks Hazel why she was crying, to which she replies that something sad happened on television that she cannot remember. He comforts her and they return to their average lives. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Harrison_Bergeron

Middelen en doelen

Leuk plaatje skik, maar ik vind dat het meten met drie maten voorbij kan gaan aan het doel. Als het doel “over de schutting kunnen kijken” is dan helpt het niet om korte en nog kortere mensen op een andere schaal te gaan meten (yards of voet) zodat ze net zo snel tienden van punten kunnen halen.
Die punten zijn het doel niet.

Een kist of een trapje aanbieden ook niet trouwens.
Dat doet namelijk alsof de afstand natuurlijk, ingebakken en onoverbrugbaar is.
Dat zou kunnen als het over lichaamslengte gaat, maar vaardigheidsniveau is nu juist zoiets dat wel kan veranderen.

Er is trouwens wel een inzichtelijke manier om een leerling met een lager niveau een hoger cijfer te geven. Als je de vorderingen van de leerling zelf meet (vooruitgang op de schaal van het vaardigheidsniveau), dan kan het best dat een leerling met een achterstand meer niveau’s is geklommen dan een leerling met een voorsprong.

En dan Josien?

Een 8 voor inzet en een 5 voor resultaat? Lieverd, je hebt goed je best gedaan maar niet goed genoeg voor een 6 want dan had je wel een 10 gehad voor inzet? Lijkt mij heerlijk voor streberoudrrs om dan te gaan zaniken bij de juf dat er echt wel meer in zit maar de juf hem niet weet te motiveren of dat Pietje echt altijd zijn best doet dus waarom geen 10 daarvoor. Of demotiveert dat ook van ik doe goed mijn best voor die 5? Of ik haal toch wel een 8 dus waarom zou ik beter mijn best doen? Wat je ook kiest het is nooit goed. De verschillen zijn gewoon te groot om de hele groep op 1 niveau te beoordelen. Zolang ouders maar weten op welk niveau dat is.

Hier op school werken ze trouwens met Snappet en die laat de groei van een kind zien in een grafiek tov zichzelf. De juf zet doelen en lessen klaar en de computer weegt de opgaven en resultaten op basis van rendement uit het verleden. Maakt het kind weinig fouten dan krijgt het moeilijkere opgave en andersom makkelijker. Alleen als het systeem verwacht dat de opgave moeilijk voor je is en je hebt hem goed dan krijg je veel extra punten en andersom. De kinderen zien dat in de lessen ook en worden dus direct geconfronteerd met hun resultaat. Behoorlijk adaptief en individueel maar omdat veel scholen er mee werken heb je ook gelijk een volgsysteem over hoe een kind het doet tov de rest van de klas en de klas tov Nederland. Uiteindelijk vertaald zich dat in een grafiek vergelijkbaar met de Cito. Alleen vakken als geschiedenis, gym die zitten er niet in. Dat is echt subjectief.

Oh en Ad; de verouderde naam van DCD is dyspraxie

Hoe dan?

“ Alleen als het systeem verwacht dat de opgave moeilijk voor je is”
Ik ben benieuwd naar het algoritme dat hier achter ligt.
(Afkomst : religie x huidskleur - sekse x kgm2)

Floria

Floria

Echt?

Of was dat een grapje?

Dat lijkt mij toch gebaseerd op vergelijkbare opgaven die je goed of fout hebt gemaakt.

Ad Hombre

Ad Hombre

Annaniem

"Hier op school werken ze trouwens met Snappet"

Die gifbeker (dat experiment) heb ik aan me voorbij laten gaan.

"en die laat de groei van een kind zien in een grafiek tov zichzelf. De juf zet doelen en lessen klaar en de computer weegt de opgaven en resultaten op basis van rendement uit het verleden. Maakt het kind weinig fouten dan krijgt het moeilijkere opgave en andersom makkelijker.

Computer says no...

"Oh en Ad; de verouderde naam van DCD is dyspraxie ;-)"

Misschien is dysgibeet ook nog wat...

Niet eerlijk nee

Everyone is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.

Basisonderwijs is niet eerlijk omdat daar inderdaad alle niveaus door elkaar heen zitten. Toch vond ik een punt erbij geven geen goede zaak. Daar leert een kind niets van en ouders krijgen ook een verkeerd beeld.

Van een cijfer leer je sowieso niks, gerichte feedback en feed forward is veel leerzamer. Iemand die keihard zijn best heeft gedaan en een 5 krijgt of iemand die niks heeft gedaan en een 9 haalt leren niks over de stof. Degene met de 5 leert wel dat keihard werken geen nut heeft en diegene met de 9 leert dat met niks doen er een goed cijfer kan worden gehaald. Maar de stof hebben ze allebei niet geleerd.

'maar zoals je weet zijn er nu al universiteiten die uitsluitend vrouwelijke hoogleraren willen aannemen.'

En dat is een probleem omdat ...?

Sydney

Het is een probleem voor Ad. Omdat hij een echte hombre is? Ik weet het niet hoor... laat maar...

Inderdaad Sinilind

Decennia lang namen bedrijven uitsluitend mannen aan op topposities. Daar hoorde je mannen als Ad nooit over mopperen. En nu ze één keer niet mee mogen doen, roepen ze moord en brand. Best zielig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.