Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

evenzo

evenzo

25-11-2019 om 19:11

Blijven zitten. Jaar erop dan wél gemotiveerd ?

evenzo

evenzo

07-12-2019 om 11:12

M lavell

M Lavell: je begrijpt me niet goed. Ik vind een mbo-opleiding doen PRIMA, maar ná zijn havo-diploma. Ik bedoel daarmee dat het voor hem beter passend is om nade havo wellicht geen hbo-opleiding te doen, want daar wordt echt veel aan zelfstandigheid van je gevraagd waar hij nu nog niet klaar voor is. En dus dan een mbo-opleiding te kiezen en dan kan daarna altijd nog een hbo achteraan gedaan worden als hij dat ooit wil.
Zojuist opnieuw aan kind voorgelegd: hij wil zélf niet nu naar een mbo, maar gewoon havo afmaken, eventueel een jaartje overdoen. Maar havo afronden is zijn doel. Prima; zijn keuze en hij moet dus zelf bepalen hoe ver hij bereid is daarvoor hard(er) te werken.

Angela67

Angela67

07-12-2019 om 11:12

evenzo

je moet hem beschermen voor de willekeur van de school, het kan zomaar zijn dat hij wel wil maar dat zij hem gaan dwingen af te stromen.
leer hem strategisch te denken hierin en help hem daarmee.
en waarom denk je dat nu kunt zeggen dat hij straks geen hbo aan kan?
dat kind is nog zo in ontwikkeling, je moet niets uitsluiten maar helpen op dit niveau wat nu nodig is en wat jij kan bieden.
je invloed reikt niet verder én je hebt geen glazen bol. Zijn volledige wereld bestaat uit puber/hormonen, niet uit toekomstplannen.
gr Angela

evenzo

evenzo

07-12-2019 om 12:12

Wellicht

Ik zeg toch ook “wellicht” geen hbo doen, daarmee zeg ik toch in feite ook dat dat een optie kán zijn om voor dat pad te kiezen. Zoals ik er nu over denk lijkt me dat beter passend voor hem. Omdat hij qua zelfstandigheid nog niet zover is (dat geven docenten ook aan, dat zijn zelfstandig te wensen overlaat). Maar hij kan zich uiteraard nog ontwikkelen en dat hij alsnog havo afrondt en toch hbo wil gaan doen. Ook prima. Er kán in 1.5-2 jaar nog best wat gebeuren.

Angela67

Angela67

07-12-2019 om 14:12

er ZAL heel veel gebeuren, ook daarna nog. Dus duw hem niet in hokjes maar regel dat hij zoveel mogelijk ruimte krijgt om zijn 'hokje' te vinden. Doe niet mee aan die ratrace of determinatie.
gr Angela

De kortste weg

Lente “ Lente
Met 3 Havo overgangsbewijs kun je direct naar MBO4
waarom zou je dan eerst MBO2 doen?”

De kortste weg naar niet meer naar school hoeven is een MBO2 diploma halen.
Nog eens: vanuit de leerling die niet meer naar school wil, is de kortste weg naar MBO2 gaan.

Dat levert overigens geen verlies op want als kind onderweg het licht ziet en toch nog MBO3 of 4 wil doen, dan krijgt ie korting op het cursusprogramma.

Hoe dan ook: als je een puber aan de gang wil krijgen, dan moet je mee denken. NIet tegen denken. Ook niet als je daar schijnbaar allerlei verstandige argumenten voor hebt.

Lente

Lente

07-12-2019 om 19:12

Jij hebt een ander uitgangspunt dan TS

Ik snap je reactie op Sinilind. Mij lijkt afstromen naar Mavo 4 ook een fout advies.

Maar jouw advies over MBO2 vind ik te kort door de bocht:

"Voor de leerling zelf is de kortste weg naar het einde van het schoolleed om van 4 havo naar MBO 2 door te stromen. Het diploma is met weinig doen en zelfs gecombineerd met werken (BBL) in 2 jaar te halen, levert een SK (dus uitkeringsrechten) en toegang tot MBO4 op. Het diploma geeft op de arbeidsmarkt een betere positie dan een havo diploma."

Je zegt hier zelf dat MBO 2 toegang geeft tot MBO4, terwijl in dit geval de toegang al mogelijk is. Jouw advies klopt hier niet.

Daarna formuleer je het in jouw reactie naar mij anders. Nu noem je als voordeel de korting op het cursusprogramma. Lijkt me geen grote plus. MBO2 lijkt me niet erg motiverend voor een leerling met HAVO-capaciteiten.

De belangrijkste plus die jij noemt is dat de weg via MBO2 de kortste weg is naar niet meer naar school hoeven. Geschikt voor leerlingen die niets meer willen, in ieder geval niets dat op school lijkt.

In geval van TS lees ik niet dat zoon absoluut niets meer wil. Daarnaast, zodra zoon 18 is, heeft hij geen leerplicht meer. Hij komt alleen niet in aanmerking voor een uitkering omdat hij geen startkwalifictie heeft. En in aanmerking komen voor een uitkering, lijkt me geen goede reden om MBO2 te gaan doen.

Voordeel van MBO2

Het is de kortste route: kind begint, vindt het supergemakkelijk in het eerste jaar, en het tweede jaar is al een examenjaar.
MBO4 is 4 jaar, dat is een veel langere periode om te overzien.
Bovenden is MBO gebaseerd op een beroepskeuze. Als je na 2 jaar ontdekt dat dat beroep je niet ligt, of dat je helemaal niet wil beginnen met werken, maar wil studeren, dan heb je nog voldoende mogelijkheden om te wisselen. Met MBO 4 ben je 4 jaar verder, en dus al minimaal 20, dat maakt de keuze voor een ander beroep (en andere MBO-4) of toch iets anders, zoals HAVO of VAVO moeilijker.

Tsjor

Blijven zitten

Ondanks de bezwaren van Mirjam Lavell zou ik de optie 'blijven zitten in 4 HAVO' voor een best denkbare oplossing houden.
Of dat zijn motivatie terug zal geven, dat kun je niet voorspellen, evenmin met alle andere opties die genoemd zijn. Wanneer ziet een puber het licht?
Het kan best zijn dat de insteek van vader niet zo slecht is: niet teveel helpen, maar verwachten dat hij aan het werk gaat en daar geïrriteerd over zijn als hij dat niet doet.
Of je kiest de weg van Aji, dan duik jij in zijn schoolwerk.
Persoonlijk zou ik dat laatste niet doen. Ik vind niet dat er zoveel mis is met een jaar blijven zitten, zeker niet bij jongens. De puberontwikkeling van jongens loopt wat trager dan bij meisjes, dus ik vind het niet erg dat zij ook een jaar later pas beginnen aan de vereisten rond zelfstandigheid etc. En ook niet dat ze er wat langer over doen om hun eigen weg te vinden.
Mijn broers en zus die HAVO hebben gedaan, zijn allemaal in 4 HAVO blijven zitten. Maar toen was het nog niet zo'n drama. Nu, met het nieuwe studiefinancieringsstelsel heeft het onmiddellijk ook financiële gevolgen. Dat is een nadeel.
Hij is niet lui. Naast zijn studie werkt hij blijkbaar. Maar naast school en werk wil hij ook nog iets anders in het leven meemaken. En daarin moet hij de balans nog vinden.

Tsjor

Grappig toch

Een startkwalificatie is bedoeld om jongeren een positie te geven op de arbeidsmarkt, terwijl heel veel jongeren al werken. Nee, vakkenvullen is niet het meest ge-ambieerde baantje, dat snap ik ook wel. Maar de arbeidsmarkt vaart er wel bij. En ze doen daar iets belangrijks op, wat school niet kan leren: werkervaring.
Nog een optie voor evenzo: hoeveel verdient je kind per maand? Geef hem dat geld in ruil voor huiswerk maken in plaats van werken. Is een andere invulling van prioriteiten.

Tsjor

Je zeurt

Lente, je vergeet te vermelden dat ik dat mooie tekstje over de kortste weg naar het einde van het schoolleed heb geplaatst in een bericht op reactie van Sinilid.
Die context is wat ruimer en algemener dan de situatie van TS. Vooral ook wat professioneler. Afwegingen over duur (naar school gaan kost geld), kostenrisico’s (mbo2 is zonder lening) en uitkeringsrechten horen daar bij. Die hoef jij niet belangrijk te vinden, maar voor de meeste mensen zijn dat soort afwegingen wel van belang. Ze zijn er alleen niet van op de hoogte. De schoolmentor heeft hier een belangrijke rol.

Lente “ Daarna formuleer je het in jouw reactie naar mij anders. Nu noem je als voordeel de korting op het cursusprogramma”
Dat komt omdat het een reactie naar jou is. De context is iets verschoven. Begrijp je wel? Die mededeling hoef ik niet toe te voegen aan een reactie aan Sini, want die weet dat. Die is leerkracht.

Lente “ MBO2 lijkt me niet erg motiverend voor een leerling met HAVO-capaciteiten.”
Hier ligt de kern van het probleem van TS. Zij heeft ook allemaal ideeën over mbo in combinatie met havo capaciteiten. Daar zit een enorme blokkade en juist daarom maakt ze zich nu zo druk over haar zoon die dat havo misschien niet waar zal kunnen maken.

Ik zou zeggen: ga eens kijken.
Wist je dat je via mbo2 stratenmaken, weg en waterbouw ingenieur kan worden?
Ik ken er een. Met een iq van150+. Via gymnasium naar mbo2 en verder.

“Het probleem” van de zoon van TS is een gebrek aan zelfstandigheid. Het gezeur van zijn moeder over zijn schoolresultaten gaat hem niet helpen. Meer zelfstandigheid wel. Werkend leren kan een oplossing zijn. Met je collega’s je werk organiseren, door je collega’s aangesproken worden, dat kan allemaal beter werken dan de inspanningen van moeder (zeker als vader zich er principieel buiten houdt).

Er zijn ook particuliere mbo’s voor wie vreest besmet te raken met zweetgeur van het gewone volk en wie zich verder niet druk hoeft te maken over schoolkosten of uitkeringsrechten.

Emmawee

Emmawee

08-12-2019 om 09:12

Samen blijven zitten

Als deze jongen met een groep vrienden in 4 HAVO blijft zitten, kan dat wel degelijk motiverend werken. Als groep wil je dan bij elkaar blijven en als groep is 2 keer blijven zitten meestal geen optie. Eenmaal in het examenjaar wil niemand zakken.

Voorbereiden

Tsjor” Ondanks de bezwaren van Mirjam Lavell zou ik de optie 'blijven zitten in 4 HAVO' voor een best denkbare oplossing houden.”
Ik ook, zie mijn reactie #5
Je bent wel afhankelijk van de school. Scholen vinden zittenblijven niks en ze willen niet graag meewerken aan Vavo (dat moeten zij betalen als de leerling nog geen 18 is)

Ik zou ondertussen niet wachten tot het einde van het schooljaar met het zoeken naar een alternatief. TS doet voorkomen alsof het helemaal duidelijk is dat kind zal blijven zitten. Zoon denkt dat misschien ook wel. Dat kan onderdeel zijn van zijn verlies van aandacht.

Als de trajecten duidelijker zijn dan kan hem dat motiveren om een betere keuze te maken. Daarbij moet je dan niet negatief gaan doen over MBO, want dat is een reële keuze die heel motiverend kan zijn.

evenzo

evenzo

08-12-2019 om 11:12

Reactie

Even wat reacties.

Het is helemaal niet zo dat zoon absoluut niet naar school wil. Hij vindt het er best gezellig, hangen en gamen met vrienden in de pauzes, chillen bij de supermarkt in tussenuren. Hij is elke ochtend ruim op tijd de de deur uit, wil niet te laat zijn en nog even met vrienden snel potje gamen/kletsen. Nee hoor, gelukkig geen gesleur hier elke ochtend dat ie naar school móet. Nooit geweest ook. Echter: eenmaal thuis aan schoolse taken beginnen zoekt ie niet. Ja wat maakwerk doen is niet zo erg maar die stof stampen is het euvel.
Van school gaan komt niet in hem op en is geen issue. Gebeurt ook niet in zijn omgeving en komt dus niet in hem op. Er staan meer klasgenoten er slecht voor, dus ik denk inderdaad dat hij doubleren niet eens echt erg zou vinden. Dat vooruitzicht beschouwen als reden voor verlies van aandacht is het ook niet, want zijn slechte werkhouding was ook voorgaande jaren een probleem. Hij is gewoon laks en makkelijk en denkt overal te licht over. Leert voor een 6 maar wordt een 4 en geen stappen extra willen zetten (dus meer wiskunde oefenen, taalwoordenschat onderhouden en blijven herhalen en vooruit leren, leesteksten maken etc) is allemaal teveel werk.
Hij werkt alleen vrijdagavond en wat extra in vakanties dus daar kan het niet aan liggen. Anders hangt ie vrijdagavond op de bank en gaat ie echt niet leren hoor. Dus van die paar uurtjes werken op vrijdagavond, daar hangt wel/niet doubleren niet van af, lijkt me.

@Tsjor: ik snap deze opmerking van je niet, kun je die uitleggen: “Nu, met het nieuwe studiefinancieringsstelsel heeft het onmiddellijk ook financiële gevolgen. Dat is een nadeel”.
Waarom heeft doubleren gevolgen voor het leenstelsel? Dat je een jaar minder lang kunt lenen bedoel je?

Lente

Lente

08-12-2019 om 11:12

Je zou bijles kunnen overwegen, als je zoon dat ziet zitten

Bijvoorbeeld elke week twee uur om de vakken door te nemen waar hij zich niet toe kan zetten.
Kies dan een jonge student die hem kan laten zien dat na het VO studeren een stuk leuker is.

evenzo

evenzo

08-12-2019 om 12:12

Bijles

Heeft ie al ! Er komt inderdaad elke week een studente aan huis. En dat vindt hij wel fijn 1:1 doornemen. Echter, als zij zegt ‘je zou dit of dat nog extra kunnen oefenen ter voorbereiding of om nog es extra de moeilijke dingen door te nemen’ knikt zoonlief braaf ja en amen en that’s it. En doet het niet. Want geen zin in.
Dus afgelopen keer tegen haar gezegd dat zij hem dat gewoon als huiswerk voor de volgende keer op moet geven zodat ze het dan samen kunnen doornemen.
En als zoonlief dan bromt dat het zoveel is, zegt zij doodleuk dat het helemaal niet veel is, op ‘n vervolgopleiding mocht je willen dat je zo weinig kreeg. En daarbij: je hebt een hele week de tijd, zei ze. Hahaha.
Ik moet er dan stiekem wel een beetje om lachen, zij zegt precies zoals het ook gewoon is. Niet zeuren, aan het werk. En ze doet het met een reden, nl. omdat sommige onderdelen dan toch nog moeilijk zijn of er niet goed genoeg inzitten.
Dus zoon zucht en steunt dan, maar schrijft het wel op.

Ga ervan uit dat hij NIET MAG doubleren

evenzo " Er staan meer klasgenoten er slecht voor, dus ik denk inderdaad dat hij doubleren niet eens echt erg zou vinden. Dat vooruitzicht beschouwen als reden voor verlies van aandacht is het ook niet"
Ik denk het wel.

Je begrijpt niet wat ik zeg en niet wat je zoon te wachten staat. Je zoon weet dat waarschijnlijk ook niet. Hij denkt dat hij mag doubleren als dat moet. Een jaartje overdoen vindt hij niet zo erg, zeker niet als dat met wat vrienden gebeurt.

Ga ervan uit dat hij NIET MAG doubleren van de school. Dat hij van school MOET.
Misschien opent dat zijn ogen.

"Bijles
Heeft ie al !"
Oh kijk.
Nou.
eh...

als het ondanks bijles niet lukt...

Eens met sinilind

Als het mijn kind zou zijn dat in havo 4 ondanks bijles nog steeds onvoldoendes zou halen dan zou ik hem na dit jaar wel degelijk mavo 4 voorleggen. Eventueel gecombineerd met huiswerkbegeleiding aan het begin van het jaar. Als het lukt om weer voldoendes te halen zal de motivatie toenemen en het doen van een examen kan daar verder bij helpen. Dan heb je na dat jaar ook een echt diploma en kun je verderzien of Havo of MBO de volgende stap wordt.

Geen stap verder

Jutta "Dan heb je na dat jaar ook een echt diploma en kun je verderzien of Havo of MBO de volgende stap wordt."
Toch is dat een romantisch beeld van een zeer oude stempel toen mavo nog wat voorstelde.

Een mavo diploma is niet zo echt. Het is geen startkwalificatie en als kwalificatie voor de vervolgopleiding staat het gelijk aan wat deze leerling nu al heeft.
Een mavo diploma is net zo veel waard als een overgangsbewijs naar havo 4 en dat heeft ie al.

Kortom: met een mavo diploma komt deze leerling geen stap verder dan waar ie nu al is. Dat is heel demotiverend.

Herhaling

Maakwerk doet hij wel, leerwerk niet. Leerwerk is vaak herhaling: dezelfde stof oefenen. Daar heeft hij geen zin in. Het kan best zijn dat hij toch nog een eindspurt maakt en alsnog overgaat, met de hakken over de sloot. Een keer stevig leren en jawel, gelukt.
ik moet dan altijd denken aan het verhaal van mijn zoon als danser. de meisjes oefenen en oefenen en zijn dan bij een voorstelling zo zenuwachtig dat het mis gaat. De jongens klooien maar wat aan, maar als de voorstelling begint dansen ze als nooit tevoren. Dat verhaal knoopte mijn zwakste cursist (man) goed in zijn oren en hij slaagde alsnog in een keer voor alle examens. De superbeste cursiste (vrouw) zakte voor een onderdeel.
Hoe dat werkt, ik weet het niet. Iets teveel vertrouwen dat het wel goed komt?
Een jaar doubleren betekent eerder aan de studiefinanciering moeten beginnen, dus een jaar extra moeten lenen.

Tsjor

Argument omgeving

'Van school gaan komt niet in hem op en is geen issue. Gebeurt ook niet in zijn omgeving en komt dus niet in hem op.'
nou ja, wellicht kun je hem toch helpen om dat lichtje ook te laten branden. wat bedoel je met 'gebeurt ook niet in zijn omgeving'? Andere omgeving kiezen?

Tsjor

Triva

Triva

08-12-2019 om 16:12

ik vind

mavo4 ook het slechtste advies mogelijk hier. Voegt helemaal niks toe aan wat hij nu al heeft.

Lente

Lente

08-12-2019 om 16:12

Tsjor, ik snap jouw zin over studiefinanciering nog niet

Als je doubleert op het VO (met of zonder afstromen) dan kun je geen studielening afsluiten. Tot je 18e krijgen de ouders kinderbijslag en kgb (indien van toepassing). Dus dat betekent niet dat je een jaar extra moet lenen.
Lenen kun je pas op de vervolgstudie.

Op het VO, als je al wel 18 bent, krijgt je kind een schoolbijdrage, onafhankelijk van inkomen ouders (en eventueel aanvullend indien van toepassing).

Je hebt wel als ouder een jaar langer je kind in huis met kosten die daarbij horen.
Maar dat zegt weer niets over een jaar extra lenen.

Als doubleren in havo 3 dreigt.....

Dan is de overstap naar mavo( of TL) 4 wel een hele interessante. Dan kun je namelijk in een jaar je TL diploma halen, en daarna kiezen of je ( zonder tijd verloren te hebben) doorgaat richting mbo, of dat je vanuit tl 4 naar havo 4 gaat om te proberen alsnog ( in 6 jaar) je havo diploma te halen.

Bij ons op school gebeurt dat regelmatig, ook in de versie van een jaar vroeger (dus niet doubleren in havo 2 maar door naar TL 3) en dat pakt vaak heel goed uit. De leerlingen die niet op t lyceum terugkomen kiezen bewust voor MBO, en die wel terugkomen kiezen ook heel bewust ( en na stevig nadenken over de haalbaarheid) havo, en doen het vaak bovengemiddeld goed.

Maar als je al in havo 4 zit levert het inderdaad niks op, behalve idd een diploma dat geen startkwalificatie is, en dat je precies net zoveel mogelijkheden biedt als dat overgangsbewijs naar h4 dat je al hebt ( nl toegang tot mbo hoogste niveau)

Ingrid

Leerling

Vanuit het kind gedacht kan een stap naar mavo4 misschien wel goed werken. Een jaar waarin met iets minder hard werken weer goede cijfers gehaald kunnen worden. Een jaar waarin leraren anders met je omgaan omdat het examen eraan komt. Meer motivatie door het feit dat je een diploma gaat halen. Voelt toch echt anders dan een rapportje bij de overgang van havo 3 naar 4.
Hier een neef die van havo 2 inderdaad naar mavo is gegaan en daarna weer terug naar havo. Is anders, dat begrijp ik, maar heeft voor zelfvertrouwen heel goed uitgepakt. Vergeet niet dat een puber het zelf ook echt niet leuk vindt om steeds onvoldoendes te halen. En met een iets lager niveau krijgt iedereen wat rust. Kind kan leren weer het heft in eigen hand te nemen. Dat het niet de meest efficiëntie route is zou voor mij niet uitmaken. Wel dat kind het weer zelf gaat oppakken.

Emmawee

Emmawee

08-12-2019 om 17:12

Blijven zitten in 4 HAVO

Volgens mijn recente waarneming op twee middelbare scholen, wordt zittenblijven in 4 HAVO zeker of toegestaan, juist omdat afstromen naar 4 VMBO-T dan geen serieuze optie meer is. Sini, ik snap eigenlijk niet goed hoe jullie deze stap kunnen verantwoorden.
Ook van andere scholen (van vrienden) hoor ik dat blijven zitten in 3 HAVO vrijwel niet meer voorkomt (dan stroom je af naar VMBO-T), maar in 4 HAVO zeker nog wel. Dus Mirjam, weet jij dat er scholen zijn die zittenblijven in 4 HAVO blokkeren? Zittenblijven in het algemeen zeker, maar volgens mij is 4 HAVO een uitzondering, om bovenstaande reden én omdat scholen niet graag leerlingen zonder diploma laten vertrekken. Ik heb zelfs meegemaakt dat ze een kind (bespreekgeval) liever lieten zitten in 4 HAVO, omdat zakken in 5 HAVO erger zou zijn (voor het kind, of voor het slagingspercentage, dat lieten ze in het midden).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.