Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Yvan
09-04-2018 om 15:04
Wat zou u doen als u de EuroMillions won?
Laat ons zeggen een 200 miljoen?
Ik zou om te beginnen mijn bescheiden Opelletje vervangen (nee, niet door een Porsche, Ferrari, Tesla... Dat interesseert me niet, het zou allicht iets worden zoals ik nu heb, maar wat nieuwer).
Ik heb verder nog wel wat ideeën, maar u eerst: wat zou u zoal doen, met veel teveel centen dan goed voor u is?

Yvan
12-04-2018 om 12:04
@kaaskopje, #66
Vooral voor de gulle gevers dan... Maar wie aan een loterij deelneemt is, veronderstel ik, niet bezig met het deeltje van zijn inleg dat naar goede doelen gaat, maar wel met de mogelijke winst.
Ik heb me eens een paar uur beziggehouden met uitzoeken hoeveel onze Nationale Loterij nu precies geeft aan "goede doelen".
Het is niet gelukt...
De Nationale Loterij boekte in 2016 een omzet van € 1,183 miljard.
Daarvan vloeide 27% "terug naar de samenleving", zijnde € 135 miljoen als "monopolierente" naar de schatkist en € 185,3 miljoen te besteden.
Van daar wordt het volkomen ondoorzichtig: van die 185,3 miljoen ging iets minder dan drie kwart naar "materies rechtstreeks door de wet bedoeld". Daar zitten een aantal "goede doelen in", maar welke? En voor welke bedragen?
Die "materies rechtstreeks door de wet bedoeld" moeten jaarlijks bepaald worden in een KB en in het Staatsblad gepubliceerd worden, maar dat wordt nogal eens "vergeten". Dat laatste is een eufemisme.
En de beheersovereenkomst tussen de federale overheid en de Nationale Loterij (KB 26/06/2016) biedt nogal wat vrijheid voor zo ongeveer elke hond met een hoed op, om naar goeddunken te handelen.
Onze Nationale Loterij gaat er prat op erg transparant te communiceren, maar voor wie eens ècht in de cijfers duikt, op basis van wettelijk verplichte en juridisch bindende documenten, zoals het jaarverslag, valt dat zwaar tegen.
En dan heb ik het nog niet eens over de storende rekenfouten in het jaarverslag... Maar dat is wat je kan verwachten met een CEO die slechts € 250 000 per jaar beurt en een college van commissarissen/raad van bestuur die nauwelijks het zout op de patatten verdienen .

Kenfan
12-04-2018 om 12:04
Blegh postcodeloterij
Ik heb een enorme aversie tegen de postcodeloterij vanwege hun onsympathieke uitgangspunt, inspelen op de kleinzielige angst van mensen om achter het net te vissen. En dan Nederland volplempen met die monsterljke fietsen, waarmee ze ook fietsenmakers in kleine dorpen het brood uit de mond stoten.
Ik zal iets heel stichtelijks zeggen: de kinderen floreren, we zijn allemaal gezond, hebben geen financiele zorgen, en als we nog dertig jaar zo voorspoedig voort kunnen hobbelen, hoeft dat van mij niet meer te zijn.

Kaaskopje
12-04-2018 om 13:04
Triva
Het is me inmiddels duidelijk hoe je over de postcodeloterij denkt . Maar je gaf aan dat je met een andere postcode mee zou doen als je mee zóu doen.

Kaaskopje
Ach ja
Ik veeg het maar onder 'ieder zijn meug'. Als ik voor mijn werk een stukje zou moeten fietsen van en naar het station, zou ik wel blij zijn met zo'n 'prachtige' postcodefiets. Het ding heeft wielen en een stuur, oh ja ook remmen, dus het brengt me waar ik heen moet en je kunt daar nog stoppen ook. Daar zie je ze ook regelmatig voor gebruikt worden. Stationsfietsen.
We worden er tot nu toe niet rijker van, maar krijgen regelmatig iets leuks. Nu ook weer een tegoed om een boek of dvd o.i.d. van te kopen. Dus tussen mijn kleinzielige angstjes door ben ik ook gewoon kinderlijk blij met wat we krijgen (ja, ik betaal daar zelf voor, dat weet ik).
Maar goed, dit draadje is gesteld vanuit een denkbeeldige prijs, want dat we die 200 miljoen werkelijk kunnen winnen is te verwaarlozen, zo'n kleine kans.

Kaaskopje
Yvan
Wat dit betreft: "Vooral voor de gulle gevers dan... Maar wie aan een loterij deelneemt is, veronderstel ik, niet bezig met het deeltje van zijn inleg dat naar goede doelen gaat, ...." had ik ook al naar het land der fabelen gestuurd. Wie dat zegt geloof ik simpelweg niet. Nummer 1 is: ik wil winnen en daar achteraan hobbelt nummer 2: fijn dat er iets van naar een goed doel gaat. Een prettige bijzaak dus.

Ava
12-04-2018 om 14:04
Goede doelen
Weggeven aan goede doelen? Ben je mal, met zo'n enorm bedrag aan een ander geven die bepaalt wat er mee gebeurt? Richt dan je eigen fonds op. Weet je precies wat aan de strijkstok blijft hangen en waarom.
Extra huizen of boten dat lijkt mij niet. Daar moet je ook allemaal weer voor (laten) zorgen en toezicht op houden, verzekeren etc.. Dat zou voor mij weer vrijheidbeperkend zijn terwijl je met 200M toch graag juist meer vrijheid en minder zorgen wilt.

Zeetakje
12-04-2018 om 18:04
Kansspelbelasting
In Den-Haag zijn ze vast heel blij met alle mensen die meespelen in die loterijen. Ze zijn goed voor de schatkist. Ruim 30% kansspelbelasting over alle prijzen dke hoger zijn dan € 445,-. Kassa!
Stel je voor dat iedereen in één keer stopt met meespelen. Moet er extra bezuinigd worden op de jeugdzorg, en/of de thuiszorg, verpleeghuizen, het onderwijs, lease-autorijders, de AIVD, de NVWA, defensie, het wegennet en/of noem maar op.
Vooral lekker doorspelen dus, als je het je kan veroorloven. Worden degenen die het zich niet kunnen veroorloven indirect ook een beetje beter van.

Triva
kaaskopje
'Het is me inmiddels duidelijk hoe je over de postcodeloterij denkt . Maar je gaf aan dat je met een andere postcode mee zou doen als je mee zóu doen.'
Je begrijpt duidelijk mijn hele punt niet. Wel bijzonder want dat heb ik hier al tien keer neergezet. Het is dus een wayout voor mensen die het blijkbaar niet kunnen handelen dat er wordt ingespeeld op hun kleinzielige angst om achter het net te vissen (Prima formulering Kenfan). Het is een manier om niet mee te hoeven doen álleen maar omdat je bang bent dat die vrachtwagen je straat inrijdt en jij achter het net vist.

Triva
Oja Kenfan
Die postcodeloterijfietsen worden veelvuldig overgekocht door postbezorgers en dat is dan wel weer gunstig voor die groep aangezien PostNL vindt dat die met hun minimumloon of net daarboven met soms maar 75 euro per jaar daarvan de reparaties en afschrijving van de fiets moeten betalen en eigenlijk ook hun broeken (10 per jaar) en schoenen (korting bij anwb).
Zij komen uiteindelijk ook wel met die fiets bij de fietsenmaker ;)

Ginny Twijfelvuur
12-04-2018 om 19:04
Prima standpunt Zeetakje
Zo denk ik er ook wel ongeveer over. De Nationale Postcodeloterij vaart er wel bij, ongetwijfeld en de Bankgiroloterij ook. Maar gelukkig daarnaast ook een heleboel goeie doelen. Ik ben niet per se tegen loterijen, dus ook niet tegen deze. Een stedenreis winnen voelt altijd beter dan een stedenreis betalen. Zelfs als de teller uiteindelijk toch nog in het negatieve staat. Want... goeie doelen.
En ik ga meteen verhuizen als ik de postcodeloterij win. Heb pas een dilemma als wel al verhuisd zijn. Onder welke postcode moet ik dan meespelen???

Ad Hombre
Fomo
Fear of missing out noemen we dat tegenwoordig.
Ik vind het juist grappig. Er zit iets heel fundamenteels in hoe je met dat soort zaken omgaat en die pc loterij is natuurlijk een prachtige vinding.
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken waarin ze vonden dat mensen liever zichzelf tekort deden dan dat ze accepteerden dat hun buurman meer kreeg. Precies die emotie spelen ze op en dat werkt als een speer.
Mocht je perse willen gokken dan is de pc loterij met een uitkering van 35% een slechte deal. Die euromillions keert 90% uit, dus dat is echt een no brainer. Geen liefdadigheid he? Vandaar dat de loten in NL niet in de winkel liggen.

Kaaskopje
Triva
Ik begrijp je punt volledig, echt waar. Maar ik ben liever kleinzielig angstig. Dat is ook een keus.
Jij aan Kenfan: Zij komen uiteindelijk ook wel met die fiets bij de fietsenmaker ;)===
Of je zinkt nog dieper en gaat naar een "mannetje" in de wijk. Met 75 euro vergoeding zou ik daar niet lang over nadenken;-)

Yvan
Zeetakje: Kansspelbelasting?
Hier zijn alle winsten van Nationale Loterijproducten van rechtswege belastingvrij...
Er is hier zelfs een informele wisselkoers voor winnende biljetten.
We zijn nu eenmaal een volkje van sjoemelaars en sjacheraars, het is niet anders.
Wees maar zeker dat je hier voor een winnend biljet van € 100k, makkelijk € 110k kan krijgen. Je zit dan natuurlijk wel met een smak zwart geld waar je weinig mee kan aanvangen, maar ala.

Zeetakje
Yvan
Dit past goed in het draadje van de Ollanders en de Belgen. Nederlandse prijswinnaars zijn vast jaloers op het feit dat jullie kennelijk geen kansspelbelasting kennen. Heb even gezocht voor het exacte percentage. Het is 30,1 % op alles boven de € 449,- .
Als je boven die € 449 wint moet je belasting betalen over de hele prijs.

Yvan
Hou het stil
meer fiscale vluchtelingen uit het noorden hoeven we hier echt niet.
Hier zijn loterijwinsten dus belastingvrij, maar uiteraard worden de opbrengsten van dat kapitaal wel belast.
En ik twijfel er niet aan, dat een belastingcontroleur wantrouwig wordt bij de opbrengst, als een brave huismoeder of -vader dat geld gewoon op een spaarrekening zet...
Onze fiscus heeft nogal ruime bevoegdheden.

Zeetakje
Ssst...
"Hou het stil
meer fiscale vluchtelingen uit het noorden hoeven we hier echt niet."
Ik zeg niks. ;-)

Yvan
"Als je boven die € 449 wint...
... moet je belasting betalen over de hele prijs."
U bedoelt wellicht: "Als je boven die € 449 wint moet je belasting betalen over het bedrag van de prijs boven € 449"?
Ik vraag het omdat dat hier een vaak gehoorde misvatting is: mensen hier doen vb. niet graag overuren op het werk omdat ze dan "in een hogere belastingschijf vallen".
Op zich klopt dat ook, maar enkel voor het bedrag dat in die hogere schijf valt. Ik spreek hen niet tegen: minder concurrentie en doe graag overuren.
Die vallen overigens ook in een fiscaal gunstregime. Daar heb ik het helemaal niet over.
Kennis is macht... En soms haat ik mezelf erom.

Ad Hombre
Fiscaliteiten
Nochtans schijnt de totale belastingdruk in België aanzienlijk hoger te liggen dan in NL, 44% tegenover 36%. België is kampioen van de EU!
https://www.daskapital.nl/4235401/deze_landen_heffen_de_meeste_b/
Voor de inkomstenbelasting schijnt het nog erger te zijn.

Zeetakje
12-04-2018 om 20:04
Helaas
"Als je boven die € 449 wint...
... moet je belasting betalen over de hele prijs."
U bedoelt wellicht: "Als je boven die € 449 wint moet je belasting betalen over het bedrag van de prijs boven € 449"?"
Helaas. Er blijft van een prijs van 449 euro meer over dan van een prijs van 450 euro.
Zie onder het kopje: Grensbedrag, vrijstelling en hoogte van de kansspelbelasting in 2018

Yvan
ja...
Ik heb het even nagelezen. Euh... Het heeft het voordeel van de duidelijkheid .
Verstandig vind ik het niet, maar goed: het is aan jullie om jullie beleidsmakers met pek en veren te besmeuren en hen weg te jagen.

Zeetakje
Tja...
"het is aan jullie om jullie beleidsmakers met pek en veren te besmeuren en hen weg te jagen."
Om het even tot de loterijen te beperken: Stel je voor. Er wint iemand 200 miljoen euro en de schatkist heeft een meevaller van ruim 60 miljoen, omdat er kansspelbelasting afgetikt moet worden. Ik denk er ook in de toekomst geen enkele beleidsmaker is die het in zijn hoofd haalt om dat af te schaffen. Dus wat dat betreft is het lood om oud ijzer.

Yvan
12-04-2018 om 21:04
Een postbusfirmaatje is niet duur, relatief gesproken, met een budget van 200 miljoen.
Voor een paar centen meer wordt het geld ook nog eens beheerd in discretionair beheer.
En met zo'n kapitaaltje kan u eindelijk eens zeggen wat u altijd al had willen zeggen tegen de belastingcontroleur: "hou jij je maar rustig jongen: als ik dat wil, schakel ik met een vingerknip jouw hele bloedlijn uit".
Wat zou u tegenhouden? Eens de koters oud genoeg zijn, zullen ze ook wel begrijpen waarom u er geen zin in had, uw "zuurverdiende centen" te laten gebruiken voor die minkukkels die extra zorg nodig hebben of voor die ellendige hangouderen, die enkel maar de weg versperren in de supermarkt terwijl hun houdbaarheidsdatum al lang overschreden is .

Zeetakje
12-04-2018 om 21:04
140 miljoen
Als ik 200 miljoen zou winnen, zou ik er geen enkele moeite mee hebben om 60 miljoen belasting te betalen. Met 140 miljoen kan je ook nog heel veel leuke dingen doen.
Het zou wel sympathiek zijn als ik dan bij de beleidsmakers inspraak zou hebben m.b.t. de besteding van die 60 miljoen, maar zo zit ons systeem nou eenmaal niet in elkaar.

Yvan
12-04-2018 om 22:04
Dus: no sweat?
Natuurlijk no sweat, want die € 200 miljoen gaat u toch nooit winnen. En ik ook niet.
Daar ben ik erg blij om: ik zal dus geen monster worden.
Nietzsche heeft behartenswaardige dingen geschreven en gewaarschuwd over hoe makkelijk het is om vanuit de beste bedoelingen en een groot rechtvaardigheidsgevoel een monster te worden: "wie het kwaad bestrijdt doet er goed aan, al doende zelf geen monster te worden. En als u in de afgrond kijkt, kijkt de afgrond ook in u".

Mijntje
13-04-2018 om 11:04
met zoveel geld
zou ik de zorg rondom mijn jongste zoon en wat lotgenoten optimaal willen organiseren. En ook de ontwikkeling in gentherapie en onderzoek.
En ik zou ook wel een opleiding willen doen, de opleiding van mijn andere zoon kunnen financieren, onze hypotheek afbetalen, die van mijn broer, mijn ouders helpen aan een andere woning, mijn schoonfamilie helpen.
Ik hoef echt geen auto of een ander huis.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.